Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ikima schreef:BraveSpots, je uitleg vind ik nog erg vaag, moet je er persoonlijk bij geweest zijn om er over te oordelen?
Zijn verhalen van overlevenden voor jou niet voldoende?
katiavl schreef:Anders in de zin van, waren de helden wel held en waren de goede mensen wel zo menselijk.
Cassidy schreef:katiavl schreef:Anders in de zin van, waren de helden wel held en waren de goede mensen wel zo menselijk.
Heel veel verzetshelden of soldaten gingen voor het avontuur en realiseerden zich niet waar ze mee bezig waren of welke risico's ze liepen.
Zo ben ik in Nieuw Zeeland in een Museum geweest waar een tentoonstelling was over de participatie van Nieuw Zeelandse en Australische troepen aan WO II, met genoeg verslagen en berichtgeving van soldaten die eerlijk toegaven dat ze niet wisten waar ze aan begonnen. Zo zullen er ook verzetsstijders geweest zijn die er zo inrolden en er niet bewust voor hebben gekozen. Doet dat afbreuk aan hun prestaties?
katiavl schreef:Dat wilde ik eigenlijk niet zeggen, had het gewoon over de oorlogsmisdaden van de winnende kant.
Menselijk in de zin van ziten feesten bij de dood van duizenden
Citaat:Ik heb me overigens wel geïrriteerd aan een groepje Nederlanders nota bene die daar toen ook waren en onderling 'lol' aan het maken waren en uitbundig zaten te lachen. In zo'n oord getuigt dat wat mij betreft van weinig respect!
pharagirlke schreef:Vind je? Vind het dan nog steeds onrespectvol. Het is niet omdat je oma zegt dat je niet triest mag zijn als je sterft dat je op haar graf moet gaan dansen en springen.
Echwel schreef:Heb maar even op mijn handen gezeten.
Verhalen uit eerste hand ja daar ben ik dus mee opgegroeid, wetend dat mijn oma het heel snel doorhad wat er ging gebeuren en ze ook haar familie
heeft gewaarschuwd.
Echter brave burgers als ze waren geloofden ze het niet, ook niet toen ze al in Westerbork zaten en mijn oma achter het prikkeldraad riep dat ze hun kinderen aan haar moesten geven..
Ben blij dat mijn oma dus geen brave burger was en een corrupte politieagent heeft getroffen die ze heeft helpen onderduiken.
Maar ook onderduiken was een hel voor sommigen, opa en oma zaten met mijn moeder in Soest onder een andere naam.
Familie van hen zat in een hol in de grond in de bossen, de baby die daar geboren werd heeft mijn oma als zijnde haar baby ook in huis genomen.
Dan vertel ik het nog rooskleurig, maar geloof me die tijd was gewoon verschrikkelijk en geen van ons die er niet bij was kan het in totaliteit bevatten.
Het enige wat ik weet is dat wij nooit veel verjaardagvisite hadden en nooit grote familiegebeuren
dwaallicht schreef:Weet je wat ik soms denk?
Als er nu vandaag de dag een "leider" zoals Hitler zou opduiken, die bijvoorbeeld alle Marokkanen zou willen verdelgen, dan zou half Nederland er zó gebrainwasht achter aan huppelen. De mensheid is echt niet veel beter geworden.
Sjapaz schreef:Ik heb het topic helemaal doorgelezen vanaf het begin, maar inmiddels is er zo veel informatie langs gekomen dat ik me niet meer goed kon herinneren of haar famillie joodse oorsprong had. Ik wil het best opzoeken als niemand het wil zeggen, maar ik heb geen idee op welke pagina het stond, dus vroeg ik het nog even.