Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:52

Misschien anders in de zin van, in vemark in de expositie word er een video getoond met beelden van nagasaki en hiroshima en beelden van de vierende vlaggenmensen die feesten omdat de bom is gevallen. Dat is een vreselijke film om te zien en heb die nacht niet geslapen.
Maar toch is dit redelijk op de achtergrond terwijl het even vreselijk is zeker de reden.

Anders in de zin van, waren de helden wel held en waren de goede mensen wel zo menselijk.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:53

Nu hebben we inderdaad nog de verhalen van overlevenden. Over 100 jaar zijn er al zo veel details verloren. En dat vind ik altijd jammer aan dit soort dingen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:01

Ikima schreef:
BraveSpots, je uitleg vind ik nog erg vaag, moet je er persoonlijk bij geweest zijn om er over te oordelen?
Zijn verhalen van overlevenden voor jou niet voldoende?

Jullie moeten me niet zo aanvallen hoor, ik probeer niks te verdoezelen of minder erg te maken, integendeel...

Om te oordelen niet nee, de feiten zijn daarvoor genoeg. Maar om echt tot in de hele details te discusiëren over deze onderwerpen, mss wel ja. Ik wil zeggen dat dingen mss wel anders voelden of zelfs waren dan dat wij nu aannemen, ondanks verhalen van overlevenden. Dat wij vele (mss gruwelijke) dingen niet weten wat er toen is gebeurd, en dat dan eventueel een ander licht zou kunnen schijnen op bepaalde zaken of verhalen of wat dan ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:02

katiavl schreef:
Anders in de zin van, waren de helden wel held en waren de goede mensen wel zo menselijk.

Heel veel verzetshelden of soldaten gingen voor het avontuur en realiseerden zich niet waar ze mee bezig waren of welke risico's ze liepen.
Zo ben ik in Nieuw Zeeland in een Museum geweest waar een tentoonstelling was over de participatie van Nieuw Zeelandse en Australische troepen aan WO II, met genoeg verslagen en berichtgeving van soldaten die eerlijk toegaven dat ze niet wisten waar ze aan begonnen. Zo zullen er ook verzetsstijders geweest zijn die er zo inrolden en er niet bewust voor hebben gekozen. Doet dat afbreuk aan hun prestaties?

Achterom

Re: Auschwitz. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:13

Eerlijk toegegeven: ik heb niet de hele discussie gelezen, maar wil toch even aangeven wat ik van Auschwitz vond. En vind, trouwens.

Ik vond Auschwitz heel indrukwekkend en ben blij dat ik gegaan ben toen ik toch al in Polen was. Natuurlijk kende ik de verhalen al van de berg haar die er ligt en de berg schoenen, maar gecombineerd met de foto's van zomaar een paar gevangenen maakt het echt. Ook het feit dat je nog kunt zien hoe immens groot het allemaal was, maakt enorme indruk. Het begint al bij het overbekende 'arbeit macht frei'.

Auschwitz is overigens niet het eerste concentratiekamp wat ik bezocht heb, Salaspils in Letland heb ik al een tijd geleden bezocht, maar de hele historie en de tastbaarheid ervan maakt enorme indruk.

Natuurlijk waren niet alle Duitsers fout. En natuurlijk zaten niet alle Nederlanders in het verzet, zoals tegenwoordig nogal eens geprobeerd wordt het beeld te scheppen.
Mijn opa was een simpele boer die aan de ijssel woonde en een boot had. Hij zette regelmatig illegaal mensen over. Maar volgens hem wisten de Duitsers dat best en knepen gewoon een oogje dicht...

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:19

Ik ben ook in Auschwitz geweest, tijdens een excursie in Polen. Ik vond het zeer indrukwekkend en het was iets om nooit te vergeten. Ik heb me overigens wel geïrriteerd aan een groepje Nederlanders nota bene die daar toen ook waren en onderling 'lol' aan het maken waren en uitbundig zaten te lachen. In zo'n oord getuigt dat wat mij betreft van weinig respect!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:26

Cassidy schreef:
katiavl schreef:

Heel veel verzetshelden of soldaten gingen voor het avontuur en realiseerden zich niet waar ze mee bezig waren of welke risico's ze liepen.
Zo ben ik in Nieuw Zeeland in een Museum geweest waar een tentoonstelling was over de participatie van Nieuw Zeelandse en Australische troepen aan WO II, met genoeg verslagen en berichtgeving van soldaten die eerlijk toegaven dat ze niet wisten waar ze aan begonnen. Zo zullen er ook verzetsstijders geweest zijn die er zo inrolden en er niet bewust voor hebben gekozen. Doet dat afbreuk aan hun prestaties?

Dat wilde ik eigenlijk niet zeggen, had het gewoon over de oorlogsmisdaden van de winnende kant.
Menselijk in de zin van ziten feesten bij de dood van duizenden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:31

katiavl schreef:
Dat wilde ik eigenlijk niet zeggen, had het gewoon over de oorlogsmisdaden van de winnende kant.
Menselijk in de zin van ziten feesten bij de dood van duizenden

Ook de winnende kant bij een oorlog zijn geen lieverdjes, zie de oorlog en de wandaden van sommige Amerikaanse soldaten in Irak of, als je verder terugwilt, Vietnam. Maar ik geloof er in dat uiteindelijk de waarheid omtrent die gebeurtenissen boven komen drijven.
Wat weer leidt tot het herschrijven van geschiedenisboeken...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:39

Citaat:
Ik heb me overigens wel geïrriteerd aan een groepje Nederlanders nota bene die daar toen ook waren en onderling 'lol' aan het maken waren en uitbundig zaten te lachen. In zo'n oord getuigt dat wat mij betreft van weinig respect!

Dit is een voorbeeld met wat ik bedoel. Wie weet heeft er toendertijd ooit nog iemand op diezelfde plaats gestaan als dat groepje, en gedacht: 'Ik hoop dat er heel erg veel later iemand ooit nog eens lol kan hebben op deze plaats'. Dan lijkt die actie opeens anders, toch?
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 18-01-09 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:42

Vind je? Vind het dan nog steeds onrespectvol. Het is niet omdat je oma zegt dat je niet triest mag zijn als je sterft dat je op haar graf moet gaan dansen en springen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:44

pharagirlke schreef:
Vind je? Vind het dan nog steeds onrespectvol. Het is niet omdat je oma zegt dat je niet triest mag zijn als je sterft dat je op haar graf moet gaan dansen en springen.

Ik zeg niet dat het daarom goed is hoor. Ik vind het ook niet echt van veel respect getuigen. Ik zeg ook bewust anders, en niet goed of slecht.

Maar het plaats dingen in een ander daglicht, dat bedoel ik :).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:06

Heb maar even op mijn handen gezeten.

Verhalen uit eerste hand ja daar ben ik dus mee opgegroeid, wetend dat mijn oma het heel snel doorhad wat er ging gebeuren en ze ook haar familie
heeft gewaarschuwd.
Echter brave burgers als ze waren geloofden ze het niet, ook niet toen ze al in Westerbork zaten en mijn oma achter het prikkeldraad riep dat ze hun kinderen aan haar moesten geven..
Ben blij dat mijn oma dus geen brave burger was en een corrupte politieagent heeft getroffen die ze heeft helpen onderduiken.
Maar ook onderduiken was een hel voor sommigen, opa en oma zaten met mijn moeder in Soest onder een andere naam.
Familie van hen zat in een hol in de grond in de bossen, de baby die daar geboren werd heeft mijn oma als zijnde haar baby ook in huis genomen.

Dan vertel ik het nog rooskleurig, maar geloof me die tijd was gewoon verschrikkelijk en geen van ons die er niet bij was kan het in totaliteit bevatten.
Het enige wat ik weet is dat wij nooit veel verjaardagvisite hadden en nooit grote familiegebeuren

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:34

Het ergste verhaal wat mensen verzinnen over de oorlog (terugslaand op de man bij oprah winfrey) Kunnen werkelijkheid zijn. Aangezien er zo ontzettend veel dingen zijn gebeurd die niet te bevatten zijn.

edit; typfout

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:02

Echwel schreef:
Heb maar even op mijn handen gezeten.

Verhalen uit eerste hand ja daar ben ik dus mee opgegroeid, wetend dat mijn oma het heel snel doorhad wat er ging gebeuren en ze ook haar familie
heeft gewaarschuwd.
Echter brave burgers als ze waren geloofden ze het niet, ook niet toen ze al in Westerbork zaten en mijn oma achter het prikkeldraad riep dat ze hun kinderen aan haar moesten geven..
Ben blij dat mijn oma dus geen brave burger was en een corrupte politieagent heeft getroffen die ze heeft helpen onderduiken.
Maar ook onderduiken was een hel voor sommigen, opa en oma zaten met mijn moeder in Soest onder een andere naam.
Familie van hen zat in een hol in de grond in de bossen, de baby die daar geboren werd heeft mijn oma als zijnde haar baby ook in huis genomen.

Dan vertel ik het nog rooskleurig, maar geloof me die tijd was gewoon verschrikkelijk en geen van ons die er niet bij was kan het in totaliteit bevatten.
Het enige wat ik weet is dat wij nooit veel verjaardagvisite hadden en nooit grote familiegebeuren

Maar komen die grote famillie gebeuren dan hierdoor, dat je die niet hebt? Wij hebben ze wel, van mijn kant en mijn vriends kant, maar dat is pas vanaf de opa/oma.... De rets van de famillie ken ik niet eens, en volgens mij zijn er veel famillies die met broers/zussen van opa of oma helemaal niet omgaan, helemaal niet kennen.... dan wordt je famillie ook wel erg groot lijkt me, mijn opa had 12 broers en zussen, die hebben allemaal kinderen, pff moet er niet aan denken een familliegebeuren te hebben met al die mensen...

Als wij een famillieweekend hebben is dat wel met bijna 50 man, maar dat is dan de opa en oma van mijn vriend(die beiden in het verzet hebben gezeten) en hun kinderen, kleinkinderen en aanhang. Dus daarom is het zo groot, maar dat is dus allemaal generatie van na de oorlog... Maar jou moeder is enigskind begrijp ik? dan is de famillie automatisch al minder groot. Van de famillie van mijn kant gaat het ook pas vanaf de opa/oma en dan kinderen en kleinkinderen, maardat heeft in mijn ogen niets met de oorlog te maken...

Wel erg ajmmer lijkt me dat, als je weinig familliedingen hebt....Maar wat top van je oma dat ze die baby ook in huis heeft genomen zeg, in een bos onder de grond lijkt me nog erger om ondergedoken te zitten....Inderdaad kunnen wij nooit helemaal bevatten hoe erg het in werkelijkheid wel niet was.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:03

Nou oma is als enige van 10 kinderen overgebleven, met haar enig kind.
Opa is ook broers verloren dus dan snap je wel dat je weinig familie hebt....

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:22

Oja, dan snap ik het inderdaad wel, wat moet dat erg zijn geweest voor je oma zeg.... jeetje...je hele famillie in een klap weg.

Is jou famillie van oorsprong wel joods, of zijn ze om een andere reden omgekomen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:33

Misschien moet je even het topic nog eens aandachtig doorlezen.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:05

Ik heb het topic helemaal doorgelezen vanaf het begin, maar inmiddels is er zo veel informatie langs gekomen dat ik me niet meer goed kon herinneren of haar famillie joodse oorsprong had. Ik wil het best opzoeken als niemand het wil zeggen, maar ik heb geen idee op welke pagina het stond, dus vroeg ik het nog even.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:42

Weet je wat ik soms denk?

Als er nu vandaag de dag een "leider" zoals Hitler zou opduiken, die bijvoorbeeld alle Marokkanen zou willen verdelgen, dan zou half Nederland er zó gebrainwasht achter aan huppelen. De mensheid is echt niet veel beter geworden.

Ik denk ook dat het goed is om kinderen te laten zien wat er voor verschrikkelijks is gebeurd in die kampen, én om te benadrukken dat dit kan gebeuren wanneer je zelf je hersenen niet meer gebruikt maar blindelings een leider volgt. (de film das experiment vind ik heel verduidelijkend...iedereen zou die moeten zien.) Anders blijft het voor sommige kinderen niet meer dan "lekker griezelen" een soort attractiepark, wat ik soms wel denk bij mensen die wél d enge plaatjes willen zien, maar niet de historie willen weten...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:46

Ja dat geloof ik ook. Ik denk dat als de nood maar hoog genoeg is en er een psychologisch geniale leider komt, het opnieuw gebeurt. Daarom vind ik dat 4 mei moet blijven bestaan. Dit is iets wat nooit vergeten moet worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:51

dwaallicht schreef:
Weet je wat ik soms denk?

Als er nu vandaag de dag een "leider" zoals Hitler zou opduiken, die bijvoorbeeld alle Marokkanen zou willen verdelgen, dan zou half Nederland er zó gebrainwasht achter aan huppelen. De mensheid is echt niet veel beter geworden.

Even kijkend daar de extremistische stromingen van wat voor geloof ook, vooral degenen die met zwaard in de hand denken de wereld naar hun hand te zetten, geef ik je groot gelijk. En dan gaat het in dit geval niet alleen om Nederland...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:53

Nikka 4 mei is niet meer wat het was, die dag worden tegenwoordig alle oorlogsslachtoffers herdacht niet alleen die van de 2de wereldoolog..
Dwaallicht dar heb je gelijk in alhoewel met de huidige media het niet zal gebeuren, mensen zijn ontwikkelder enz.
Zeker in achterstandwijken zal men naar zo iemand luisteren, echter het nieuws is nu sneller en ook daardoor staan er mensen op die er tegen zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:55

Sjapaz schreef:
Ik heb het topic helemaal doorgelezen vanaf het begin, maar inmiddels is er zo veel informatie langs gekomen dat ik me niet meer goed kon herinneren of haar famillie joodse oorsprong had. Ik wil het best opzoeken als niemand het wil zeggen, maar ik heb geen idee op welke pagina het stond, dus vroeg ik het nog even.

Van mij ga je het niet horen. Het feit dat je de vraag hier nog eens stelt, is pure luiheid en gemakszucht. Als je al niet aandachtig hebt gelezen, en nu al helemaal de moeite niet neemt om terug te lezen, ga ik de moeite ook niet doen om het voor je op te zoeken. Het staat er duidelijk, en in meer dan één bericht van Echwel.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:55

Al een paar keer is Hitler hier gekwalificeerd als 'geniaal', superintelligent of gewoon heel slim. Ik heb een aantal biografieën gelezen en daaruit kun je concluderen dat hij hooguit een geniaal demagoog was, beslist geen geniale persoonlijkheid in het algemeen, noch hyperintelligent!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:58

Mysa ik heb al een paar keer gezegd dat de mensen om hem heen ook van grote invloed waren en ook de industrielen uit die tijd..
Hitler was voor hen de man die ze nodig hadden om hun gedachtengang uit te voeren..
Het is echt niet 1 man geweest maar 1 hele grote machine...