LadyElmira schreef:Aan de andere kant loopt er bij mij een meisje van 15. Zij liep een maand geleden nog met een hele dikke buik, inmiddels is ze bevallen van een jongen. Als je haar ziet lopen, zo trots als ze is..zo moederlijk en vooral heel verstandig, dan denk ik..dat moet kunnen. Zij is een goede moeder. Ze gaat op een goeie, fijne manier met haar eigen moeder om, krijgt hier hulp van en kan dalijk dus weer naar school. Ze weet dat ze bepaalde dingen moet laten varen voor een tijd, en ze neemt haar verantwoordelijkheid. Omdat ze dit doet, kan ze van haar moeder ook gerust nog eens ergens heen met vriendinnen..dan past oma op (is een vriendin van mijn ma). Het was een ongelukje en dit meisje besloot om het te houden. Alles gaat goed, dus waarom niet?
Waarom mag zo'n 15 jarig meisje geen kindje houden als het goed verzorgt wordt? Laatst was ik in de dierentuin, en voor ons in de rij stond een gezin van man,vrouw en jongen van zo'n 3 jaar. Kind had vieze zwarte oren, een enorme bullebak in zijn neus, grouwe klauwtjes en moeders zag er ook erg onverzorgt uit. Waarom mag zij haar kind houden terwijl ze er niet goed voor zorgt?
Pijnlijke onderwerpen, maar zo zie ik het. Waarom die wel en die niet?
Ik snap wel wat je wilt zeggen, zo'n meisje kan vast (met hulp!!) goed voor een kindje zorgen. Maar moet je dat willen vraag ik me dan af. Als je 15 bent, moet je toch lekker leuke dingen doen, jong en onbezorgd zijn? Om dan al zo'n grote verantwoordelijkheid te dragen, da's wel heftig hoor. En die verantwoordelijk kun je dan ook nog niet alleen aan omdat je, als je 15 bent, zelf nog afhankelijk bent, nog naar school moet enzo. Leg eerst een basis (opleiding, volwassen worden) en ga dan nog eens aan kinderen denken. Kinderen krijgen kan ook prima als je 25 bent (en het wil lukken natuurlijk).
Toen ik zelf zo oud was, speelde ik letterlijk nog met playmobil. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
Ik heb veel respect voor de ouders die', als hun dochter op jonge leeftijd zwanger blijkt te zijn, zeggen 'we gaan ervoor'. Ik weet niet of ik dat zou kunnen. Mijn dochter is nu 5 (duurt nog heeeel lang gelukkig!), moet er niet aan denken dat zij, als ze 15 is, ons gaat vertellen dat ze zwanger is. In mijn beleving (let wel: mijn beleving) vergooi je echt je jeugd! Maar ieder moet het leven leven zoals hij/zij denkt dat goed is natuurlijk!
Ik ben wel blij dat ik pas/al 29 was toen mijn dochter werd geboren, eerder had ik dat ook niet gewild. Dit was voor mij het goede moment.