Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:21

Nee,ze is uiteindelijk niet prematuur geboren,toen we de 32 weken voorbij waren,was alles ineens afgelopen.
Asperine? nooit van gehoord.
Nou moet ik zeggen dat ik die tijd als een roes heb beleeft,
en soms snap ik het nog steeds niet.

En over de gyn van toen: ik ben verhuist,en zit dus nu bij een ander ziekenhuis,en ook een andere gyn.
Bovendien wil mijn huisarts per sé eerst dat ik een mirena probeer.

Edit: we gaan nu wel heel erg offtopic Bloos

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:24

Zoolgangster ik ben het niet helemaal eens met wat je zegt over het verbieden van sex onder de 18 jaar. In veel gevallen zal dit wel juist kunnen zijn, maar je kunt niet alles voorzien door het te verbieden.

Mijn moeder heeft vanaf mijn 12e jaar altijd heel goed met mijn gepraat over dit soort dingen. Ik was ongesteld vanaf mijn 9e dus dan vraag je je toch al heel veel dingen af, en mijn moeder was daar heel open in. Ik kreeg op mijn 12e ook een vriendje en was door mijn mentruatie een stuk volwassener dan andere kinderen uit mijn klas. Het zat er dus aan te komen dat ik op mijn 13e werd ontmaagd. Maar voordat ik hieraan begon, ben ik met mijn moeder naar de dokter geweest (door de open gesprekken samen met haar schaamde ik me daar niet voor, dat was echt heel fijn!) en hebben we gevraagt of ik al aan de pil mocht. Gezien mijn vroege menstruatie kreeg ik toestemming en mocht ik hieraan beginnen. Overigens waren mijn vriendje en ik al bezig met andere dingen, maar hét zat er nog niet bij in. Ze haalde condooms voor me, maar die had mijn vriendje ook al gehaald. Sja, zo gebeurde het toch. Omdat ik het wou, omdat ik eraan toe was om te gaan kijken hoe het was, veel meisjes zijn rond hun 10e jaar al heel geinteresseert in dat soort dingen. Anderen helemaal niet. Inplaats van verbieden van sex, zou je ook de ouders eens heeeel goed kunnen vertellen dat het praten over dit soort dingen echt nodig is. Ik ben dus vroeg ontmaagd, maar heb er geen spijt van gehad en het is nooit mis gegaan. Ik heb mijzelf nooit over laten halen omdat mijn moeder me daarover had verteld.

Toen ik de leeftijd van 14 jaar had, was ik ervan overtuigd dat tiener zwangerschap moest kunnen. Waarom kunnen wij dat niet? Dacht ik. Nu denk ik daar anders over. Ik ben 18, en ik kijk nu dus anders naar meiden van 14/15 jaar. Ik zou het ze niet aanraden, ik zou zeggen als je de keus nog hebt, wacht er dan nog een jaar of twee mee. Moet je persee een kind? Wordt je daar gelukkiger van?

Aan de andere kant loopt er bij mij een meisje van 15. Zij liep een maand geleden nog met een hele dikke buik, inmiddels is ze bevallen van een jongen. Als je haar ziet lopen, zo trots als ze is..zo moederlijk en vooral heel verstandig, dan denk ik..dat moet kunnen. Zij is een goede moeder. Ze gaat op een goeie, fijne manier met haar eigen moeder om, krijgt hier hulp van en kan dalijk dus weer naar school. Ze weet dat ze bepaalde dingen moet laten varen voor een tijd, en ze neemt haar verantwoordelijkheid. Omdat ze dit doet, kan ze van haar moeder ook gerust nog eens ergens heen met vriendinnen..dan past oma op (is een vriendin van mijn ma). Het was een ongelukje en dit meisje besloot om het te houden. Alles gaat goed, dus waarom niet?

Waarom mag zo'n 15 jarig meisje geen kindje houden als het goed verzorgt wordt? Laatst was ik in de dierentuin, en voor ons in de rij stond een gezin van man,vrouw en jongen van zo'n 3 jaar. Kind had vieze zwarte oren, een enorme bullebak in zijn neus, grouwe klauwtjes en moeders zag er ook erg onverzorgt uit. Waarom mag zij haar kind houden terwijl ze er niet goed voor zorgt?

Pijnlijke onderwerpen, maar zo zie ik het. Waarom die wel en die niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:32

Rock schreef:
Ja, seks is een heel plezierig tijdverblijf, en je kan er heel veel aan doen om niet zwanger te raken en toch seks te hebben. Maar als je én de pil slikt, én een condoom gebruikt, én weet-ik-veel-wat en je raakt toch zwanger... Dan denk ik aan de ene kant; dan had het blijkbaar zo moeten zijn.

Dat zie ik anders. Lachen
Ik kan me overigens wel voorstellen dat je het ook zo kan ervaren.

Ik vind dat het in dit topic soms wat zwart-wit gesteld wordt: Helemaal geen seks hebben als je niet zwanger wilt worden of seks hebben een eventuele zwangerschap maar aanvaarden en het kind ter wereld laten komen. Het grijze gebied is wat mij betreft juist het leukst. Haha!
Ik ben in elk geval blij dat er voorbehoedsmiddelen bestaan en dat we in Nederland tenminste mogen kiezen voor abortus als noodmaatregel. Baas in eigen buik.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:46

LadyElmira schreef:
Aan de andere kant loopt er bij mij een meisje van 15. Zij liep een maand geleden nog met een hele dikke buik, inmiddels is ze bevallen van een jongen. Als je haar ziet lopen, zo trots als ze is..zo moederlijk en vooral heel verstandig, dan denk ik..dat moet kunnen. Zij is een goede moeder. Ze gaat op een goeie, fijne manier met haar eigen moeder om, krijgt hier hulp van en kan dalijk dus weer naar school. Ze weet dat ze bepaalde dingen moet laten varen voor een tijd, en ze neemt haar verantwoordelijkheid. Omdat ze dit doet, kan ze van haar moeder ook gerust nog eens ergens heen met vriendinnen..dan past oma op (is een vriendin van mijn ma). Het was een ongelukje en dit meisje besloot om het te houden. Alles gaat goed, dus waarom niet?

Waarom mag zo'n 15 jarig meisje geen kindje houden als het goed verzorgt wordt? Laatst was ik in de dierentuin, en voor ons in de rij stond een gezin van man,vrouw en jongen van zo'n 3 jaar. Kind had vieze zwarte oren, een enorme bullebak in zijn neus, grouwe klauwtjes en moeders zag er ook erg onverzorgt uit. Waarom mag zij haar kind houden terwijl ze er niet goed voor zorgt?

Pijnlijke onderwerpen, maar zo zie ik het. Waarom die wel en die niet?

Ik snap wel wat je wilt zeggen, zo'n meisje kan vast (met hulp!!) goed voor een kindje zorgen. Maar moet je dat willen vraag ik me dan af. Als je 15 bent, moet je toch lekker leuke dingen doen, jong en onbezorgd zijn? Om dan al zo'n grote verantwoordelijkheid te dragen, da's wel heftig hoor. En die verantwoordelijk kun je dan ook nog niet alleen aan omdat je, als je 15 bent, zelf nog afhankelijk bent, nog naar school moet enzo. Leg eerst een basis (opleiding, volwassen worden) en ga dan nog eens aan kinderen denken. Kinderen krijgen kan ook prima als je 25 bent (en het wil lukken natuurlijk).
Toen ik zelf zo oud was, speelde ik letterlijk nog met playmobil. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
Ik heb veel respect voor de ouders die', als hun dochter op jonge leeftijd zwanger blijkt te zijn, zeggen 'we gaan ervoor'. Ik weet niet of ik dat zou kunnen. Mijn dochter is nu 5 (duurt nog heeeel lang gelukkig!), moet er niet aan denken dat zij, als ze 15 is, ons gaat vertellen dat ze zwanger is. In mijn beleving (let wel: mijn beleving) vergooi je echt je jeugd! Maar ieder moet het leven leven zoals hij/zij denkt dat goed is natuurlijk!
Ik ben wel blij dat ik pas/al 29 was toen mijn dochter werd geboren, eerder had ik dat ook niet gewild. Dit was voor mij het goede moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:57

Ik snap je standpunt wel Alet, maar het deel van 'jong en onbezorgd' ben ik het niet helemaal mee eens... ik wist op mijn zesde al dat ik ooit kinderen wilde, en op m'n 15e wist ik ook dat ik absoluut niet lang ging wachten daarmee. Ik ben altijd heel erg serieus daarin geweest, nooit een stapbeest of wat dan ook... Viel ook altijd op oudere mannen omdat daar mijn belevingswereld veel meer bij aansloot.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:12

Het verbieden van seks onder de 18, nee, daar geloof ik helemaal niet in (ben het daarmee oneens ook Knipoog ). Pubers zijn juist heel erg bezig met seksualiteit (en relaties en vriendschappen) en verbieden werkt echt niet, hoor. Haha!
Het is wel belangrijk om ze te leren hoe daarmee het beste om te gaan qua ongewenste zwangerschappen, overdraagbare ziektes, maar ook het stellen van grenzen (zeker voor de pubermeiden Ja ). Dus goede voorlichting is een vereiste (vind ik). En dan niet alleen vanuit school en instanties e.d., nee, de OUDERS horen dit hun kinderen mee te geven.

In Amerika is seks onder de 18 toch verboden? Nou, moet je eens zien hoe hoog het percentage van ongewenste tienerzwangerschappen daar is Sigaar ..... Word ik niet vrolijk van.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:21

Verbieden van sex onder de 18.. dat werkt mijn inziens alleen maar andersom.
Je kunt de ontwikkeling van een puber niet tegenhouden door zoiets te verbieden.
Pubers gaan toch wel proberen en dan wel stiekem. Stel dat niemand onder de achttien condooms kon kopen, pff dan is het hek van de dam!

Praten, praten, praten en kijken naar de ontwikkeling van je kind is voor mij de oplossing. Alles zoveel mogelijk open leggen en in gesprek gaan met je kind.'
Preventief werkt veel beter dan abortus naderhand.
Ik werk als jongerenwerker en kinderwerker en besteed hier veel aandacht aan.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:27

Precies, met voorlichten bereik je in mijn ogen ook meer dan met verbieden. Alles wat je verbiedt, is interessant.
Ik denk dat het ook belangrijk is ze te wijzen dat het (sex) iets zou moeten zijn wat gebeurt uit liefde en niet iets wat je doet omdat het 'van je verwacht wordt'. Dat past dan wel weer bij het grenzen leren stellen wat Twiggy noemt. Je moet ze ook waarschuwen voor loverboys (en girls)!
Je wordt op tv en internet zo doodgegooid met sex dat het lijkt (kan lijken) alsof het net zoiets doodnormaals is als het eten van een boterham, maar dat is het niet natuurlijk. Nou ja, het is wel gewoon natuurlijk, maar zou wel iets speciaals moeten zijn.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:33

Ik ben 14, en als ik zwanger ben, en er voor 4 weken achter kom, dan zou ik hem weg laten halen, na 4 weken zou ik hem houden, want dan is het toch al een 2e deel van jezelf, ik verkloot mn jeugd er misschien wel mee, maar liever een jaar overdoen, dan mezelf een moordenaar vinden!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:39

Alet74 schreef:
Precies, met voorlichten bereik je in mijn ogen ook meer dan met verbieden. Alles wat je verbiedt, is interessant.
Ik denk dat het ook belangrijk is ze te wijzen dat het (sex) iets zou moeten zijn wat gebeurt uit liefde en niet iets wat je doet omdat het 'van je verwacht wordt'. Dat past dan wel weer bij het grenzen leren stellen wat Twiggy noemt. Je moet ze ook waarschuwen voor loverboys (en girls)!
Je wordt op tv en internet zo doodgegooid met sex dat het lijkt (kan lijken) alsof het net zoiets doodnormaals is als het eten van een boterham, maar dat is het niet natuurlijk. Nou ja, het is wel gewoon natuurlijk, maar zou wel iets speciaals moeten zijn.

Helemaal eens met jou en met Def. Ja
Zo zie ik het ook!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:42

Nettieejj schreef:
Ik ben 14, en als ik zwanger ben, en er voor 4 weken achter kom, dan zou ik hem weg laten halen, na 4 weken zou ik hem houden, want dan is het toch al een 2e deel van jezelf, ik verkloot mn jeugd er misschien wel mee, maar liever een jaar overdoen, dan mezelf een moordenaar vinden!

Nettieejj, ik kwam er na 5 wkn achter dat ik zwanger was (met een testje) en dan was ik nog aardig op tijd bij. Clown
Een zwangerschap duurt 40 weken en begint vanaf je laatste menstruatie. Dan hoef je technisch gezien nog helemaal niet zwanger te zijn. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:45

Nettieejj schreef:

De kans dat je er voor de 4 weken achterkomt is minimaal. Zwangerschappen worden namelijk gerekend vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. Een gemiddelde cyclus is 4 weken lang, dus als jij 1 dag overtijd bent, ben je al over de 4 weken heen. Een kindje krijgen heeft natuurlijk wel een grotere impact dan een jaartje over doen Knipoog

Voor de rest kan ik me je gevoel goed voorstellen hoor Knipoog

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:46

ik zou het kind in alle gevallen houden,
ik wil geen moord op mijn geweten hebben..

ben nu 15.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:47

Oja Rock Haha! , het begint vanaf je eerste dag van je laatste menstruatie. Dat was het. Het is ook alweer een paar jaartjes geleden voor mij. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:49

Twiggy2008 schreef:
Oja Rock Haha! , het begint vanaf je eerste dag van je laatste menstruatie. Dat was het. Het is ook alweer een paar jaartjes geleden voor mij. Knipoog

Hier weet ik toevallig gericht veel vanaf, maar ik ben een wandelende feitjes-machine.
Toen mijn dochtertje in het ziekenhuis lag vroegen ze me op een gegeven moment of ik medisch onderlegd was omdat ik alle Latijnse termen zonder enige moeite over nam Huilen van het lachen

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:50

tjah wat zal ik zeggen..
ik vind t vreselijk dom en stom want je gooit zo een heel deel van je leven weg ..
je kan niet naar school vanwege die baby etc..
ik vind dat je leven is vernaggeld..
ik zou t weg halen als ik zou ontdekken dat ik zwanger zou zijn

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:51

Je leven houdt niet op als je een kind krijgt, Buster4ever Knipoog

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:06

Maar het is wel jammer om op je 15de een kind te krijgen als dat op je 25ste ook prima kan!

edit (toevoeging): zou een abortus persoonlijk niet gelijk willen stellen aan moord. Je moet er niet te licht over denken, maar ook weer niet zo zwaar.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:13

Alet ik vind dat je gelijk hebt hoor, op die leeftijd hoor je inderdaad gewoon onbezorgt te kunnen leven. Maar ik was zelf op die leeftijd gevorderd wat betreft sex, jongens en het onderwerp kinderen en ik had alle hulp en steun van mijn moeder gehad. Dat heeft dit meisje ook, daarom dat ze het kon houden. Ik vind dat heel erg sterk van haar, dat ze het heeft aangedurfd. Helaas in andere, vele gevallen, zijn de kinderen echt nog te jong. Ik zag wel eens wat op tv en dan denk ik ook jeetje, arme tienermoeder..maar vooral arm pas geboren kindje.

Het ene kind is het andere niet, en dat is een beetje het verschil waar ik op doel. Als ik op mijn 15e een kind had gehad zou het helemaal goed zijn gekomen. Als mijn nichtje op haar 15e een kind had gehad, had het helemaal verpest geweest. Omdat zij niet in een milieu leeft waarin haar ouders haar goed zullen steunen, en waarin zij zelf in zou kunnen zien wat het allemaal inhoudt, een kind krijgen.

Als iemand nog een keus heeft, dan zeg ik doe het alsjeblieft nog even niet. Maar is 'weghalen' uitgesloten door welke reden dan ook, en de ouders zijn een goede steun voor de moeder, dan zeg ik laat maar komen!

Als ik nu op mijn 18e jaar zwanger zou zijn zou ik het niet weg laten halen. Mijn vriend heeft een goed lopend bedrijf en ik heb zelf een vaste baan. Volgend jaar willen we een huis gaan kopen, dus waarom niet. Overigens heb ik er zo altijd over gedacht, als ik zwanger laat prima dan is het zo. Ik heb altijd een bepaalde band met mijn moeder gehad, als ik het kind niet zou kunnen opvoeden, had zij het geadopteerd. Altijd die gedachte in mijn hoofd gehad, ze kan namelijk nu zelf geen kinderen meer krijgen. Zelfs, heeft zij mij laten weten, dat ze er wel eens over nadacht om een draagmoeder in te schakelen, en dat zou ik dan waarschijnlijk zijn. We doen het niet, we praten er alleen over. En ik zou nu niet meer de tienermoeder zijn waarover het hier gaat, maar toch.

Het gaat me puur om de omgeving waarin de tienermoeder zich bevind, en vooral kan blijven.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:23

ik heb ook zo gedacht.
ik ben nu 18. en ik zou het never nooit af willen staan.
met uitzondering van 2 redenen
* verkrachting.
ik wil namelijk niet naar het kind kijken zoals een ongewenst ding. dat kan ik tegen over het kind zelf niet aandoen
* als het kind een kasplantje zou worden. ( zo erg gehandicapt dat het haast niet levensvatbaar is)

ik zou het never never nooit kunnen weg halen. ik ben zo gek op kinderen. en ik ben veel te bang dat het mis zou gaan dat je straks niet zwanger kan worden. en ik zou het mezelf echt verwijten.
nu denk je er niet bij na, maar over 6 jaar als je kinderen wilt zal ik nog altijd denken aan dat ene kindje.

ik zou wel goed opgevangen worden. dat denk ik wel..
van beide kanten. natuurlijk is dat schrikken, maar toch je word toch een beetje oma. wel niet gepland maar zeker wel gewenst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 08:02

Jolandaa_ schreef:
ik heb ook zo gedacht.
ik ben nu 18. en ik zou het never nooit af willen staan.
met uitzondering van 2 redenen
* als het kind een kasplantje zou worden. ( zo erg gehandicapt dat het haast niet levensvatbaar is)

ik zou het never never nooit kunnen weg halen.

Een zwaar gehandicapt kindje zou je dus wel gewoon geboren laten worden, maar vervolgens zou je er niet zelf voor willen zorgen? Verward
Nee dan ben je een lekkere moeder... No Cheer

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:08

Ik ben nu 16, en het lijkt me dat ik nu erg onder de 'tienermoeders' val. Qua leeftijd.
Ik moet er niet aan denken nu al zwanger te zijn, en alles waar
ik nu aan werk en zo druk voor ben op moet geven.
Ik heb er wel eens aan gedacht hoor, van 'stel je voor dat het toen die keer mis was gegaan'
Ik denk ook dat mijn moeder het niet zo heél leuk gaat vinden,
maar daarna me wel helpt etc omdat ze weet dat het nooit bewust zal gebeuren, en we het bij mijn EXstiefzus hebben gezien die nu 20 bijna 21 is, en 3 kinderen heeft.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:46

Jolandaa_: wat bedoel je met afstaan? Abortus of adoptie?

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:49

Ik ben er zwaar op tegen. Als je aan kinderen begint moet je een kind ook een fatsoenlijk leven kunnen bieden. Hoe kan een kind nu de verantwoording dragen voor een kind? Anderzijds ze zijn ook volwassen genoeg om het kind te verwekken, en ze zeggen weleens " wie zich brand moet op de blaren zitten"

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:55

Zich volwassen genoeg vinden voor sex wil natuurlijk niet zeggen dat ze "volwassen" genoeg zijn om de consequentie te aanvaarden. Een kind heeft niks te zoeken met een kind. Je bent niet voor niks nog een kind.