Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:13

mvdende schreef:
Ik heb het even gevolgd en diegene die als eerste aan het woord was, liet mooie grafieken zien waarop te zien was dat juni begin juli het lijntje ic plaatsen op 0 stond. Dus als je die mag geloven zijn we er redelijk van af rond die tijd.

De stijging is afgevlakt, dus het kantelpunt kan nooit ver weg zijn.

Nee want er is al sprake van de piek misschien eind mei.
Ik denk zelf dat 1 juni een beetje vroeg is

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:15

Vind het wel handig om te weten ook wat mijn gewone temperatuur is, omdat ze ook niet helemaal normaal is zit normaal rond de 36 graden (schijnt normaal te zijn met mensen met lage bloeddruk volgens ha). :o

En meet nooit direct uit bed dan krijg ik ruzie met de katten die eten willen. :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:16

Loretta schreef:
Nogmaals die kennis is niet van mij. Maar ik volg buitenlandse deskundigen van verschillende landen op de voet. Dan pas schrik je hoe weinig consensus er bestaat onder deskundigen. Daarnaast wordt Nederland door verschillende deskundigen uit binnen en buitenland gewaarschuwd.

Dat valt me ook op ja. De virologen-deskundigen in NL (ik heb er nu een aantal in praatprogramma's op TV gezien) zitten in 2 kampen en "vechten" elkaar bijkans de tent uit zo lijkt het. Er zijn er een aantal die dezelfde mening als Osterhaus toegedaan (die duidelijk afwijkt van de lijn van het RIVM) en een aantal die de lijn van RIIVM aanhoudt. En dan is er nog een aantal "deskundigen" die een eigen interpretatie daarvan hebben,
Zoals de huisartsdame Carin Littooij, nota bene lid is van het coronateam Landelijke Huisartsen Vereniging, die bij OP1 bij Jeroen Pauw aan tafel zat, net 24 uur klachtenvrij maar met nog wel een zieke man thuis vond zij het geen probleem om daar te gaan zitten. Zij was daadwerkelijk ook positief getest met het Corona virus.
Ondanks dat "het mag van de GGD" zoals ze zei sloeg ze daarmee duidelijk de plank mis.
Ik moet eerlijk zeggen, ik vind het een zooitje. Geeft weinig vertrouwen zo.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:18

Echwel schreef:
mvdende schreef:
Ik heb het even gevolgd en diegene die als eerste aan het woord was, liet mooie grafieken zien waarop te zien was dat juni begin juli het lijntje ic plaatsen op 0 stond. Dus als je die mag geloven zijn we er redelijk van af rond die tijd.

De stijging is afgevlakt, dus het kantelpunt kan nooit ver weg zijn.

Nee want er is al sprake van de piek misschien eind mei.
Ik denk zelf dat 1 juni een beetje vroeg is

Waarom laten de grafieken dan een piek zien in april begin mei?

Dan gaat er dus iets fout met die grafieken.

En ik weiger nu te geloven dat de hele zomer naar de klote gaat. 1 juni is al laat genoeg voor campings enz om open te gaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:20

Het word nu spannend of er genoeg bedden en apparatuur zullen zijn binnen twee weken, maar de piek is voorspelt voor eind mei.

Loretta

Babootje schreef:
Dat valt me ook op ja. De virologen-deskundigen in NL (ik heb er nu een aantal in praatprogramma's op TV gezien) zitten in 2 kampen en "vechten" elkaar bijkans de tent uit zo lijkt het. Er zijn er een aantal die dezelfde mening als Osterhaus toegedaan (die duidelijk afwijkt van de lijn van het RIVM) en een aantal die de lijn van RIIVM aanhoudt. En dan is er nog een aantal "deskundigen" die een eigen interpretatie daarvan hebben,
Zoals de huisartsdame Carin Littooij, nota bene lid is van het coronateam Landelijke Huisartsen Vereniging, die bij OP1 bij Jeroen Pauw aan tafel zat, net 24 uur klachtenvrij maar met nog wel een zieke man thuis vond zij het geen probleem om daar te gaan zitten. Zij was daadwerkelijk ook positief getest met het Corona virus.
Ondanks dat "het mag van de GGD" zoals ze zei sloeg ze daarmee duidelijk de plank mis.

Dat is precies wat ik bedoel. Alleen mag je dat niet zeggen, want dat ligt blijkbaar heel gevoelig.

Jolien87

Marcella schreef:
Jolien87 schreef:
k heb ook het idee dat het nu drukker op de weg is dan twee weken geleden.

Het rottige hier is dat mijn vriend onlangs een huis heeft gekocht dat we aan het opknappen zijn dus we moeten helaas wel de deur uit om spullen te halen. Denk je alles in huis te hebben, blijk je toch nog die specifieke kwast, schroefjes of nieuwe verf nodig te hebben. -O-
Ik voel me haast schuldig om daar rond te lopen.

Tip ga naar de kleine plaatselijke bouwmarkt die zijn over het algemeen rustiger dan de grote bekende. :o ;)

Kreeg van moestuin genoot dat het bijvoorbeeld bij kluswijs hun enigste klant waren.

Thanks. :)
In Zwolle zijn er voor zover ik weet geen kleine bouwmarkten en de Hornbach zit bij mij om de hoek. Maar hier bij mijn vriend zijn er inderdaad kleinere bouwmarkten waar we naartoe gaan als we hier zijn, alleen hier hebben ze helaas niet alles.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:21

Loretta schreef:
Babootje schreef:

Dat is precies wat ik bedoel. Alleen mag je dat niet zeggen, want dat ligt blijkbaar heel gevoelig.

Nee mensen vragen waar je die informatie vandaan haalt die je deelt. Als je zegt 'Deskundigen uit het buitenland hebben kritiek op Nederland' dan noem de naam van die deskundige en een linkje naar waar ze dat zeggen.

Er gaat hier al genoeg misinformatie rond, laten we dan zorgen dat als we dingen zeggen die tegen 'de stroom' in gaan, dat we die onderbouwen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:24

Masr dat is toch niet belangrijk
Belangrijkste is dat mensen gezond zijn en alles weer kunnen oppakken
1 zomer in een mensenleven, niet de rest van je leven

Ga eens genieten van wat je wel hebt en wel kunt
Naar buiten stuk met de hond lopen in het zonnetje zitten met een bakkie

Loretta

IMANDRA schreef:

Nee mensen vragen waar je die informatie vandaan haalt die je deelt. Als je zegt 'Deskundigen uit het buitenland hebben kritiek op Nederland' dan noem de naam van die deskundige en een linkje naar waar ze dat zeggen.

Er gaat hier al genoeg misinformatie rond, laten we dan zorgen dat als we dingen zeggen die tegen 'de stroom' in gaan, dat we die onderbouwen.[/quote]

Ik heb er net weer een linkje bijgezet. Maar ik vraag me dan toch af. Kijk jij dan niet naar de TV waar je regelmatig twee virologen rechtstreeks tegenover elkaar ziet staan.

Marcella

Hhhmm hoor kerkklokken dat is vaak doordeweeks geen goed nieuws. -O-

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:25

k heb ook het idee dat het nu drukker op de weg is dan twee weken geleden.

Het rottige hier is dat mijn vriend onlangs een huis heeft gekocht dat we aan het opknappen zijn dus we moeten helaas wel de deur uit om spullen te halen. Denk je alles in huis te hebben, blijk je toch nog die specifieke kwast, schroefjes of nieuwe verf nodig te hebben. -O-
Ik voel me haast schuldig om daar rond te lopen.
[/quote]
Tip ga naar de kleine plaatselijke bouwmarkt die zijn over het algemeen rustiger dan de grote bekende. :o ;)

Kreeg van moestuin genoot dat het bijvoorbeeld bij kluswijs hun enigste klant waren.[/quote]

Thanks. :)
In Zwolle zijn er voor zover ik weet geen kleine bouwmarkten en de Hornbach zit bij mij om de hoek. Maar hier bij mijn vriend zijn er inderdaad kleinere bouwmarkten waar we naartoe gaan als we hier zijn, alleen hier hebben ze helaas niet alles.[/quote]
Ultimate Heino
Laatst bijgewerkt door Echwel op 25-03-20 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:25

Loretta schreef:
Even 1 voorbeeld van een buitenlandse deskundige.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/11/it ... t-a3993472

Ik wilde bewust Ab Oosterhaus niet noemen want dan wordt zijn verleden erbij gehaald.

Een artikel van 11 maart waar "blijf binnen" staat. Geen argumenten. Geen duidelijk advies. Geen argumentatie waarom dit in Nederland OOK het beste plan is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:28

En: de mate van overdracht is momenteel rond de 1.

Dwz: "vroeger" gaf 1 besmette persoon het door aan twee of drie anderen - nu is dat gezakt.
1 besmettelijk persoon geeft het nu maar door aan 1 andere.

Dus: al die beperkingen: "we doen het ergens voor"! Het werkt!
Iets gaat de goede kant op! *\o/*

(Nou de rest nog....)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:29

Marcella schreef:

...hangt af van wat je hoort.

Een begrafenis klinkt letterlijk anders dan een huwelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:31

Janneke2 schreef:
En: de mate van overdracht is momenteel rond de 1.

Dwz: "vroeger" gaf 1 besmette persoon het door aan twee of drie anderen - nu is dat gezakt.
1 besmettelijk persoon geeft het nu maar door aan 1 andere.

Dus: al die beperkingen: "we doen het ergens voor"! Het werkt!
Iets gaat de goede kant op! *\o/*

(Nou de rest nog....)

Hmm.
Dat is nogal een uitspraak in een land wat alleen mensen met serieuze symptomen test.
De incubatietijd is 7-10 dagen, dus dat looop een week+ achter.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:32

Ze zouden toch ter bemoediging de klokken luiden? Zoiets had ik gehoord ergens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:33

Een probleem van het RIVM is dat ze tot nu toe in elk geval niet zo heel goed waren om het verloop goed te voorspellen. Dat helpt niet om vertrouwen te krijgen dat deze keer de modellen wel kloppen. En als het 'heel goed wordt uitgelegd' dan vraag ik me meteen af of er niet veel te veel geconcludeerd wordt? Het RIVM weet heel weinig (alleen al omdat ze weinig testen) dus ze hebben volgens mij niet voldoende informatie om dingen goed uit te leggen.
(Zoals de besmettingsgraad! HOE kunnen ze dat zeggen als bijna niemand meer getest wordt?)

Ik deel de zorgen van Loretta. Ik moet ook denken aan de kernramp bij Fukushima waar experts de ene dag een hele duidelijke uitleg hadden waarom iets niet kon gebeuren... goed uitgelegd, top! Alleen de volgende dag bleek dat datzelfde toch gebeurd was. Op zeker moment is dan ook de vraag of je wat hebt aan uitleg of deskundigen die heel helder maar onjuist dingen duiden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:33

Janneke2 schreef:
Marcella schreef:

...hangt af van wat je hoort.

Een begrafenis klinkt letterlijk anders dan een huwelijk.

Nou dat verschil hoor ik niet, maar lijkt op het gewone oproep van een dienst. Alleen is het afgelopen zondag heel erg stil geweest juist weer. :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:34

SusanH schreef:

Zal het bemoedigende bericht ook zoiets zijn?
Hopen dat dit niet tot ontspannen laksheid gaat leiden.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 25-03-20 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:34

SusanH schreef:

Was dat niet op woensdagavond tussen 19:00 en 19:15 uur?
Laatst bijgewerkt door Ann op 25-03-20 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:35

moonsparkle schreef:
Als ik het zo hoor maak ik juist zorgen, ja er zijn apparaten en dingen in bestelling maar de levering blijkt nu ook lastig en er word soms minder geleverd dan afgesproken, de piek zou gelukkig pas eind mei zijn, maar aankomende twee weken wordt echt spannend qua bedden en patiënten. Gommers is wel heel duidelijk in zijn antwoorden. Vraag me echt af of er nog meer maatregelen komen zoals alle onnodige winkels dicht, nog meer maatregelen in de supermarkt, maar als ik het zo hoor zou dat dan wel nu moeten gebeuren want wat ik eruit begrijp is dat er met twee weken niet zeker is of er dan genoeg bedden en apparatuur zal zijn.
Daarbij kwam ook naar voren dat mensen die ook eigenlijk echt behandelingen bijvoorbeeld een open hart operatie of bij kanker nu soms stil staan omdat de IC voor gaat.

Er werd ook gevraagd wat als er 3000 bedden nodig zijn, het antwoord van Gommers was dat de Nederlandse gezondheidszorg dat niet aan kan.

Ps. Dit is hoe ik het heb begrepen :o

Maatregelen gaan nu geen zin hebben. De huidige maatregelen zijn voldoende om nu de verspreiding tot een halt te roepen. Waar we nu mee moeten gaan dealen is de gevolgen van vóór die maatregelen er waren.
Daarom is het verhaal van Dissel en van Gommers ook zo anders. Dissel heeft een positief verhaal, want de verspreiding lijkt nu redelijk afgeremd te zijn. Maar de eerste oliebol moet nog opgeruimd worden en dat kan nog wel eens pittig worden als ik Gommers zo hoor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:35

In België 668 nieuwe besmettingen en 56 doden.
Ook 434 mensen opgenomen weer in het ziekenhuis.
Dat is terug een serieuze stijging na de daling van de 2 voorbije dagen -O-

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:36

Ann schreef:
SusanH schreef:

Was dat niet op woensdagavond tussen 19:00 en 19:15 uur?

Ja klopt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:36

MarlindeRooz schreef:
Loretta schreef:
Even 1 voorbeeld van een buitenlandse deskundige.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/11/it ... t-a3993472

Ik wilde bewust Ab Oosterhaus niet noemen want dan wordt zijn verleden erbij gehaald.

Een artikel van 11 maart waar "blijf binnen" staat. Geen argumenten. Geen duidelijk advies. Geen argumentatie waarom dit in Nederland OOK het beste plan is.

Ik lees überhaupt geen "Nederland doet het niet goed". Alleen "nederland onderschat het niet". De adviezen die hier genoemd worden (binnen blijven) doet NL ook gewoon...