[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:33

Relaxed schreef:
_San87_ schreef:

Wat gebruik je dan? Ik ken echt niemand die positief is ovet homeopathie. Wel over t placebo effect ervan :P.

En omdat jij niemand kent is het niet zo :') Ik denk niet dat een verdwijnende oorontsteking een placebo effect is wel? ;)

Maar wat gebruik je dan? Want op planten/kruidenbasis kan idd werken, dat is fytotherapie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:34

Femke_Tweety schreef:
Zoethoutthee op bloeddruk etcetera.

De meningen zijn verdeeld over in welke vorm/verdunning het al dan niet werkt, ik denk dat dat de korte samenvatting is.

Maar dat is allemaal fytotherapie, geen homeopathie. Genezing/verlichting op basis van planten en kruiden. Net als dat spul van VSM en dr Vogel. Allemaal fytotherapie, en dat kan idd prima werken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:44

Jullie weten dat homeopathie van het principe uitgaat dat het middel dat een gezond mens ziek zou maken, in verdunde vorm een zieke zou genezen, toch?

Zeg maar kanker proberen te genezen met radioactief afval, even gechargeerd.

Want er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat dat werkt. In tegenstelling tot de plantjes en de kruidjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:49

_San87_ schreef:
Relaxed schreef:

En omdat jij niemand kent is het niet zo :') Ik denk niet dat een verdwijnende oorontsteking een placebo effect is wel? ;)

Maar wat gebruik je dan? Want op planten/kruidenbasis kan idd werken, dat is fytotherapie.

Ik weet niet hoe het heet, moet ik thuis opzoeken, maar het is niet op basis van kruiden of planten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:10

_San87_ schreef:
Jullie weten dat homeopathie van het principe uitgaat dat het middel dat een gezond mens ziek zou maken, in verdunde vorm een zieke zou genezen, toch?

Want er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat dat werkt. In tegenstelling tot de plantjes en de kruidjes.

Maar hoe leg je de scheidslijn dan?
Want Arnica wordt een homeopathisch middel genoemd, maar wordt gemaakt van een plantje en dan zou het volgens deze definitie fythotherapie zijn. Of kan iets ook allebei zijn dan?

En die vergelijking van kanker met radioactief afval bestrijden is helemaal zo raar nog niet. Zo fijn is chemotherapie niet.....

En propolis wordt gebruikt als een natuurlijk antibioticum en wordt gemaakt door bijen (uit weliswaar plantaardige ingrediënten).

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:24

Mijn punt was dat je anticonceptie minder betrouwbaar kan zijn dan je denkt door het gebruik van pillen, druppels whatever.

Goed dus om dat te checken en indien mogelijk de bijsluiter te lezen wanneer je, zoals de meeste in dit topic, niet zit te wachten op een ongelukje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:35

Arnica en propolis zijn geen homeopathie, ook als men dat onterrecht zo noemt.
Als je een picoliter propolis of arnica in een emmer water doet en daar dan een drupje van neemt, dan is het wel homeopathie.

De dag dat ik in homeopathie ga geloven is als ze een watertje maken dat anticonceptie betrouwbaar kan vervangen.

Overigens moet ik binnenkort een toelating coordineren van een homeopatisch middel. Daar claimen ze zelf ook geen pharmacologische werkzaamheid.

Hoe dan ook, dik vet off-topic en ik zou aanraden om snel weer on-topic te gaan want homeopathie ligt kwa pro en con haast net zo gevoelig als vaccineren. Daar kunnen de beste vrienden over strijden :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:23

Roodvos schreef:
_San87_ schreef:

Maar hoe leg je de scheidslijn dan?
Want Arnica wordt een homeopathisch middel genoemd, maar wordt gemaakt van een plantje en dan zou het volgens deze definitie fythotherapie zijn. Of kan iets ook allebei zijn dan?

En die vergelijking van kanker met radioactief afval bestrijden is helemaal zo raar nog niet. Zo fijn is chemotherapie niet.....

En propolis wordt gebruikt als een natuurlijk antibioticum en wordt gemaakt door bijen (uit weliswaar plantaardige ingrediënten).

Arnica is fytotherapie. Propolis is wat het is, een natuurlijk antibioticum, anti schimmel ook. Maar absoluut geen homeopathie. Papaver is ook geen homeopathie.

Zoals ik zei, homeopathie gaat uit van het middel dat een gezond mens ziekte X geeft, in verdunde vorm de persoon met ziekte X kan genezen. Zoals mijn gechargeerde voorbeeld van radioactief afval. Geen enkele kankerpatient is beter geworden van slapen in een nucleaire reactor. Dat chemotherapie troep is, is waar. Maar het is wel bewezen dat het werkt, wat voor homeopathie niet geldt. En volgens mij is chemotherapie geen radioactief afval :o.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 20-11-20 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:24

Luxorvalkje schreef:
Mijn punt was dat je anticonceptie minder betrouwbaar kan zijn dan je denkt door het gebruik van pillen, druppels whatever.

Goed dus om dat te checken en indien mogelijk de bijsluiter te lezen wanneer je, zoals de meeste in dit topic, niet zit te wachten op een ongelukje.

Dat is sowieso een goede tip. Heel veel mensen weten niet dat de pil niet (goed) werkt wanneer antibiotica geslikt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:43

_San87_ schreef:
Luxorvalkje schreef:

Dat is sowieso een goede tip. Heel veel mensen weten niet dat de pil niet (goed) werkt wanneer antibiotica geslikt wordt.
Ik dacht dat iedereen die de middelbare school af had gemaakt, dat wel wist. := Zelfs ik weet het, en ik heb van m'n leven nog niet de pil geslikt, laat staan de bijsluiter van zo'n ding gelezen. (Vind ik trouwens ook zo grappig aan al die pipo's die zeggen dat ze toch wel meer onderzoek willen doen naar het coronavaccin. Pillen propt iedereen gewoon in z'n mond zonder te kijken naar wat er nou in zit, eventuele bijwerkingen etc., maar zo'n vaccin is ineens eng. :') Alsof de namen van al die stoffen die mensen überhaupt iets zeggen.)

Overigens ben ik ooit meegesleept naar een homeopaat voor m'n faalangst en bijbehorende paniekaanvallen... Ik kreeg bolletjes die ik moest oplossen in water, met een heel erg fancy naam, dat bij nader inzien gewoon een of ander natriumzout bleek te zijn. :') Dat was geen lang leven beschoren. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:04

Mkango schreef:
_San87_ schreef:

Ik dacht dat iedereen die de middelbare school af had gemaakt, dat wel wist. := Zelfs ik weet het, en ik heb van m'n leven nog niet de pil geslikt, laat staan de bijsluiter van zo'n ding gelezen. (Vind ik trouwens ook zo grappig aan al die pipo's die zeggen dat ze toch wel meer onderzoek willen doen naar het coronavaccin. Pillen propt iedereen gewoon in z'n mond zonder te kijken naar wat er nou in zit, eventuele bijwerkingen etc., maar zo'n vaccin is ineens eng. :') Alsof de namen van al die stoffen die mensen überhaupt iets zeggen.)

Overigens ben ik ooit meegesleept naar een homeopaat voor m'n faalangst en bijbehorende paniekaanvallen... Ik kreeg bolletjes die ik moest oplossen in water, met een heel erg fancy naam, dat bij nader inzien gewoon een of ander natriumzout bleek te zijn. :') Dat was geen lang leven beschoren. :+

Nope :)). Ik heb genoeg vriendinnen (gehad) die het niet wisten :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:30

Ik heb ook een nichtje dat het niet wist. Die waren ineens met z’n drieën. :+

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:15

ik ken legio vrouwen die zwanger zijn geworden na diarree/overgeven/antibiotica/kruidenmengsels.
dit waren echt niet alleen maar "minder slimme" dames.
ik wist dit ook allemaal niet voordat ik de bijsluiters had doorgeplozen.
Het is mij niet geleerd op school, en ook de huisarts en apotheek hebben mij nooit uit zichzelf informatie gegeven over AC, zowel pil als prikpil, ook niet bij het halen van een antibioticakuur.
Er moet echt meer Informatie verschaft worden omtrent dit soort zaken, dat zou imo het aantal ongewenste en tienerzwangerschappen (en daarmee dus ook abortussen) echt wel kunnen verlagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:38

Maar die bijsluiter zit er toch niet voor niets bij? Daar staat in principe alle informatie in die je nodig hebt. Voor pijnstillers e.d. die ik sporadisch gebruik lees ik ze niet, want dat zal me echt een rotzorg zijn, maar voor mijn dagelijkse medicijnen heb ik toch echt de bijsluiters uitvoerig doorgenomen, zodat ik op de hoogte ben van waar ik mee moet oppassen (grapefruit onder andere :') ), wat eventuele bijwerkingen zijn etc. Als je dat verzaakt, is het imo gewoon eigen schuld. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:44

Mkango schreef:
Maar die bijsluiter zit er toch niet voor niets bij? Daar staat in principe alle informatie in die je nodig hebt. Voor pijnstillers e.d. die ik sporadisch gebruik lees ik ze niet, want dat zal me echt een rotzorg zijn, maar voor mijn dagelijkse medicijnen heb ik toch echt de bijsluiters uitvoerig doorgenomen, zodat ik op de hoogte ben van waar ik mee moet oppassen (grapefruit onder andere :') ), wat eventuele bijwerkingen zijn etc. Als je dat verzaakt, is het imo gewoon eigen schuld. :=

Toch is het de taak van o.a. huisarts en apotheek te wijzen op risico's die bij slikken van bepaalde medicatie hoort. Ik heb ook geen enkele uitleg gehad toen ik de pil voorgeschreven kreeg als 15 jarige. Gelukkig had ik een moeder die samen met mij de bijsluiter doornam. Genoeg jonge meiden die daar niet bij stil staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:00

Ik heb destijds wel echt een gesprek gehad met de HA over risico‘s en zo. Dat hoort inderdaad ook zo te gebeuren.
Sinds ik geemigreerd ben moet ik sowieso voor controle om een nieuw recept te krijgen. Meestal vragen ze dan gelijk wel of alles goed gaat en of je andere methoden wil proberen etc. Dat vind ik wel fijn moet ik zeggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:01

Sizzle schreef:
Ik heb destijds wel echt een gesprek gehad met de HA over risico‘s en zo. Dat hoort inderdaad ook zo te gebeuren.
Sinds ik geemigreerd ben moet ik sowieso voor controle om een nieuw recept te krijgen. Meestal vragen ze dan gelijk wel of alles goed gaat en of je andere methoden wil proberen etc. Dat vind ik wel fijn moet ik zeggen.

In Nederland gebeurt dat niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:02

Ik wist ook niet dat dit geen algemene kennis was, ik geloof niet dat ik iemand ken die het niet weet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:02

Iig niet standaard. Mijn pil is een herhaalrecept die ik al meer dan 15 jaar ophaal :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:13

Idem hier, heb al 17 jaar dezelfde.. merknaam wil nog weleens wisselen. Als die op is, fiets ik naar de apotheek en haal weer een jaarvoorraad. Die iets sneller gaat, want ik neem bijna nooit een stopweek. Nog nooit iemand gevraagd in al die jaren hoe het ermee gaat en ben al een paar apotheken en huisartsen verder :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:15

Nou ja dat werkt natuurlijk wel een beetje twee kanten op :+ als jij het vervelend vind dat je er niet op gecontroleerd wordt kun je zelf ook gewoon bellen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:17

Magrathea schreef:
Nou ja dat werkt natuurlijk wel een beetje twee kanten op :+ als jij het vervelend vind dat je er niet op gecontroleerd wordt kun je zelf ook gewoon bellen

We zeggen beide niet dat we het vervelend vinden, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:19

Ik vind het absoluut niet vervelend hoor. Maar als je erover nadenkt is het wel een beetje bijzonder. Het is toch een vorm van medicatie..

Zou het persoonlijk heel irritant vinden als je telkens een recept van de HA moet hebben ofzo. Maar ik zou een controle, desnoods om de 5 jaar, ook geen probleem vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:23

_San87_ schreef:
Sizzle schreef:

Dat eerste gesprek was wel in NL, R‘dam.
Die controles gebeuren inderdaad niet standaard in NL. Het is aan de ene kant irritant want het gaat niet van je verzekering (eigen zak dus), maar het is wel verstandig waarschijnlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:25

Sizzle schreef:
_San87_ schreef:

Dat eerste gesprek was wel in NL, R‘dam.
Die controles gebeuren inderdaad niet standaard in NL. Het is aan de ene kant irritant want het gaat niet van je verzekering (eigen zak dus), maar het is wel verstandig waarschijnlijk.

Ik bedoelde idd de controles, sorry.

Ik vind het nog steeds idioot dat anticonceptie niet in het basispakket zit :').