Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:23

friezenfan2 schreef:
Sheran schreef:
Als dit een vraag aan mij was: op het strand wandelen met afstand, niet aan elkaar zitten :)

was meer in het algemeen, ik was niet van plan om om iemand anders aan te raken op een eerste date (of tweede of derde)

Wil je zó leven?
Covid19 en varianten zijn voor altijd.
De befaamde ´goepsimmuniteit´ is een luchtkasteel; voor griep hebben we én groepsimmuniteit én een jaarlijks vaccin.

Vorig jaar was een schik-jaar met noodmaatregelen.
Dit jaar is het er mee om leren gaan. Kies maar hoe jij jouw kwali-tijd in wil vullen.

Sheran

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:25

Wij denken daar dus heel anders over. Nu ben ik ook echt totaal niet zoals jij, qua levensinstelling, en ik zou ook echt niet willen ruilen. Ben blij met wat ik doe. Ben sowieso rustig met daten, ik geef niet veel om zoenen/seks etc, het gaat mij om een echte diepe klik en dan komt de rest vanzelf.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:25

Hoe moeilijk is het om nog even vol te houden totdat de kwetsbaren gevaccineerd zijn HC? Het gaat om het terugdringen van de drukte in de ziekenhuizen, zodat straks de reguliere zorg weer goed functioneert. Jij maakt een risico afweging, maar weet niet wat je date(s) daarna allemaal doen. Jij ziet niet de indirecte gevolgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:28

bigone schreef:
Ga je nu op date met één van je drie vaste vriendinnen?

Dat is voor alle Covid aspecten irrelevant.
De dames hebben allemaal hun eigen leven in een andere bubbel.
Of het nu een date is met ´vaste´ vriendin of een nieuwe, het Covid19 risico is hetzelfde.
Zelfs met de reeds gevaccineerde ´Bubbly´. Met haar is het risico waarschijnlijk zelfs het grootste want ze werkt op de intake van een gezondheidscentrum én ze ´date´ meer dan ik _/-\o_

Citaat:
Of wil je de groep uitbreiden?

Nóg irelevanterder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:30

Oh, dus je dames hebben ook allemaal andere vrienden, dan snap ik het.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:31

Ja zo wil ik leven hc, zo voorkom ik nog meer paniek aanvallen omdat mijn arme hoofd het niet verwerkt krijgt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:33

Gelukkig is een wild plan om met een zijspanbrommer een ritje te maken wel heel corona relevant.

Ik zal het vast zelf zeggen: ja enorm kortzichtig en dom van mij dat ik daar de diepere corona relevante wijsheid niet van begrepen heb.

Ik ga even heel corona relevant de auto stofzuigen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:46

Paardenfan25 schreef:
Hoe moeilijk is het om nog even vol te houden totdat de kwetsbaren gevaccineerd zijn HC?

Ten eerste is dat is een meervoudige illusie.

Verder is een deel van de risico-groep eigen keuze.

Ook zijn er aardig wat van die risico-groep die niet gevaccineerd willen worden.

Nógmaals; Covid19 is voor altijd en de vaccinatie is slechts een deeloplossing. Het ´even´ was vorig jaar met de noodmaatregelen in de leercurve.

Als ik de weg op ga; of dat nu voor boodschappen of een sociaal uitje is, neem ik risicos. Covid19 is daar voor altijd een aspect van.
Met betrekking tot daten is het nog ingrijpender dan SOA´s: Mbt SOA´s zijn een test en afspraken een heel andere orde van risico. Covid19 kunnen jij en een ander bij tánken al oplopen.

Er wordt hier veel over de psychologie en eenzaamheid van Covid19 geschreven. Idem over verantwoordelijkheid mbt de risicogroepen.
Allemaal waar en ... grijs.

Gedenk te léven dames.
Het is JOÚW leven, je hebt er maar één en je weet niet hoe lang.
Covid is een nieuwe risico-overweging voor de rest van ons leven.
Weeg zelf maar af op je wil wachten to het over is of dat je de draad oppakt in een nieuwe normaliteit en wat die dan voor joú inhoudt.
Voor míj heeft delen van ervaringen een grote toegevoegde waarde in de risico-overwegingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:48

Sizzle schreef:
Gelukkig is een wild plan om met een zijspanbrommer een ritje te maken wel heel corona relevant.

Bloemetjes op het balkon een wereld relevanter :D

Perspectief Sizzle; perspectief van risico-beheer en kwali-tijd van leven :)*

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:49

Je gebruikt veel dure woorden en moeilijke zinnen om voor jezelf recht te banketstaaf wat krom is.

En dan vervolgens anderen te veroordelen/ er minachtend tegen praten als ze niet dezelfde manier van denken als jij aanhouden.

Moet je helemaal zelf weten, maar je moet er dan ook niet raar van staan te kijken dat mensen dáár weer wat van vinden.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:54

Huertecilla schreef:
Paardenfan25 schreef:
Hoe moeilijk is het om nog even vol te houden totdat de kwetsbaren gevaccineerd zijn HC?

Ook zijn er aardig wat van die risico-groep die niet gevaccineerd willen worden.

Nógmaals; Covid19 is voor altijd en de vaccinatie is slechts een deeloplossing. Het ´even´ was vorig jaar met de noodmaatregelen in de leercurve.

Als ik de weg op ga; of dat nu voor boodschappen of een sociaal uitje is, neem ik risicos. Covid19 is daar voor altijd een aspect van.
Met betrekking tot daten is het nog ingrijpender dan SOA´s: Mbt SOA´s zijn een test en afspraken een heel andere orde van risico. Covid19 kunnen jij en een ander bij tánken al oplopen.

Er wordt hier veel over de psychologie en eenzaamheid van Covid19 geschreven. Idem over verantwoordelijkheid mbt de risicogroepen.

Gedenk te léven dames.
Weeg zelf maar af op je wil wachten to het over is of dat je de draad oppakt in een nieuwe normaliteit en wat die dan voor joú inhoudt.
Voor míj heeft delen van ervaringen een grote toegevoegde waarde in de risico-overwegingen.

Pff, misschien even lezen in het topic nog meer zorgverleners die het zat zijn. Misschien dat je dan wat empathie kan opbrengen voor andere meningen dan die van jou

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:55

Ja ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik anderen moedwillig in gevaar breng. Dat is mijn visie, mijn leven en daar ben ik blij mee. Maar ik denk dan ook niet dat de wereld om mij draait ofzo. Want dat schijnt hij niet te doen :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:57

bigone schreef:

Of ze die wel/niet hebben is volstrekt irrelevant. Dát is nu net de crux van Covid19 :)*

Nagenoeg iedereen heeft contacten buiten de bubbel van een sociaal contact.
Op je werk, met familie, bij boodschappen doen, tanken, via de kinderen, bij de paarden, de dierenarts, noem het op.
Je weet NOOIT waar je sociale contact mee in aanraking is geweest. Ook niet binnen je vermeende eigen bubbel.

Mbt dates, vast of los, is dat exact hetzelfde.
Bijvoorbeeld ´Bubbly´ is gevaccineerd omdat ze risico-personeel is. Of ze privé sociale contacten heeft is een mini-factortje in het risico wat ik loop bij uit met haar.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:58

Huertecilla schreef:
Paardenfan25 schreef:

Gedenk te léven dames.

Ik ken mensen met een verstandelijke beperking die nog meer begrip hebben en beter om kunnen gaan met de teleurstelling als jou en ik neem als dat jij verstandelijk gewoon 'normaal' functioneert.

Ik hoop voor je dat je zelf nooit te maken krijgt met een ziekte waardoor je altijd risico loopt. Die mensen hebben er ook niet om gevraagd om altijd maar 'ziek' te zijn. En helemaal niet om nu in de risico groep te vallen.

En alsjeblieft ook voor Corona was er mega veel eenzaamheid. Toen werd het allemaal in de doofpot gestopt en is er taboe. En nu opeens is het mega belangrijk geworden. Straks als alles weer normaal wordt denk je niet meer aan de mensen die eenzaam zijn. Dat vindt ik nog een veel groter probleem , die mensen gaan straks hartstikke hard vergeten worden. Als iedereen zijn normale leven weer oppakt en druk krijgt met werk , dingen ondernemen wordt het weer net zo als voor corona.

Maar dat zal je ook wel geen bal interesseren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:03

Huertecilla schreef:
Jessix schreef:
Gelukkig leest het toch niet lekker weg en neem ik ook niet de moeite er wat van te maken.

Gelukzalige onwetendheid.
Struisvogel-politiek.
Oogkleppen.
Schiet de boodschapper.
Etc.

Maar goed, het ís verontrustend om na te denken over ramp-politie vergelijkbaar met veiligheidswetten na 911 en het rapport van Amnesty over Covid19 politiek.
Ie kan inderdaad kiezen dat te negeren omdat het toch buiten je invloed ligt. Aan de andere kant is het bevrijdend relativerend perspectief bij de regels op basis van Covid19-angst.

Heeft niets met oogkleppen te maken hoor. Ik vind het gewoon niet interessant. Zelfs zo dat ik na oogkleppen niet meer verder lees... maar schrijf lekker door.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:06

Huertecilla schreef:
bigone schreef:

Of ze die wel/niet hebben is volstrekt irrelevant. Dát is nu net de crux van Covid19 :)*

Nagenoeg iedereen heeft contacten buiten de bubbel van een sociaal contact.
Op je werk, met familie, bij boodschappen doen, tanken, via de kinderen, bij de paarden, de dierenarts, noem het op.
Je weet NOOIT waar je sociale contact mee in aanraking is geweest. Ook niet binnen je vermeende eigen bubbel.

Mbt dates, vast of los, is dat exact hetzelfde.
Bijvoorbeeld ´Bubbly´ is gevaccineerd omdat ze risico-personeel is. Of ze privé sociale contacten heeft is een mini-factortje in het risico wat ik loop bij uit met haar.

Maar er is toch wel verschil tussen op 1,5 meter iemand ontmoeten (of supermarkt) en met verschillende personen intiem contact hebben? Waarom niet paar maanden geduld ? Iedere opname in ziekenhuis is er nu 1 teveel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:08

Echt, waarom moet hier het hele dateleven van hc besproken worden? Who cares..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:09

Sheran schreef:
Ja ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik anderen moedwillig in gevaar breng.

Interessante conclusie op basis van jouw eigen risico percepties en anderen moedwillig in gevaar brengen :roll:

Ík lees hier een bijzonder verontrustende sociale controle/druk in. Omdat jíj bang bent mag ík niet uit.
Net als in de opmerkingen over zorgverleners en risico-groepen.

Twee van de vriendinnen in mijn bubbel zijn gevaccineerde zorgverleners. Juist die twee zijn door de pandemie een dimensie bewuster van kwali-tijd van leven en Carpe Diem geworden +:)+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:15

Carpe diem is prima.

Maar ik wil bij voorkeur nog heel veel diems kunnen carpen.

En daarom doe ik nú voorzichtiger.

Dat heeft júist te maken met dat ik het leven waardeer, en dat dus graag nog een poosje volhoud zeg maar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:18

Relaxed schreef:
Echt, waarom moet hier het hele dateleven van hc besproken worden? Who cares..

Hij vindt dat zelf nog al interessant. Lijkt zich niet voor te kunnen stellen dat niet iedereen behoefte heeft aan allerlei wisselende contacten en daarnaast ook nog een ander gevoel, idee bij andere zaken zoals Corona kunnen hebben.

Er zijn best wel veel noemers waaronder dat gedrag past, maar labeltjes plakken vanaf een beeldscherm is niet zo netjes :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:19

Paardenfan25 schreef:
Maar er is toch wel verschil tussen op 1,5 meter iemand ontmoeten (of supermarkt) en met verschillende personen intiem contact hebben? Waarom niet paar maanden geduld ? Iedere opname in ziekenhuis is er nu 1 teveel

Hoppa en hier weer zo´n voorbeeld van een fantasieverband leggen en daaruit een ander morele beperkingen opleggen.
Verder is die paar maanden een totaal verkeerde voorstelling van zaken; het is al meer dan een jaar en blíjft.
Als deze pandemie íets helder maakt is het hoe broos het leven is. Lééf het!

Wat mbt ´ziekenhuis´ belangrijk is, is het omkeren van de bezuinigingen in de publieke gezondheidszorg en bewuster, gezonder leven :)*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:23

Ah ik durf het aan als verjaardagskadootje. :)) Een dierentuin waar ik al weer een tijd heenwil doet mee met de testopening. Buiten durf ik wel aan. Zeker met rolstoel waardoor mensen toch minder dringen. En een ffp2 masker op mijn neus ook buiten.

Zo lang niet meer geweest daar, het stond al zeker twee jaar op het verlanglijstje maar er kwam steeds niets van. Nu en hondloos en tijd en fit genoeg. En ook mijn duwer kan het aan nu en heeft die dag vrij De test de dag ervoor ach, eindje rijden en de stokjes. maar ik heb het er voor over.

Dat is wel een fijn verjaardagskadootje zo. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen en hoe druk het is door de week ook.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:24

in goed Gronings noemen wij dat een "kwakkerd".

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:24

Het is maar goed dat het merendeel van de mensen wel rekening met elkaar houdt HC. Hierdoor loopt het niet gierend uit de klauwen en kan jij je ding gewoon blijven doen. Het is inderdaad een moreel appel. Dat kan gelukkig in de meeste landen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:25

HC je klinkt inmiddels echt als een antivaxxer, met het ‘ik hoef niks te doen omdat jij bang bent”. Het gaat niet om het bang zijn (sterker nog, bang of niet is niet relevant in deze) maar dat jij feitelijk een gevaar vormt door je vele contacten. Aka, het virus heeft veel meer kans om via jou te verspreiden. En laat dat laatste net zijn wat we dmv de maatregelen willen voorkomen, zodat de druk op de ziekenhuizen afneemt. Niet omdat ik als individu heel bang zou zijn het te krijgen...

Zoals Femke zegt, een paar maanden geduld en dan kan je naar hartelust weer lang en veel carpe-diem’en.