Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:54

Tetanus zit bij de DTP in, toch? Die heb ik in het najaar nog gehad en ik had meer last van mijn griepprik dan van mijn DTP, geloof ik.

NatasjavEJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:56

rien10 schreef:
Volgens mij is het entmiddel van Tetanus ook zo dik, toch?

Volgens mij niet.

Ik heb toen ik doktersassistente was ook wel vitamine B12 injecties gegeven en die waren destijds echt heel dik en moeilijk te injecteren.
Kan me best voorstellen dat die injecties pijn doen.

Weet niet of ze nog steeds zo "stroperig"zijn hoor.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:56

rien10 schreef:
Ik hoor van iedereen, en vind het zelf ook wel, dat het pijnlijk is, Tetanus.

Heb 10 jaar terug tetanus prik gehad in mijn bovenarmen, elke kant een spuit. En de prik deed niet zeer en ook daarna geen last ervaren.
Dus zal ook wel per persoon verschillen.

Bij de B12 in mijn bil merk ik dat ik daarna een stukje moet lopen anders wil het wat gevoelig zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:57

Langzaam injecteren helpt, maar ik vind het prikken ook gewoon erg pijnlijk, en dan de naald die door de verschillende lagen heengaat (want de overgang tussen vet en spier voelde ik ook, brrrr.)

Mijn laatste tetanus was een DTP in de ene arm en HepB(?) in de andere, voor een vakantie. Pijnlijk en daarna dagen jeuk, jeuk, zo'n jeuk. Maar waar dat dan vandaan komt? (Is nu ook weer 10 jaar geleden dus eerdaags moet ik wel weer eens.)

NatasjavEJarig

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:58

Het kan zijn dat de hulpstoffen op een zure basis zijn. Dat kan naar pijn doen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:00

Doen ze in Nederland nog steeds tetanos elke 10 jaar?
In Frankrijk is dat tegenwoordig elke 20 jaar. Mijne is van 2006 geleden en hoe hard ik ook zeur ze willen me niet voor '26 een nieuwe zetten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:01

Thioro schreef:
In Frankrijk is dat tegenwoordig elke 20 jaar. Mijne is van 2006 geleden en hoe hard ik ook zeur ze willen me niet voor '26 een nieuwe zetten.

Nee.
Ik kreeg het na ongeval met paard.
Volgens mij niet eens elke 20 jaar. Misschien als je er dan op vraagt, maar niet standaard.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:02

Thioro schreef:
Toch niet in die mate dat je het met 2 handen er in moet rammen.
Sowieso dikke vloeistoffen of adjuvans op oliebasis zijn minder fijn om te injecteren, vooral voor de ontvanger dan.

Bij m'n laatste tetanosenting kon ik het injecteren niet pijnlijk noemen maar had wel een paar dagen wat spierpijn op de plaats van injectie. Maar dat is gekend van die enting.

Ik ben benieuwd hoe we er binnen 2 weken voor staan, of het lossen van de lockdown voortgezet kan worden of we terug bij af zijn. Fingers crossed dat het goed gaat.

Wie heeft het over erin rammen?

Tetanus is niet zo dik, maar die substantie kan pijn doen door de ingrediënten die het bevat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:09

Oef ja, 2 jaar geleden had ik een DTP-vaccinatie gehaald voor marokko. Ik voelde bij de GGD gewoon hoe het er langzaam in ging, dat was heel weird (had ik ook met de contrastvloeistof onder de MRI). Ben trouwens nog nooit zo ziek geweest als na die prik (even afkloppen). Gelukkig was het na 24u weer over, maar mén :').

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:15

mysa schreef:
Vind het ook bijzonder. Zou een paar decennia geleden niet gekund hebben. Ik moest destijds al soebatten om zelf de voedingssonde in te mogen brengen.

Maar prima, als men dat prettig vindt.

Dat b12 prikken zo'n pijn oplevert komt misschien omdat het een onhandige prikker betreft. Ik krijg die dingen al een jaar of dertig maandelijks en hooguit 1 of 2x een klein beetje last gehad.

Hoeveel is voor jou ''een paar decennia''? Want spreek uit ervaring dat het 20/30 jaar geleden ook wel e.e.a. in overleg en na instructie thuis werd gespoten. Dus weet niet waar jij het op baseert dat zoiets niet gekund zou hebben.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:20

Marie_Anne schreef:
Princess_ schreef:
Quote verkloot, ik reageer op Marie_anne

Als je al haar andere berichten leest staat er toch dat ze steeds contact heeft met artsen erover. En dat ze ivm haar ziekte toch al aan het infuus met vocht lag. Vitamine c bestellen kan iedereen, de rest van de infuus apparatuur + benodigdheden niet echt.

Ik heb in andere topics berichten van moonfish13 hierover gelezen, zij bestelt wel degelijk al het materiaal voor het infuus zelf in het buitenland. Als het echt onder begeleiding van een arts is, of wat ik onder begeleiding versta, dan hoef je niet zelf zaken te bestellen via internet in het buitenland.

Je kunt trouwens werkelijk alles via internet zelf bestellen in het buitenland natuurlijk.

Links om of rechts om, je zegt dus dat het een verzonnen verhaal, oftewel er wordt glashard gelogen?
Lastig hoor, want het kan ook gewoon een waar verhaal zijn.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:21

Marie_Anne schreef:
Nee, ik ben het niet met je eens en vind dat mensen hier kritisch op mogen zijn. Dat is niet hetzelfde als iemand aanvallen.

Ze mag zelf weten wat ze doet inderdaad, maar het moet wel duidelijk zijn dat a. niet bevestigd is dat ze covid19 heeft en b. dat ze zelf aan het experimenteren is met een alternatieve behandeling via een zelf aangeschaft infuus.

Denk je nou echt dat ze een infuuspomp zelf aanschaft? :+ weet je hoe duur die dingen zijn, die krijg je in bruikleen en dat is zeker niet iets wat je zelf aanschaft.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:22

CharleyT schreef:
mysa schreef:
Vind het ook bijzonder. Zou een paar decennia geleden niet gekund hebben. Ik moest destijds al soebatten om zelf de voedingssonde in te mogen brengen.

Maar prima, als men dat prettig vindt.

Dat b12 prikken zo'n pijn oplevert komt misschien omdat het een onhandige prikker betreft. Ik krijg die dingen al een jaar of dertig maandelijks en hooguit 1 of 2x een klein beetje last gehad.

Hoeveel is voor jou ''een paar decennia''? Want spreek uit ervaring dat het 20/30 jaar geleden ook wel e.e.a. in overleg en na instructie thuis werd gespoten. Dus weet niet waar jij het op baseert dat zoiets niet gekund zou hebben.

Dertig/veertig jaar. Zelf infuus aanprikken thuis, had nooit gemogen, had ik ook niet gewild gezien het feit dat sommige medici er al moeite mee hadden. Terwijl ik toch makkelijke vaten heb. Was zoals gezegd al blij dat ik zelf die sondes in mocht brengen en daar af en toe een weekendje mee naar huis mocht.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:22

Sorry, maar moet die discussie over MF nu echt?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:24

Thioro schreef:

Blij dit te lezen ! Mijne is ook van 2006 geleden en ik zie er echt tegenop om er weer één te halen.
Maar ik heb dus tijd tot 2026 lees ik. Hoera ! :D

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:27

rien10 schreef:
Ik hoor van iedereen, en vind het zelf ook wel, dat het pijnlijk is, Tetanus.

Hoe spreken jullie dat uit trouwens? TE-tanus of te-TA-nus Klemtoon op de eerste of tweede lettergreep?

Tetanus heb ik een goeie week last van gehad, hele harde bult op de prikplek en stijve arm. Ik spreek het uit als TE-tanus

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:32

Tetanus zal ook per persoon verschillen, heb er zelf weinig last van, inderdaad paar dagen harde plek en wat spierpijn. Maar kan dan gewoon alles doen met die arm. De mannen hier idem met zwaar werk.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:49

secricible schreef:
Astorga schreef:
Wat is de bron van die negen maanden? En op welke onderdelen van het verpleeghuis doelt dat?
Naast somatische en psycho geriatrische afdelingen zijn er namelijk ook hospiceplaatsen in verschillende verpleeghuizen, waar 9 maanden al erg lang is. Vergeet ook de revalidatie-afdelingen niet waar mensen herstellen van bijvoorbeeld een operatie en daarna vaak fitter het verpleeghuis verlaten dan dat ze erin gingen. Daarom vraag ik me af of welke categorie bewoners die negen maanden gebaseerd is.

Gisteren moest ik ook wel een traantje wegpinken bij alle zwaaimomenten en attenties van familieleden voor bewoners hoor.

Over COVID en vitamine c wil ik verder niet ingaan. Het is iig geen bewezen geneesmiddel voor COVID. De middelen die eerder wel ingezet werden bij COVID-patiënten in het ziekenhuis omdat daar mogelijk resultaat mee te bereiken was worden nu ook niet meer zo veel voorgeschreven en enkel in studieverband. De weg naar een echt goed werkend medicijn lijkt nog lang.

(Nu nog de 8 tussenliggende topicpagina's lezen...)

o.a. het LUMC bericht dat. Ik weet niet beter als dat dat het getal is waar mee gerekend wordt, al jaren, sinds de veranderingen in de verpleeghuiszorg.
https://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuw ... het-einde/

Ik lees nu wel dat o.a. Verenso aangeeft dat het waarschijnlijk toch wat langer is, maar nog niet kan aangeven hoeveel langer, maar gemiddeld is er in media en stukken eigenlijk overal uitgegaan van 9 maanden. Zelfs bestuurders van grote organisaties toetsen zich aan die 9 maanden.

Dank voor je verdere duiding.
Ik vind het wel opvallend dat de instanties de verschillende groepen verpleeghuisbewoners ook niet scheiden in de prognose.

Als ik zie hoeveel bewoners er overlijden aan COVID vind ik de maatregelen tnt wel gerechtvaardigd. Al wordt het nu idd tijd om uitbreiding van bezoek te onderzoeken, zoals dat nu op 25 plekken gedaan zal worden.
Denk overigens dat als de maatregelen niet waren getroffen de politiek erop aangekeken was dat ze halve verpleeghuizen hadden laten uitsterven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:07

Princess_ schreef:
Marie_Anne schreef:
Nee, ik ben het niet met je eens en vind dat mensen hier kritisch op mogen zijn. Dat is niet hetzelfde als iemand aanvallen.

Ze mag zelf weten wat ze doet inderdaad, maar het moet wel duidelijk zijn dat a. niet bevestigd is dat ze covid19 heeft en b. dat ze zelf aan het experimenteren is met een alternatieve behandeling via een zelf aangeschaft infuus.

Denk je nou echt dat ze een infuuspomp zelf aanschaft? :+ weet je hoe duur die dingen zijn, die krijg je in bruikleen en dat is zeker niet iets wat je zelf aanschaft.

Nou nee, de pomp had ze blijkbaar al in huis, want ze kreeg al vaker infusen voor een andere aandoening lees ik.

CharleyT schreef:
Links om of rechts om, je zegt dus dat het een verzonnen verhaal, oftewel er wordt glashard gelogen?

Nee. Leg me geen woorden in de mond, dat zeg ik nergens en dat probeer ik ook niet te zeggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:11

Marie Anne heeft zeker wel een punt. Het enigste wat ze zegt is dat mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is door dit openbare topic op het verkeerde been kunnen worden gezet door te denken dat vit C in hoge dosis Corona kan genezen. Punt. En nu weer door .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:15

CharleyT schreef:
Lastig hoor, want het kan ook gewoon een waar verhaal zijn.

klopt, dat kan en iedereen moet dat ook zelf weten maar je zou verwachten dat als iemand dat zelf allemaal voor elkaar krijgt diegeen een medische achtergrond heeft als verpleger..arts o.i.d en dat was mij een beetje onduidelijk in de berichten.
Ik denk namelijk echt niet dat als anderen een opleiding en heel veel praktijk ervaring moeten volgen om überhaupt goed een infuus naald in te brengen het jou zo even voor de neus weg gaan leren. Zal heel bijzonder zijn als Jan en alleman zelf thuis gewoon infuusjes kan gaan aanleggen. Ook in deze tijd.
Maar kennelijk zijn er uitzonderingen. Weten we dat ook weer

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:22

Voor Marie_Anne omdat ze erop door blijft gaan en ongelijk heeft dat Moonfish alles op eigen houtje doet. Van achter naar voren quote ik de berichten van Moonfish waarin ze aangeeft dat ze alles onder begeleiding doet en met medeweten van artsen:

moonfish13 schreef:
Voor Echwel.
Ben je nu klaar met je gezanik over of het verhaal klopt?
Een beetje respect mag ook, alles is netjes besproken met artsen en dat het beleid is wat het is, kan ik niks aan doen!
[ [url=m/ZlIpdX.jpg]Afbeelding[/url] ]

moonfish13 schreef:
Mag je vinden Echwel, zolang het ziekenhuis plus huisartspraktijk die mijn dossier hebben het maar weten.
En als je dat infuus wil zien geen punt, stap in de auto en kom op de koffie.
Ik heb gewoon toestemming om dit te doen, en dat krijg je niet zomaar.

moonfish13 schreef:
MB:
Ja, ik krijg ook gerust infuuszakken op recept.
Wel in België want hier mag dat niet, maar mijn internist is zit ook in België.
Ik ben er door een aandoening waarbij vocht en medicatie per infuus soms nodig handig in.
De artsen hier hebben me ook gewoon thuis gelaten toen ik niet goed opknapte omdat ik alle zorg thuis kon geven.
Reden, een virus was niet uitgesloten en ik hoef geen duur bed als dat niet nodig is.
Dus voor zowel het ziekenhuis als mezelf hebben we het zo gelaten, zeker in deze tijd.
Dat is dus met een internist zo besloten.
Toen het sjips het is mogelijk covid kwartje viel werd het huisartsenwerk en werd mij geadviseerd door te gaan wegens het goede effect.
Dus geluk bij een ongeluk zeg maar.

Echwel: vraag dat maar aan de huisartspraktijk!
Ik heb ze 2x gesproken en ze wisten de eerste keer al dat het covid zijn kon.
Tweede keer ben ik aangemerkt als.
Verder heb ik toestemming om zelf te dokteren op deze manier.
Uiteraard op voorwaarde contact bij halve twijfel, maar ik ben er gewoon extreem handig mee.
De anesthesisten stonden versteld, en waren enorm blij met me.
En bloed afstaan vind ik prima, maar dan moeten ze er geen vullisbakkentest op loslaten.
Het hele covid is gewoon iedereen doet maar wat en er wordt niet één lijn getrokken.

Moet ik nog verder terug gaan? Ik vond het een duidelijk verhaal en ik vind het wel fijn als mensen denken covid te hebben andere wegen bewandelen want niemand weet eigenlijk wat nu werkelijk helpt. En dan is vitamine C heel erg onschuldig want het kan in ieder geval geen kwaad.

Dan kwam ik deze links nog tegen
https://beterkliniek.nl/coronavirus-en- ... c-infusen/
https://leefbewust.nu/vitamine-c-bij-co ... rus-china/

Er zijn ook links te vinden waarin staat dat er nog geen enkel bewijs is gevonden dat vitamine C zou helpen bij bestrijden van corona virus. Dus kort samengevat, kunnen we zeggen dat als het gaat om de juiste therapie ter bestrijding van het corona virus er nog veel onduidelijk is. Er is nog geen een bewezen therapie bekend dat garandeert dat mensen er beter van worden.
Dus wat Moonfish heeft gedaan dat vind ik interessant, niets meer en niets minder en ik vind het vooral erg fijn dat ze nu beter is ongeacht of het nu wel of geen corona was. Of dit door de vitamine C komt zullen we ook nooit met zekerheid kunnen weten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:38

mysa schreef:
Tetanus zal ook per persoon verschillen, heb er zelf weinig last van, inderdaad paar dagen harde plek en wat spierpijn. Maar kan dan gewoon alles doen met die arm. De mannen hier idem met zwaar werk.

Ik heb hem in mijn bil laten zetten. Totaal geen last van gehad. De arts op de SEH gaf al aan dat het de beste plek is. :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:41

Ik heb echt alleen last gehad van een enting waarbij de assistente er een wond van een halve centimeter van maakte.. Trok de naald tijdens het injecteren omhoog, dat was niet comfi maar dat lijkt me logisch.

Verder nooit iets van gevoeld, en ik ben voor meer dingen ingeënt dan de meeste mensen..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:59

Pijnlijk Sintara. Prikjes, inentingen kunnen gewoon pijnlijk zijn. Het heeft te maken met de dikte van de vloeistof, dus dikte van de naald, of je onderhuids of in de spier moet prikken, het heeft te maken met tempo waarmee geprikt wordt, de vloeistof of deze gelijk uit de ijskast komt of al op kamertemperatuur is gebracht etc :j
Daarnaast heeft het ook nog te maken hoe jezelf reageert op prikjes. De een wordt altijd bont en blauw (mijn moeder) ongeacht hoe goed de prikker was, de ander voelt helemaal niets. De een heeft ook een dikkere huid als de andere letterlijk waar je doorheen moet prikken.

Thioro,
inderdaad mag je hier in Frankrijk maar 1x in de 20 jaar een tetanus injectie. Hier in de buurt mogen hoefsmeden, paarden eigenaren en dierenarts wel vaker hoor. Ik ben zelf ook hier na 10 jaar gemogen toen ik vertelde dat ik paarden rond het huis heb waar ik altijd mee bezig ben.