Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:31

Ik zou ook absoluut geen beginner op mijn paarden gehad willen hebben. Maar het verbaast me
ook, want ik dacht dat beginners gewoon altijd begonnen bij de manege en niet bij een bijrijd paard. :P

En beginners kunnen ook 30/40 plussers zijn trouwens. Leeftijd speelt voor mij niet zo'n rol daar in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:32

Ik heb een keer een omgekeerde „fout“ gemaakt door te denken dat een paard wel voor beginners kon zijn.
Doodbraaf, aan een lange teugel door het water, over bruggen, door tunnels, geen sprong opzij bij een kudde aangestormde koeien etc.
Er komt een beginner, gaat erop zitten, meteen voorover in de pieshouding, handen op de buik en knijpen met de knieen. Ik kon het paard nog net op tijd vast grijpen want die was overtuigt dat hij moest vluchten _O-
Heb de advertentie toen maar aangepast naar: geen beginners :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:35

Ik had het ook niet over beginners hoor, want zoals ik zei zijn beginners erg lastig voor een bijrijdpaard.

Meer over mensen die idd zeggen dat paarden van slag raken als er een ander op gaat, dat ze een draak zijn bij het naar de wei brengen, dat ze enorm eenkennig zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:36

Ja maar dan ben je niet eens een beginner in mijn ogen. Bij een beginner denk ik aan manegeruiter zonder échte rijervaring behalve het achter elkaar aan sjokken.

Maar wat jij omschrijft Sizzle is gewoon een echte paarden noob. :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:40

Shaggy, zij reed al 2 jaar op een manege en was nu toe aan een eigen paard dacht haar moeder :+

Mijn stalgenoot had zo‘n ‚moeilijk‘ paard.
Bij de hoefsmid ‚doodsbang‘.
Op een keer moest ze plassen en zei dat ik het paard wel even vast hield bij de hoefsmid. Zodra het weer ‚hysterisch‘ naar me toe draaide liep hij ‚per ongeluk‘ tegen mijn knie die ik ‚toevallig‘ omhoog hielt.
Daarna stond hij mysterieus ineens keurig stil :')
Eigenaar wist niet wat ze zag toen ze terug kwam van de WC :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:44

Zeer slechte manege dan. Ik heb ooit een schoolvriendin bij haar manege weggetrokken en op een van mijn paarden gezet en dat was de beste keuze die ik ooit heb gemaakt op dat gebied. Ze moest nog wel wat zaken onder de knie krijgen maar ze was zo lekker gedurfd en gedreven. Mijn toenmalige paard is toen echt veranderd, op een positieve manier.

Ik denk overigens dat veel eigenaren zichzelf en hun paard enorm opfokken door altijd zo hysterisch te doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:51

Zo heb ik ooit op stal een keer de verkeerde pony buiten gezet in de paddock. Ik ging mn bijrijdpaard eruit halen en een stalgenoot vroeg of ik ‘ de pony van x, als je de stal in loopt gelijk links’ dan mee wilde nemen en buiten zetten. Is goed joh.
Ware het niet dat die stal twee tegenoverliggende ingangen had en ja hoor, Mars ging uit van de verkeerde. Pony gepakt, wakker beestje maar had m zo buiten staan.
Stalgenoot merkte grinnikend de vergissing op dus beestjes weer omgewisseld. Hoor ik op een gegeven moment een vrouw in gesprek met een ander dat haar pony zoooo link is bij anderen, zeer eenkennig en hij sleurt iedereen het terrein over. Bleek dus te gaan over de pony die ik de week ervoor per abuis buiten had gezet :=
Ik heb er maar om staan gniffelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:57

Jaren terug kwam er een nieuw meisje op stal met een jonge haflinger. Ik was met mijn paard bezig toen ze me kwam vragen; durf jij hem in de paddock te zetten? Hij heeft me gister het hele erf laten zien....

Ok, moment, ff handschoenen aan dan.
Hengstenketting gepakt, zweep erbij, ik stond bij wijze van in de startblokken. Echt waar, beest deed helemaal níks....
Was gewoon geen match met de eigenaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:03

Ja, een Haflinger.

Mijn onpopulaire mening: ik vind dat echt schijtbeesten. Qua karakter en uiterlijk.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:15

Het is toch juist een compliment als anderen met je paard overweg kunnen? Die wilde verhalen soms, ik zou met doodschamen als het over mijn paarden zou gaan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:26

Haflingers zijn best wel tof, eenmaal ze ietwat opgevoed zijn.
Ging zo ook een keer een haflinger bijrijden. Eigenaresse waarschuwde me wel dat hij moeilijk kon zijn en met of zonder jou over het erf kon stormen.
Dag 1: ze haalt pony uit stal. Correctie pony stormt uit stal met eigenaresse nog nipt op haar voeten aan het eind van het touw, rondje over het erf, bij poetsen opstappen etc draaien en keren, met rijden verder wel braaf.
Dag 2: ik haal pony uit stal. Meneer probeert weer de bulldozerstrategie maar krijgt van mij een klap nog voor hij de stal uit is. Pony flabbergasted en heeft het even moeten verwerken dat hij dus nìet op zijn manier de stal uitmocht. Verder nooit problemen mee gehad aan de hand, wel steeds opletten dat hij geen gelegenheid kreeg.

Het zwarte hengst penny syndroom is idd wel wijd verspreid en vaak hebben eigenaars het niet door.

Ik heb er geen problemen mee dat iemand anders mijn merrie rijd, graag zelfs. In de bak kunnen er dan tegenwoordig ook gerust beginners op denk ik.
Het is een brave merrie, die met een betere ruiter dan mij best een leuk stukje zou kunnen lopen.
Maar toen ze haar puberstreken had kreeg ik toch niemand overtuigd om het van me over te nemen. Ja 1 instructrice die stond te gillen dat ik het verkeerd aanpakte. Zij er op, maar helaas, ook bij haar ging merrielief ongecontroleerd rondjes rennen en was vooral niet te stoppen. Exit instructrice. Na een jaar was die dwarse bui uiteindelijk over en nu is het gewoon een betrouwbare merrie (al blijft ze wel hoog in het bloed qua karakter). Van mij mag iedereen die het wil er een rondje op hobbelen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:42

Mijn merrie was niet eenvoudig (ze is er nu niet meer). Echt mijn maatje maar heel eerlijk: ook een maatje teveel voor mij :')

Ik weet zeker dat er mensen zijn die haar beter konden rijden dan dat ik dat kon. Sterker nog: ik heb het gezien :Y)

Aan de andere kant was het echt geen paard waar je iedereen zomaar op kon zetten. Maar heb haar, als ze vertrouwd aanvoelde, ook wel eens uit laten stappen door een jonger stalgenootje met een pak minder rij-ervaring.

Wat ik heel stom vind zijn mensen die in derde persoon over hun paard praten waar het paard bij staat en ze dan compleet vermenselijken :')
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 05-01-20 13:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:47

Nee hoor, haflingers zijn niet tof. Echt niet. Je kunt er beter Wiener Schnitzels van maken. Liever geen paard dan een Haflinger in mn stal. En ik ken best wat mensen met zo'n beest die er helemaal weg van zijn. Zelfs serieuze fokkers. Ik snap daar niks van. Ik verafschuw ze echt. En het gekke is: er is geen enkel ander paardenras waar ik dat zo sterk bij heb.
Hoewel ik van Friezen ook niet heel warm word, maar die vind ik qua karakter over het algemeen een stuk beter te pruimen dan haflingers.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:50

Ik laat rustig een beginner of een onervaren iemand met m'n paard lopen. Ook vaak zat bijna beginnende ruiters (als ze maar kunnen zitten) er op. Zogenaamde echte ruiters en ervaren ruiters hoef ik niet. Dan krijg je van die mensen die jouw fouten wel even gaan verbeteren. Of je paard corrigeren. Dat hoeft van mij niet zo.

Ik heb doodbrave paarden, maar ze kunnen echt wel schrikken of eens leven. Heb bv een hanger. Nou die staat met een klittenband-halster. Als ze hangt loopt ze daarna los. Prima, dan vang ik haar en gaan we daarna terug. Er zijn zat zogenaamde paardenmensen die dat dan wel even (al dan niet met geweld) gaan corrigeren, want een paard mag niet hangen.
Mijn paard mijn regels... En dat gezeur heb je niet met beginners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:57

Sizzle schreef:
Ik heb een keer een omgekeerde „fout“ gemaakt door te denken dat een paard wel voor beginners kon zijn.
Doodbraaf, aan een lange teugel door het water, over bruggen, door tunnels, geen sprong opzij bij een kudde aangestormde koeien etc.
Er komt een beginner, gaat erop zitten, meteen voorover in de pieshouding, handen op de buik en knijpen met de knieen. Ik kon het paard nog net op tijd vast grijpen want die was overtuigt dat hij moest vluchten _O-
Heb de advertentie toen maar aangepast naar: geen beginners :D

Hier een vergelijkbare situatie, deze pony stond alleen te koop (een haflinger :+ ) en ik had er wel bij gezet dat hij niet geschikt was voor beginners.. Mensen kwamen kijken, vrouw kon goed rijden volgens zichzelf en ik heb nog gezegd dat ze haar benen er af moest houden omdat hij anders zou gaan rennen.. Vrouw gaat zitten in de houding die jij omschrijft en geeft daar ook nog eens veel te hard been bij.. Ik was dus te laat met ingrijpen wat resulteerde in een pony die de bak door vloog met een gillende vrouw op zijn rug en een man die naar mij riep dat ik iets moest doen.. Ik heb de pony uit laten rennen en mevrouw kon gelukkig wel blijven zitten, de pony hebben ze niet gekocht. :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:58

Shaggy09 schreef:
Ja maar dan ben je niet eens een beginner in mijn ogen. Bij een beginner denk ik aan manegeruiter zonder échte rijervaring behalve het achter elkaar aan sjokken.

Maar wat jij omschrijft Sizzle is gewoon een echte paarden noob. :))

Vast impopulaire mening maar op maneges leer je niet rijden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:11

Op de meeste niet nee, maar er zijn uitzonderingen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:15

Vast jouw manege?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:16

Nee, ik heb nooit op een manege gereden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:19

Shaggy09 schreef:
Nee, ik heb nooit op een manege gereden.

Jawel.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:26

Nope.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:30

Shaggy09 schreef:
hier de antwoorden ;)
1. ik denk niet dat ik die kan nemen en erop zetten srry
2. ik rijd als enigste op mn pony
3. ik heb les op mijn manege 2 x pro lessen, 1x niet pro lessen ;)
4. ik heb een hulpteugel met rubberen ringen die werkt echt FANTASISCH GOED EN FIJN!

Niks ergs aan hoor, ik heb ook 2 jaar op een manege gereden voor ik mijn pony's kreeg.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:37

Shaggy09 schreef:
Ik snap wel wat Sheran bedoeld, ik kom in ieder geval heel vaak de zin 'niet voor beginners' tegen.

Die zou ik ook niet als bijrijder willen. Niet omdat mijn paard 'lastig' is, zeer zeker niet zelfs. Maar omdat ik geen zin heb dat er maar een beetje aangerommeld wordt, terwijl ik er zelf niet ben om het te begeleiden. Een stille hand en zit vind mijn paard wel zo fijn? Van onduidelijke hulpen zal ze gewoon in de war raken. W Ik heb wel een heel leuk manegemeisje/beginner van 16 jaar als verzorgster en zij mag dan af en toe erop als we er zelf bij zijn, maar zelfstandig nee....Daarnaast heb je als eigenaar ook een verantwoordelijkheid, mijn paard is braaf maar kan toch ook onverwachts wel eens uit de hoek komen door in 1x weg te schieten en te draaien.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:38

Als je goed leest zie je dat ik het bij punt 2 over mijn eigen pony heb. Daarmee bedoel ik dus de manege waar ik met mijn eigen pony rijd, oftewel de ponyclub. Wel leuk dat je de moeite nam om al mijn berichten door te spitten, uit welk jaar komt dat bericht? 2011?

Lezen. Is. Een. Kunst.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:38

Ik ben het er grotendeels wel mee eens. Echt rijden leer je pas na de manege. Bij ons worden de pony's ook een aantal dagen geleased door meiden en dat zijn dezelfde pony's, maar er wordt toch anders gereden. Zo loopt er één met het meisje dat hem least Z2 bij de paarden en zijn er anderen waarmee ook gestart wordt. Je zie die meiden verbeteren. Apart, waarom dan ineens wel op dezelfde dieren? Of zijn dat gewoon degene die sowieso al handig zijn?

Ik reed op een manege en daar in de gevorderden les en zoals de meeste dacht ik dat ik best aardig kon rijden. Ging een pony huren, die van mijn instructie was en lag er 3 keer per les af :') Maar ik heb toen pas leren rijden. Het was heel anders dan manegepony's en lessen, terwijl het dezelfde stal bleef.