Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:19

Nou haha als je nou om 11 uur voorzichtig langsliep of om 2 uur snachts het maakte niks uit

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:34

Ieder mens heeft gemiddeld 4 a 5 slaapcycli per nacht :D Een cycli bevat an sich weer een aantal fases. Dus het kan zijn dat om 2 uur 's nachts net de lichte slaap er is.

http://www.inslaap.nl/begrijpend-slapen ... aapcyclus/

Het is maar een gok, het is iig wel dat je in bepaalde fases van je slaap meer vatbaar bent voor geluiden dan in andere fases. Plus als je vader bijv. gaat slapen met het idee mn kind komt zo thuis dan houdt hij daar onbewust ook rekening mee.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:42

Bambi1995 schreef:
Waarom worden sommige mensen als je bijvoorbeeld met een circus orkest bij hun bed staat nog steeds niet wakker en andere mensen al wakker worden als je heel geruisloos loopt?

Of, als variant: waarom wordt de een van een bepaald geluid wakker en de ander weer juist niet en vice versa?

Voorbeeld: toen dochterlief nog een baby was kon ze het huis bij elkaar schreeuwen 's nachts, daar werd ik niet wakker van. Mijn wederhelft werd meteen wakker. Maar als de kat buiten 1 keer mauwde ("Open the door human!") was ik meteen wakker, terwijl zij doorsliep. En als dochterlief haar speentjes uit bed liet vallen waren we alle twee meteen wakker.

Raar of herkenbaar en verklaarbaar?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:57

Sowieso hebben moeders hormonale voelsprieten gekregen dat ze de kids horen. Ik wordt altijd wakker van ook maar het kortste huiltje van welk van de kids dan ook. Schijnt ook iets typisch te zijn voor vrouwen vs mannen.

Ik zou me kunnen voorstellen (maar dat is een gedachtegang) dat het evolutionair is. Want de man moest overdag jagen en had dus zijn energie nodig, terwijl de vrouw natuurlijk voor het gezien moest zorgen en daar horen ook de nachtelijke taken bij.

En het ligt er ook aan waar je aan gewend bent/waar je op triggert. Mijn man wordt dus niet snel wakker van de kinderen, maar o wee als er 's nachts een autodeur te horen is. (wonen aan een rustig landweggetje)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:22

Technisch gesproken: er heet een deel van de hersenen 'reticulaire formatie' (heette vroeger reticulair activerend systeem) en het versterkt of verzwakt binnenkomende prikkels al naar gelang of ze interessant/ belangrijk/ etc. zijn of niet. Ten dele: 'afstompen op een gewoonte' zit (onder andere) hier.

Moeders kunnen zo slapen naast allerlei herrie, maar bij 1 kikje van je kind ben je klaarwakker.

Of als een geluid, een geur etc anders is dan anders dan valt dat op.

PS.: minstens in het latijn geldt: 1 cyclus, 2 cycli.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:57

Vervolgvraag: reageer ik dan op het mauwen van de kat zoals de man van Riddershow op een autodeur of heb ik moederinstinct richting mijn kat? _O- _O-

Don't answer that..... :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:10

Stel je knuffelt uit het niets een agent(e), word je dan getaserd oid?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:11

Probeer het eens :))

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:13

Danique_G schreef:

Die vraag kon ook maar van 1 iemand zijn :')
Probeer het als je in Groningen bent :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:29

Danique_G schreef:

Als je het doet tijdens Koninginnedag of Carnaval waarschijnlijk niet. Tijdens voetbalrellen wellicht wel. :D

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:52

Danique_G schreef:

Ik denk niet direct getaserd, maar de kans op iets anders is wel groter. Het zal je iig niet snel in dank afgenomen worden, tenzij meneer of mevrouw de agent een béétje humor heeft en je niet als een bedreiging over komt :Y)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:50

Taser hebben ze niet bij. :)

Het zal er denk ik ook aan liggen hoe je dat doet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:57

Cowboy55 schreef:
Vervolgvraag: reageer ik dan op het mauwen van de kat zoals de man van Riddershow op een autodeur of heb ik moederinstinct richting mijn kat? _O- _O-

las laatst een onderzoek dat katten op dezelfde frequentie mauwen en kunnen spinnen zoals een baby huilt. Dus nee het is niet raar dat jij dat hebt!

Zat er aan de denken om het eens te meten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:19

Ik ga het dit weekend denk ik proberen. Zie wel wat er gebeurd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:45

Las ooit 1 die was dronken en wou politiepaard aaien , die rende er opaf geloof ik en werd geknuppeld :+

Film je het? :')

Mbt de slaap interessant, als ik een intensieve dag heb gehad heb ik snel behoefte aan 10 uur slaap :=

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:51

Ja danique wel laten filmen!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:35

Knert schreef:
Cowboy55 schreef:

las laatst een onderzoek dat katten op dezelfde frequentie mauwen en kunnen spinnen zoals een baby huilt. Dus nee het is niet raar dat jij dat hebt!

Zat er aan de denken om het eens te meten.

Die resultaten zou ik graag willen zien! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:36

Als kat mauwt dan gaat ze net zolang door tot ze naar binnen mag :=

Ik vraag me af waarom tikt een klok?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:39

Ehm een klasgenootje probeerde het in Londen bij zo'n guard (wachter) en die kreeg een VET harde trap op zijn teen. _O-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:40

Rebecca schreef:
?

Daarom was ik er ook meteen uit. Als mijn kat om 05:00 uur de hele buurt wakker miauwt is het een kwestie van tijd voordat iemand......laten we zeggen 'actie tegen dat k*tbeest onderneemt'.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:40

MarlindeRooz schreef:
Ehm een klasgenootje probeerde het in Londen bij zo'n guard (wachter) en die kreeg een VET harde trap op zijn teen. _O-

Groot gelijk. Deze mensen staan er toch echt niet alleen voor de sier en moet je gewoon van afblijven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:44

Sammie schreef:
guusje_h schreef:
Las laatst iets over een Amerikaans stel dat tot het 15e levensjaar met een Engels accent hebben gesproken, omdat het kind dat over zou nemen en ze zo graag een kind met een Engels accent wilden :')

Lijkt mij wat broodje aap.. of is het kind al die 15 jaar ook nooit buiten geweest?

Zou prima kunnen.

Hier zijn nog veel jongeren die niet normaal Nederlands kunnen praten. Omdat er thuis altijd plat Drents werd gepraat.

Daarom hebben mijn gekozen om altijd normaal ABN tegen ons/elkaar te praten.

Nu heb ik wel een lichte accent. Maar kan mij overal prima verstaanbaar maken. Maar vloeiends Drents spreken lukt mij nog steeds niet. Alhoewel het mij steeds gemakkelijker afgaat.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:58

Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 29-10-15 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:01

Cowboy55 schreef:
[naam] schreef:
?

Daarom was ik er ook meteen uit. Als mijn kat om 05:00 uur de hele buurt wakker miauwt is het een kwestie van tijd voordat iemand......laten we zeggen 'actie tegen dat k*tbeest onderneemt'.

:') dat dus haha

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:02

Over wakker worden, het Is ook waar je jezelf (onbewust) op instelt. Als ik ook maar iets hoor wat op paardengetrappel lijkt hoor, zit ik ook overeind in bed. Het Is dan ook zeer ongewenst als ik je hoor want dat betekent dat ze niet daar zijn waar ze horen.

Daarintegen wordt ik niet wakker van de kippen of de haan(en) honden van de buren of trekkers die voorbij donderen en het huis op de fundering doen schudden.

Het Is logisch dat je wakker wordt van geluiden die je wel (of misschien dus liever niet) wil horen. Want vroegah Kon dat een roofdier of overvaller zijn.