Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:29

Cayenne schreef:
Sorry voor het offtopic gaan, maar krijg je een bevestigingsmail na het online maken van de afspraak?
Want ik heb nog niets gehad?

Manlief kan wel op dezelfde dag maar op een andere tijd. Een uur later :')
Hopelijk doen ze op de locatie niet te moeilijk en kan hij gewoon ook op dezelfde tijd als ik.

Ja. Die krijg je. Heb je alles goed ingevuld?
Hoe weet je dat je man op dezelfde dag als jij getest wordt als je nog geen bevestiging hebt ontvangen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:32

Ja, krijg de bevestiging net via mail en sms binnen!
Mijn man heeft gebeld nadat ik de afspraak had gemaakt en gevraagd om ook voor dinsdag in Rosmalen te worden ingepland.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:35

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:36

bigone schreef:
Uit veel berichten maak je ook op dat dementieafdelingen die op slot gingen dat het daar juist in veel gevallen een positieve uitwerking had. Bewoners werden veel rustiger.

Omg wat een triest bericht zal wel zijn dat de verplegers op een dementieafdeling liever rustige oudjes hebben
Ik heb meer oudjes zien huilen dan zeggen dat het een positieve invloed had ..huilend naar hun kinderen en kleinkinderen om hun aub uit de isolatie weg te nemen ,zeggen dat ze wouden sterven ipv zo opgesloten te blijven ..dat ze dit 10 x erger vonden dan de oorlog die ze hadden meegemaakt
Dat ze liever stierven aan Corona dan zo nog maanden te moeten verder leven
Weet je wel niet hoe erg zij uitkijken naar bezoek en dan van de ene dag op de anderen niemand meer mogen ontvangen ..

Neen hoor dit kan je geen jaren meer volhouden en niet alleen voor de ouderen maar zoals hier is gezegd ..voor het sociaal leven ,cultuur ,sport ,ondernemers etc

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:37

Popstra schreef:
Jep maar hoor ze niet zeuren en zie ze ook niet tegen de vlakte gaan door zuurstaf tekort! Jij wel?

Mijn man moet hem al maanden op en sinds die tijd slikt hij nagenoeg dagelijks (zware) pijnmedicatie tegen migraine ipv 1x per week of zo. Zeuren doet hij inderdaad niet, maar gezelliger is hij er niet van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:48

Vandaag boodschappen gedaan met mondkapje, bijna niemand droeg m. Ik moest echt wel even wennen.. het triggerde bij mij bijna een hyperventilatie aanval, maar door rustig te blijven ging het verder prima ... in de winkel had bijna niemand m op, de afstand werd wel goed nageleefd

Qua volhouden... het is wellicht te doen, maar ik denk er niet heel makkelijk over als dit nog jaren zou moeten.. ja je blijft leven, en je kan nog echt wel veel, maar leuk is anders.. en idd, er zijn echt beroepsgroepen voor wie dit zo niet gaat

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:52

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:07

besita schreef:
bigone schreef:
Uit veel berichten maak je ook op dat dementieafdelingen die op slot gingen dat het daar juist in veel gevallen een positieve uitwerking had. Bewoners werden veel rustiger.

Omg wat een triest bericht zal wel zijn dat de verplegers op een dementieafdeling liever rustige oudjes hebben
Ik heb meer oudjes zien huilen dan zeggen dat het een positieve invloed had ..huilend naar hun kinderen en kleinkinderen om hun aub uit de isolatie weg te nemen ,zeggen dat ze wouden sterven ipv zo opgesloten te blijven ..dat ze dit 10 x erger vonden dan de oorlog die ze hadden meegemaakt
Weet je wel niet hoe erg zij uitkijken naar bezoek en dan van de ene dag op de anderen niemand meer mogen ontvangen ..

Neen hoor dit kan je geen jaren meer volhouden en niet alleen voor de ouderen maar zoals hier is gezegd..voor het sociaal leven ,cultuur ,sport ,ondernemers etc

Het is gewoon onderzocht hé... verbazingwekkende uitkomst, absoluut, maar in de praktijk is inderdaad wel heel duidelijk dat een aantal dementerenden het simpelweg beter deed zonder allerlei onrust en verstoringen op de afdeling.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:13

Maar dat is ook niet heel gek. Dat zijn mensen die gebaat zijn bij veel structuur en veelal familie ook niet missen. Voor de familie thuis is dat alleen wel heel erg zwaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:17

besita schreef:
bigone schreef:

Neen hoor dit kan je geen jaren meer volhouden en niet alleen voor de ouderen maar zoals hier is gezegd ..voor het sociaal leven ,cultuur ,sport ,ondernemers etc

Jij hebt duidelijk geen idee wat dementie inhoud.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:20

Ik vind dat geen verbazingwekkende uitkomst ..die is gewoon logisch bij alleen de dementie afdelingen
Maar of je dat positief moet vinden ?

Was net in het nieuws (Belgie )
7 op 10 gaat veel minder shoppen ( door de coronamaatregelen )
6 op 10 vind winkelen niet meer leuk
4 op 10 zijn bang ,leven in angst en gaan helemaal niet meer buiten om te winkelen

Dus nee het is geen jaren vol te houden al is het maar voor die 4 op 10 categorie
En voor de handelaars ..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:22

Wow bigone ..wat een aanname
Heb mijn grootmoeder verloren aan dementie ..en haar zien wegteren op de dementieafdeling
En mijn mama heeft jongdementie
;(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:27

rien10 schreef:
Het is wel jaren vol te houden. We zullen wel moeten. Leuk is het niet, maar volhouden kunnen we wel.

Correct. Gewoon aanpassen en daarover mauwen is alleen maar contraproductief.

Voor mij heeft het een fórse; fundamentele!, verandering in mijn leefstijl als gevolg. Het is zoals het is. Beter naar de voordelen kijken, levensstijl aanpassen en van de voordelen genieten.

Kwestie van jezelf een schop onder het zitvlak geven. Het is JOÚW leven en de enige die dat leuk kan houden ben je zelf. De enige verantwoordelijke daarvoor ben je ook zélf.

Carpe diem, memento mori... geniet ervan en niet met mate :)*

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:28

besita schreef:
Heb mijn grootmoeder verloren aan dementie ..en haar zien wegteren op de dementieafdeling
;(

Verschil is dat jij het vanuit jou oogpunt bekijkt en bigone vanuit een ander perspectief.
Dat is bij een verschrikkelijke ziekte als dementie heel moeilijk te zeggen.
De mensen die werken op zo’n afdeling hebben echt wel hart voor hun patiënten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:29

Huertecilla schreef:
rien10 schreef:
Het is wel jaren vol te houden. We zullen wel moeten. Leuk is het niet, maar volhouden kunnen we wel.

Voor mij heeft het een fórse; fundamentele!, verandering in mijn leefstijl als gevolg. Het is zoals het is. Beter naar de voordelen kijken, levensstijl aanpassen en van de voordelen genieten.

Kwestie van jezelf een schop onder het zitvlak geven. Het is JOÚW leven en de enige die dat leuk kan houden ben je zelf. De enige verantwoordelijke daarvoor ben je ook zélf.

Dit is toch veel te makkelijk gezegd? Zeg je dit ook tegen mensen die depressief zijn en zelfmoord willen plegen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:30

besita schreef:
;(

Helaas meer ervaring dan mij lief is, moeder , vader en schoonmoeder. En het is overduidelijk , daar is geen Corona voor nodig , dat mensen met dementie vaak rustiger zijn zonder prikkels . Vooral het stadium dat er nog enige herkenning is bij vlagen, vaak zeer veel onrust wanneer je wegging. Ik heb 10 jaar meerdere keren per week tijd door gebracht tussen dementerende mensen dus genoeg gezien, gehoord en ondervinden . Leuke maar ook gruwelijke dingen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:34

Ik denk dat onrust op pg afdelingen vooral veroorzaakt wordt door bezoekers van medebewoners. Niet door eigen bezoek, alhoewel soms ook in enige mate.
Ik herken de voordelen wat dat betreft wel in mijn werk in het ziekenhuis.

Er zijn echter ook voordelen aan bezoek (buiten de liefde tussen mensen uiteraard). Bezoek geeft prikkels, zorgt voor beweging, intake en prikkels voor de geest.

Maar we hebben op de afdeling wel echt minder onrust door bezoek van andere patiënten, bij deuren en door het extra lopen op de afdeling.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:36

Lena, daar heeft niet iedereen last van.
Ik zie er nu ook mauwen waarvan ik denk, tjonge jonge, zit het een keer niet helemaal mee in je leventje.
Voor die mensen is deze pas op de plaats echt wel eens goed. Niet leuk, maar wel goed.
Veel mensen kenen echt alleen maar luxe, een goede fijne jeugd gehad, kunnen gaan leren waar ze wilde, lekker stappen, vakanties, alles kon maar. Het kon niet op.
En dat is fijn, begrijp me niet verkeerd, ik gun dat iedereen. :j
Maar daar zijn er nu ook van die het erg zwaar denken te hebben.
En dan vind het bericht van Huertecilla wel kloppen hoor.

uiteraard gaat dat niet voor iedereen op, dat is altijd zo, maar voor genoeg wel, de hardste klagers zijn nu vooral die een mooi geplaveid leventje hebben gehad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:39

lenaa_tje schreef:
Huertecilla schreef:

Dit is toch veel te makkelijk gezegd? Zeg je dit ook tegen mensen die depressief zijn en zelfmoord willen plegen.

Mijn hemel zeg; woon je wellicht in een berenreservaat? Je ziet overal beren op elke weg!

Natuurlijk is dan niet zo makkelijk en niet voor iedereen hetzelfde maar voor eidereen zonder psychische problemen wel gewoon correct.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:41

Geniet ervan is makkelijker gezegd als je leuk buitenaf woont uiteraard en/of een stabiele baan hebt. Ons beinvloed het ook nauwelijks en er zijn dagen dat ik er enkel aan denk omdat er hier en daar een poster hangt. Dat is niet voor iedereen zo uiteraard.
Als je kleine 2 kamer woning al maanden gedomineerd wordt door 2 werkplekken dan kun je er ook amper omheen kijken. Ik gok dat uit zulke situaties nog aardig wat burn-outs gaan volgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:42

Er is binnen de VG ook onderzoek gedaan, voor sommige cliënten was de lockdown fijn die kwamen echt tot rust. Wat ik heb gezien: dat waren vooral cliënten met een beperkt netwerk, die toch al veel op zichzelf waren. De meeste cliënten misten bezoek en hun werk of dagbesteding. Ook het niet zelf even weg kunnen voor een boodschapje werd erg gemist.

Ik denk dat de mensen met dementie die echt tot rust kwamen vooral de groep was die hun eigen partner en kinderen al niet meer herkenden. Maar dat is wel speculatief vanuit mijn kant want ik heb het onderzoek niet gelezen. Ook onrust door bezoek van anderen kan ik me wat bij voorstellen dat dit meespeelt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:43

Er waren zeker afdelingen waar de sluiting een positief effect had op bewoners. Je hebt het dan vooral over mensen die ver in hun dementie zijn, hun familie niet meer herkennen en vooral reageren op prikkels.

Je kan je voorstellen dat op een afdeling de hele dag mensen in en uitlopen (familie e.d.). Er zijn geen bezoekuren, dus dat is eigenlijk een doorlopend proces, op sommige afdelingen is er wel een keuze om rond etenstijd geen mensen te willen ontvangen maar dat is het ook.

Die prikkels van constant vreemde stemmen, overleggen (want er wordt nog te vaak over mensen gesproken op een afdeling, zorg kan niet altijd zomaar weglopen) enz. Enz. Levert voor mensen ver in hun dementie proces ongewenste prikkels op. De rust en regelmaat die dan zonder bezoek ontstaat is voor die specifieke groep heel gunstig en die zullen beduidend minder onrust laten zien.

Echter, de mensen die bewust door hebben wat er gebeurt, familie daadwerkelijk missen of bijvoorbeeld mensen bij wie de partner dagelijks langs kwam en nu niet meer (familie is onderdeel van hun structuur) is het ontzettend zwaar en die hebben er echt psychische klachten door. Er zijn er genoeg die echt refereerde aan eenzame opsluiting, herinneringen kregen aan WO2 enz.

De splitsing (positieve effecten vs negatieve effecten) is gigantisch.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:43

Ik zou het fijn vinden als er niet zo geoordeeld wordt over het leven van een ander. Het is niet jou jij leven dus heb je daar ook weinig over te zeggen.
Van mij mag het allemaal wel wat vriendelijker en mogen mensen zich gewoon wel wat meer inleven. Een heel groot deel van Nederland (de wereld) wil zich prima aan de regels houden en wil zich aanpassen. Een deel wil dit en heeft er moeite mee. En ja dan heb je ook nog de mensen die zich nergens wat van aantrekken. En ja aan die groep stoor ik mij ook wel eens.

Ik heb gewoon te maken met een groep jonge mensen die kampt met psychische problematiek. Die groep jongeren wordt hier weg geschoven als een groep die zeurt en klaagt. Feit is dat ze die gevoelens wel hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:48

Overigens ben ik vandaag voor het eerst even het centrum in geweest met een mondkapje op. En ik moet eerlijk zeggen, ik vond het tegen vallen.
Ik moest vrij lang in de rij wachten bij de zeeman en merkte echt dat ik niet lekker werd daar. Kapje buiten even af gedaan en even frisse lucht binnen.

Niet zo dramatisch dat ik het niet meer zou dragen, maar ik had er meer last van dan gedacht. Ik denk door de warme vochtige lucht, ik weet dat ik bijvoorbeeld ‘s ochtends ook niet lang in de rij moet gaan staan bij de bakker(druk en warm door de ovens). Of bijvoorbeeld niet lang in een warme douche kan blijven staan.
En mijn astma icm zwanger zijn heeft ongetwijfeld ook geen gunstige bijdrage opgeleverd.
Maar goed, in de winkel dus op, buiten de winkel even af en op adem komen en niet teveel winkelen is hier wel het devies :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:48

Nee jij hebt het een groep jonge mensen die kampt met psychische problematiek.
Gelukkig is de grootste groep mensen die geen problematiek hebben en die zeuren ook. En daar hebben we het over.

hier is het loon ook niet stabiel, kan ik al jaren niet doen wat ik graag zou willen.
En dan heb je er ook mee te dealen. Is dat fijn? Nee.
Maar dan kun je kiezen, heel zielig doen, of toch maar proberen te maken wat kan.
Zelfs wetende dat het voor de corona beperkingen tijdelijk is, wat een geweldig vooruitzicht!