Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:58

Vind het inderdaad heel erg jammer. Het zijn twee schatjes van kippen en ons dochter vindt het geweldig om eitjes te rapen en de kippen te voeren.

baby nijntjes <3 laat je weer foto´s zien?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:00

Veriye schreef:
Vind het inderdaad heel erg jammer. Het zijn twee schatjes van kippen en ons dochter vindt het geweldig om eitjes te rapen en de kippen te voeren.

Waarom mogen ze niet mee? Toch jammer als zowel jij als je dochter ze zo gaan missen!

Baby konijntjes :+:

Hier zitten de eendjes wel in de ren. Die werd wat modderig dus we hebben een laag houthaksel op de grond gedaan en nu zijn ze weer helemaal happy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:04

Veriye schreef:

Ga morgen foto’s maken! Heb net gepoetst en mijn handen ruiken nog sterk naar het poetsmiddel. Kom dan liever niet aan het nest ivm de geur. :j

Ik zou overigens gewoon de kippen meenemen. :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:20

Balen dat je kipjes niet mee mogen van vriend.
DMH baby nijntjes. <3

Weer druk bezig geweest met de kas.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En randje tegels erbij gelegd. Nu staat tafeltje volledig op de tegels in plaats van een gedeelte in de grond. Met dat ik mijn spullen nu beter kwijt kan.
Afbeelding
Afbeelding
3 Kruiwagens grond eruit gehaald. Komen 3 zakken bemeste tuinaarde, 3 zakken potgrond en de goede compost voor terug.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:29

Hij wil niet dat de helft van de tuin weer omgegraven wordt :+
Zijn argument: nu krijgen wij een mooie tuin en dan maken de kippen weer alles stuk. Ik heb uitgelegd, dat de twee kippen de 35m2 gras nu ook niet stuk krijgen, dus denk niet dat ze dat met 140m2 ineens wel kunnen.
Denk dat het hem voornamelijk om het geluid gaat. Ze laten wel regelmatig van zich horen (op dit moment minder, waren beiden in de rui). En sinds het nog maar twee zijn gaan ze rond de zelfde tijd leggen en blijft geen achter waardoor zeniet zo hysterisch worden. Misschien lukt het nog dat ik hem ompraat. Maar denk het niet :(

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:31

Ga nu wel morgen voor de verhuizing wat dingen inmaken. Chili con carne, wortel salade en nog een paar andere dingen staan op het lijstje. Dus mirgen even aantal weckpotten halen. Dan valt het koken 's avonds weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:55

Heb je flink wat werk voor de boeg!

Ga zo meteen mijn eerste lam volledig zelf versnijden :):)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:02

Zal wel een aardig klusje zijn succes. :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:05

DeMolenhoek schreef:

Haha mijn eerste lam was een beetje onverwachts en heb ik in de keuken versneden terwijl de kinderen toekeken :Y)

Heb het toen ook niet echt in kleine stukken gesneden, alleen de poten en rug afgesneden, de rest is weg gegaan geloof ik omdat het ook al wat laat begon te worden.

Onze had vast gezeten in het hekwerk en is daar dood gegaan.

Ben benieuwd hoe het bij jou gaat.

Hier is het lammeren inmiddels weer begonnen, de teller staat nu op 2 dood en 1 levend. De doden was er 1 al dood voor het geboren was en 1 heeft te lang vast gezeten denk ik, die heb ik er achterstevoren uitgetrokken en heeft nog 1 keer naar adem gehapt en toen was het klaar.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 10:59

Veel succes met wecken vandaag Veriye!

DMH, heel veel succes en plezier! Laat je nog weten wat hij woog?

Palousa, oh dat begint niet super rooskleurig zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:22

palousa_boy schreef:
DeMolenhoek schreef:

Haha mijn eerste lam was een beetje onverwachts en heb ik in de keuken versneden terwijl de kinderen toekeken :Y)

Heb het toen ook niet echt in kleine stukken gesneden, alleen de poten en rug afgesneden, de rest is weg gegaan geloof ik omdat het ook al wat laat begon te worden.

Onze had vast gezeten in het hekwerk en is daar dood gegaan.

Ben benieuwd hoe het bij jou gaat.

Hier is het lammeren inmiddels weer begonnen, de teller staat nu op 2 dood en 1 levend. De doden was er 1 al dood voor het geboren was en 1 heeft te lang vast gezeten denk ik, die heb ik er achterstevoren uitgetrokken en heeft nog 1 keer naar adem gehapt en toen was het klaar.

Dat had ik gelezen idd! Was het vlees lekker? Meestal als ze sterven met stress versterft het vlees niet zo mooi :) Hopelijk gaat het lammeren nu wat vlotter! Is het een grote groep?

Moonfight: Doe ik! Denk dat ik het vooral van de poten ga moeten hebben. Als ik het karkas bekijk lijkt de rug weinig bevleest. Verschiet er nu ook niet van want de moeder heeft zelf een zeer magere rug. Maar goed, als je 2 lammen wilt en je hebt er maar 2 om te slachten mag je niet kieskeurig zijn :D Ik denk dat ik het wat op foto ga vastleggen. Ben vooral benieuwd wanneer ik effectief kan beginnen. Dochter is al sinds woensdag flink ziek en moest nu eerst naar de AH achter soja yoghurt want ze wil momenteel enkel dat... Zo meteen maar echt even beginnen :D

Edit:

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:42

We hebben het nog niet geproefd, als het uiteindelijk niet te eten is hebben de honden en katten mazzel :Y) die zijn vast minder kieskeurig.

De honden kregen bij de fokker bijvoorbeeld ook muskusrat te eten als ze er een geschoten hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:50

Geen kieskeurige honden dus!

Wij zijn druk bezig met prutsen snijden :D

Afbeelding

Moonfight: Wij kwamen aan een kleine 13 kilo helemaal grasgevoerd op 8 maand. Wel ziek geweest anderhalve maand terug en wat ingeleverd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:56

Net de lamskroontjes verorbert. :~ Was nog lekkerder dan wij hadden verwacht!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:28

Mooi heb je dubbel profijt ervan. *\o/*

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 11:25

Wat super dat het goed smaakt! Heb je nog een foto van wat allemaal gesneden hebt? Ik kreeg een mailtje dat wij na vandaag ons vlees kunnen ophalen. Vriezersstress is begonnen :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:28

Een paar zware zakken voer doen wonderen om de deksel dicht te houden. :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:35

lizy29 schreef:

Of een sjorband :+

(We hebben een oude koelkast staan voor schapen waar we eventueel sectie op willen doen maar de laatste was zo groot dat ik de koelkast niet dicht kreeg en dus met een sjorband dicht heb gezet. Nu kan de koelkast dus naar de vuilstort :+

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 11:37

lizy29 schreef:

Die liggen er bijna standaard al op :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:53

_O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:33

Moonfight schreef:
Wat super dat het goed smaakt! Heb je nog een foto van wat allemaal gesneden hebt? Ik kreeg een mailtje dat wij na vandaag ons vlees kunnen ophalen. Vriezersstress is begonnen :+

Nee, geen foto, helaas! Maar heb wel meerdere gebraden van de achterbouten, 4 schenkels, 2 filets, 2 lamskroontjes, koteletten van de rug en schouders. Gebraad van de schouders, vleeslapjes op saté, halve kilo stoofvlees en nog een halve kilo snijlingen voor eens gehakt te maken. Denk dat dat het wel was.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 13:26

Ik krijg er honger van! :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:41

palousa_boy schreef:
lizy29 schreef:

Of een sjorband :+

(We hebben een oude koelkast staan voor schapen waar we eventueel sectie op willen doen maar de laatste was zo groot dat ik de koelkast niet dicht kreeg en dus met een sjorband dicht heb gezet. Nu kan de koelkast dus naar de vuilstort :+

Dat is ook zonde :')

Hier nog geen zakken nodig, maar gisteren wel flink gevloekt toen ik met een zak diepvries afbakbroodjes thuis kwam en besefte dat ik 0,0 plaats had om het nog weg te krijgen :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:45

Ik heb hier nog kilo’s tomaten in de vriezer liggen om te verwerken :=
En er moeten de komende weken nog een paar hanen geslacht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:00

Ik heb 12 konijnen zitten die ik niet kan slachten door plaatsgebrek :') Blijkbaar is dat in dit topic een zeer gekend probleem :D