Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:05

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:58

Willl65 schreef:
Onsmakelijke geluiden hier in de trein zeg.

Raar eigenlijk mijn zoon moet al een week naar school maar zijn ov studentenkaart gaat pas per 1 september in.....
Snap dat niet zo.
Academisch jaar begint als het goed is altijd in september, maar er zijn instellingen die al eerder met hun onderwijs beginnen. Mogen ze best doen (deed Eindhoven bijvoorbeeld als compensatie voor vakantie tijdens carnaval), maar daar heeft DUO geen boodschap aan.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:06

En de situatie op de eerste van de maand is bepalend geloof ik?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:21

Klopt, en als je 17 bent mag je de complete eerste maand zonder stufi en ov doen (pas per 1 oktober) ivm kinderbijslag, had ik vorig jaar :(

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:21

Ik heb dat 2 jaar gehad. ;( Lang leve verkeerde studiekeuzes.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:22

Toen ik naar het MBO ging was ik 16, toen mocht ik tot m'n 18e het OV gewoon lekker zelf betalen (a 250 euro in de maand) :$

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:41

Willl65 schreef:
Raar eigenlijk mijn zoon moet al een week naar school maar zijn ov studentenkaart gaat pas per 1 september in.....
Snap dat niet zo.

Ik vind dat ook echt zo raar. Ik weet waarom, maar je zadelt als opleiding je studenten (die veraf wonen) wel met nog veel meer kosten op. Want juist in de eerste week kun je echt niet weten of er wellicht dingen zijn die je over kunt slaan. Ik vind het ook niet helemaal terecht: de OV is er omdat we weten dat reiskosten een belemmering zijn in de toegankelijkheid van het onderwijs.

Het uitgangspunt is dat we willen dat jongeren zonder financiele belemmering kunnen studeren. Daar iedere keer weer net omheen werken vind ik echt kwalijk. (Mocht je zin hebben in activisme, dan kun je overwegen ISO, LSVb of JOB eens een briefje te sturen, misschien hebben die ideeen hoe je dit aan kunt kaarten.)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:48

MBO'ers krijgen volgens mij per 1 augustus al een OV. Vind ik ook niet helemaal eerlijk.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 09:53

Jullie krijgen tenminste grootste deel van het jaar je kosten terug. Hier in België krijg je gewoon wat korting (niet veel) en mag je de rest zelf ophoesten.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:00

Mbo'ers kregen vanaf 1 augustus ov, maar pas vanaf 16 augustus gratis ivm zomerperiode. maar het studiejaar van mbo begint normaal ook op 1 augustus maar is ook instellingsafhankelijk

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:51

theadora99 schreef:
Klopt, en als je 17 bent mag je de complete eerste maand zonder stufi en ov doen (pas per 1 oktober) ivm kinderbijslag, had ik vorig jaar :(

Hier ook. Nog mazzel dat ik redelijk dicht bij woon en maar 150 euro moest betalen, maar ik kon ook niet lenen voor collegegeld. Beetje jammer van DUO. Zelfs geprobeerd dat laatste kwartaal kinderbijslag niet uit te laten betalen, maar dat was ook allemaal niet mogelijk.

Gelukkig kan je bij NS wel een trajectabo nemen voor 1 maand :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:00

Ik snap het probleem niet zo. Vroeger toen ik 16 was had ik nog niet eens een gratis ov tot m'n 18e. Waar is het punt gebleven dat je in de zomervakantie gewoon extra werkt en het geld opzij zet voor die overbrugging?
Ik ben al heel blij dat er een ov kaart is voor de jeugd tot 18 jaar.
Kwestie van opzij zetten wat je hebt gewerkt

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:34

purny schreef:
Ik snap het probleem niet zo. Vroeger toen ik 16 was had ik nog niet eens een gratis ov tot m'n 18e. Waar is het punt gebleven dat je in de zomervakantie gewoon extra werkt en het geld opzij zet voor die overbrugging?

Precies vroegah. Als ik geen ov had, dan was ik gemiddeld 70,- per week aan kosten kwijt om naar de hogeschool te gaan. Dus ik was heel blij dat het er was, want hier valt niet tegenop te werken qua student. En het is niet tot 18 jaar, je hebt mbo 3 jaar en daarna hbo+universiteit 5 jaar. Wellicht eerst erin verdiepen voordat je een mening klaar hebt.
Niets va kwestie opzij zetten, je moet de middelen en de tijd er ook voor hebben ;-)

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:36

purny schreef:

Ik heb de hele zomer rond de 45 uur per week gewerkt vorig jaar, soms 14 uur op een dag (2 banen, 8-13 en 14-23). Hierdoor had ik genoeg voor mijn collegegeld en met mijn aanvullende beurs kon ik nét Mn boeken betalen, maar werkte ook nog elk weekend alle dagen, vakanties etc extra. Dus ja, werken heb ik genoeg gedaan, maar daar kon ik niet én Mn collegegeld, en Mn eerste maand boeken, én Mn reisgeld en vaste lasten etc mee onderhouden. Ik betaalde €133 per week aan mijn reis abonnement namelijk.

Dit jaar heb ik ook de hele zomervakantie gewerkt, maar minimumloon kan amper opwerken tegen mijn €300 vaste lasten per maand

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:43

Ik heb mij zo geïrriteerd dat deze vakantie geen student ov is :') ik doe dingen als jaarvertegenwoordiging en had allemaal evaluatie gesprekken nog.. voor mij was als enige de koste beetje te behappen dus zat continu alleen |o en tikt toch wel aan die kosten |o

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:46

Ik snap het probleem niet, als je geen stufi krijgt omdat je ouders nog kindrrbijslag krijgen, kunnen ze dan die kinderbijslag niet voor het OV van hun kind gebruiken? Je kan toch zelf kiezen waar je dat aan uitgeeft?

En ja, studeren kost geld, maar is ook een keuze. Blijf je goedkoop bij pa en ma wonen en reis je elke dag op en neer met of zonder stufi (en dan weet je idd ruim optijd dat je dat niet krijgt dus kan je er over nadenken hoe je dan aan geld komt) of huur je een kamer, ben je veel meer kwijt aan vaste lasten en hoef je wellicht minder te reizen?

En zeg maar niet dat ik me eerst moet verdiepen voor ik ergens over praat, ik weet hier vanwege mijn werk genoeg van af. Ik ben van mening dat je keuzes moet maken. Alles kost geld en de overheid doet in mijn ogen al behoorlijk veel voor studenten. Het is geen luilekkerland!

Maar misschien kunnen we hier beter een ander topic voor openen aangezien dit niet zo heel veel met ergenissen op het Openbaar Vervoer te maken heeft. Het OV bepaald de stufi niet.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:57

:= duidelijk iemand niet in de huidige tijd studeert. Dat iedereen vroeger nou 8 jaar over z'n studie deed en teerde op de staat. Maar goed dat is het enige wat ik erover zeg, want het is een eeuwige discussie.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:31

Soms moet je wel op kamers gaan omdat de afstand van het huis van je ouders naar je nieuwe school gewoon niet te doen is.

Vorig jaar ben ik gaan studeren in Maastricht na een tussenjaar. Mijn ouders wonen in Groningen en Drenthe. Dat is gewoon niet te doen, dus ben ik daar op kamers gegaan. Ondanks het harde werken is het echt heel lastig om geld voor een boekenpakket (reken maar op minimaal €500 als je tweedehands koopt), kamerhuur (met pech heb je die al moeten huren vanaf 1 juli of 1 augustus, reken ook maar op +€300 per maand), eten en OV terug naar huishuis (€26,30 per enkele reis) te kunnen betalen. Dan baal je wel dat je pas stufi krijgt op 24 oktober en OV vanaf 1 oktober.
Het terug naar huishuis gaan was financieel niet te doen, dus dat heb ik moeten laten zitten. Ik heb toen vanaf 30 augustus tot 1 oktober in Maastricht gezeten, net 18 jaar, vreselijk heimwee. Geen succes. :n

En ik weet niet of je enig idee hebt hoeveel een 18-jarige verdient per uur? Kun je nog zoveel uur werken, maar je verdient net €5 dus dat schiet niet op.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:44

Je HOEFT niet zo ver weg te studeren, dat is een keuze. En ja, dat is duur. En 5,00 per uur vind ik nog best veel voor een 18jarige. En ja, ik werk nog steeds dagelijks met studenten dus wel degelijk in deze tijd.

En nu weer ontopic?

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:49

Enige plaats waar de studie was. Als ik de keuze had gehad was ik dichterbij gaan studeren.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:38

fohadie schreef:
Je HOEFT niet zo ver weg te studeren, dat is een keuze. En ja, dat is duur. En 5,00 per uur vind ik nog best veel voor een 18jarige. En ja, ik werk nog steeds dagelijks met studenten dus wel degelijk in deze tijd.

En nu weer ontopic?

Al erbij stil gestaan dat niet iedere omgeving een studie aanbiedt? Voorbeeld; de opleiding tot Tolk Nederlandse Gebarentaal zit alleen in Utrecht. Ik wil héél graag die studie doen, maar dat is voor mij fysiek gezien gewoon niet haalbaar om iedere dag anderhalf uur heen/anderhalf uur terug onderweg te zijn, ook in deeltijd niet. Ik heb ook nog een huishouden en een gezin, dus dat gaat gewoon niet en houdt voor mij dus op. En even op kamers is dus ook niet aan de orde :+

Dus die vlieger gaat niet altijd op.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:33

Net in de trein van Zwolle naar Roosendaal bleef de trein in Deventer stil staan en moesten we allemaal de trein verlaten wegens een technische storing.
Hierna werd het hele perron ontruimd en hoorde ik de conducteurs tegen elkaar zeggen dat de politie er met spoed aan zou komen en stond er al allemaal spoorwegpolitie, en nu blijkt er een verdacht pakketje te zijn gevonden. Ik ben benieuwd :=

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:43

purny schreef:

Het is er nu dus wel en mijn kind tikt even 21 euro pd weg. Is 19 en zit op hoge school eerste jaar (heeft tussenfase gehad)
Tel daar 1500 euro boekengeld en 2000 euro collegegeld bij op en dan ben je nog niet eens begonnen.

Ik vind het echt belachelijk dat ze ruim anderhalve week later pas gebruik mogen maken van reiskostenvergoeding. Hoezo lekker op kosten jagen?

Overigens maakt hij nu pas gebruik van deze regeling

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:46

fohadie schreef:

En nu weer ontopic?

Is on topic want is mijn ergenis voor wat betreft 0V srudentenregeling.

Nee hij HOEFT inderdaad niet ver te studeren.
Maar als hij wil worden wat hij wil worden wel.
Dus.... heeft hij dan maar geen recht op goede studie?
Niet iedereen woont in een grote stad he