Wat heb jij vandaag op te biechten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:49

fotolijstje schreef:
Ik ben letterlijk bezig met mijn mbo-opleiding dus ik ben aan het leren :=
Ik vind af en toe een drankje of space cake helemaal niet erg.
Het is geen verslaving en het is gewoon voor de lol.

Op 16 jarige leeftijd is een drankje niet oké en space cake of andere drugs al helemaal niet.
Dat kan jij wel vinden maar dat is het niet. Wat zeggen je ouders hiervan?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:55

Urbanus schreef:
Ik ben helemaal voor drugs, maar niet als je zo jong bent en niet lekker in je vel zit.

Eens, maar je voorkomt het ook niet. En helaas is het op je 15e al normaal om drugs te gebruiken in veel omgevingen. Ik vind wel dat er meer voorlichtingen en open gesprekken over mogen komen, want zoveel scholen, instanties en ouders die nog wegkijken en het negeren of alleen met zware afwijzing benaderen.

@Suzanne F. ik denk dat een van de problemen van jongeren die (te veel) drugs gebruiken juist voortkomt uit het feit dat ouders er niet open over in gesprek gaan en alleen met harde hand/straf/negativiteit het onderwerp benaderen. Dat ik voor mijn 18e geen drugs heb gebruikt (terwijl mijn hele peergroup vanaf 15 jaar al harddrugs gebruikte met regelmaat, dat gaat nog wel een stap verder dan een drankje of een jointje) heb ik voor een groot deel te danken aan mijn moeder die er heel open en onbevooroordeeld over kon praten.

maralyn

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:00

Ik vind het heerlijk als mijn bewoners gewoon zichzelf zijn en bij boze uitingen flink gaan zitten vloeken. }:)

Ik moet dan zo mn grijns inhouden. :')
Er is niks zo mooiers dan dat een mens gewoon mens is. Ze kunnen ook slaan, maar kiezen er voor om een flink potje te schelden. :)F

Zo hebben we wel eens mensen uit elkaar gehaald, één de gang op. Er werd letterlijk geroepen... "Als ik kon lopen, gaf ik je een schop!" {:)-:( En de ander. "En als ik kon lopen, trok ik alle haren uit je kop!" -:(-

En het werd erger en erger.
En ik vind het zo grappig... Ik zit mezelf.helemaal in te beelden hoe ik zou zijn als ik oud ben. Waarschijnlijk nog erger :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:01

Suliko schreef:
@Suzanne F. ik denk dat een van de problemen van jongeren die (te veel) drugs gebruiken juist voortkomt uit het feit dat ouders er niet open over in gesprek gaan en alleen met harde hand/straf/negativiteit het onderwerp benaderen. Dat ik voor mijn 18e geen drugs heb gebruikt (terwijl mijn hele peergroup vanaf 15 jaar al harddrugs gebruikte met regelmaat, dat gaat nog wel een stap verder dan een drankje of een jointje) heb ik voor een groot deel te danken aan mijn moeder die er heel open en onbevooroordeeld over kon praten.

Niet helemaal mee eens. Wel het feit dat erover gepraat moet worden. Open gesprekken over alle onderwerpen is noodzakelijk. Maar zeker ook voorlichting en het bijbrengen van normen en waarden. Dit goedkeuren of toestaan door ouders is in mijn ogen zeker niet oké. Pubers zoeken altijd grenzen en als de grens dus blijkbaar niet ligt bij een jointje of een drankje (ach we zijn allemaal jong geweest, liever dat ze het hier doen dan stiekem ergens anders) dan gaan ze verder. Net zolang totdat ze wel een grens tegenkomen. Ik leg de grens liever wat eerder. Maar ik leg wel uit waarom. Ik vind drugs niet oké en alcohol onder de 18 ook niet. Eigenlijk helemaal niet maar onder de 18 zeker niet.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:05

Mijn moeder zei altijd als het echt niet kan laten. Heb ik het liever dat je het thuis doet, dan ergens stiekem. Nu waren mijn vrienden helemaal niet van de drugs hooguit een joint op zijn tijd. Op ben op gegroeid op het platteland met keten en alles, dus drank was wel op je 14de/15de al normaal.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:08

Suzanne F. schreef:
Suliko schreef:

Niet helemaal mee eens. Wel het feit dat erover gepraat moet worden. Open gesprekken over alle onderwerpen is noodzakelijk. Maar zeker ook voorlichting en het bijbrengen van normen en waarden. Dit goedkeuren of toestaan door ouders is in mijn ogen zeker niet oké. Pubers zoeken altijd grenzen en als de grens dus blijkbaar niet ligt bij een jointje of een drankje (ach we zijn allemaal jong geweest, liever dat ze het hier doen dan stiekem ergens anders) dan gaan ze verder. Net zolang totdat ze wel een grens tegenkomen. Ik leg de grens liever wat eerder. Maar ik leg wel uit waarom. Ik vind drugs niet oké en alcohol onder de 18 ook niet. Eigenlijk helemaal niet maar onder de 18 zeker niet.

En jij denkt dat een puber luistert als iets niet mag van z’n ouders?

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:10

nicole_floor schreef:
Mijn moeder zei altijd als het echt niet kan laten. Heb ik het liever dat je het thuis doet, dan ergens stiekem. Nu waren mijn vrienden helemaal niet van de drugs hooguit een joint op zijn tijd. Op ben op gegroeid op het platteland met keten en alles, dus drank was wel op je 14de/15de al normaal.

Dit inderdaad. :j

Ik doe het eigenlijk niet meer, alleen als het aangeboden wordt.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:11

Ik wou net zeggen, merendeel heeft echt geen idee.
Om dan een beetje om topic te blijven, ik heb best veel geëxperimenteerd met van alles maar ben nooit te ver gegaan. Mijn ouders hebben geen flauw idee wat ik (en m’n broertje) allemaal heb(ben) gedaan en wij vinden het altijd heerlijk om ze af en toe te shockeren door daar vanuit het niets een gesprek over te voeren samen of een opmerking over te maken. Ze hadden echt het idee dat ik altijd heel braaf was. O:)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 19:41

Ik ben nooit verslaafde geweest, heb nooit vervelende dingen meegemaakt toen ik onder invloed was, maar ik heb wel vriendinnen gehad die psychotisch werden van blowen of niet meer konden stoppen met GHB.

Er zit een stukje gevoeligheid in natuurlijk, maar hoe je je voelt speelt ook mee en iets gebruiken als je je niet lekker voelt is gewoon echt niet handig. En regelmatig drinken als je 16 bent vind ik echt een beetje vreemd.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:52

Ik snap wat je bedoelt inderdaad, gelukkig gaat het weer beter :j

Ik drink trouwens niet regelmatig maar meer van dat het "normaal" is voor leeftijd genoten om te drinken. Al hoewel ik 14 echt jong vind

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:09

Ik zal maar niet vertellen wat ik kwa drankgebruik op 16 jarige leeftijd uitspookte. Dat was ècht niet best. _O-

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:10

Dan biecht ik op dat ik met m'n 24ste nog nooit meer dan alcohol gehad heb _O-

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:13

Ik heb een heel groot probleem met mensen die drugs gebruiken. Die houden bewust moorden, martel containers en heel veel andere criminaliteit in stand.

Dat kun je wel ontkennen, maar het verband is veel sterker dan de bio industrie veroordelen maar wel de plofkip en kiloknallers op je bord leggen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:15

Sterre98 schreef:

Ik ben bijna 27 en ben zelfs nog nooit dronken of ook maar aangeschoten geweest :7

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:22

Ik biecht op dat ik de censuur van bokt als het scheldwoorden betreft echt stom vind. Daarom heb ik die ook uit staan.

Maar op de een of andere manier zie ik het soms alsnog voorbij komen en krijg ik er echt rillingen van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:24

Ghostattack schreef:
Sterre98 schreef:

Ik ben bijna 27 en ben zelfs nog nooit dronken of ook maar aangeschoten geweest :7
Ik ben al aangeschoten na één glas wijn, dus die vlieger gaat voor mij al niet op. _O- Twee keer een hijsje van een joint genomen (niet eens in Nederland :') ), maar veel spannender dan dat wordt het hier ook niet - het trekt me ook helemaal niet. :P

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:25

Sterre98 schreef:

Ik ben 11 jaar ouder en mijn max was 1 (ja, één) biertje. Het trekt me ook totaal niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:27

MarlindeRooz schreef:
[

Natuurlijk luistert een puber daar naar; hoe kan hij anders weten wat hij moet doen om ze te ergeren?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 20:43

Rex_Rolfo schreef:
Ik heb een heel groot probleem met mensen die drugs gebruiken. Die houden bewust moorden, martel containers en heel veel andere criminaliteit in stand.

Dat kun je wel ontkennen, maar het verband is veel sterker dan de bio industrie veroordelen maar wel de plofkip en kiloknallers op je bord leggen.

Ik heb daar 0 moeite mee. Boeien.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:57

Kuggur schreef:
MarlindeRooz schreef:
[

Natuurlijk luistert een puber daar naar; hoe kan hij anders weten wat hij moet doen om ze te ergeren?

_O- _O- _O-

Ik begon voor mijn 16de nog met lekker regelmatig drinken en roken puur omdat mijn ouders het onacceptabel vonden en ik er behoefte aan had om nog dikker middenvinger op te steken :+ blowen zat er ook tussen maar dat maar zelden, zelfs soft drugs zijn lastig om aan te komen in Polen met al dat gedoe met gevangenisstraf enzo :n

Ik heb nog foto's van de feestjes bewaard van toen ik nog maar 16 of 17 was, helemaal bezopen op mijn bek op de grond in zo'n klassieke Oostblok setting, allemaal troep en lege vodka flessen eromheen, ergens bij een oude brandweerkazerne ofzo :P

Ik ben inmiddels een keurig hoogopgeleid kantoormens O:) nergens spijt van

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:03

CupCakes_ schreef:
Ik zal maar niet vertellen wat ik kwa drankgebruik op 16 jarige leeftijd uitspookte. Dat was ècht niet best. _O-

Nou dit echt en toen was het normaal :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 21:06

Ik blowde toen ik 15,16 was. Zat in zo'n alternatieve punkscene. Maar dat waren altijd 2 trekjes want vond en vind er weinig aan.

Op m'n 18e af en toe een pilletje en in Londen ketamine en wat later GHB. Ben toen ik zwanger wilde raken gestopt maar heb alsnog vreemde kinderen gekregen.

Lau schreef:
CupCakes_ schreef:

Nou dit echt en toen was het normaal :')

Vroeger werd er ook overal gerookt. Tja.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:08

Urbanus schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Ik heb daar 0 moeite mee. Boeien.

Dus als je partner wordt vermoord omdat hij toevallig dezelfde auto rijdt als een drugscrimineel haal jij je schouders op, boeien? Oké

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 21:11

Ja. En daarna cash ik z'n levensverzekering en ga ik feesten op Ibiza.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:13

Ik luister al naar kerst muziek :') <3