Mkango schreef:Oké, goed verhaal.
In plaats oordelen zou je misschien ook kunnen vragen waarom ik deze stelling er neer zet? Of kom je dan met je eigen "ruimdenkendheid" in de war?
Wat mij betreft is dit gewoon allemaal cultureel bepaald. In China moest ik enorm wennen aan het feit dat ze daar hurktoiletten hebben zonder deur ervoor. Vond ik als westerling helemaal niks, maar voor de Chinezen heel normaal. Poepen en plassen in het openbaar is daar, zeker op het platteland, maar ook in de badhuizen in de grote steden, de normaalste zaak van de wereld.
Ook iets heel grappigs daar, de luiers... heel anders dan wij kennen, het zijn linnen luiers met een spleet in het midden. Kan het kindje zo tussendoor plassen en poepen, gewoon op straat.
Wij seksualiseren borsten, in Afrika lopen hele volksstammen vrouwen met blote borsten rond, dag in dag uit. Billen zijn dan wel weer bedekt, want dat seksualiseren ze daar dan weer.
Je kunt jezelf wel zo ruimdenkend vinden door heel hard te roepen dat we allemaal niet zo preuts moeten zijn, maar we zitten in een cultuur die de vrouwenborst op een bepaalde manier ziet. De een wat meer, de ander wat minder. Een beetje respect voor elkaar in dat opzicht zou leuk zijn.