Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:11

Ik denk dat er tot dit weekend gewoon nog weinig over te zeggen is wat betreft meer/minder meldingen en zieken. Het is in ons land tenminste niet zoals Italië , het virus is daar uitgebroken in de regio die zeer belangrijk is voor de fashion industry. Daar is het in december ook topdrukte met het oog op de fashionweek en nieuwe collecties . En de connectie met China krijg je dan meteen want de collecties van luxe merken worden voor een groot gedeelte in China gemaakt . In Italië heeft het virus , net als in China waarschijnlijk al een maand rond gespookt . En houd je er dan dat besmettingskaartje bij dan zit je al op duizenden besmettingen voor er ook maar één maatregel is genomen. Daarom heb ik ook wat meer vertrouwen in onze aanpak ipv al die waarschuwingen uit het buitenland.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:13

mvdende schreef:
Fijn! Dan zijn we hopelijk nog voor 1 juni van dit gezeik af en kan het normale leven weer beginnen.

Ook heel fijn voor de economie en de toeristische sector.

De impact van wat er nu aan de hand is, houdt echt niet op na 1 juni.
Dit grijpt echt in op alle niveaus van de samenleving.
Ik denk dat we de gevolgen nog maar voor een kwart kunnen overzien.
Ik hoop - en verwacht - dat dit niet alleen maar negatieve impact is, - er ontstaan ook weer mooie dingen, maar ga er maar niet van uit dat het na 1 juni allemaal normaal is.

Marjo

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:14

Goed nieuws! En nu maar hopen dat mensen de maatregelen nog altijd serieus nemen en niet denken dat ze nu weer vogelvrij zijn.

Kudos voor die man van het RIVM, Van Dissel. Je zou zoveel kennis hebben zeg!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:15

.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 25-03-20 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Marcella

Zie er tegenop om volgende week boodschappen te halen. Misschien dat ik nog ga kijken om van de pakken houdbare melk pap/yoghurt te maken. :=

Ann

1 juni zijn we inderdaad echt nog niet van dit "gezeik" (wat een nare toon btw) af. Beetje naïef om te denken dat een virus wat wereldwijd voor zoveel impact zorgt, met een paar weken onder controle is...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:16

3 maanden nog he tot 1 juni, ik denk dat er dan echt al wel veel veranderd is hoor. Maar laten we idd vooral alleen maar negatief denken. *\o/*

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:17

sureido schreef:
3 maanden nog he tot 1 juni, ik denk dat er dan echt al wel veel veranderd is hoor. Maar laten we idd vooral alleen maar negatief denken. *\o/*

Doe maar 2 en een week ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:18

Ann schreef:
1 juni zijn we inderdaad echt nog niet van dit "gezeik" (wat een nare toon btw) af. Beetje naïef om te denken dat een virus wat wereldwijd voor zoveel impact zorgt, met een paar weken onder controle is...

Ik volg NPO1. Het ging al over Oktober. Bereid je maar voor op een Corona zomer.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:19

Loretta schreef:
Op NPO1 Van Dissel geeft met veel woorden en grafieken die vol staan met honderden lijnen toe dat we er van uit kunnen gaan dat het volledig uit de hand gaat lopen. Hij dekt zichzelf heel mooi in. Het is nog aan de gang. Het is strakswel terug te zien. We zijn mooi in de aap gelogeerd met deze man.

Loretta, even uit belangstelling: wat is jouw beroep/opleiding? Ik ben nl. wel benieuwd in welk daglicht we jouw opmerkingen moeten plaatsen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:20

Loretta schreef:
Op NPO1 Van Dissel geeft met veel woorden en grafieken die vol staan met honderden lijnen toe dat we er van uit kunnen gaan dat het volledig uit de hand gaat lopen. Hij dekt zichzelf heel mooi in. Het is nog aan de gang. Het is strakswel terug te zien. We zijn mooi in de aap gelogeerd met deze man.

Hoezo in de aap gelogeerd??
Er is nog veel niet bekend en hij probeert zo goed ( en logisch ook voorzichtig!) te vertellen wat men wel weet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:21

Marjo schreef:
Goed nieuws! En nu maar hopen dat mensen de maatregelen nog altijd serieus nemen en niet denken dat ze nu weer vogelvrij zijn.

Kudos voor die man van het RIVM, Van Dissel. Je zou zoveel kennis hebben zeg!

Inderdaad & een heldere uitleg van alles.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:21

Loretta schreef:

Volgens mij hoor jij ook wat je zelf graag wilt horen. Ik luister ook al de gehele ochtend en vind dat van Dissel zeer duidelijke antwoorden geeft.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:22

[Zeurmodus] waarom laten veel gezonde mensen de boodschappen thuisbrengen, als je dus thuiszit kun je alleen voor een week later bestellen.
Had ik maar gehamsterd :D [/zeurmodusuit]

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:22

PSvanLot schreef:
sureido schreef:

Sst :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:23

sureido schreef:
PSvanLot schreef:

Sst :D

Ik hou van exacte getallen *\o/* haha

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:23

Destination schreef:
Electra63 schreef:
Het zijn vooral nu mensen die een vaste jaar plaats hebben.
Sommigen (vooral ouderen) zijn daar onafgebroken van maart t/m oktober.
Het is een 2e huis, voor die mensen. Sommigen wonen in een flatje in de stad.

Maar valt dat onder toerisme? Ik wil het eigenlijk niet steeds over Duitsland hebben, maar daar zijn toeristische overnachtingen verboden. Het wonen op campings, vakantieparken e.d. is nu nog wel toegestaan, omdat er minder bewegingen zijn bij mensen die hun hele leven voor een aantal maanden verplaatsen.

Het probleem is dat de capaciteit van de medische zorg in die gebieden niet toereikend is als ook deze mensen ziek worden.

Op Flakkee zijn enkele campings en parken gesloten. Sommige campings raden de mensen aan om nasr huis te gaan. En anderen doen niets.
Dit betreft dan voornamelijk wel campings met grotendeels vaste jaarplaatsen. Pas met Pasen, Pinksteren enz. Worden losse overnachtingen verwacht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:27

Dank jullie wel allemaal. Lief die virtuele knuffeltjes. De medewerkers kwamen ook naar me toe en vroegen of het wel goed ging allemaal. Ik leek wel zo’n emotioneel wrak.
Ik hoor van wel meer mensen dat ze er verdrietig van worden en het moeilijk hebben.

Oscar: jij ook een knuffeltje. Natuurlijk had je je daarop verheugd. Er zijn nu zoveel mensen die moeten dealen met teleurstellingen. En ja, natuurlijk is alles relatief. Maar gevoel en verstand zijn echt verschillende dingen. Verstandelijk weet je dat er veel ergere dingen zijn, we zijn nog gezond, tel je zegeningen etc. Maar dat betekent niet dat je gevoel dan maar weg is. Ik snap eigenlijk best dat er meer mensen depressief worden of psychische problemen hebben of krijgen. Als je er gevoelig voor bent dan kan dit wel een trigger zijn.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:27

Het bericht van Loretta is feitelijk onjuist, van Dissel heeft niet gezegd dat het helemaal uit de hand gaat lopen. Dit is bewust onrust zaaien, kan daarop gemod worden?

Van Dissel geeft aan wat het te verwachten effect van verschillende pakketten maatregelen is, en geeft daarbij zeer genuanceerd aan hoe de verhouding tussen de verwachte IC-opnames en de huidige IC-capaciteit is, inclusief de onzekerheden die op dit moment spelen. De gehele presentatie is zeer verhelderend, kijk deze vooral terug wanneer deze bij de NOS beschikbaar komt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:28

Loretta schreef:

Wat een rare conclusie trek jij!

Ik vind die man fantastisch.
Hij heeft geduld, is rustig en legt alles goed uit.
Hij maakt echter geen beleid.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:30

Heel vervelend Suzanne, heb met je te doen.

Heb ook heel erg te doen met mijn, vooral Syrische, leerlingen die in de afgelopen jaren in oorlogsgebied gewoond hebben en nu dit meemaken. Dit moet toch zo moeilijk voor ze zijn...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:30

Lon schreef:
Het bericht van Loretta is feitelijk onjuist, van Dissel heeft niet gezegd dat het helemaal uit de hand gaat lopen. Dit is bewust onrust zaaien, kan daarop gemod worden?

Van Dissel geeft aan wat het te verwachten effect van verschillende pakketten maatregelen is, en geeft daarbij zeer genuanceerd aan hoe de verhouding tussen de verwachte IC-opnames en de huidige IC-capaciteit is, inclusief de onzekerheden die op dit moment spelen. De gehele presentatie is zeer verhelderend, kijk deze vooral terug wanneer deze bij de NOS beschikbaar komt.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Zit zelf ook te kijken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:31

Ik hoor ook duidelijk wat anders dan Loretta…

Maar in Juni zijn we er zeker niet vanaf. Met al deze maatregelen hebben we de groei weten te remmen tot R0=1. Zodra we dus gaan afzwakken groeien we gewoon weer... M.a.w. voorlopig zitten we nog een hele tijd aan al deze maatregelen vast.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:32

Loretta schreef:

Hebben we het over de zelfde Van Dissel? Ik hoor een gedreven ervaren man, die natuurlijk geen wonderen kan verrichten(hoewel velen dat ongeveer eisen)maar wel alles helder en kalm uitlegt.
En naar mijn mening ben je onnodig en ongefundeerd negatief over Van Dissel.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:32

Wat mijn gevoel is, als we in juni weer gaan loslaten dan kunnen we in september weer terug naar deze maatregelen. Maar dat is een gevoel en geen gestoelde waarheid.