Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ineke2 schreef:Super lief gebaar en blijk van waardering wat je vriendin voor jou eerder heeft gedaan
MyWishMax schreef:Mooi gebaat zeg!
Ik heb het andersom wel eens gehad en dat vond ik toch lastig. Ik had heel veel dingen gratis gedaan voor haar waar ik normaal geld voor vroeg. Ook heel veel geholpen. Toen ik een keer iets aan haar vroeg kreeg ik een hele dikke prijs waarvoor ze het wilde doen. Laat maar dan, dan ga ik op zoek naar de beste prijs. Kostprijs oid had ik wel willen betalen (hoewel ik dat nooit gerekend heb) maar dit niet.
Novastar schreef:Laatst gaven we een meisje ook wat extra omdat ze de bediening super goed deed. Uit nieuwsgierigheid vroeg ik haar of ze het ook echt zelf mocht houden, maar jammer genoeg was dat niet zo. Op het einde van de avond tellen ze alle fooien samen en delen ze het bedrag door het aantal mensen dat die avond werkte...
Amber_anne schreef:Fooien delen vind ik heel normaal. De kok en de afwas doen ook goed werk en horen daar ook fooi voor te krijgen, niet alleen de bediening.
Ik heb ook in de horeca gewerkt en deelde graag mijn fooien met de collega's.
LWDaisy schreef:Amber_anne schreef:Fooien delen vind ik heel normaal. De kok en de afwas doen ook goed werk en horen daar ook fooi voor te krijgen, niet alleen de bediening.
Waarom? Ze krijgen toch uurloon?![]()
Is een niet-eindigende discussie he. Ik geef degene die mij vriendelijk bedient ook gewoon fooi hoor, maar stiekem wel met een dubbel gevoel.
Ik werk als huishoudhulp. Ik kan ik alle eerlijkheid zeggen dat ik kwalitatief werk aflever; ik draai mijn hand er niet voor om iets extra te doen en ruim zonder zeuren hondenpis en kattenkots op, zelfs zonder dat het me gevraagd wordt. En daar bovenop werk ik aan een vrij hoog tempo. Ik zou nog schilderen ook als mijn klanten me dat zouden vragen!
Ik heb een uurloon waar ik helemaal niet blij van wordt, om eerlijk te zijn. Fooi zou dus welkom zijn haha, maar ik denk dat iedereen wel graag fooi zou krijgen. Helaas krijg ik die niet
LWDaisy schreef:Even het topic omhoog schoppen, waar zijn die gierige acties![]()
![]()
Ik heb vandaag om eerlijk te zijn het tegenovergestelde gedaan.
Ik heb een Schockemohle hoofdstel, de Coventry. Heb hem al een jaar of 6-7 liggen denk ik, en amper 20x gebruikt. Heel obsessief verzorgd, heb zelfs de originele velcro's nog om de teugels e.d. netjes bij elkaar te houden als je hem aan de hoofdstelhouder hangt. Ziet er 100% nieuw uit.
Maar - ik gebruik hem amper. Onlangs eindelijk hét hoofdstel gekocht voor mijn paard, een sidepull. Daardoor heb ik de Schockemohle helemaal niet meer nodig, dus heb ik die te koop gezet voor 75 euro, incl. teugels. Nieuwprijs was 189 euro.
Eén van mijn vriendinnen is helemaal gek van dat hoofdstel. Maar door een recente, dure operatie van haar hond (2000 euries) heeft ze van de koop moeten afzien.
Ik heb het hoofdstel vanochtend ingepakt en naar de post gebracht. Vriendin weet van niks haha. Via een gezamenlijke vriendin met de buurvrouw een plannetje bekokstooft, het wordt bij de buurvrouw afgeleverd, en zij zal het aan mijn vriendin bezorgen. Kaartje ingesloten: "vriendschap heeft meer waarde dan geld - geniet er van, jullie verdienen het!"
Kan niet wachten om haar reactie te zien haha!
[ [url=m/LrNIr3.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kD6ZKj.png]Afbeelding[/url] ]
Su_Cr_Cheese schreef:Over fooi gesproken...
Moet me nu toch iets van het hart
Vaak word gezegd ik geef geen fooi want dat krijg ik ook niet , heel begrijpelijk hoor!
Echter bestaat er in de horeca CAO geen overuren toeslag en geen vakantie/feestdagen toeslag , overuren bestaan in de horeca dus niet en juist met de vakantie en feestdagen zijn de mensen in de horeca aan het werk . (ik denk dat je de schoonmaak sector hier misschien ook wel mag noemen?).
De meeste werkende mensen hebben deze toeslagen wel dus ook het ''extraatje''.
Horeca is sowieso zeer onderbetaald naar verhouding en tijden dat die mensen werken .
Vaak werken e mensen dan ook vanuit passie in de horeca want voor het loon en werktijden kun je beter ander werk doen .
Fooi vind ik vaak een uiting van dankbaarheid voor de mensen die op andere tijden zonder toeslag aan het werk voor je zijn .
En ja ik ben al 20 jaar aan het werk als kok en doe dit vanuit passie en fooi vind ik absoluut niet verplicht maar wou er toch eens een ander licht op schijnen
LWDaisy schreef:Amber_anne schreef:Fooien delen vind ik heel normaal. De kok en de afwas doen ook goed werk en horen daar ook fooi voor te krijgen, niet alleen de bediening.
Waarom? Ze krijgen toch uurloon?![]()
Is een niet-eindigende discussie he. Ik geef degene die mij vriendelijk bedient ook gewoon fooi hoor, maar stiekem wel met een dubbel gevoel.
Ik werk als huishoudhulp. Ik kan ik alle eerlijkheid zeggen dat ik kwalitatief werk aflever; ik draai mijn hand er niet voor om iets extra te doen en ruim zonder zeuren hondenpis en kattenkots op, zelfs zonder dat het me gevraagd wordt. En daar bovenop werk ik aan een vrij hoog tempo. Ik zou nog schilderen ook als mijn klanten me dat zouden vragen!
Ik heb een uurloon waar ik helemaal niet blij van wordt, om eerlijk te zijn. Fooi zou dus welkom zijn haha, maar ik denk dat iedereen wel graag fooi zou krijgen. Helaas krijg ik die niet
Su_Cr_Cheese schreef:Over fooi gesproken...
Vaak word gezegd ik geef geen fooi want dat krijg ik ook niet , heel begrijpelijk hoor!
Echter bestaat er in de horeca CAO geen overuren toeslag en geen vakantie/feestdagen toeslag , overuren bestaan in de horeca dus niet en juist met de vakantie en feestdagen zijn de mensen in de horeca aan het werk . (ik denk dat je de schoonmaak sector hier misschien ook wel mag noemen?).
Horeca is sowieso zeer onderbetaald naar verhouding en tijden dat die mensen werken .
Vaak werken e mensen dan ook vanuit passie in de horeca want voor het loon en werktijden kun je beter ander werk doen .
Fooi vind ik vaak een uiting van dankbaarheid voor de mensen die op andere tijden zonder toeslag aan het werk voor je zijn .
En ja ik ben al 20 jaar aan het werk als kok en doe dit vanuit passie en fooi vind ik absoluut niet verplicht maar wou er toch eens een ander licht op schijnen
M_D_H schreef:Su_Cr_Cheese schreef:Over fooi gesproken...
Hier wil ik wel even op reageren
De jongen die jou suikerspin maakt in een pretpark geef je ook geen fooi,
De toiletdame van dat zelfde pretpark geef je ook geen fooi en dat zelfde geldt voor het meisje wat de beugel van jou stoel in de achtbaan dicht doet...
Want ook de medewerkers van een pretpark krijgen overuren niet doorbetaald en daar ook geen toeslag op en ook geen vakantie/feestdagen toeslag... En dat salaris is ook echt om te lachen![]()
Mijn punt is: Je kiest voor een beroep met de voor en nadelen, als je voor de horeca kiest weet je dat je in de vakanties en bij feestdagen vaak moet werken, maar daar kies je voor.
Je krijgt wel een relatief net salaris en het is niet dat je, zoals vaak in zuid Europa of de USA, van je fooi moet leven omdat je niet tot nauwelijks een salaris krijgt.
Wij geven nauwelijks fooi behalve als we met een grote groep zijn of in een land zijn waar we weten dat ze van ons fooi leven.
We gaan er dan inderdaad wel van uit dat het verdeeld wordt (behalve in de landen waar ze van het fooi leven)
Ceffyl schreef:Ik gaf werkmannen altijd koffie, tot er eentje hier uitgebreid ging zitten koffie drinken en tosti eten (ik maakte voor mezelf en bood hem ook aan) en vervolgens mocht ik dat uur dik betalen omdat hij het rekende als uurloonDus tegenwoordig vraag ik dat wel even na. Misschien ook gierig, maar was een dure tosti & koffie zo.
Ceffyl schreef:Ik gaf werkmannen altijd koffie, tot er eentje hier uitgebreid ging zitten koffie drinken en tosti eten (ik maakte voor mezelf en bood hem ook aan) en vervolgens mocht ik dat uur dik betalen omdat hij het rekende als uurloonDus tegenwoordig vraag ik dat wel even na. Misschien ook gierig, maar was een dure tosti & koffie zo.