Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:56

Wat lief van jou LWDaisy, laat je weten hoe ze reageerde?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:57

Ineke2 schreef:
Super lief gebaar en blijk van waardering wat je vriendin voor jou eerder heeft gedaan <3

Ben blij dat ik eens iets kan terug doen voor alles wat zij voor mij en m'n paard al gedaan heeft :)
Ik was ook al heel lang aan het denken "doe dat hoofdstel nou weg, het ligt hier vooral stof te vangen". Heb er vorige maand een fotoshoot mee gedaan, en daarna dacht ik dat nog meer. Nu ik eindelijk een mooi bitloos hoofdstel voor m'n paard heb, heb ik het helemaal niet meer nodig. Dan ben ik blij dat ik haar er zo'n groot plezier mee kan doen :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:00

Mooi gebaat zeg!

Ik heb het andersom wel eens gehad en dat vond ik toch lastig. Ik had heel veel dingen gratis gedaan voor haar waar ik normaal geld voor vroeg. Ook heel veel geholpen. Toen ik een keer iets aan haar vroeg kreeg ik een hele dikke prijs waarvoor ze het wilde doen. Laat maar dan, dan ga ik op zoek naar de beste prijs. Kostprijs oid had ik wel willen betalen (hoewel ik dat nooit gerekend heb) maar dit niet.

Of korting aan iemand geven omdat zij dan iets voor jou doen. Maar dat nooit gebeurt en ze ook niet meer te bereiken zijn daarvoor.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:02

MyWishMax schreef:
Mooi gebaat zeg!

Ik heb het andersom wel eens gehad en dat vond ik toch lastig. Ik had heel veel dingen gratis gedaan voor haar waar ik normaal geld voor vroeg. Ook heel veel geholpen. Toen ik een keer iets aan haar vroeg kreeg ik een hele dikke prijs waarvoor ze het wilde doen. Laat maar dan, dan ga ik op zoek naar de beste prijs. Kostprijs oid had ik wel willen betalen (hoewel ik dat nooit gerekend heb) maar dit niet.

Ohnee, dat is inderdaad niet fijn.. Zo werkt vriendschap imo niet.
Ik had voor dat hoofdstel makkelijk mijn vraagprijs kunnen vangen, had al een berichtje van een geïnteresseerde gekregen, hoofdstel is echt nog in nieuwstaat. Maar eerlijk, ik zou niet meer in de spiegel kunnen kijken tegenover mijn vriendin dan. Heb zelfs de verzendkosten gewoon op mij genomen, dat is ze wel waard hoor vind ik :)

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:52

Novastar schreef:
Laatst gaven we een meisje ook wat extra omdat ze de bediening super goed deed. Uit nieuwsgierigheid vroeg ik haar of ze het ook echt zelf mocht houden, maar jammer genoeg was dat niet zo. Op het einde van de avond tellen ze alle fooien samen en delen ze het bedrag door het aantal mensen dat die avond werkte...

Ik heb ook in een restaurant gewerkt en soms oom persoonlijk fooi gegeven, maar het is vaak ook colegialer om het fooi dat je die dag hebt verdient te delen door iedereen die op de werkvloer staat. Helaas kwam ik er het tweede jaar achter dat er was gesjoemeld met de fooi door degene die de fooi telde :( dus een heleboel geld niet meer gezien waar ik wel recht op heb gehad

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:40

Fooien delen vind ik heel normaal. De kok en de afwas doen ook goed werk en horen daar ook fooi voor te krijgen, niet alleen de bediening.

Ik heb ook in de horeca gewerkt en deelde graag mijn fooien met de collega's.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:58

We gingen voor 3 man patat en hamburgers halen. 2x de bestelling doorgegeven en herhaald. 1 burger zonder ui ivm allergie. Duurde en duurde. Uiteindelijk klaar, verkeerde burger erbij.. Zucht, aangegeven. Werd nieuwe gemaakt. Ik bedacht me: zouden ze snappen dat die dus zonder ui moet? Dus om fouten te voorkomen loop ik naar de balie en wacht netjes op mijn beurt. Echter bestellen twee dames voor mij voor 70€ aan patat en menu's. Duurt zo lang dat mijn burger eerder klaar is en ik dus niet heb kunnen vragen of ze goed hebben doorgekregen dat de burger zonder ui moest. Dus ik neem de burger aan en vraag: is deze wel zonder ui? Dat had ik in eerste instantie besteld. Ja was zonder ui... Wel gebakken ui..dat kon wel toch?... Like dafaq?! Aangegeven (nogmaals) dat er uienallergie is,dus nee, ui kan niet, zoals aangegeven.. Oke. Burger weer terug. Of ik even 0,25€ wilde bij betalen want die allereerste (verkeerde) burger was 0,25€goedkoper dan de burger die ik besteld had.
Dus kassiere maakt fout met aanslaan ondanks 2x herhalen, foute burger wordt gemaakt terwijl de keuken mijn bestelling hoorde, zonder ui, foute burger, goede burger gemaakt maar met ui, nogmaals een poging. Inmiddel 45min verder, koude friet en overige burgers... Wel ff 0,25€ bijbetalen. Ik zei ook hardop: serieus? Met een lach op mn gezicht heb ik het bedrag betaald. Service daar.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:59

Amber_anne schreef:
Fooien delen vind ik heel normaal. De kok en de afwas doen ook goed werk en horen daar ook fooi voor te krijgen, niet alleen de bediening.

Waarom? Ze krijgen toch uurloon? :)

Is een niet-eindigende discussie he. Ik geef degene die mij vriendelijk bedient ook gewoon fooi hoor, maar stiekem wel met een dubbel gevoel.

Ik werk als huishoudhulp. Ik kan ik alle eerlijkheid zeggen dat ik kwalitatief werk aflever; ik draai mijn hand er niet voor om iets extra te doen en ruim zonder zeuren hondenpis en kattenkots op, zelfs zonder dat het me gevraagd wordt. En daar bovenop werk ik aan een vrij hoog tempo. Ik zou nog schilderen ook als mijn klanten me dat zouden vragen!
Ik heb een uurloon waar ik helemaal niet blij van wordt, om eerlijk te zijn. Fooi zou dus welkom zijn haha, maar ik denk dat iedereen wel graag fooi zou krijgen. Helaas krijg ik die niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:03

LWDaisy schreef:
Amber_anne schreef:

Is een niet-eindigende discussie he. Ik geef degene die mij vriendelijk bedient ook gewoon fooi hoor, maar stiekem wel met een dubbel gevoel.

Ik werk als huishoudhulp. Ik kan ik alle eerlijkheid zeggen dat ik kwalitatief werk aflever; ik draai mijn hand er niet voor om iets extra te doen en ruim zonder zeuren hondenpis en kattenkots op, zelfs zonder dat het me gevraagd wordt. En daar bovenop werk ik aan een vrij hoog tempo. Ik zou nog schilderen ook als mijn klanten me dat zouden vragen!
Ik heb een uurloon waar ik helemaal niet blij van wordt, om eerlijk te zijn. Fooi zou dus welkom zijn haha, maar ik denk dat iedereen wel graag fooi zou krijgen. Helaas krijg ik die niet :+

Bediening krijgt ook uurloon.. Gaat erom dat bediening niet alleen de fooi opstrijkt, maar ook degene achter de schermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:20

Wij geven alsmaar minder en minder fooi nu er vaker met de kaart wordt afgerekend. En inderdaad, wij krijgen ook geen fooi...

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:30

Over fooi gesproken...

Moet me nu toch iets van het hart

Vaak word gezegd ik geef geen fooi want dat krijg ik ook niet , heel begrijpelijk hoor!
Echter bestaat er in de horeca CAO geen overuren toeslag en geen vakantie/feestdagen toeslag , overuren bestaan in de horeca dus niet en juist met de vakantie en feestdagen zijn de mensen in de horeca aan het werk . (ik denk dat je de schoonmaak sector hier misschien ook wel mag noemen?).
De meeste werkende mensen hebben deze toeslagen wel dus ook het ''extraatje''.
Horeca is sowieso zeer onderbetaald naar verhouding en tijden dat die mensen werken .
Vaak werken e mensen dan ook vanuit passie in de horeca want voor het loon en werktijden kun je beter ander werk doen .
Fooi vind ik vaak een uiting van dankbaarheid voor de mensen die op andere tijden zonder toeslag aan het werk voor je zijn .

En ja ik ben al 20 jaar aan het werk als kok en doe dit vanuit passie en fooi vind ik absoluut niet verplicht maar wou er toch eens een ander licht op schijnen

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:35

LWDaisy schreef:
Even het topic omhoog schoppen, waar zijn die gierige acties :D :D

Ik heb vandaag om eerlijk te zijn het tegenovergestelde gedaan.
Ik heb een Schockemohle hoofdstel, de Coventry. Heb hem al een jaar of 6-7 liggen denk ik, en amper 20x gebruikt. Heel obsessief verzorgd, heb zelfs de originele velcro's nog om de teugels e.d. netjes bij elkaar te houden als je hem aan de hoofdstelhouder hangt. Ziet er 100% nieuw uit.

Maar - ik gebruik hem amper. Onlangs eindelijk hét hoofdstel gekocht voor mijn paard, een sidepull. Daardoor heb ik de Schockemohle helemaal niet meer nodig, dus heb ik die te koop gezet voor 75 euro, incl. teugels. Nieuwprijs was 189 euro.

Eén van mijn vriendinnen is helemaal gek van dat hoofdstel. Maar door een recente, dure operatie van haar hond (2000 euries) heeft ze van de koop moeten afzien.

Ik heb het hoofdstel vanochtend ingepakt en naar de post gebracht. Vriendin weet van niks haha. Via een gezamenlijke vriendin met de buurvrouw een plannetje bekokstooft, het wordt bij de buurvrouw afgeleverd, en zij zal het aan mijn vriendin bezorgen. Kaartje ingesloten: "vriendschap heeft meer waarde dan geld - geniet er van, jullie verdienen het!"

Kan niet wachten om haar reactie te zien haha!

[ [url=m/LrNIr3.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kD6ZKj.png]Afbeelding[/url] ]

Maxime zal blij zijn ermee! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:47

Su_Cr_Cheese schreef:
Over fooi gesproken...

Vaak word gezegd ik geef geen fooi want dat krijg ik ook niet , heel begrijpelijk hoor!
Echter bestaat er in de horeca CAO geen overuren toeslag en geen vakantie/feestdagen toeslag , overuren bestaan in de horeca dus niet en juist met de vakantie en feestdagen zijn de mensen in de horeca aan het werk . (ik denk dat je de schoonmaak sector hier misschien ook wel mag noemen?).
Horeca is sowieso zeer onderbetaald naar verhouding en tijden dat die mensen werken .
Vaak werken e mensen dan ook vanuit passie in de horeca want voor het loon en werktijden kun je beter ander werk doen .
Fooi vind ik vaak een uiting van dankbaarheid voor de mensen die op andere tijden zonder toeslag aan het werk voor je zijn .

En ja ik ben al 20 jaar aan het werk als kok en doe dit vanuit passie en fooi vind ik absoluut niet verplicht maar wou er toch eens een ander licht op schijnen

Ik werk ook in de schoonmaak. Ok, een feestdag zijn wij betaald thuis, dat klopt. Maar daartegenover staat dat overuren niet zijn betaald, tenzij het een vol uur is. Dus werk je wat langer is dat niet betaald. Ik moet op regelmatige basis naar de bureau voor administratie. Ook onbetaald. Het loon is, hier in België toch, lager dan ik hoor van kennissen in de horeca. Ik heb ook nog jaren in een tankstation gewerkt. Ook op uren dat mensen al lang in bed lagen. Ook zonder toeslag, fooi etc.

Als je kiest voor de horeca kies je ook voor het cao en de uren. Dat weet je voor je eraan begint. Als het toilet blinkt en de vloer om van te eten is krijg ik ook geen extra waardering.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:51

In de logistiek is er niet eens een cao en de meeste banen zijn daar ook onder betaald. Toch werkte ik regelmatig ( hele) lange dagen omdat ik mij verantwoordelijk voelde voor alle klanten. Ben wederom tijdens de zoveelste crisis buiten de deur gezet. Momenteel ben ik mij daarom aan het omscholen naar iets heel anders. Wat ik hiermee zeggen wil? Je hebt altijd een keuze in het leven, dat hangt niet af van wel of geen fooi krijgen.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:57

Ging het hele punt niet om het delen van het fooi onder alle personeelsleden ipv het wel of niet geven van fooi? Het lijkt mij logische dat als er fooi gegeven wordt dit gedeeld wordt onder al het personeel. Zo werk ik in een winkel en wordt er wel eens wat kleingeld gegeven, het winkelpersoneel heeft net zo hun best gedaan om de klant tevreden te laten vertrekken als de kassiere. Net zoals de kok een aandeel heeft aan een prettig etentje als het bedieningspersoneel dat heeft.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:18

Áls er fooi gegeven word ben ik er wel voor dat het eerlijk gedeeld word. Niet zoals bij tabaflab. Dat is echt schandalig ( en gierig of nouja gewoon diefstal)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:31

LWDaisy schreef:
Amber_anne schreef:

Dit is natuurlijk mijn hele quote uit het verband trekken :)

Het gaat er idd om dat iedereen meedeelt in de fooi en niet alleen de bediening zoals mensen hier al zeggen

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:40

Su_Cr_Cheese schreef:
Over fooi gesproken...

Hier wil ik wel even op reageren :o
De jongen die jou suikerspin maakt in een pretpark geef je ook geen fooi,
De toiletdame van dat zelfde pretpark geef je ook geen fooi en dat zelfde geldt voor het meisje wat de beugel van jou stoel in de achtbaan dicht doet...
Want ook de medewerkers van een pretpark krijgen overuren niet doorbetaald en daar ook geen toeslag op en ook geen vakantie/feestdagen toeslag... En dat salaris is ook echt om te lachen :') :o

Mijn punt is: Je kiest voor een beroep met de voor en nadelen, als je voor de horeca kiest weet je dat je in de vakanties en bij feestdagen vaak moet werken, maar daar kies je voor.
Je krijgt wel een relatief net salaris en het is niet dat je, zoals vaak in zuid Europa of de USA, van je fooi moet leven omdat je niet tot nauwelijks een salaris krijgt.

Wij geven nauwelijks fooi behalve als we met een grote groep zijn of in een land zijn waar we weten dat ze van ons fooi leven.
We gaan er dan inderdaad wel van uit dat het verdeeld wordt (behalve in de landen waar ze van het fooi leven)

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:56

M_D_H schreef:
Su_Cr_Cheese schreef:
Over fooi gesproken...

Hier wil ik wel even op reageren :o
De jongen die jou suikerspin maakt in een pretpark geef je ook geen fooi,
De toiletdame van dat zelfde pretpark geef je ook geen fooi en dat zelfde geldt voor het meisje wat de beugel van jou stoel in de achtbaan dicht doet...
Want ook de medewerkers van een pretpark krijgen overuren niet doorbetaald en daar ook geen toeslag op en ook geen vakantie/feestdagen toeslag... En dat salaris is ook echt om te lachen :') :o

Mijn punt is: Je kiest voor een beroep met de voor en nadelen, als je voor de horeca kiest weet je dat je in de vakanties en bij feestdagen vaak moet werken, maar daar kies je voor.
Je krijgt wel een relatief net salaris en het is niet dat je, zoals vaak in zuid Europa of de USA, van je fooi moet leven omdat je niet tot nauwelijks een salaris krijgt.

Wij geven nauwelijks fooi behalve als we met een grote groep zijn of in een land zijn waar we weten dat ze van ons fooi leven.
We gaan er dan inderdaad wel van uit dat het verdeeld wordt (behalve in de landen waar ze van het fooi leven)

Dan wil ik ook even reageren :D

Ten eerste wou ik gewoon even een ander licht schijnen op het fooi begrip aangezien dit meerdere malen in het topic voorkomt
Ten 2e , ik werk dan wel in de horeca maar van mij ben je absoluut niet verplicht fooi te geven hoor !
sterker nog , ik krijg de fooien ook niet en dit word verdeeld over de verdere brigade, hoor je mij niet over klagen hoor want idd ik werk vanuit passie .

Ik geef die jongens en meiden dus wel vaak fooi en schuif ze vaak een euro of 2 in de hand evenals de toiletdame (vooral als je zo'n heerlijk schoon toiletje binnenkomt) ik ben dan ook een beetje verbaasd dat anderen dat dus schijnbaar niet doen?

De schoonmaakster bij ons in het bedrijf mag 2x in het jaar all inclusive bij ons dineren met man gewoon omdat we blij zijn met haar .
Onze leverancier meisjes en jongens krijgen vaak ook wat drinken en bij hitte een lekker ijsje .
Evenals de bouwvakkers die het straatje bij ons voor aan het bestraten zijn maar ook de vertegenwoordiger die voor ons zijn best doet.

Is voor mij een beetje blijk van dankbaarheid voor de mensen die hard voor mij werken

Maar goed misschien iets teveel offtopic maar ik verbaas me er dus over dat dat door sommige niet als normaal word gezien of naar mijn idee een ander dat niet gunnen omdat ze het zelf niet krijgen en dan heb ik het niet specifiek over fooi als in geld maar een gebaar naar een ander (dit kan fooi als in geld zijn maar ook een vriendelijk gebaar of wat dan ook)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:08

Dat is wel heel zwart wit, het een ander niet gunnen. Ik geef met alle plezier de werkmannen hier een koffie, wat fris, haal ik een broodje uit etc. Maar echt cash geven is in mijn ogen toch wat anders.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:25

Ik gaf werkmannen altijd koffie, tot er eentje hier uitgebreid ging zitten koffie drinken en tosti eten (ik maakte voor mezelf en bood hem ook aan) en vervolgens mocht ik dat uur dik betalen omdat hij het rekende als uurloon :') Dus tegenwoordig vraag ik dat wel even na. Misschien ook gierig, maar was een dure tosti & koffie zo.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:26

Ceffyl schreef:
Ik gaf werkmannen altijd koffie, tot er eentje hier uitgebreid ging zitten koffie drinken en tosti eten (ik maakte voor mezelf en bood hem ook aan) en vervolgens mocht ik dat uur dik betalen omdat hij het rekende als uurloon :') Dus tegenwoordig vraag ik dat wel even na. Misschien ook gierig, maar was een dure tosti & koffie zo.

Oh wauw dat vind ik super gierig en asociaal van die werkman
Wat bezielt je dan

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:28

Ik weet nog dat er lang voor corona proeverijen in de ap stonden.
Er stond ook netjes een bord bij: proeven doen we hier en eten doen we thuis

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:50

Kunnen we alsjeblieft niet wéér die discussie over fooi voeren, daar zijn al zo veel topics over geweest?

Ceffyl schreef:

Dat is idd wel erg lelijk. Hier trokken ze de tijd dat ze zaten te lunchen keurig af van de tijd dat ze aanwezig waren geweest.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:53

Dat gebeurt vaker hoor, ze rekenen gewoon de uren dat ze aanwezig zijn. Mijn schoonmoeder was ook zo, die vond het zo gezellig dat maar koffie bleef schenken, tot mijn schoonvader er een stokje voor stak. Die zag namelijk de rekeningen.