Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:20

Nou spinnen is iets dat mij echt een stiel lijkt. Knap dat jullie het kunnen!

Hier gigantische twijfel over de ooi die al 4 x is gedekt. Nu van de ram halen en laten scannen binnen een tijdje om zeker te zijn dat ze leeg is, laten lopen voor een eventuele vijfde poging of gewoon als ze nog een 5de keer wordt gedekt direct slachten?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:39

Tja, hier redden ze de 5 keer niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:41

Ja, snap ik :D Dan ga ik maar plaats beginnen maken in de vriezer. Of een 3de vriezer zoeken :')

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 22:49

Ik vermoed zelf dat als ze in 4x niet drachtig word dat het dan de 5de keer ook niet gaat lukken. Hoe gaat het met de biggen DMH?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:57

Super goed! Vreten echt alles wat ik ze geef :D Groeien als kool!

Ik vermoed ook dat het niets meer wordt...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 16:51

Wat goed om te horen DMH :D Varkens zijn awesome!

Na vorige week 2 varkens, vandaag ook 2 lammeren naar de slager gebracht. Nu alleen nog wat pluimvee en dan zit het er weer op voor dit jaar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:47

Vriezer gaat goed vol zitten bij jou!

Hier is de ooi een 5de keer gedekt. Ze loopt nu nog in een natuurgebied. Binnen enkele weken komt ze naar huis en dan is het ook wintersport voor haar. Is een flinke maat dus denk dat wij rond de 60 kilo aan vlees gaan komen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 18:44

Ja dat denk ik ook wel DMH! Die ooi die wij hadden laten slachten was 50 kilo aan de haak. Maar Hampshires zijn wel iets minder zwaar dan Suffolk.

Vriezer, hahahahahahhaha. VriezerS zul je bedoelen :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 19:59

Doe wel eerst kuiken spam. <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze foto's zijn door het glas van de kas raam genomen en nog geen ramen gewassen. :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En laatste 2 foto's weer terug in de bench waar moeders wel blij mee is even een eilandje van rust. Ze mochten even in de kas de emelten en ander ongedierte opeten.

Afbeelding
Wat een licht en ruimte nu in de kas zonder druiven erin. *\o/* (https://myalbum.com/photo/aQe5rRfvKnTf/360.jpg oude situatie).
Afbeelding
1 Druif weggeven, maar heb er nog maar 5 over. :')
Afbeelding
2x Zoete doornloze braam.
Afbeelding
Sla en nog meer.
Afbeelding
2x Japanse wijnbes.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 20:59

Mooi! Ik hoop eeg dat ik volgend jaar mijn volkstuintje krijg.
7 december krijgen wij eindelijk de sleutels voor de nieuwe woning.
Moet dan nog zien wat ik met de 6 bomen, 4 struiken en 3 druiven ga doen :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:05

Als ik mijn bessenstruiken in de grond gaat zetten. Heb ik 2 legen bakken, maar woon niet echt in de buurt.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:15

Ik denk dat ik de kers en pruim in de volle grond ga planten. Hebben een. Redelijk beschut plekje waar ze het denk ik goed gaan doen. De twee appels ga ik potten, de struiken ook nog even planten en mulchen en hopen dat ze de winter overstaan. Maar heb al op een aantal pagina's gelezen dat begin dezember ook nog ok is om bomen en struiken te planten. Perzik zit al in een pot en de nectarine krijgt de pot van de kapotte perzik (puppy vond het lekker knabbelen :P)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:40

Doen jullie je kippen ophokken ivm vogelgriep?
ik heb ze zowiezo in een ren, maar volgens mijn vriend moet er dan alsnog een zeil over, zodat ze niet met uitwerpselen van wilde vogels in aanraking komen.

Marcella, wat groeien je kuikens hard, mooi zijn ze!

Veriye, succes met planten, nu lijkt me een prima tijd. het is nog zacht buiten. Zijn het zelfbestuivende bomen?

Moonfight, doe jij de kippen ook naar de slager, of dhz? Iemand in een facebookgroep was op zoek naar een slager voor pluimvee in de achterhoek. (mag niet zelf ivm verkoop van het vlees)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 12:53

Ik kan niet ophokken, heb daar niet genoeg hokken voor. Hier in de buurt heeft niemand zijn kippen opgehokt trouwens. Is vaak ook wel lastig met vrije uitloop kippen die verder alleen een nachthok hebben.

Wij slachten zelf Juval, er is helaas nergens waar je ze kan brengen in de achterhoek of omgeving.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:30

Ik heb ze niet opgehokt, de ren is niet overdekt en heeft ook totaal geen nut, vogels vliegen toch door het hek heen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:45

Heb wel een ren die grotendeels afgedekt is, maar 100% onmogelijk door boom die erin staat. En daarbij denk niet dat mijn kippen ophokken zullen waarderen (las ook dat volledig ophokken afgeraden werd voor de gezondheid van de kippen iets met missen van vit.D dan). Ze lopen bij gewoon buiten bij de boompjes, maar moestuin is nu wel verboden gebied voor ze (uitzondering lage bak en kas daar kunnen geen vogels in komen, maar last van ongedierte). Geloof dat hier in de omgeving nog geen gemelde dode vogels zijn ook.

Moeders met kuikens ga zo gewoon in de groep naar buiten. Ze is nu handig genoeg om mij duidelijk te maken als ze weer terug wil in de bench. En vaak gaat ze de restjes in het hok opruimen van de andere kippen en loop ze maar kort echt buiten. Ga zo wel een van de andere kippen even pakken die mag nog na opruimen in de kas (ongedierte bestrijding die mijn plantjes weg eten). :+

O en als we het goed gezien hebben zijn het 2 hennetjes. *\o/*

Slacht nu dus ook zelf en val mij niet tegen en als de kuikens inderdaad hennetjes zijn gaan er 2 van de oudste de vriezer in (niet beide tegelijk trouwens en nog geen jaar oud ook). :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 14:13

Reken je nog niet te rijk hoor Marcella, op deze leeftijd is het nog heel moeilijk om geslacht te bepalen. Ze groeien wel mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:03

Ik duim mee dat het hennen zijn Marcella

Veriye: Spannend dat de verhuis dichterbij komt!

Hier geen idee van een eventuele ophokplicht in België

Ik ben er gisteren achter gekomen dat mijn herder gek is van de onderste schapenpootjes. Erg fijn, bespaard ons weer kluiven vanuit de winkel :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 17:14

Ha! Ik heb die altijd nog aan de huidjes zitten als ik die ophaal bij de slager. Onze hond vind ze te groot/dik helaas. De varkens vinden het dan weer niet vlezig genoeg :'). Dus ik blijf er altijd mee zitten. Niet dat wij ooit kluifjes hoeven te kopen met al die kippennekken en poten. :D Maar daar is de herder wel even zoet mee of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:17

Hij zit toch al op de helft :D Maar het is echt wel een bijter. Die wil eigenlijk constant knagen. Wij gaven hem vaak botten uit de winkel maar die waren weer zo zout. Kippenpoten waren hier op een kwartier weg. Nekken gebruiken wij voor bouillion. Vind het dus wel fijn dat er iets een dag mee gaat :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 17:21

Ja poten en nekken zijn wel snel op, maar onze hond is snel geïntimideerd van een flink bot en begint er dan niet aan. Dus voor ons perfect. Hij krijgt bij ons ook botten van de varkens en lammeren maar die moeten ook niet te groot of te dik zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:29

Onze herder probeert hier hele bomen uit de grond te trekken etc. Volgens mij mag het nog wel wat groter voor hem :')

Konijnpoten wil hij dan weer niet. De oren ook niet. De longen en het hart komt hij wel altijd direct halen. De keeshond die wil helemaal niets. Trekt overal haar neus voor op. Woont ze in het walhalla van vers vlees, wil ze enkel brokken :')

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 17:30

Zo typisch :+

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:05

Juval: het zijn inderdaad allemaal zelfbestuivers. Was een van de eisen :)

Hier geen opgehokte kippen, ze moeten wel buiten kunnen, hele dag in een donkere hok kan gewoon niet. Ze worden wel volgende week opgehaald :(
Zou ze wel graag meenemen, maar vriend laat zich niet ompraten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:53

Sterkte met het ophalen Veriye... Spijtig dat je ze niet mee mag verhuizen.

Hier heb ik voor het eerst in 3 maand weer een nestje baby konijntjes. Ben helemaal verliefd en merk nu pas hoe hard ik dat heb gemist <3