Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:39

Wow! Interessant zeg!
Die taal klinkt echt heel grappig.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:56

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:10

Van veel dingen kan ik me wel inbeelden hoe iets gemaakt wordt of tot stand komt. Maar hoe wordt azijn gemaakt, waarvan? :')

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:16

Azijn wordt gemaakt van wijn als ik het goed heb, door de wijn verder door te laten gisten/verzuren

[Edit} ik zat in de buurt :D
Van wikipedia:
Citaat:
Azijn is een levensmiddel dat ontstaat wanneer gegiste producten verzuren door de juiste bacteriën.
Als bij de rijping van wijn lucht in het vat komt, kan de alcohol worden omgezet in azijnzuur en ontstaat wijnazijn. Azijn is chemisch gezien een oplossing van 4 tot 15% azijnzuur in water met geur- en smaakstoffen.
Natuurazijn wordt traditioneel bereid met behulp van de azijnzuurbacterie Acetobacter, deze zit van nature in hout. Om dit proces plaats te laten vinden worden alcoholische dranken over houtkrullen gecirculeerd bij 30-35 °C. Oude wijn kan als grondstof dienen, net als vergist appelsap of andere producten. Traditionele azijn heeft een eigen geur en smaak en wordt dan ook veelal in de keuken toegepast.
Laatst bijgewerkt door Liselot op 27-10-15 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:17

Daar zijn azijnzuurbacterien voor nodig.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:21

Wat grappig. Dat was wel het laatste waar ik aan gedacht zou hebben! Dan zou azijn toch eigenlijk veel duurder moeten zijn?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:23

Ik denk eerder dat het van "afval" wordt gemaakt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:26

Nouja, azijn wordt best wel veel gebruikt en ik denk niet dat er veel 'boeren' zijn die hun wijn opzettelijk laten 'rotten'?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:28

Leffroi schreef:
Nouja, azijn wordt best wel veel gebruikt en ik denk niet dat er veel 'boeren' zijn die hun wijn opzettelijk laten 'rotten'?

Ik denk dat het vroeger 'toeval' was (men was nog niet zo handig/hygenisch en er ging nog wel eens wat fout met het maken van wijn) en dat het nu snel en goedkoop en bewust gecreeerd kan worden?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:37

Voor gewone, blanke natuurazijn wordt natuurlijk niet een vrij kostbare grondstof als wijn gebruikt, maar wordt vaak industriële alcohol uit bijvoorbeeld bijproducten van maïs gebruikt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:44

Ik ga eens op zoek naar een filmpje. Er is vast wel iets bij 'How its made' ofzo :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:47

Kimmie25501 schreef:
Wow! Interessant zeg!

Ik heb ooit eens gehoord (en wellicht kan iemand dat hier bevestigen) dat elke peuter in principe in staat is om elk geluid van elke taal te maken. Dus ook deze 'click sounds'. Vervolgens leert die peuter zijn eigen ta(a)l(en) en kan hij als ouder kind/volwassene bepaalde klanken niet meer maken.

Kan iemand dat bevestigen?

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:57

Waar ik in Hoogeveen toch een beetje betaalbaar baking soda kan halen...
Goedkoopste wat ik kan vinden is 14 euro voor 1 kilo en dat vind ik toch best aan de prijs eerlijk gezegd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:00

Bij de AH 250 gram voor 2 euro ofzo

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:02

Liselot schreef:
Bij de AH 250 gram voor 2 euro ofzo

Ah top! Ik zocht op zuiveringszout en natriumcarbonaat waardoor het niet omhoog kwam :=

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:04

Cowboy55 schreef:
Kimmie25501 schreef:
Wow! Interessant zeg!

Ik heb ooit eens gehoord (en wellicht kan iemand dat hier bevestigen) dat elke peuter in principe in staat is om elk geluid van elke taal te maken. Dus ook deze 'click sounds'. Vervolgens leert die peuter zijn eigen ta(a)l(en) en kan hij als ouder kind/volwassene bepaalde klanken niet meer maken.

Kan iemand dat bevestigen?

Over het maken van de geluiden weet ik niet, heel jonge kinderen kunnen inderdaad wel onderscheid maken tussen klanken uit andere talen waar oudere kinderen/volwassenen geen onderscheid meer tussen kunnen maken :j Het 'taalgedeelte' in je hersenen gaat zich aanpassen aan de moedertaal. Ik denk dat dat in principe voor je spraak hetzelfde zou moeten zijn. Welke klanken je kunt uitspreken zal afhankelijk zijn van de klanken die je hoort in je omgeving.

Edit: dit filmpje gaat over een experiment over het onderscheiden van klanken :)
http://youtu.be/Ew5-xbc1HMk
Laatst bijgewerkt door Spianne op 27-10-15 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:08

Iig is het na ongeveer je 7de levensjaar niet meer mogelijk taal te leren spreken. Zo hebben ze ooit een verwilderde jongen gevonden die eigenlijk nooit heeft leren praten behalve wat kreten. Zelfs zijn begeleiders kregen het nooit voor elkaar.

Ander leuk onderzoekje was een vader die zijn kind vloeiend Klingon had geleerd (naast de gewone Engelse moedertaal). Toen het kind met +3 oa in contact kwam met andere kinderen via school etc verloor het kind eigenlijk automatisch de interesse in het spreken van Klingon omdat alle andere taal die het hoorde Engels was.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:16

Thanks!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:54

Las laatst iets over een Amerikaans stel dat tot het 15e levensjaar met een Engels accent hebben gesproken, omdat het kind dat over zou nemen en ze zo graag een kind met een Engels accent wilden :')

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:11

Spianne schreef:
Cowboy55 schreef:
Over het maken van de geluiden weet ik niet, heel jonge kinderen kunnen inderdaad wel onderscheid maken tussen klanken uit andere talen waar oudere kinderen/volwassenen geen onderscheid meer tussen kunnen maken :j Het 'taalgedeelte' in je hersenen gaat zich aanpassen aan de moedertaal. Ik denk dat dat in principe voor je spraak hetzelfde zou moeten zijn. Welke klanken je kunt uitspreken zal afhankelijk zijn van de klanken die je hoort in je omgeving.

Edit: dit filmpje gaat over een experiment over het onderscheiden van klanken :)
http://youtu.be/Ew5-xbc1HMk

Een bekend voorbeeld is alleen al de nederlandse (harde) -g- klank. Er zijn maar weinig buitenlanders die die klank lang kunnen volhouden zonder een zere keel te krijgen.

En het is algemeen bekend dat een kind op jonge leeftijd het beste verschillende talen leert. Mijn kinderen (6 en 2 jaar) groeien tweetalig op en zullen op latere leeftijd vloeiend Duits en Nederlands kunnen spreken, en hopelijk beide talen zo accentloos mogelijk :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:39

guusje_h schreef:
Las laatst iets over een Amerikaans stel dat tot het 15e levensjaar met een Engels accent hebben gesproken, omdat het kind dat over zou nemen en ze zo graag een kind met een Engels accent wilden :')

Lijkt mij wat broodje aap.. of is het kind al die 15 jaar ook nooit buiten geweest?

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:50

Ik heb de afgelopen paar dagen ineens op random momenten dat mijn tong voelt en proeft alsof er een dikke laag Labello op zit, maar ik ben niet eens in de buurt geweest van Labello.
Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik er af kom?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:05

Wat ik me afvraag, al enige tijd hebben ze in bussen/treinen een scherm met de haltes ed. Super ideaal!

Sinds kort is dat programma in de bus anders geworden en staat er bovenin het scherm 'overstap 1/2' of 'overstap 2/2' en verspringt dat scherm steeds, naar andere haltes(?).

Wat betekend dit?

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:24

ijssnuiver schreef:
Wat ik me afvraag, al enige tijd hebben ze in bussen/treinen een scherm met de haltes ed. Super ideaal!

Sinds kort is dat programma in de bus anders geworden en staat er bovenin het scherm 'overstap 1/2' of 'overstap 2/2' en verspringt dat scherm steeds, naar andere haltes(?).

Wat betekend dit?

Als dit in een Volans bus is (rood met wit en zwart) dan staat er onderin het scherm over welke overstaphalte het gaat. Bij die halte kun je overstappen op de bus verschillende bussen (of treinen). 1/2 is pagina 1 van 2 pagina's, 2/2 is pagina 2 van 2 pagina's.

Hopelijk is het duidelijk!

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:25

Nou, dat zijn bestemmingen waar je naar over kunt stappen op de eindbestemming.