Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Azijn is een levensmiddel dat ontstaat wanneer gegiste producten verzuren door de juiste bacteriën.
Als bij de rijping van wijn lucht in het vat komt, kan de alcohol worden omgezet in azijnzuur en ontstaat wijnazijn. Azijn is chemisch gezien een oplossing van 4 tot 15% azijnzuur in water met geur- en smaakstoffen.
Natuurazijn wordt traditioneel bereid met behulp van de azijnzuurbacterie Acetobacter, deze zit van nature in hout. Om dit proces plaats te laten vinden worden alcoholische dranken over houtkrullen gecirculeerd bij 30-35 °C. Oude wijn kan als grondstof dienen, net als vergist appelsap of andere producten. Traditionele azijn heeft een eigen geur en smaak en wordt dan ook veelal in de keuken toegepast.
Leffroi schreef:Nouja, azijn wordt best wel veel gebruikt en ik denk niet dat er veel 'boeren' zijn die hun wijn opzettelijk laten 'rotten'?
Kimmie25501 schreef:Wow! Interessant zeg!
Die taal klinkt echt heel grappig.
Cowboy55 schreef:Kimmie25501 schreef:Wow! Interessant zeg!
Die taal klinkt echt heel grappig.
Ik heb ooit eens gehoord (en wellicht kan iemand dat hier bevestigen) dat elke peuter in principe in staat is om elk geluid van elke taal te maken. Dus ook deze 'click sounds'. Vervolgens leert die peuter zijn eigen ta(a)l(en) en kan hij als ouder kind/volwassene bepaalde klanken niet meer maken.
Kan iemand dat bevestigen?
Spianne schreef:Cowboy55 schreef:Over het maken van de geluiden weet ik niet, heel jonge kinderen kunnen inderdaad wel onderscheid maken tussen klanken uit andere talen waar oudere kinderen/volwassenen geen onderscheid meer tussen kunnen makenHet 'taalgedeelte' in je hersenen gaat zich aanpassen aan de moedertaal. Ik denk dat dat in principe voor je spraak hetzelfde zou moeten zijn. Welke klanken je kunt uitspreken zal afhankelijk zijn van de klanken die je hoort in je omgeving.
Edit: dit filmpje gaat over een experiment over het onderscheiden van klanken
http://youtu.be/Ew5-xbc1HMk
ijssnuiver schreef:Wat ik me afvraag, al enige tijd hebben ze in bussen/treinen een scherm met de haltes ed. Super ideaal!
Sinds kort is dat programma in de bus anders geworden en staat er bovenin het scherm 'overstap 1/2' of 'overstap 2/2' en verspringt dat scherm steeds, naar andere haltes(?).
Wat betekend dit?