Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:31

prompter schreef:
Ik hoorde vandaag dat 1 van mijn zieke collega's waarschijnlijk nooit meer terug komt, heeft dusdanig psychische schade door zijn ziek-zijn van Covid-19 opgelopen dat hij in een gesloten kliniek is opgenomen. Wat verschrikkelijk treurig dat deze ziekte dat kennelijk ook kan veroorzaken, al is het gelukkig bijzonder zeldzaam. Des te dankbaarder ben ik dat ik er zelf zonder gevolgen weer uit ben gekomen.

Een (Deense) motorfietskennis van mij heeft een lichte hersenstoornis opgelopen van zijn werk. Heeft daardoor ontheffing van helmplicht op de motorfiets. Rijdt inmiddles alweer bijna 20 jaar de wereld rond. Door Japan, door de VS, door Europa. Tijdend de afsluitingen vorig jaar door Noorwegen naar de Noordkaap. Zonder ongelukken.
Conclusie;
werken kan permanente hersenschade veroorzaken
zonder helm motorrijden is veilig

Oh en ik zélf heb 35 jaar long-psittacose. Wordt er niet minder op ook. 10 januari weer een afspraak bij neuroloog. Krijg waarschijnlijk ook ontheffing van motor-helmplicht (fietshelm geeft geen probleem).

Uitzonderingen zijn geen enkele basis voor wat voor algemeen geldende regel ook en met betrekking tot Covid19 zinloos voeden van de angstpsychose. Heeft inmiddels een wetenschappelijk officeel etiket; Covid Anxiety Syndrom.
Daar gaan weer een hoop mensen niet meer vanaf komen; wordt sansevierias op recept
Denk dáár OOK eens aan bij het opgooien van allerlei uitzonderingen.

Net een persbricht van de Junta de Andalucía: De quarantaine van nagenoeg symptoomlozen besmetten wordt verkort, na kontakt met besmette is zonder symptomen geen test nodig, er gaat minder getest worden.
Ja, dat werkt ook. Meer besmettingen en minder effect ervan op de economie, maar minder in de cijfers/ het nieuws. Zo kan je ook de angstknop managen én omicron meer ruimte geven :)*

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:33

Huertecilla schreef:
Maar goed, ik weer vitamine D {:} en met een opgewekt humeur in de frisse (0 graden!) berglucht.

}>

Ik ploeterde al een uur door de modder vanmorgen. Gratis fitness ~~}>
Mijn humeur is dus ook nog steeds goed :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:36

Pandora2 schreef:
Het goede nieuws sijpelt nu toch stilaan echt langs alle kanten door :D

Citaat:
“De modellen die de impact van de omikronvariant voorspelden, waren te gitzwart door foute aannames. Omikron lijkt eerder goed nieuws te worden.” Dat zegt dokter Jeroen van der Hilst, internist en infectioloog van het Hasseltse Jessa Ziekenhuis. Ook biostatisticus Geert Molenberghs verwacht dat omikron beter zal meevallen dan aanvankelijk werd gedacht.

Klopt, ik heb ook al voorzichtig wat positievere geluiden gehoord en ik hoop zo dat dit waar is. Op het Nederlandse journaal zag ik in het weekend een kort interview met een vrouw uit Parijs en zij vertelde dat de cijfers in Frankrijk sky limit gaan maar dat niemand zich er zo bezorgd over maakt (het wel weet) dat volgens haar te maken heeft met het feit dat de ziekenhuizen het nog goed aankunnen (68 % bezet en op de top van een van de vorige golven was het 115%). De gewone zorg gaat hier nog normaal door en er wordt vooral ingezet op boosteren.
Precies zo beleef ik de houding van de mensen in ons dorp. Frankrijk is zo vreselijk groot dat er zeker regio's zullen zijn waar het anders is cq beleefd wordt.

Dus daalde het R number eerst, het is nu weer aan het stijgen en zelfs in de Haute Vienne is 1,12 (was 0,9) en in Frankrijk 1,22 nu. (Omicron?→ weet ik niet want dat is nog niet leesbaar in de app) Dus ik hoop ook zo dat dit positieve nieuws ook daadwerkelijk klopt want Frankrijk had gisteravond: 179.807 ( :oo ) besmettingen en 68% bezetting op de IC dat staat voor 3416 (van de 69.39 miljoen inwoners) maar ook op een dag 290 nieuwe mensen die overleden zijn .
Het vaccineren lijkt te blijven hangen op 89,5 (12++) en de boosters stijgen wel nog rap bijna 40%.

Dus als het positieve geluid niet klopt, dan staat Frankrijk en alle andere landen nog heel wat te wachten.

996981 het ging niet over je posts inhoudelijk, maar over de toon en de manier van vragen stellen→ vandaar mijn vergelijking met de inquisitie. Misschien had ik beter kunnen schrijven net als LOESJE: "doe eens lief" en was dat duidelijker geweest waarvoor sorry.

prompter

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:41

HC, ik wilde het alleen maar even kwijt omdat ik het zo rot voor de persoon in kwestie vond, niet als bewijs voor of tegen wat dan ook :). Ik hou me bewust buiten alle voor-en-tegen-discussies, heb daar helemaal geen zin in. Alleen volkomen misinformatie kan ik me druk om maken, verder sta ik open voor alle gefundeerde informatie uit welk kamp dan ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:42

Echwel schreef:
Ach een hele gezinde jonge fitte Spanjaard van Il Divo is ook overleden aan Corona...

Het zegt dus allemaal niks,noppes,nada

Ook een uitzondering.

Normaal is het bij analyse van data dat de uitzonderingen wel geregistreerd worden maar niet in de conclusies worden meergenomen.
Ook bij ziektes.
Behalve bij Covid19.

Dat maakt niet dat het allemáál niets zegt. Het zegt alleen niet alles voor het individu. Dat geldt voor vaccineren ook. Vreemd genoeg zijn de uitzondering dáárbij geen enkele argument.
De wonderlijke wereld van Covid19 geïllustreerd...

Ondertussen wordt het lichtende pad naar de uitgang van de tunnel steeds helderder. Meer besmettingen met het mildere omicron geeft meer weerstand onder de bevolking en gaat Covid19 endemisch maken. Jaarlijkse vaccinatie van kwestbaren/vrijwillig en klaar met het geneuzel **\O/**

Dat dacht ik aanvankelijk GELIJK :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:47

prompter schreef:
HC, ik wilde het alleen maar even kwijt omdat ik het zo rot voor de persoon in kwestie vond, niet als bewijs voor of tegen wat dan ook :).

Prompter, ik wilde het alleen maar met enig sarcasme aanstippen dat je in het algemeen belang van geestelijk welzijn net zo goed sociaal bewust moet handelen. Dat dit argement niet alleen voor ´incentives´ voor vaccineren en afvallen geldt O:)

Hier op deze draad is positief zijn onder curatele maar nare uitzonderingen zijn wel _/-\o_
Ik vind dat |o ~~}>

Ik ga mijn koffieronde doen :wave:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:49

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:00

karuna schreef:
https://nos.nl/artikel/2411199-duizende ... t-meldpunt

Dit bericht maakt me best verdrietig. Door je zorgwerk mensen redden en daardoor zelf mogelijk blijvend stuk :(:) . Ik hoop zo dat hier een goede regeling voor komt.

1 van die SEH medewerkers die dat heeft ken ik.
Echt heel verdrietig.
Meteen in de eerste golf opgelopen toen er amper beschermingsmiddelen waren.

Ja de uitkeringen voor onze zieke mensen zoals dat nu geregeld is gaat vaak nergens over.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:03

bigone schreef:
Gut wat zielig HC , mag niks. Tuurlijk mag dat maar na post 2001 over groenvoer eten en je gewicht zo laag mogelijk houden en vooral jezelf op de borst kloppen hoe goed jij het doet is het ook wel een keer klaar.

Niet om het een of ander, maar er zijn er hier meerdere waarvan ik denk, goh, dat heb ik al veel vaker gelezen van je. En gaat me dat evt. wat irriteren dan blokkeren die hap, geeft voor jezelf rust. Nu is het weer zo'n op de persoon reactie, jammer.

HC, doe je ding, iedereen heeft zijn eigen stokpaardje om te berijden, geen probleem. Censuur is niet nodig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:01

DuoPenotti schreef:
Ja de uitkeringen voor onze zieke mensen zoals dat nu geregeld is gaat vaak nergens over.

Waarom is dat nu met cóvid ineens anders?

Net als het ´code zwart´. Was BC met een beetje hogere griepgolf ook aan de horizon.

Maar..... wat weet ik van de NL gezondheidszorg. In NL is tenslotte alles anders, tot en met hoe mensen daar op omicron reageren ;)

Net whatsapptelefoon uit Thailand. Een charmante kennis (m/v) is daar met echtgenoot voor een paar maanden bij dochter en kleinkinderen. Vrijwel geen toeristen en hoewel alles in die maatschappij onder Covid19-vlag HEEL streng onder politiecontrole heeft ze er in het bubbel voor rijken núl mee te maken. Ze is er behoorlijk geschokt over. Met geld is het paradijs en alles mogelijk.
Vergelijkbaar met Puerto Banus maar dan wat extremer en veel groter. Vooruitblik naar de wereldtoekomst?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:14

Coby schreef:
Toch even reageren op het mentale deel van de kinderen. Zelf ben ik toch enorm blij dat de laatste week voor de vakantie de scholen dicht gingen. En veel kinderen met mij. Het was een onwerkbare situatie binnen de scholen en ook voor de kinderen buitengewoon angstig om steeds minder kinderen in de groep te hebben. Het thuis zitten zal zijn mentale weerslag hebben maar de onzekerheid wanneer je thuis moet blijven door Corona zeker ook.

Maar dat is ook plaatselijk. Hier in twee jaar tijd één keer een klas in quarantaine en verder amper iets te merken op school. Sluiting had alleen maar nadelen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:33

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:35

prompter schreef:
HC, ik wilde het alleen maar even kwijt omdat ik het zo rot voor de persoon in kwestie vond, niet als bewijs voor of tegen wat dan ook :). Ik hou me bewust buiten alle voor-en-tegen-discussies, heb daar helemaal geen zin in. Alleen volkomen misinformatie kan ik me druk om maken, verder sta ik open voor alle gefundeerde informatie uit welk kamp dan ook.

Ik snap het hoor. Ik ken iemand die aan het begin van de pandemie bijna is overleden aan corona en even lomp gezegd echt helemaal de weg kwijt is. Super erg voor diegene en je kan zelf ook weinig betekenen in zo'n situatie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:37

Tja met zijn leeftijd valt hij ook in de groep die het hardst getroffen wordt (behalve de oudje). Namelijk mannen van 50+. Als je dan ook nog wat kilo's te veel hebt en een beetje pech wat betreft je immuunsysteem dan ga je al. Als je dan bewust niet vaccineert dan neem je dit risico in mijn ogen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:51

pien_2010 schreef:
Klopt, ik heb ook al voorzichtig wat positievere geluiden gehoord en ik hoop zo dat dit waar is. Op het Nederlandse journaal zag ik in het weekend een kort interview met een vrouw uit Parijs en zij vertelde dat de cijfers in Frankrijk sky limit gaan maar dat niemand zich er zo bezorgd over maakt (het wel weet) dat volgens haar te maken heeft met het feit dat de ziekenhuizen het nog goed aankunnen (68 % bezet en op de top van een van de vorige golven was het 115%). De gewone zorg gaat hier nog normaal door en er wordt vooral ingezet op boosteren.
Precies zo beleef ik de houding van de mensen in ons dorp. Frankrijk is zo vreselijk groot dat er zeker regio's zullen zijn waar het anders is cq beleefd wordt.

Dus daalde het R number eerst, het is nu weer aan het stijgen en zelfs in de Haute Vienne is 1,12 (was 0,9) en in Frankrijk 1,22 nu. (Omicron?→ weet ik niet want dat is nog niet leesbaar in de app) Dus ik hoop ook zo dat dit positieve nieuws ook daadwerkelijk klopt want Frankrijk had gisteravond: 179.807 ( :oo ) besmettingen en 68% bezetting op de IC dat staat voor 3416 (van de 69.39 miljoen inwoners) maar ook op een dag 290 nieuwe mensen die overleden zijn .
Het vaccineren lijkt te blijven hangen op 89,5 (12++) en de boosters stijgen wel nog rap bijna 40%.

Dus als het positieve geluid niet klopt, dan staat Frankrijk en alle andere landen nog heel wat te wachten.

Voor mijn gevoel kloppen die positieve geluiden wel, ook vanuit z-afrika van in het begin. Maar mijn gevoel is natuurlijk geen bewezen feit dus enige twijfel is terecht uiteraard :D
Die piek die wij hier in belgië gehad hebben een paar weken geleden, is op z'n minst bizar te noemen. Evenals de vrije val in aantal besmettingen nu. Ik zie eenzelfde patroon met wat er in Z-afrika gebeurde.
De ziekenhuisopnames zijn ook binnen de perken gebleven zonder strenge maatregelen.

Niemand schonk er echter aandacht aan. Was zelfs geen krantenartikeltje waard toen :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:06

Ik hoop dat het hier hetzelfde zal gaan Pandora, wij lopen nog even achter bij jullie :D. Ik ben gematigd optimistisch (maar dat ben ik al de hele pandemie en toch komt dat regelmatig helemaal niet uit :D). Pandemieën duurden in het verleden gemiddeld zo'n twee jaar, dus in april moet het maar eens afgelopen zijn (ook omdat ik dan weer een keer naar de Equitana in Essen wil :P )

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:36

Ik hoop het mee Prompter :D.

Onze buurlanden weer even bij elkaar. Momenteel hebben wij denk ik de meeste maatregelen en hier was ook de meeste druk op de zorg lijkt. Maar relatief gezien zou je zeggen dat we hier juist geen paniek zouden moeten hebben. Denemarken is een aparte; heel hoge vaccinatiegraad, noordelijk land, maar krijgt nu pas de piek. Speculatie: door de hoge vaccinatiegraad kreeg Delta geen kans, Omikron nu wel, en krijgt alsnog iedereen het? Waar hier de Delta-piek al zorgde voor verscherping van het immuunsysteem? Of hier was Omikron al lang, omdat we vanaf hier nu eenmaal rechtstreeks op ZA vliegen?
Afbeelding

Afbeelding

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:39

mysa schreef:
Graag gedaan, Pien. Dit is ook het enige artikel wat ik over de reset heb gelezen waar ik me wel enigszins in kan vinden. De rest komt uit de complothoek.

Dat is soms heel lastig. Kritische mensen hebben we nodig. Tegengeluid is altijd belangrijk. Maar nu dit vaak komt van wappies en er geen serieus onderbouwd tegengeluid bestaat, raakt de nuance zoek.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:43

'Stel je eens voor dat de persconferenties heel anders van toon waren geweest, zoals dit bijvoorbeeld :
“Vandaag zijn er duizenden mensen op natuurlijke wijze hersteld van het coronavirus zonder extra zorg. Onze kinderen bouwen een fantastische natuurlijke immuniteit op tegen dit virus. De meeste Nederlanders zijn gezond en houden de regie over hun eigen leven en gezondheid .
De ziekenhuizen, verpleeghuizen en thuiszorg krijgen extra capaciteit en geld om nu en de komende jaren de gevolgen van de dubbele vergrijzing tegen te kunnen gaan . Er worden wervingscampagnes opgezet en in nood hebben we goede scenario’s liggen om extra patiënten op te vangen.
Onze weerstand wordt verhoogd door een goede kwaliteit van leven : leuke dingen doen , met elkaar en bij elkaar zijn , lekker bewegen en zoveel mogelijk genieten . Ga er zoveel mogelijk uit behalve als je ziek bent , neem dan de tijd om beter te worden en geef extra aandacht aan jezelf. Wij geven als regering extra geld uit aan gezonde voeding, sport en vitaliteit zodat we de weerstand in de winter kunnen boosteren.
Er loopt groot onderzoek naar de effecten van vitamine D, C en Zink bij griep en Corona. Voor alle ouderen en kwetsbaren zijn altijd vaccinaties beschikbaar.
Wij houden in de gaten wat er nodig is om nieuwe varianten van het virus aan te kunnen en houden jullie hiervan op de hoogte !!
Wij leven in een tijdperk waar zoveel mogelijk is, wees creatief, blijf positief én met elkaar in verbinding. Gezien, gehoord & geliefd worden zijn basisbehoeften van ieder mens.. Geef en gun elkaar dat."
Zouden wij met zo'n persconferentie als bevolking net zo bang zijn en op elkaar gaan mopperen?
Of zouden we met vertrouwen de nieuwe dag ingaan?…
Misschien is het tijd voor een ander kabinet. Een creatief kabinet dat gaat en staat voor: echte gezondheid, goede zorg, verbinding, behoud van fysieke en persoonlijke vrijheid, broeder en zusterschap aanmoedigt en waarbij iedereen gelijk is..

Vond dit wel een mooie positieve text. Heb hem gekopieerd van het net. Stond geen afzender bij

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:53

En intussen krijgt iemand dan te horen dat zijn operatie wordt afgeblazen en is er geen plek meer in het ziekenhuis. Ik word dus een beetje kriegel van zo'n berichtje.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 29-12-21 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:54

Maar popstra, denk je niet dat zoiets juist aanzet tot een mentaliteit van "oké, maatregelen zijn blijkbaar niet nodig, dus waarom hebben we ze? Waarom zou ik me eraan houden?" Positief blijven is goed, maar kan ook zeker nadelen hebben. Zéker als je dan in zo'n situatie zit zoals Sheran, dan zijn die twee tonen echt niet met elkaar te verenigen.

Wellicht moet er een betere balans zijn tussen de twee, maar ik denk niet dat dit de oplossing is.
De situatie is nu eenmaal niet zo positief. Omikron is wellicht minder ernstig dan verwacht, maar nog steeds een gevaar voor de zorg en dus onder aan de streep geen puur positief nieuws.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:59

Het is gelukkig niet mijn situatie hoor Imandra, maar ik hoor het wel om me heen van collega's. Ik ben het dus met je eens.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:05

Nou maar als ik dan net weer lees wat de Jonge er weer uitknalt dan wordt ik ook wel moedeloos van zijn eeuwige negatieve gedoe.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:10

prompter schreef:
Ik hoorde vandaag dat 1 van mijn zieke collega's waarschijnlijk nooit meer terug komt, heeft dusdanig psychische schade door zijn ziek-zijn van Covid-19 opgelopen dat hij in een gesloten kliniek is opgenomen. Wat verschrikkelijk treurig dat deze ziekte dat kennelijk ook kan veroorzaken, al is het gelukkig bijzonder zeldzaam. Des te dankbaarder ben ik dat ik er zelf zonder gevolgen weer uit ben gekomen.

Ik las ergens in een artikel dat het ook een neurologische ziekte zou zijn. Was je collega fysiek helemaal hersteld?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:13

Dat weet ik niet Imaudy, maar ik denk van niet want hij is van de revalidatiekliniek gelijk door gegaan naar de psychische opname. Ik zal het zijn teamleider eens vragen, die gaat nog steeds bij hem op bezoek. Maar zo sneu, het is zo'n aardige man.