Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:15

Hier ook wel last. Huisarts heeft het getest, rustig zittend geen probleem met of zonder mondkapje geen verschil. Maar ga ik bewegen dan klapt het toch naar beneden. Niet dramatisch maar toch 2 a 3 %.

Net de buurtsupermarkt bezocht, zij hebben winkelwagentjes kunnen lenen van een andere supermarkt :P . Maar op een oudere meneer na iedereen met kapje. Personeel ook. De verdeling was drie vrouw personeel en drie klanten. Dan maar iets meer betalen en minder keuze.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:17

Ik krijg een bloeddrukdip als ik stil zit met masker (trein) en dan moet ik oppassen als ik opsta ivm duizelig worden. Dat heeft echter niets te maken met zuurstof maar waarschijnlijk meer met de warmte in het gezicht of zo.
Als ik bezig ben is het ok.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:25

Troemp ligt in het ziekenhuis lees ik.
Ingehaald door een virus waarvan hij lange tijd het bestaan en gevaar ontkend heeft...
Karma }>

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:28

Popstra schreef:
Wat een bullshit dit!
Ik ben longpatient met minder inhoud dan iemand met gezonde longen en heb geen enkele last tijdens het dragen van een kapje

Fijn voor je dat je geen last hebt. Betekend niet meteen dat zoiets bullshit is. Er zijn nog meer mensen op de wereld en iedereen ervaart het anders. Ik werk in de zorg en er zijn wel degelijk veel mensen die er wel last van krijgen. Zowel in als een collega krijgen echt last met dragen van een mondkapje. In dit geval medische mondkapjes. We halen goed adem, dat is gecheckt. Hoofdpijn, duizelig, benauwd, misselijk enz. Trekt pas weg na half uur geen mondkapje op te hebben.
Ik en collega mogen hem tussen de cliënten door op een zoveel mogelijk veilige manier afzetten want anders is het voor ons niet te doen.
Op momenten dat ik me niet lekker voelde als test de zuurstofmeter op vinger gezet en die liet duidelijk zien dat er dingen niet goed zaten. Zuurstof ging van 98% en normale hartslag naar zuurstof van 84 met hartslag van 130 in rust... vervolgens zuurstof weer naar normaal met flinke hartslag dip waardoor ik sta te tollen op mn benen. Van 130 naar 45 en vervolgens naar normaal.
Co2 gehalte is ook een keer getest en ging ook flink de verkeerde kant op. Dus ja, er zijn wel degelijk mensen die last krijgen van mondkapjes.

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:33

Het ligt er ook aan welke. De echte goed afsluitende medische zijn gewoon zwaarder om adem te halen. Sterker nog, het wordt sterk afgeraden om die te dragen bij zwangerschap. Dat is niet het geval voor die niet sluitende OV vodjes uiteraard.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:37

Tieme schreef:
Popstra schreef:
Wat een bullshit dit!
Ik ben longpatient met minder inhoud dan iemand met gezonde longen en heb geen enkele last tijdens het dragen van een kapje

Fijn voor je dat je geen last hebt. Betekend niet meteen dat zoiets bullshit is. Er zijn nog meer mensen op de wereld en iedereen ervaart het anders. Ik werk in de zorg en er zijn wel degelijk veel mensen die er wel last van krijgen. Zowel in als een collega krijgen echt last met dragen van een mondkapje. In dit geval medische mondkapjes. We halen goed adem, dat is gecheckt. Hoofdpijn, duizelig, benauwd, misselijk enz. Trekt pas weg na half uur geen mondkapje op te hebben.
Ik en collega mogen hem tussen de cliënten door op een zoveel mogelijk veilige manier afzetten want anders is het voor ons niet te doen.
Op momenten dat ik me niet lekker voelde als test de zuurstofmeter op vinger gezet en die liet duidelijk zien dat er dingen niet goed zaten. Zuurstof ging van 98% en normale hartslag naar zuurstof van 84 met hartslag van 130 in rust... vervolgens zuurstof weer naar normaal met flinke hartslag dip waardoor ik sta te tollen op mn benen. Van 130 naar 45 en vervolgens naar normaal.
Co2 gehalte is ook een keer getest en ging ook flink de verkeerde kant op. Dus ja, er zijn wel degelijk mensen die last krijgen van mondkapjes.

Als astma patient net eens even uit nieuwsgierigheid een testje gedaan. Resultaat: Voor het kapje: 97% saturatie, na 5 min: 94% , na 20 min. 96%, hartslag steeds 74.
Het is denk ik gewoon van mens tot mens verschillend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:46

CharleyT schreef:
Als astma patient net eens even uit nieuwsgierigheid een testje gedaan. Resultaat: Voor het kapje: 97% saturatie, na 5 min: 94% , na 20 min. 96%, hartslag steeds 74.

Inderdaad; de ene zeurt meer dan de andere. Maar ja, dat zegt mijn gevoel... *D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:49

Huertecilla schreef:
CharleyT schreef:

Ok prima.

Je kan mensen ook gewoon in hun waarde laten maar dat schijnt sowieso een lastige te zijn in deze tijd.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 03-10-20 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:50

Huertecilla schreef:
CharleyT schreef:

Meten is weten. Als een waarde daalt van 97% naar 94% is dat niet zeuren, dan is dat een feit.
Zeuren is over dat feit urenlang jeremiëren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:58

Ik vraag mij af hoe dat rode advies voor de Duitsers werkt en hoe daar op gecontroleerd wordt. Vriendin heeft nu op dit moment ook voornamelijk Duitsers in de winkel. Hetzelfde bericht zie ik op rtvoost.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:59

lenaa_tje schreef:
Je kan mensen ook gewoon in hun waarde laten maar dat schijnt sowieso een lastige te zijn in deze tijd.

Zó correct.
Maskers dragen spaart levens. Dat op waarde schatten lijkt moeilijk inderdaad. Een benauwend gevoél is belangrijker 8)7

Kijk, een helm dragen is ook oncomfortabel. Van een integraalhelm krijg ik een opgesloten .... gevoel, om over benauwde perceptie maar niet te spreken.

Kijk eens verder dan je eigen neus en gebruik dat ding gewoon. Dat de NL overheid niet genoeg ballen heeft om het te verplichten is geen excuus om je eigen verantwoordelijkheid niet te dragen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:00

Nu trek je conclusies die er niet zijn.
Dat er mensen zijn die er last van ondervinden betekend niet dat deze mensen ze niet dragen ;)

Je kunt trouwens ook geinfecteerd worden als iemand een scheet laat.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-10-20 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:01

Je mist het punt nu alweer. De mensen die reageren dragen het masker. Sommige zelfs al maanden maar ze hebben wel last. Jij schuift dat weg onder onzin.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:02

Ik vind ook dat iedereen een masker zou moeten dragen. Maar ik vind ook dat je een afgenomen waarde (feit) niet kan afdoen als gezeur. En wie zegt dat de mensen die een afgenomen waarde ondervinden geen masker dragen? Heb jij ze het horen zeggen? Ik niet. Ik zie dat ze constateren dat een waarde is afgenomen.

Jessix

Ik vind het gewoon vervelend zo'n ding voor m'n gezicht. Voelt voor mij als benauwd, geen idee of dat feitelijk zo is. Dat doet er ook niet toe, het voelt niet prettig voor mij. Dat is ook de reden waarom ik in de winter geen sjaal draag.

rien10

lenaa_tje schreef:
Je mist het punt nu alweer. De mensen die reageren dragen het masker. Sommige zelfs al maanden maar ze hebben wel last. Jij schuift dat weg onder onzin.

Precies. Dat dus.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:03

Jessix schreef:
Ik vind het gewoon vervelend zo'n ding voor m'n gezicht. Voelt voor mij als benauwd, geen idee of dat feitelijk zo is. Dat doet er ook niet toe, het voelt niet prettig voor mij. Dat is ook de reden waarom ik in de winter geen sjaal draag.

Maar je draag wel een masker in de winkel/bij de fysio/bij de dierenarts?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:05

rien10 schreef:
Jessix schreef:

Maar je draag wel een masker in de winkel/bij de fysio/bij de dierenarts?

Zeker, als ze dat willen. Uit mezelf niet. Maar ik heb hem in mijn zak en als het op een bordje voor de deur staat zet ik hem direct op. Geen probleem.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:18

Sizzle schreef:
Het ligt er ook aan welke. De echte goed afsluitende medische zijn gewoon zwaarder om adem te halen. Sterker nog, het wordt sterk afgeraden om die te dragen bij zwangerschap. Dat is niet het geval voor die niet sluitende OV vodjes uiteraard.

Daarom kan je ook niks met dat nu.nl artikel, die zeggen zelf dat ze uitgaan van niet sluitende mondkapjes.

Ik heb er tot nu toe alleen één opgehoeven bij de chiropractor, maar daar ben ik dus ook nog nooit geweest zonder mondkapje en heb ook nog nooit een fatsoenlijk goed gesprek met die man kunnen voeren. Mijn hoofd blokkeert kennelijk omdat er iets voor mijn mond zit, en de reactie aan de andere kant is ook maar half af te lezen. Wat dat betreft is een rondje supermarkt of in je eentje in het OV wel wat anders natuurlijk.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:20

Huertecilla schreef:
CharleyT schreef:

Weet niet of je dat zeuren kunt noemen, volgens mij benoemen ze gewoon wat ze ervaren. Niks mis mee toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:25

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:29

Mag ik ook even zeuren? Nu moet ik van mezelf in quarantaine omdat ik contact had met iemand die contact had met een positief getest persoon. Dus cursussen afzeggen, belangrijke ontmoeting afzeggen. Alleen omdat mensen denken dat het een verkoudheid of een griepje is.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:31

Ben net naar het dorp geweest, maar weinigen dragen een mondkapje hier. Bij het personeel wisselt het ook, de een wel de ander niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:31

Je laatste zin snap ik niet nynke55

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:32

Mensen gaan op visite bij iemand die symptomen heeft, want het valt allemaal wel mee....