[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:30

corinep schreef:
Aan de reacties hier ben ik wel heel erg benieuwd of de mensen die bewust geen kinderen willen zelf een goeie jeugd gehad hebben of niet. Of dat nog iets meespeelt in je overwegingen.

Ik heb een oké jeugd gehad. Hele lieve ouders en thuis was het fijn, daarbuiten veel gepest, maar ik kijk er niet negatief op terug ofzo.

In de basis is kinderen krijgen denk ik geen rationele keuze, dus ik denk dat veel gaat over een gevoel of een gebrek aan dat gevoel. Hoe je opgroeit heeft daar denk ik hooguit een heel klein beetje een effect op, maar zal niet gauw de hoofdreden zijn voor wel/niet.

Waarom ben je hier eigenlijk benieuwd naar? Waarom denk je dat het een impact kan hebben gehad op de beslissing voor geen kinderen? Ik heb die gedachte eigenlijk nooit gehad bij berichten die ik hier lees, vandaar mijn vragen.

Captain

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:32

Ik heb een hele goede en fijne jeugd gehad. :D Maar ik was op de basisschool al bewust van het feit dat ik niets met kinderen heb, en ze later ook niet wil krijgen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:32

Ik beschouw de eerste 18 á 20 jaar van mijn leven niet als heel prettig. Dat is voor mij wel een extra reden om dat een kind niet aan te willen doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:16

Ik heb geen super goede jeugd gehad (maar ook niet super slecht). Denk dat dat zeker wel meespeelt voor mij. Een stukje realiteitszin over dat het ook minder leuk kan zijn als je als ouders echt je best doet helpt wel :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:50

Materieel gezien heb ik een goede jeugd gehad, emotioneel/psychisch gezien niet (van mijn 5-6e t/m mijn 30e psychische/emotionele/mentale mishandeling doorgemaakt).
Het heeft indirect zeker een rol gespeeld in mijn keuze om kindervrij te blijven, door de psychische gevolgen ben ik nl niet in staat om een kind een fatsoenlijke stabiele basis te geven.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:24

Ik heb mijn jeugd niet als heel fijn ervaren, en ik weet niet precies.. Het heeft me zeker een voorzichtig persoon gemaakt en kinderen zijn een grote opeenstapeling van allerlei mogelijke rampscenarios. Dat maakt het inderdaad niet erg aantrekkelijk voor mij.

Mijn moeder zegt altijd dat mijn paard mijn kind is en ehm. Soms heb ik spijt :+ :D. Soms

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:26

https://www.reddit.com/r/AmItheAsshole/ ... _her_kids/ Dit ga ik ook doen als mij dit ooit gebeurt :')
TL;DR: schoonzus(?) van TS dumpt haar 2 kinderen erg vaak bij TS waar ze letterlijk de tent afbreken. TS bedenkt trainingsmethode: als kinderen zich gedragen krijgen ze een M&M, als ze iets stouts doen krijgt TS er een. Werkt fantastisch. Schoonzus nu boos omdat ts haar kinderen "behandelt als honden" :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:32

Volgende stap - > clicker training

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:42

Sintara schreef:
Volgende stap - > clicker training

En in de bench haha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:43

Magrathea schreef:
https://www.reddit.com/r/AmItheAsshole/ ... _her_kids/ Dit ga ik ook doen als mij dit ooit gebeurt :')
TL;DR: schoonzus(?) van TS dumpt haar 2 kinderen erg vaak bij TS waar ze letterlijk de tent afbreken. TS bedenkt trainingsmethode: als kinderen zich gedragen krijgen ze een M&M, als ze iets stouts doen krijgt TS er een. Werkt fantastisch. Schoonzus nu boos omdat ts haar kinderen "behandelt als honden" :')

Gewoon positive reinforcement, facking slim. Ik zou t overnemen als ik die moeder was (wat ik gelukkig niet ben :))).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:05

Je kunt verschillende biologische/socialogische/psychosociale modellen los laten op het wel of niet willen van kinderen. Zo kan het zijn dat iemand die een rot jeugd gehad heeft graag kinderen wil om zichzelf te tonen het beter of wel leuk te kunnen maken.
Iemand die een rotjeugd gehad heeft kan ook zeggen: dat wil ik zelf niemand aandoen, dus voor mij geen kinderen.

Het wel willen van kinderen is een oerdrift, een heel sterk natuurlijk proces wat veel mensen ervaren.
Daarnaast zit daar een stukje persoonlijkheid aan vast: je wil graag je voortplanten, jouw nageslacht op de aarde zetten.

Gevoelens die tegen een oerdrift in gaan zijn ook weer verschillende verklaringen voor:
- mensen vinden zichzelf niet geschikt als ouder
- mensen voelen zich compleet zonder een nageslacht, vaak zie je dat bij meer ontwikkelde mensen die de oerdrift al met andere vervullingen hebben gevuld (piramide van maslow, de zelfactualisatie wordt dan al bereikt zonder dat bij erkenning en sociale behoefte een nageslacht gewenst was)
- mensen vinden de wereld niet geschikt om een nageslacht op te zetten
ect. ect. ect.

Het niet willen van kinderen is vaak een complexere overweging dan het wel willen van kinderen en staat meer los van de eigen jeugd. Het is namelijk een natuurlijk proces om wél kinderen te willen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:49

_San87_ schreef:
Magrathea schreef:

Gewoon positive reinforcement, facking slim. Ik zou t overnemen als ik die moeder was (wat ik gelukkig niet ben :))).
Vind ik ook. En een hoop ouders en scholen doen niet anders met stickerkaarten als die koters eindelijk hun veters kunnen strikken en zelf hun broek naar beneden kunnen trekken als ze naar de wc moeten. :+

Ik praat ook tegen kinderen van een jaar of 2-3 alsof het honden zijn. := "Ga maar zitten. Laat maar los. Nee, los. Loooos. Heel goed, knap hoor. Nee, foei, blijven zitten!" Werkt prima. :')

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:20

Hier een prima jeugd gehad. Staat volledig los van mijn keuze om niet aan kinderen te beginnen.

Maar ik hoor die opmerking wel vaker hoor. Er moet iets verkeerd zijn gegaan in mijn jeugd!

Als dat zo zou zijn, dan zou niemand met een slechte jeugd aan kinderen beginnen, dan zouden er fors minder kinderen geboren worden!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:03

KarenQ schreef:
Hier een prima jeugd gehad. Staat volledig los van mijn keuze om niet aan kinderen te beginnen.

Maar ik hoor die opmerking wel vaker hoor. Er moet iets verkeerd zijn gegaan in mijn jeugd!

Als dat zo zou zijn, dan zou niemand met een slechte jeugd aan kinderen beginnen, dan zouden er fors minder kinderen geboren worden!

Ik weet nog dat toen ik een keer mijn niet-kinderwens deelde iemand vroeg "heb je geen jongere broertjes of zusjes gehad?" (heb ik niet) "ooooooo vandaaaaar" :roll:
Nou dat zegt ook weinig, genoeg verhalen op het internet van mensen die hun halve jeugd op jongere broertjes en zusjes hebben moeten passen (voornamelijk meisjes uiteraard) en die daar een enorme afkeer aan kinderen aan over hebben gehouden.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:50

Magrathea schreef:
KarenQ schreef:

Ik weet nog dat toen ik een keer mijn niet-kinderwens deelde iemand vroeg "heb je geen jongere broertjes of zusjes gehad?" (heb ik niet) "ooooooo vandaaaaar" :roll:
Nou dat zegt ook weinig, genoeg verhalen op het internet van mensen die hun halve jeugd op jongere broertjes en zusjes hebben moeten passen (voornamelijk meisjes uiteraard) en die daar een enorme afkeer aan kinderen aan over hebben gehouden.

Ook een lekkere ja.
Of als ik zeg dat ik kinderen in het algemeen niet zo leuk vind: maar je bent zelf toch ook een kind geweest! Ja, dus en?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 01:49

Ik vond kind zijn helemaal niet leuk

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 03:33

Ik ook niet, tiener ook niet, ik begin het leven nu pas echt leuk te vinden nu het allemaal een beetje op orde is met een vriend, huis en goede [***]. :') Ik zei altijd: laat mij maar alvast 30 zijn, dan heb ik het tenminste een beetje voor elkaar. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:33

:))

Afbeelding

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:44

Die is leuk :))

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:47

:D

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:23

Ik vond het wel leuk om kind te zijn, het leek mij helemaal niet leuk om later hele dagen aan het werk te zijn en minder vakantie te hebben en zo. :+

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:05

Ik vond het ook heerlijk om kind te zijn, en voel me ook nu op mijn 32e soms nog een kind. Nog een reden dat ik denk dat ik beter geen moeder kan worden.

Overigens ook een heerlijke jeugd gehad met topouders die alles deden om ons een mooie tijd te geven. Dit doet me des te meer beseffen dat ik niet bereid zou zijn die energie erin te steken.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:06

Magrathea schreef:
:))

[ [url=m/bhkVvn.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit vind ik nou een mooi gevalletje omdenken _/-\o_

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:09

Ik vond de basisschooltijd nog wel leuk. Veel vrijheid en tussen de middag lekker thuis eten. En na school lekker buiten spelen, in het bos hutten bouwen zonder ouderlijk toezicht.

Op het middelbaar trok ik het leven niet meer; veeeel te druk en massaal, geen vaste plek, geen vaste leraar. Elke keer die massale trek door de gangen naar de volgende geestdodende les. Die jaren duurden voor mijn gevoel decennia. Tis dat ik al m'n vrije tijd (en de tijd die ik spijbelde) op de manege door kon brengen.