Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:23

Begon inderdaad in de veren op de poten wat hij zelf heeft gedaan in eerste instantie en de hennen gaan ermee verder.

Apart gaat voor nu niet lukken aangezien de hen met kuikens de bench in gebruik heeft en kuiken hok nog niet af is. Wel druk mee bezig en hopelijk zo snel mogelijk af. Smeer er nu gewoon dikke laag sudocreme op na het schoonmaken dat er geen bloed meer zichtbaar is.

Heb trouwens een stukje zomertarwe verbouwd dit jaar. Deels bodemverbeteraar en de tarwe voor de kippen en stro voor andere dingen eventueel (compostbak, aardbeien). De tarwe hebben de kippen al op met als nadeel dat de scharrelgranen gekocht niet meer populair is. :')
Laatst bijgewerkt door Marcella op 04-11-20 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:27

DeMolenhoek schreef:
Als ze nog/wel dragend is gaan wij daar inderdaad van uit. Zij is dan uitgerekend in de 2de week van februari. Dus nog 3 maand. Het groeit wel schrikwekkend snel dus het is afwachten wat het gaat doen. Haar zus krijgt nog 1 cyclus de kans maar dan is het voor haar over. Wij hebben gegokt op 2 oudere ooien en helaas verloren :) Wij vonden 5 jaar nog niet zo gek oud maar blijkbaar is dat dus al oud genoeg :+

5 is zeker nog niet oud. Bij ons gaan ze er in principe met 8 uit maar daarbij kijken we wel naar algemene staat en tanden. Soms heb je jonkies die er eerder uit gaan door probleemvoeten, gezwellen of zoals dit jaar een bizar gebit. Was er een van 2018 maar die wisselde dus maar half. Kreeg wel nieuwe tanden maar de oude vielen er niet uit. Dat gaat gewoon problemen geven dus die mocht ook voor de merguez.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:32

Ja die ene ooi die maar niet vol geraakt gaat ook de vriezer in. Eerste keer dat wij dan schaap proberen. Ben benieuwd. Vind het zeer spijtig want keek ongelofelijk uit naar de suffolk baby’s maar goed. Volgend jaar meer gelukkig hopelijk :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 08:07

Merquez is ook erg lekker :9 zeker aanrader mochten de ooien geslacht worden DMH.

Ik moet zeggen, als een fokker 2 dieren weg doet van 5 jaar dan zou ik ook vermoeden dat dat met een rede is. Wij hebben 1x een ooi gekocht van 3 jaar. Nooit drachtig gekregen, is ook geeindigd als merquez.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 08:41

Ja wel, we vonden de uitleg wel plausibel. Hij stopte met suffolks en schakelde over naar Texel. Mijn vriend kende hun ook (vrouw had een aanzienlijke tijd samen gewerkt met mijn schoon vader) Dus wij durfden het wel aan. Maar je ziet maar :) Je hebt gelijk hoor :j

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 09:11

Ja bij ons was het een soortgelijk verhaal met die ooi. Vind het altijd wel heel erg niet netjes. Hier gaat spul wat niet goed is gewoon naar de slager. Zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om ze dan gewoon te verkopen... vind dat echt banketstaaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:35

Ja hier ook hoor. Ben met de konijnen er ook al achter dat je geen kweekklare voedsters moet kopen want die gaan ook weg met een reden. Ook van een enting geloof ik niets meer. Heb nu ook weer een ram met rhd die ik kort geleden als geënt heb gekocht. De dierenwereld is een vuile wereld...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 11:08

Nou echt wel... Echt bizar hoor soms! %)

Hoeveel ooien heb je totaal lopen DMH? Bij de ram?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:11

8 in totaal. 3 suffolks, 1 zwartbles, 3 swifters x texel en 1 zwartbles x swifter. Dus ik verwacht sowieso nog van 6 ooien lammetjes hoor :D Maar had uiteraard liever de suffolks gehad aangezien die voor het dubbele verkocht kunnen worden := Maar heb alsnog iets om naar uit te kijken waaronder ons lievelingsschaap die weer baby’s verwacht *\o/*

Heb nog 4 ooilammetjes lopen waaronder 2 zuivere suffolks voor volgend jaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:48

Lizy, je had gelijk! Uierontsteking veroorzaakt door 1 of andere vlieg? Ze staat nu terug aan huis voor haar goed te kunnen behandelen. Enne, 2 lammetjes onderweg *\o/*

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:51

Super goed nieuws. *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:52

Ja hadden het niet verwacht! De dierenartsen vonden dat de gezwellen ook een zeer grillige en aparte vorm hadden maar na een punctie blijken het dus toch abcessen :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:48

Ach wat fijn!!!

Misschien stomme vraag, maar wat doe je met de wol van de schapen? Jullie scheren zelf, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:54

Grof vuil in het containerpark :') Wol is hier helaas niet veel tot niets meer waard...

Dierenarts heeft ons op instagram gezet :D

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:01

DMH super nieuws.

Verven gaat super hier dus de basis voor de bodem en dak schieten op. Wil met de dubbele bodem eigenlijk ook gelijk zorgen dat dak klaar is. Want als het dak klaar is kan ik met regen toch de binnenkant afmaken en kitten.

Gebruik tegenwoordig diameterie aarde maar dat werkt echt super in het hok.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 21:11

Wat fijn DMH!

Ik heb zelf een spinnewiel dus hou de wol. Het ontbreekt mij wel aan tijd... via mijn werk (ik heb een winkel met onder andere brei- en haakgaren) verkoop ik wel eens een vacht aan een liefhebber.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:34

Ik spin dus ook (heb wel bij geboorte van mijn dochter mijn wieltjes verkocht, waar ik nu spijt van heb :+)

Wil je mij per pb een linkje sturen naar je winkeltje, Moonfight?

16november worden onze kippen opgehaald |( vind ze wel gezellig, maar vriendlief wil ze echt niet meenemen naar het nieuwe huis

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 13:06

Heb je wel een goed huisje kunnen vinden voor de kipjes Veriye? Ik heb je een pbtje gestuurd :)

Fijn dat je het idee hebt dat de aarde werkt Marcella, had je last van bloedluis?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:41

Ze gaan naar hetzelfde huisje als de zijdehoenders. Boerderij met andere kippetjes, waar ze lekker hele dag kunnen scharrelen.
Maar zal ze wel missen, meer dan de zijdehoenders :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:57

Heb inderdaad bloedluis gehad en wegens kuikens dit gehaald, maar zand is nu ook veel sneller droog na regenbui.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 19:26

Ik zag onlangs ook nog iets goed langskomen op facebook. Die had een hok gemaakt van betonblokken. Bij bloedluis stookte hij er gewoon een flink vuur in.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 19:41

Mag geen fikkie meer steken op de moestuin. Heb namelijk nog een vuurton werkeloos staan. :+

Trouwens vandaag 2 nieuwe zoete bramen en 2 Japanse wijnbessen gehaald. Mooie planten maar meneer ging zijn huis verkopen en het is paarden gebied. Dus alles wat niet opgehaald zou worden. Wordt versnipperd en alles wordt omgefreesd.

Heb ook nog fles aalbessen sap en bramen sap meegekregen. Aalbes is een tikje zuur, maar dat heb gewoon opgelost met een klein beetje verdunnen. Braam moet ik nog proeven, maar eerst de ene fles opmaken.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 20:03

DeMolenhoek schreef:
Ik zag onlangs ook nog iets goed langskomen op facebook. Die had een hok gemaakt van betonblokken. Bij bloedluis stookte hij er gewoon een flink vuur in.

Ha ja! Die zag ik ook voorbij komen :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 20:07

Ik had ook last van bloedluis en uiteindelijk heeft diatomeeënaarde bij mij ook ze de das om gedaan. Had van álles geprobeerd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:26

Ik ga kijken voor een sappan aangezien ik de slowjuicer moet gaan vervangen wegens niet meer open krijgen.

O de bench is voor nu alleen voor de nachten en overdag lopen ze gewoon in de groep buiten mee als ik op de moestuin ben en dat gaat super. *\o/*