Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:01

Xenos heeft ook van die thee eitjes :j

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:03

Action, Blokker, Xenos, marskramer en Hema heeft ze hier niet :+
Ikea is niet echt in de buurt, zal nog maar eens op internet rondneuzen

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:09

SindyKaya schreef:
Action, Blokker, Xenos, marskramer en Hema heeft ze hier niet :+
Ikea is niet echt in de buurt, zal nog maar eens op internet rondneuzen

Ik heb bij de Marskramer gewerkt en die had ze wel.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:29

Wat betreft de dubbelgangers, ik heb wel eens gehoord dat je je eigen dubbelganger niet zou herkennen, omdat je jezelf altijd alleen maar als spiegeling ziet. Net zoiets als dat je bijna nooit vind dat je goed / als jezelf op de foto staat?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:45

nou dat klinkt mij als lariekoek in de oren :D Ik denk eerder dat je aangeeft dat iemand niet op jouw lijkt omdat je heel goed weet hoe je eruit ziet. Net als dat naasten veel sneller verschil zien dan dat een (vage) kennis dat ziet. :D

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:18

gohya schreef:
Dat kan best kloppen dat een jongen als embryo een vagina heeft.Soms worden er toch ook jongetjes geboren met een vagina? dat noemen ze dan toch een Kwee?

Noemen ze dat dan niet gewoon een meisje? :P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:30

Gohya bedoelt vast een hermafrodiet, een tweeslachtig persoon.
Echter zijn de uiterlijke geslachtskenmerken dan bijna altijd eenduidig of slechts licht vergroeid. De interne geslachtsorganen liggen dan vaker overhoop

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:40

Indy_Mouse_9 schreef:
Wat betreft de dubbelgangers, ik heb wel eens gehoord dat je je eigen dubbelganger niet zou herkennen, omdat je jezelf altijd alleen maar als spiegeling ziet. Net zoiets als dat je bijna nooit vind dat je goed / als jezelf op de foto staat?

Hier op ingehaakt: Is het waar dat hoe je je zelf in de spiegel ziet, je er niet uit ziet in het echt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:50

Misschien als je BDD hebt. Maar verder.. gewoon t zelfde. Hoe zou je er anders uit moeten zien? :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:51

Sammie schreef:
Misschien als je BDD hebt. Maar verder.. gewoon t zelfde. Hoe zou je er anders uit moeten zien? :)

Dat zeggen mensen veel dat je spiegelbeeld anders is dan dat je in het echt bent. Of zitten die mensen mij in de maling te nemen? :')

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:52

Bambi1995 schreef:
Sammie schreef:

Dat zeggen mensen veel dat je spiegelbeeld anders is dan dat je in het echt bent. Of zitten die mensen mij in de maling te nemen? :')

Omdat je spiegelbeeld echt je spiegelbeeld is, dus lijkt het anders! (omdat het dus in spiegelbeeld is, snap je? :+ ). Moedervlek zit bij jou rechts maar in je spiegelbeeld links bv.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:18

Het klopt inderdaad dat jij gewend bent om naar het spiegelbeeld van je gezicht te kijken. Bijna niemand is symmetrisch dus ziet je spiegelbeeld er een beetje anders uit dan hoe iemand anders je ziet. Ook een reden dat veel mensen zichzelf op foto's er niet leuk uit vinden zien, het ziet er simpelweg anders uit dan en gewend bent! Het ziet er dus 'gek' uit voor je gevoel.

(Ik heb psychologie gestudeerd waarbij dit aan bod gekomen is :) )

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:36

Liselot schreef:
Gohya bedoelt vast een hermafrodiet, een tweeslachtig persoon.
Echter zijn de uiterlijke geslachtskenmerken dan bijna altijd eenduidig of slechts licht vergroeid. De interne geslachtsorganen liggen dan vaker overhoop

Ja die bedoel ik! thnx. Bij ons in Brabant noemen ze dat een Kwee.
Kan ook een jongen zijn,maar die heeft dan een baarmoeder,eileiders en eierstokken.Of een meisje met het geslachtsdeel van een jongen.
Maar jij snapt wat ik bedoel Liselot. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:39

Ik vraag me trouwens wel eens af wat andere mensen denken als je elkaar aankijkt. Als je bijvoorbeeld in de trein zit en toevallig opzij kijkt en die persoon dat ook doet :P
Ik vind dat altijd zo'n ongemakkelijk moment om een vreemde per ongeluk aan te kijken :')

En wat ik me serieus afvraag is het feit of kinderen over 20 jaar nog wel leren schrijven op school..

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:10

Joaltijd schreef:
Ik vraag me trouwens wel eens af wat andere mensen denken als je elkaar aankijkt. Als je bijvoorbeeld in de trein zit en toevallig opzij kijkt en die persoon dat ook doet :P
Ik vind dat altijd zo'n ongemakkelijk moment om een vreemde per ongeluk aan te kijken :')

En wat ik me serieus afvraag is het feit of kinderen over 20 jaar nog wel leren schrijven op school..

Ik denk dan altijd als mensen mij de hele tijd aankijken dat ik iets raar op mijn hoofd heb zitten ofzo :')

XRosalieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:59

Over die dubbelgangers:
Laatst was er een groepje vrienden die via internet hun dubbelgangers gingen zoeken. Een zo'n meisje had er een tijd geleden al 2 gevonden

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:45

Waarom rijden veel auto's mij voorbij op de snelweg als ik mij ongeveer aan de maximum snelheid houd? Mijn navigatie gaf regelmatig flitspalen aan. Krijgen al die mensen dan niet steeds bekeuringen? :o?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:45

Jennyxx schreef:
Waarom rijden veel auto's mij voorbij op de snelweg als ik mij ongeveer aan de maximum snelheid houd? Mijn navigatie gaf regelmatig flitspalen aan. Krijgen al die mensen dan niet steeds bekeuringen? :o?

Vraag ik mij ook altijd af

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:56

Hou jij de snelheid op je teller aan of die van de navigatie?
Dat scheelt vaak wel wat.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:14

Jennyxx schreef:

Weet niet hoe het met anderen is maar zelf rij ik (alleen) buiten de bebouwde kom steevast harder dan de max. Meestal 20 km erboven op 130 wegen rij ik 170. Ik rij veel en heb nooit meer bekeuringen, 1 reden daarvoor is de Flitsmeister app op mijn telefoon. Krijg altijd een seintje als er een flitspaal staat en ook de mobiele flitsers staan er heel snel op omdat medeweggebruikers ze rapporteren. Daarnaast heb ik zelf een scherp oog en zie ik soms vanuit de verte al een flitser en dan hou ik gewoon even in en rapporteer ik die direct in de Flitsmeister app.

Kilometertellers van auto's hebben geloof ik ook een veilige marge van zo'n 5% ingebouwd, dus iets sneller dan je kilometerteller geeft niet snel een probleem.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:47

Wat betekent het woord hottentottententententoonstelling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:48

Niks. Dat is een tongbreker.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:52

Danique schreef:
Niks. Dat is een tongbreker.

Nou......

Geschiedenis van de Zuid-Afrikaanse Hottentot

Waar heeft de Zuid-Afrikaanse Hottentot zijn naam aan te danken?

Toen de Europese ontdekkingsreizigers in de 17e eeuw hun schepen in de Kaap aanlegden, waren velen nog betoverd door verhalen over de pracht en praal van de Aziatische beschavingen. Sommigen hadden deze indrukwekkende rijken zelfs met eigen ogen mogen bewonderen. In vergelijking stak de Kaap daarbij maar teleurstellend bleek af. Vooral de bewoners van de Kaap, de KhoiKhoi, konden op weinig lof van de Europeanen rekenen.

Onder de naam Hottentot verwierven de KhoiKhoi in Europa de reputatie als ‘ het ellendigste volk der aarde’. Als de ultieme ‘ander’, werd de Hottentot een bron van fascinatie, intrige en spot. De Hottentot-honger werd begin 19e eeuw beantwoord met een reeks freak-shows in de grote Europese steden. Hottentot Sara Baartman, die speciaal voor de gelegenheid mee naar Londen was gevaren, hoefde alleen maar ‘ zichzelf’ te zijn om tijdens de shows de fantastisch ellendige Hottentot te belichamen: donker, zonder taal cultuur, geheugen of religie, maar met grote billen.

Waar had de de KhoiKhoi deze reputatatie aan te danken? Hadden ze het echt zo beroerd voor elkaar in de prachtige Kaap? Hielden ze er zulke beestachtige gewoontes op na of schortte er misschien iets aan het oordeel van de Europeanen?

Oogkleppen
Om deze vragen te beantwoorden kijken we eerst naar de context, waarin de vreemdelingen kennis met elkaar maakten. De eerste bezoekjes duurden erg kort en de meeste bezoekers hadden geen universitaire titel op hun naam staan. Integendeel, het onderwijs van deze verkenners reikte vaak niet verder dan basisonderwijs. De beoordeling van de KhoiKhoi rustte dan ook voornamelijk op een vluchtig visueel plaatje. En dit plaatje was anders. Erg anders.

Omdat de Europeanen hun koloniale driften al spoedig omzetten in de fysieke constructie van de Kaapkolonie ontnamen ze zichzelf de kans de KhoiKhoi’s natuurlijke leefgewoontes te observeren. De kolonie veranderde veel KhoiKhois van pastorale herders in stedelijk proletariaat zonder eigen vee. De nieuwe omstandigheden en de geld-economie dwongen vele KhoiKhois voor een inkomen te bedelen of te dansen. De traditionele leefwijze, onafhankelijkheid en gewoontes van de KhoiKhoi ontgingen vele kolonisten.

Taal
De blanke bezoekers beschouwden de KhoiKhoi als een beestachtig volk, aan wie de deugden der civilisatie volledig waren ontgaan. Taal, noch religie, noch wetten waren te bespeuren.

Het gebrek aan taal bevestigde voor de Britten al snel dat de KhoiKhoi de missende schakel tussen de aap en de mens vormden. Dat de KhoiKhoi wel degelijk een eigen taal sprak, ontging de Britten. Het enige woord dat zij ontdekten in de klikgeluiden die de KhoiKhoi produceerde was ‘Hottentot’. En voila! ‘ Het beestje had een naampje’.

Religie
Het feit dat de Hottentot religie-loos was kon al helemaal niet door de beugel in de 17e en 18e eeuw. Zeker niet in Engeland. Hoe goed de verkenners ook speurden en observeerden, er was geen tempel of kerk te bekennen in de Kaap. Ze realiseerden zich niet dat de KhoiKhoi hun spiritualiteit op een andere manier zonder vaste standplaatsen ventileerden.

Religie speelde ook op een andere manier een rol in de lage waardering van de Hottentot. De bijbelse verhalen van Noach en Cham leggen een donkere huidskleur uit als straf en verbinden deze aan slavernij. Bij veel diepgelovige Europeanen ontstond er een gekleurd vooroordeel richting Afrikanen.

Eetgewoontes
De cuisine van de KhoiKhoi werd ook met weinig eerbied gadegeslagen. Alles wat men goor en barbaars vond werkte de KhoiKhoi gretig naar binnen. Geruchten over kannibalisme versterkten deze aversie.( De geruchten zijn nooit bewezen)

De zonfactor
Wat de Hottentot nog weerzinwekkender maakte voor de Europeanen waren hun glimmende vettige lichamen. De Hottentots smeerden zichzelf van top tot teen in met olie en vetten - een onbegrijpelijk vieze aangelegenheid, volgens de Britten. Dat dit wel eens als zonnebrand kon dienen kwam op dat moment niet bij de bezoekers op.

Leeslust
Als gevolg van deze onbedoelde misinterpretaties gingen de KhoiKhoi de reisverslagen en encyclopedies in als gore, heidense, barbaarse, kannibalistische Hottentotten. En lui, niet te vergeten.
Veel Europeanen beheersten de kunst van het lezen tegen deze tijd. Mede door de protestantse overtuiging dat iedereen zelf de bijbel moest kunnn lezen beschikte Nederland in de 17e eeuw zelfs over de hoogste graad van alfabetisme.

De reisverslagen over de Hottentot werden opgenomen in encyclopedieen en als reisliteratuur in boekwinkels verkocht. De leeslust van de Europeanen speelde een belangrijke rol in de verspreiding van de Hottentot-hallucinatie.

Het oog wil ook wat : de illustraties
Dat veel Nederlanders en Britten de leeskunst beheersten deed geen afbreuk aan hun voorliefde voor plaatjes. De visualisatie van de Hottentot werd overgelaten aan vaak kundige en talentvolle kunstenaars. Het enige problem was dat deze artiesten nog nooit een voet aan de Kaapse wal gezet. Vanuit hun studio's in London, Parijs of Amsterdam, moesten ze hun inspiratie uit de reisverslagen en hun eigen verbeelding putten. Op basis van steekwoorden zoals vies, donker, plakkerig, barbaars, heidens en lui werden de illustraties jn studio’s in London, Amsterdam en Parijs gefabriceerd. De eerste illustraties werden decennialang als basis voor nieuwe teksten en illustraties gebruikt.

Rehabilitatie
Tijdens de 19e eeuw veranderde het beeld van de KhoiKhoi. Mede door het werk van Francois le Vaillant, die tussen 1781 en 1784 door de Kaap reisde. Zijn gedetailleerde beschrijvingen van de KhoiKhoi getuigden van meer inlevingsvermogen, meer respect en minder vooroordelen. Francois zou de bestgelezen auteur over de Kaap in de 19e eeuw worden. In de 20e eeuw werd de rehabilitatie van de Hottentot voortgezet. Onderzoek naar de traditionele leefwijze en rituelen van de KhoiKhoi heeft veel misverstanden opgehelderd.

De nieuwe kennis over de KhoiKhoi leidde tot een nieuwe betekenis van de naam‘ Hottentot’. De naam staat tegenwoordig symbool voor de onjuiste voorstelling van de KhoiKhoi en wordt als denigrerend ervaren.Een blijvende herinnering aan de Hottentot-hallucinatie is het Hottentots-Holland gebergte aan het begin van de wijnroute.

Door Marion Hengeveld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:05

:wow: Vind je het erg als ik dat effe niet helemaal doorlees? Je hebt gelijk, mijn excuses!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:17

Danique schreef:
:wow: Vind je het erg als ik dat effe niet helemaal doorlees? Je hebt gelijk, mijn excuses!

Lol, nee hoor, niet erg.....en geen noodzaak voor excuses :D

Als je dit stukje Xhosa taal hoort dan snap je dat de Westerlingen van toen er niks van snapten.......
www.youtube.com/watch?v=2Mwh9z58iAU
Met dank aan Miriam Makeba aka Mama Africa.