Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Prrrr schreef:Maar gietijzer geleidt op zich prima, toch? Als de bodem van de pan warm wordt, waarom dan niet de handvatten?
Froukje schreef:De deksel en handvaten van mijn gietijzeren pan wordt anders gewoon heet op inductie, lijkt me ook vrij logisch dat de hele pan heet wordt als hij een tijd op het "vuur" staat.
Prrrr schreef:Maar gietijzer geleidt op zich prima, toch? Als de bodem van de pan warm wordt, waarom dan niet de handvatten?
APCIII schreef:Prrrr schreef:Maar gietijzer geleidt op zich prima, toch? Als de bodem van de pan warm wordt, waarom dan niet de handvatten?
Dat is simpelweg het verschil tussen het oppervlak wat warmte kan binnenbrengen (de dwarsdoorsnede van de wand van de pan) en de hoeveelheid oppervlakte die warmte kan afstaan aan de omgeving. De handvatten kunnen de warmte makkelijker kwijt aan de omgeving, dan dat ze opgewarmd worden.
Een bijna lege pan moet alle warmte via de bodem omhoog naar de handvatten zien te krijgen. Een volle pan (soep bijvoorbeeld) kan ook de warmte "via de soep richting de handvatten" sturen.
In het geval van de lepel is het een groot oppervlak wat warmte opneemt en een klein opperlakje (de steel) die warmte af kan staan.
Lalidan schreef:Ik vraag mij al heel lang af waarom hier aan beide kanten een tweede brughoofd zit. Viaduct zit er pal achter, maar net wat minder hoog. Situatie is echt al heel lang zo, er wordt niet aan gewerkt ofzo.
Rijksweg
https://maps.app.goo.gl/ynVB6JK96sjUYZ146
Lestrange01 schreef:Als je uitstrijkje of een ander onderzoek moet hebben bij bv de gynaecoloog, hoe werkt dit dan wanneer je allergisch bent voor alle soorten glijmiddel? Ik heb die allergie namelijk en vraag me af hoe ze zoiets inhemelsnaam aanpakken. Gelukkig hoef ik er de komende jaren nog niet heen... maar toch