Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:51

Maar gietijzer geleidt op zich prima, toch? Als de bodem van de pan warm wordt, waarom dan niet de handvatten?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:52

De deksel en handvaten van mijn gietijzeren pan wordt anders gewoon heet op inductie, lijkt me ook vrij logisch dat de hele pan heet wordt als hij een tijd op het "vuur" staat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:57

Prrrr schreef:
Maar gietijzer geleidt op zich prima, toch? Als de bodem van de pan warm wordt, waarom dan niet de handvatten?

Precies, want als ik een lepel of iets dergelijks in een kookpan laat staan, dan wordt die ook loeiheet nog voordat de soep kookt.

Dus ik vind het lastig begrijpen :')

Froukje schreef:
De deksel en handvaten van mijn gietijzeren pan wordt anders gewoon heet op inductie, lijkt me ook vrij logisch dat de hele pan heet wordt als hij een tijd op het "vuur" staat.

Deksel van mijn kookpannen doet dat idd ook, maar dat lijkt me meer verwarmd door de temperatuur van de inhoud?

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 20:27

Prrrr schreef:

Dat is simpelweg het verschil tussen het oppervlak wat warmte kan binnenbrengen (de dwarsdoorsnede van de wand van de pan) en de hoeveelheid oppervlakte die warmte kan afstaan aan de omgeving. De handvatten kunnen de warmte makkelijker kwijt aan de omgeving, dan dat ze opgewarmd worden.

Een bijna lege pan moet alle warmte via de bodem omhoog naar de handvatten zien te krijgen. Een volle pan (soep bijvoorbeeld) kan ook de warmte "via de soep richting de handvatten" sturen.

In het geval van de lepel is het een groot oppervlak wat warmte opneemt en een klein opperlakje (de steel) die warmte af kan staan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 20:30

APCIII schreef:
Prrrr schreef:

Dat is simpelweg het verschil tussen het oppervlak wat warmte kan binnenbrengen (de dwarsdoorsnede van de wand van de pan) en de hoeveelheid oppervlakte die warmte kan afstaan aan de omgeving. De handvatten kunnen de warmte makkelijker kwijt aan de omgeving, dan dat ze opgewarmd worden.

Een bijna lege pan moet alle warmte via de bodem omhoog naar de handvatten zien te krijgen. Een volle pan (soep bijvoorbeeld) kan ook de warmte "via de soep richting de handvatten" sturen.

In het geval van de lepel is het een groot oppervlak wat warmte opneemt en een klein opperlakje (de steel) die warmte af kan staan.

Ahaaaa... Helder en heel helder uitgelegd! _/-\o_

Dankjewel!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:45

Ik heb de volgende vraag:

Als ik een bak straciatella kwark in de vriezer zet, zou dit dan een soort schepijs worden of verpest het m’n kwark en kan ik het beter zo opeten?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:56

Ik denk het niet. Je kan kwark invriezen maar als het wat gaat ontdooien krijg je een hele korrelige structuur als ik me niet vergis.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:02

Amado7 schreef:
Ik denk het niet. Je kan kwark invriezen maar als het wat gaat ontdooien krijg je een hele korrelige structuur als ik me niet vergis.

Ah jammer. Dan ga ik er gewoon zo van genieten en koop ik binnenkort wel een bak ijs :D. Dankjewel!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:09

Ik vraag mij al heel lang af waarom hier aan beide kanten een tweede brughoofd zit. Viaduct zit er pal achter, maar net wat minder hoog. Situatie is echt al heel lang zo, er wordt niet aan gewerkt ofzo.

Rijksweg
https://maps.app.goo.gl/ynVB6JK96sjUYZ146

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:58

De uitlijning van de noordelijke rotonde ziet er wel een soort van uit alsof het viaduct oorspronkelijk hoger gepland was en ze vervolgens de weg op de flank hebben gelegd om lager uit te komen in plaats van de overtollige grond af te voeren. het ziet er ook niet echt uit alsof er ruimte is voor een tweede weg en viaduct. maar ik zou ook niet weten waarom ze plannen halverwege de bouw zouden wijzigen. misschien was het talud te steil voor de fietsbrug.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 23:30

Lalidan schreef:
Ik vraag mij al heel lang af waarom hier aan beide kanten een tweede brughoofd zit. Viaduct zit er pal achter, maar net wat minder hoog. Situatie is echt al heel lang zo, er wordt niet aan gewerkt ofzo.

Rijksweg
https://maps.app.goo.gl/ynVB6JK96sjUYZ146

Fijn dat ik niet de enige ben die dat vreemd vindt :+
Het is ook niet bepaald zo druk daar dat je zo bedenken dat er 2 extra rijbanen nodig zijn. Tenzij ze grootste plannen hebben met het industrieterrein daar in de toekomst ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:16

Het is ook echt vreemd. En hij ligt er ook echt al een eeuwigheid, volgens mij al van voordat het industriegebied daar echt lag. En dan nog, waarom zou de tweede brug dan hoger moeten zijn dan de eerste? Zoveel vragen, maar blijkbaar geen antwoorden.... -O-

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:59

Is het destijds niet gelijk met het aanleggen van de brug gemaakt? Volgens mij was er ooit een plan om een goede spoorverbinding daar te maken en is die later niet doorgegaan. Zoiets kan je lezen als je zoekt op het knooppunt Heerenveen. Ik kan het nu alleen niet meer terugvinden.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:16

Het is aan alle kanten omgeven door op en afritten. er kan geen weg of spoor meer op aangesloten worden. Dus het is of een verlaten constructie die is hergebruikt of een constructie die halverwege de bouw is aangepast. Wat voor plannen ze er ook voor gehad hebben, ze gaan er voorlopig niets meer mee doen.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:21

Als je uitstrijkje of een ander onderzoek moet hebben bij bv de gynaecoloog, hoe werkt dit dan wanneer je allergisch bent voor alle soorten glijmiddel? Ik heb die allergie namelijk en vraag me af hoe ze zoiets inhemelsnaam aanpakken. Gelukkig hoef ik er de komende jaren nog niet heen... maar toch

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:32

Dat hangt van je allergieën af, maar bijna altijd wordt aquasonic echogel wel verdragen. En dat voldoet ook prima als glijmiddel, volgens mij doen ze de inwendige echo's er ook mee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:32

Lestrange01 schreef:
Als je uitstrijkje of een ander onderzoek moet hebben bij bv de gynaecoloog, hoe werkt dit dan wanneer je allergisch bent voor alle soorten glijmiddel? Ik heb die allergie namelijk en vraag me af hoe ze zoiets inhemelsnaam aanpakken. Gelukkig hoef ik er de komende jaren nog niet heen... maar toch

Hm ja dat lijkt me lastig. En (dit klinkt fouter dan ik het bedoel) je eigen speeksel/spuug?
Dan zou dan de enige optie zijn begrijp ik?

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:33

Ik ben er onlangs geweest ( bij de huisarts en de gynaecoloog) maar ik dacht niet gezien te hebben dat ze glijmiddel gebruiken op de eendenbek hoor … het enige wat de gynaecoloog wel deed was een condoom om het echo apparaat. En je kan het altijd vooraf even aangeven dat je een allergie hebt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:58

Ik kan me dat ook niet herinneren. Volgens mij maken ze hem alleen even warm onder de warme kraan, meer niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:59

Suzanne F. schreef:
Ik kan me dat ook niet herinneren. Volgens mij maken ze hem alleen even warm onder de warme kraan, meer niet.

Dat meen ik ook bij een uitstrijkje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:01

DuoPenotti schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat meen ik ook bij een uitstrijkje.

Ja dat bedoelde ik ook. Bij een uitstrijkje. Ze smeren er niks op verder.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:04

Ja weet ik dat jij dat bedoelde :D

Inwendig onderzoek heb ik (nog) geen gehad vandaar dat ik uitstrijkje er bij benoemde.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:06

Maar erop lopen rochelen staat ook zo stom natuurlijk. :+ :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:09

Haha.
Dat zou wat zijn ja :+

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:04

Bij inwendige echo en uitstrijkje gebruiken ze idd geen glijmiddel!