Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:54

Laat staan wanneer ze vieze mondkapje af nemen en ik hun hand vast houden om vervolgens met die zelfde handen van alles aan te raken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:56

Echwel schreef:
purny schreef:
Nu je het zegt.. ik heb vandaag bij de diëtist 1,5 uur gezeten met intake met mondkapje op. Heb nu idd ook hoofdpijn

https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/n ... tiging.amp

Heb dit vandaag geloof ik al 20x op Facebook geplaatst

Zijn die onderzoeken gedaan met 2 groepen mensen? De groep die nergens last van heeft en de groep die longproblemen hebben?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:56

Op mijn werk is het mondkapje sinds vandaag ook verplicht als je rondloopt. Eenmaal achter je bureautje mag hij af. Gaf best wel een raar gevoel, aangezien er misschien maar 5 mensen werken in een gigantisch gebouw, want thuiswerken in de norm. Dus je loopt door een spookkantoor met een mondkapje op. Doet hem dus ook steeds op en af... Ik voel me er niet veiliger door.
Maar als het gevraagd wordt zal ik hem op zetten.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 23:09

Waar ik eerder weinig bezig was met het coronavirus omdat ik nogal “coronamoe” werd van al dat nieuws de hele dag door werd ik maandag plots toch wel heftig ziek.
Hoge koorts, keelpijn, verkouden en hoofdpijn. Ook was ik de eerste dag enorm moe en heb ik eigenlijk de hele dag geslapen.
Mijn moeder precies hetzelfde klachtenbeeld op dezelfde dagen als ik, dag 2 begonnen we te hoesten en verder geen symptomen meer. Dag 3 ook nog hoesten en op dit moment nog weinig klachten. Maandag had ik al gelijk de GGD gebeld voor een test maar wegens drukte kon ik pas gisteren (donderdag) terecht. We wachten nog op de uitslag van mijn test. Maar toch ben ik wel bang dat het ‘t corona virus is. Het thuiszitten komt me nou al de strot uit, aan de andere kant weet ik nu wel echt wat voor vrijheid je hebt wanneer je niet in quarantaine zit :o
Paardlief ook al bijna een week niet gezien, een erg rare tijd. Hopen dat de uitslag negatief is..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 23:13

lenaa_tje schreef:
Dat is in het buitenland toch ook overal?

Nee.

Hier is inmiddels al bijna een half jaar een maskerplicht en de ovegrote meerderheid heeft verschillende maskers van een dubbel laagje wasbare filterstof. Veelal ´zelf´ gemaakt.
Zoals hier eerder is opgemerkt kosten die maskers geld en als je die al meer dan 200 dagen moet hebben, waarvan 180 zelfs dagelijks moet dragen telt dat aan. Met een fórs aangetaste economie is dat nog belangrijker.

Wij hebben de eerste maskers half máárt al gekocht! Toen was er nog geen idéé over wat wel/geen goed masker was en ook was er alleen voorraad van stofmaskers.
Zlef maken van allerlei stofjes was fluks een thuis´industrie´.
Inmiddels is de wasbare filterstof al maanden makkelijk te koop voor de thuisnaaisters.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 23:23

Je moet wel m’n bericht helemaal quoten. Ik had het over goed gebruik. Daarbij heeft ook niet iedereen in Spanje net als jij een perfect mondkapje. En jij kan mij niet vertellen dat iedereen in heel Spanje zijn mondkapje goed gebruikt.

Hier is dat ook wel beschikbaar, ook zat mensen die wel een goed mondkapje hebben, goed gebruiken etc. Het gros? Nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 23:26

Blussem schreef:
Laat staan wanneer ze vieze mondkapje af nemen en ik hun hand vast houden om vervolgens met die zelfde handen van alles aan te raken.

Nogmaals, je kunt niet via je handen anderen besmetten, dat gaat via de lucht..

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 23:28

Relaxed schreef:
Blussem schreef:

Mag je het nog wel vies vinden :')

Het meest smerige van de dag vond ik een mondkapje (waar de oortjes vanaf gebroken waren) opruimen. Tja pubers hé.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 00:36

Trump ligt inmiddels in het ziekenhuis vanwege koorts.. www.cnn.com

Ik moest vandaag bij zowel de Jumbo als de Albert Heijn zijn en ik vind het interessant om te zien dat de cassieres bij de Jumbo geen mondkapje dragen en ook de klanten bijna niet (heb er welgeteld 2 met mondkapje gezien, mezelf niet meegerekend).
Maar bij de Albert Heijn dragen de cassieres wel een mondkapje en ook het overgrote deel van de klanten.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 00:48

Relaxed schreef:
Blussem schreef:

Heb je hier een bron van? Er zijn verhalen bekend van mensen die de boodschappen voor hun deur lieten leggen, in huis bleven en toch besmet raakten. Hoe is dat dan te verklaren?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 00:49

De manager van de speelgoedwinkel hier sprak ik vanavond en die laat zijn personeel op de vloer wel mondkapjes dragen en achter de kassa niet omdat daar toch al schermen staan. Dat lijkt me een prima richtlijn. Bij de Action dragen ze (personeel) hier allemaal een kapje en vandaag bij de Lidl niemand van het personeel.

Zelf sta ik 90% van de tijd achter een balie met scherm en draag ik geen mondkapje, op het moment dat het druk is en ik meer tussen de klanten moet werken draag ik wel een mondkapje omdat die anderhalve meter dan niet altijd meer lukt. Collega van mij draagt wel de hele tijd een mondkapje omdat hij zich daar prettiger bij voelt en dat is ook helemaal prima.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 04:09

Afbeelding
Nou dit antwoord kreeg ik dus terug
Hilarisch.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 07:57

Terug van wie?
Wel hilarisch _O- Hoop dat mensen het niet geloven.

Ik heb gisteren nog wel een voordeel van een mondkapje ontdekt: heerlijk warm! Zeker op de fiets (van winkel naar winkel, ik had er maar 1 dus wilde hem niet afzetten).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:03

https://nos.nl/artikel/2350764-rivm-twe ... komen.html

Interessant interview. Na onderzoek blijkt het virus nu vooral vanaf Spanje en Frankrijk te zijn meegesleept na of tijdens vakantie. Schijnt te zien te zijn aan de virusstam . -O- via jonferen en verder verspreid over het land.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:10

Wij hebben nog niet eens mondkapjes thuis :')
Vandaag boodschappen doen ben benieuwd of meer mensen kapjes dragen.
Wij wonen in een dorp.

Vandaag maar eens mondkapjes gaan bestellen.

Ik zal ook eens googlen op uitwasbare filter stof.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:02

Hier in ons dorp in de Coop sinds gister personeel met mondkapje en ik zag echt 80% in de winkel met mondkapje op!
Ik niet, dacht dat er een in mijn tas zat maar was niet zo en voelde me gewoon banketstaaf :7

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:16

Ik las dat ook van die vakantiegangers. Ik had al steeds zo mijn twijfels over naar het buitenland op vakantie gaan deze zomer. En van Diesel over die mondkapjes, ja hij mag het best vinden maar hij had het wel wat genuanceerder kunnen brengen. Dit maakt niet dat mensen nu massaal mondkapjes gaan dragen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:25

Beide berichten onder elkaar bij de nos -O- echt hoopgevend dit

Citaat:
Maasstad Ziekenhuis schaalt reguliere zorg af om dreigend beddentekort
Waar veel ziekenhuizen zich voorbereiden op het opschorten van een deel van de reguliere zorg, ziet het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam zich genoodzaakt om die stap nu al te zetten. Door de toestroom van covid-19-patiënten dreigt er een tekort aan bedden met als gevolg dat bepaalde behandelingen moeten worden uitgesteld.

Het gaat bijvoorbeeld om liesbreuk- of heupoperaties. Vanaf maandag zal het ziekenhuis afspraken afzeggen. "We gaan 20 procent van de reguliere zorg afschalen", zegt bestuursvoorzitter Peter Langenbach. "In maart en april moesten we 60 procent afschalen, zover zijn we gelukkig nog niet. Maar het kan zijn dat we later weer op een punt komen waar wel pijnlijke keuzes moeten worden gemaakt."

BEKIJK OOK

Maasstad Ziekenhuis schaalt reguliere zorg af om dreigend beddentekort
ÉÉN UUR GELEDEN
Onderzoek: groot deel genezen coronapatiënten na half jaar nog klachten
Veel patiënten die genezen zijn van corona blijken na bijna een half jaar nog altijd klachten te hebben. Het Longfonds en de Universiteit Maastricht volgen ruim duizend patiënten sinds het begin van de coronacrisis.

"Meer dan de helft van hen heeft nog zes of meer klachten", zegt Michael Rutgers, directeur van het Longfonds, in het NOS Radio 1 Journaal. "En negen op de tien is nog niet klachtenvrij. Dat is best verontrustend. Het is niet zo dat iedereen die corona heeft gehad deze klachten houdt. Het gaat om deze specifieke groep."

Goede begeleiding

Rutgers noemt klachten als vermoeidheid, spierpijn, kortademigheid en hoofdpijn. De meeste deelnemers aan het onderzoek (94 procent) lagen niet in het ziekenhuis: zij hadden milde klachten. De gemiddelde leeftijd van de respondenten is 48 jaar en 86 procent van hen zei een goede gezondheid te hebben voor de coronabesmetting.

"Het moet nog verder onderzocht worden, we zijn er nog lang niet. Ik zou de conclusie trekken dat we vooral niet te lichtzinnig moeten doen over de periode na de acute coronaklachten. Het kan zijn dat je er lang ellende aan overhoudt. Ik denk dat die mensen goed begeleid moeten worden."

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:31

Relaxed schreef:
Blussem schreef:

Besmetting gaat via slijmvliezen en via de lucht is efficient. Maar smeer besmetting is zeker ook een probleem.

https://www.thieme-connect.com/products ... -1174-6591

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:42

Oef besmetting via slijmvliezen die zijn bij mij standaard al geïrriteerd hoest op het moment ook weer effectief slijm op uit mijn keel. Voordeel daarvan is dan wel dat tot nu toe longen nog schoon zijn.

(komt door mijn chronisch ontstoken bijholten die zorgen voor slijm productie ben dan ook deels drager van mijn eigen infectie bron)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:47

Herkenbaar Marcella. Ik ben chronisch verkouden door allergieën. Beetje ironisch, vlak voor corona stond ik op het punt om een verwijzing naar KNO-arts te vragen op advies van een arts bij ons. Maar dus niet van gekomen.

Tijdens mijn eerste zwangerschap was de enige periode dat ik niet verkouden was. Stom genoeg, nu tijdens mijn tweede zwangerschap is het juist vele malen erger dan normaal.
Mijn neus zit dicht en na een nacht goed snurken daardoor is er keelpijn. Voila, profiel compleet.

Gelukkig weet ik wat normaal is voor mezelf en toets ik hoe ik reageer op medicijnen. Op die manier kan ik gelukkig wel inschatten of er meer aan de hand is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:56

Zo zit ik dat ik eigenlijk naar de kaakchirurg moet, want zeer waarschijnlijk kom ontstoken bijholten van mijn kaak vandaan. Inclusief het oorsuizen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:00

linnie050 schreef:
Wij hebben nog niet eens mondkapjes thuis :')
Vandaag boodschappen doen ben benieuwd of meer mensen kapjes dragen.
Wij wonen in een dorp.

Vandaag maar eens mondkapjes gaan bestellen.

Ik zal ook eens googlen op uitwasbare filter stof.
mondkapjes kun je gewoon gelijk in je supermarkt mee nemen want zijn overal gewoon te koop.
Dus kun je gelijk op je lijstje zetten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:03

Echwel schreef:
[ [url=m/OO7Atf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hilarisch.

Wat een bullshit dit!
Ik ben longpatient met minder inhoud dan iemand met gezonde longen en heb geen enkele last tijdens het dragen van een kapje

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:08

Popstra schreef:
Echwel schreef:
[ [url=m/OO7Atf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hilarisch.

Wat een bullshit dit!
Ik ben longpatient met minder inhoud dan iemand met gezonde longen en heb geen enkele last tijdens het dragen van een kapje

En ik met bepaalde inspanning dus wel volgens mijn long verpleegkundige ben ik daarin niet de enige x