Dus nee, ik geef ook niets meer gratis weg en als ze ons nu nog om hulp vragen dan rekenenen wij die uren gewoon aan op de zaak. Helaas...
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
M_D_H schreef:Ik weet niet of dit gierig is van mij en mijn partner, of van mijn zwager en zijn partner...
Of dat het niet onder gierig valt maar gewoon respectloos is...
Maar mijn partner en ik hebben een periode bij mijn schoonouders ingewoond. Toen wij een huis kochten hebben wij in overleg een x aantal dingen mee genomen en de rest bij hun op zolder gezet (zoals alle andere kinderen ook hadden gedaan) met het idee om dit later uit te zoeken.
Toen wij na de verhuizing op bezoek gingen bij mijn zwager en schoonzus (dit was ongeveer een half jaartje er na en ivm verbouwing etc hadden wij nog niet de tijd gehad om de spullen op zolder bij mijn schoonouders uit te zoeken) was ik heel verbaasd... Toen ik de gang binnen kwam, ik zag namelijk een heel herkenbaar schilderij die mijn partner en ik bij mijn schoonouders op zolder hadden opgeslagen. Nou was het een confectie ding, dus het zou nog kunnen dat we toevallig dezelfde smaak hadden, dacht ik bij mijzelf. Ja, en dezelfde smaak hadden wij hoor![]()
Niet alleen dat schilderij kwam mij bekend voor, maar ook de waxmelt die er onder stond was erg bekent. Toen we de woonkamer in kwamen brak mijn klomp helemaal... Want daar stond gewoon onze eetkamer set en nog veel meer dingen die van ons kwamen, en dan is het geen toeval meer
Dus ik draaide mij om naar mijn zwager en trok mijn wenkbrauw op en toen vertelde hij dat hij wist dat wij een nieuwe eetkamer set hadden besteld dus dat hij deze had meegenomen van de zolder bij mijn schoonouders.
Mijn partner vroeg hem of het niet beleefd was geweest om het gewoon even te vragen waarop we als antwoord kregen dat je familie toch wel wat gunt?
Wij hebben het op dat moment maar laten gaan maar zijn wel meteen na het bezoek naar mijn schoonouders toe gereden.
Vrijwel al onze spullen waren weg, tot zelfs de kleding, dekens en kussen aan toe.
Mijn schoonouders komen nooit op de zolder en hebben ook nooit doorgehad dat alles is weg gehaald (zijn vaak overdag weg) en we hebben het niet zwart op wit, en ik mag niet zo maar met vingers wijzen...
Maar feit is dat zwager en schoonzus een groot deel van onze spullen in huis hebben staan, niet alles maar ik zie het zo voor mij dat de rest verkocht is voor een mooi bedrag.
Mijn vriend wil er geen punt van maken want wij hebben de financiële middelen om nieuwe spullen aan te schaffen, en zijn broer en schoonzus hebben dat niet. Maar ik ben best territoriaal over mijn spullenhet is van mij, als je vraagt of ik het nog nodig heb en ik gebruik het niet meer, mag je het zo hebben geen probleem. Maar vraag het op zijn minst. Nu werden wij voor een voldongen feit gezet en heel eerlijk? Die eetkamerset hadden wij zelf ook gewoon kunnen verkopen.
Maar ik vind het enerzijds gierig van mijzelf dat ik het ze niet kan gunnen...
Anderzijds vind ik het gierig van hun dat ze het niet gevraagd hebben en desnoods een klein bedrag gegeven hadden, al is het maar 10 euro of zo, gewoon als waardering of zo.
En de rest van de spullen die verdwenen zijn. Ja leuk is anders. Het is gewoon diefstal
DeMolenhoek schreef:Ja, ik voorzie ook altijd ruim eten en drinken hoor! Dat is niet meer dan normaal! Nu was er in die specifieke situatie afgesproken dat ze hier om 9.00 gingen zijn. Ook middageten in huis gehaald. Uiteindelijk zijn ze hier pas om 12.30 toegekomen, hadden onderweg al gegeten, dus bleef met heel veel eten zitten. Geholpen tot 16.30 en toen wouden ze al weer eten want ze wouden vroeg naar huis. Nu had ik alles in huis gehaald om te koken maar geen rekening er mee gehouden dat zij zo snel en vroeg ook gingen eten en weer vertrekken (en totaal geen zin hadden in spaghetti blijkbaar). Daardoor was ik dus snel naar de frituur gereden. Dus misschien deels wel mijn fout, maar het voelde op dat moment heel erg zuur en oneerlijk om daarvoor €50 kwijt te zijn terwijl zij zich er heel erg bewust van zijn dat dat een bedrag was dat ik op dat moment echt niet kon missen. Nu goed, wij vragen ze allersinds niet meer.
Zelf rekenden wij nooit benzinekosten door. Mijn man is ook zelfstandig schrijnwerker dus je weet wel hoe dat gaat. Dan moet er iets geïnstalleerd worden maar oei, een shell kraantje od te kort. Werd snel uit de auto gehaald, geïnstalleerd en over die kost piepten wij ook niet meer. Nu rekenen wij sinds kort die zaken aan bepaalde personen ook gewoon door. Als wij worden gebeld voor iets te installeren geven wij vanaf nu ook aan het te zien als een klus (aan voordelig tarief uiteraard) Ik heb onlangs opgeteld wat wij zo al hebben 'gegeven' aan materiaal. Als je dan direct benzinekost onder jou neus geduwd krijgt als ze 1 keer bij jou komen dat stopt het dus. Dan mag het nog familie zijn, zo zaken werken beide kanten op
Luxorvalkje schreef:Hier hebben we wel de ongeschreven regel dat mensen die komen helpen met verhuizen het avondeten krijgen van diegenen die ze helpen.
Dus als ik jullie help met verhuizen, betalen jullie bijv. Patat. En als ik ga verhuizen regel ik de pizza.
Nooit aan gedacht om mijn benzinekosten door te rekenen. (Vierkante auto, dus handig met verhuizen)
Dreamybol schreef:Sinds kort bestel ik af en toe een 'magic box' via Too good to go (een appservice die winkeliers en restaurants de mogelijkheid geeft om eten dat anders weggegooid zou worden voor een fractie van de prijs te verkopen. Bedoeld om verspilling van voedsel tegen te gaan). Hier bij de bakker betaal ik bijvoorbeeld 4,99 en dan krijg ik restanten van de dag. Ook Lidl doet er aan mee met een groente- en fruitbox voor 2,99. Tot nu toe ben ik altijd blij verrast met de inhoud van de boxen, want je weet van te voren natuurlijk niet wat je krijgt.
Op facebook is hier een groep van en dat leek me best leuk om ervaringen te delen. Tot ik er ging lezen. Mensen die tot op de cent nauwkeurig de waarde van hun box gaan berekenen, want volgens Too good to go betaal je ongeveer 1/3 van de winkelwaarde en dat moet dan ook wel precies kloppen. En ook nog zeuren als er dingen in de box zitten die je niet zo lekker vindt, of die op datum zijn. Duh, het ging erom dat het anders weggegooid moest worden.
Ik heb de groep maar weer snel weggeklikt, vond het allemaal zo gierig overkomen en niet echt vanuit de gedachte 'zonde om weg te gooien'.
Dreamybol schreef:Sinds kort bestel ik af en toe een 'magic box' via Too good to go (een appservice die winkeliers en restaurants de mogelijkheid geeft om eten dat anders weggegooid zou worden voor een fractie van de prijs te verkopen. Bedoeld om verspilling van voedsel tegen te gaan). Hier bij de bakker betaal ik bijvoorbeeld 4,99 en dan krijg ik restanten van de dag. Ook Lidl doet er aan mee met een groente- en fruitbox voor 2,99. Tot nu toe ben ik altijd blij verrast met de inhoud van de boxen, want je weet van te voren natuurlijk niet wat je krijgt.
Op facebook is hier een groep van en dat leek me best leuk om ervaringen te delen. Tot ik er ging lezen. Mensen die tot op de cent nauwkeurig de waarde van hun box gaan berekenen, want volgens Too good to go betaal je ongeveer 1/3 van de winkelwaarde en dat moet dan ook wel precies kloppen. En ook nog zeuren als er dingen in de box zitten die je niet zo lekker vindt, of die op datum zijn. Duh, het ging erom dat het anders weggegooid moest worden.
Ik heb de groep maar weer snel weggeklikt, vond het allemaal zo gierig overkomen en niet echt vanuit de gedachte 'zonde om weg te gooien'.
DeMolenhoek schreef:Oh ja. Zo zag ik onlangs iemand zeggen: Ik ben niet tevreden want alles vervalt vandaag!
Euhm ja, snap je het concept wel?![]()
Of: Ik heb alleen maar brood gekregen! Ik had minstens een taart gewild, dit krijg ik niet in de vriezer.
DeMolenhoek schreef:Ik geef ook nog zelden iets weg. Veel weggegeven, weinig in ruil gekregen. Ik heb gemerkt dat veel mensen, ook familie, jou enkel kennen als er wat te rapen valt. En nee, ik moest zeker niets terug hebben. Maar nu bv zitten wij in een situatie waarin wij het financieel minder hebben en het laagste verdienen van de familie. Wij hebben nu grote, noodzakelijke werken aan het huis die we wel zelf moeten doen omwille van de financiën. Wij zijn zo vaak overal gaan helpen maar die hulp zien wij nu niet terug. Er is onlangs hulp gekomen vanuit mijn familie. 4 uur geholpen, voor ruim €25 aan de frituur besteed en nog flink kilometerkost doorgerekend. Ik heb €50 kunnen aftikken. Die vragen wij dus ook niet meer, want moesten wij die €50 kunnen aftikken dan hadden wij wel iemand ingehuurd voor een paar uur, die had dan evenveel verzet als hun op 4 uur. Wij daarin tegen hebben nooit kilometerkost gerekend aan familie. Hoe zeggen ze het ook alweer. Het is de toon die de muziek maakt. Uiteindelijk ga je zelf anders spelen
Dus nee, ik geef ook niets meer gratis weg en als ze ons nu nog om hulp vragen dan rekenenen wij die uren gewoon aan op de zaak. Helaas...
DeMolenhoek schreef:Ik weet ook nog wel iets gierig. Schoonzus heeft 2 kinderen. Wij gaven elk jaar met de Sint mooie cadeau’s. Toen ons dochter werd geboren kregen wij telefoon dat zij hadden besloten niet maar aan de Sint te doen buiten hun gezin. Want ja, schoonbroer zijn kant, daar waren ook wel wat neven en nichtjes etc.
Ik snap ze ergens wel, maar vind het gierig dat alles ok is en de cadeaus met veel plezier worden ontvangen tot dat wij opeens een kind krijgen
Overigens hebben zij ook eenzijdig beslist geen kerstcadeaus meer te geven. Als zij niets meer willen moeten ze ook niets meer geven is de redenatie. Ik vind dat wel zonde... Zoiets hoeft niet duur te zijn om toch heel leuk te zijn.
Sanet schreef:Ben ik gierig als ik vind dat je niet Sinterklaas èn kerst hoeft te vieren met cadeautjes?
Één van twee is wel genoeg toch?
M_D_H schreef:Sanet schreef:Ben ik gierig als ik vind dat je niet Sinterklaas èn kerst hoeft te vieren met cadeautjes?
Wij doen het omdat we het leuk vinden, maar dit mag je gewoon zelf weten...
Anderzijds, als dit altijd zo gedaan is, waarom in eens afschaffen omdat andere ook een kindje krijgen?
Dat vind ik wel gierig.
Hier betaalde de kinderen van mijn schoonzus nooit mee, met uiteten, werden de kinderen nooit mee gerekend, met vakantie hoefde de kinderen nooit te betalen...
Zelfs toen de kinderen niet meer mee aten met de ouders maar zelf bestelde niet. Het heeft heel wat discussie gekost om die regel er uit te krijgen. Kinderen zijn nu bijna volwassen en het is ons pas sinds dit jaar gelukt om die regel te verwijderen
Ik ben nog altijd benieuwd of de regel ook voor ons zou gelden als wij wel kinderen gewild hadden
Sanet schreef:Ben ik gierig als ik vind dat je niet Sinterklaas èn kerst hoeft te vieren met cadeautjes?
Marjo schreef:M_D_H schreef:
Wij doen het omdat we het leuk vinden, maar dit mag je gewoon zelf weten...
Anderzijds, als dit altijd zo gedaan is, waarom in eens afschaffen omdat andere ook een kindje krijgen?
Dat vind ik wel gierig.
Hier betaalde de kinderen van mijn schoonzus nooit mee, met uiteten, werden de kinderen nooit mee gerekend, met vakantie hoefde de kinderen nooit te betalen...
Zelfs toen de kinderen niet meer mee aten met de ouders maar zelf bestelde niet. Het heeft heel wat discussie gekost om die regel er uit te krijgen. Kinderen zijn nu bijna volwassen en het is ons pas sinds dit jaar gelukt om die regel te verwijderen
Ik ben nog altijd benieuwd of de regel ook voor ons zou gelden als wij wel kinderen gewild hadden
Want het bedrag wordt dan niet door het aantal aanwezigen gedeeld, maar door de volwassenen
Wij vieren allebei met cadeautjes maar het is aan een ieder zelf om te bepalen wat ze doen. Ik doe bv met Sinterklaas alleen voor mijn lootje en iets voor de kindjes van m'n zus. Met kerst pak ik groter uit want ik vind cadeautjes onder de kerstboom gewoon erg leuk. De meeste doen trouwens óf met Sinterklaas óf met kerst cadeautjes hoor.