Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:19

Ik weet het eigenlijk niet, zit 5 dagen in training... Denk dat het wel ok gaat, heb mijn man er niet over gehoord.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:35

DeMolenhoek schreef:
Pffff... Morgen dierenarts maar weer bellen. 2 keiharde, warme ballen in haar uier.

[ [url=m/UTIOrs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Uierontsteking. Even vragen om spirovet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:37

Kan dat zonder dat ze lacteert? Dacht dat dit enkel voorkom bij lactatie of na spenen :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 15:16

Wat raar zo als ze niet lacteert :?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:46

Ik hoop dat ze snel opknapt! En fijn dat je zoveel voederbieten kon krijgen, Moonfight. Klinkt als een goede deal!
Jammer dat de haan het niet gered heeft, HMD. Ik vind Welsumers wel heel mooi!

Ik heb gisteren wat nieuwe bomen/planten gehaald, een platte perzik en amandel voor in de tuin en een Feijoa en Pitaja voor binnen. Er is al een citroenboom bij en er komt nog een mandarijnboom. Even heel wat anders maar toch ook heel erg leuk, dat exotische fruit!
Nu runderbouillon aan het maken van schenkel, mergpijp, groente en kruiden, gedeeltelijk uit eigen tuin. Bedoeling is een deel apart te kunnen zetten om als basis te kunnen gebruiken later in het jaar en een deel voor een groentesoep vanavond. Daar wil ik ook nog zelf kastanjebrood bij bakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:10

Moonfight schreef:
Wat raar zo als ze niet lacteert :?

Ja daarmee dat uierontsteking niet als eerste in mij opkwam. Ik zelf denk eerder richting kanker... Ze valt al enkele maanden lichtjes af. Niet veel, maar toch elke maand weer wat. Dierenarts er al meerdere keren naar laten kijken. Tanden zijn ok, inwendig klinkt alles ok. Geen wormen maar toch blijft ze lichtjes afvallen. Nu met dit erbij denk ik toch langzaam in de richting van eventueel kanker. Ben benieuwd wat de dierenarts zegt. Heb haar even de foto gemaild en gevraagd of ze morgen open zijn (is vandaag een feestdag en velen maken de brug naar morgen)

Century: Je laat mij watertanden van al dat lekkers!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 22:18

Klinkt aannemelijk DMH. Ik ben benieuwd wat de DA er van zegt? Wat voor ooi is dit? Geen suffolk toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:43

Jawel. Wij hebben 3 volwassen suffolk ooien. 1 jaarling en een tweeling van 5 jaar (bijna 6) 1 van die tweeling is bovenste ooi. De andere van de tweeling is een topooi van 100 kilo maar is nu al een 4de cyclus gedekt dus ja... Die jaarling suffolk is dan ook diegene die kampt met diarree, koorts en wormen.

De andere 5 ooien en suffolk ram lopen kerngezond en gelukkig te wezen in een natuurgebied net zoals onze 4 ooilammeren die wij volgend jaar gaan inzetten. Was natuurlijk wel wat te verwachten dat juist de 3 belangrijkste om mee te kweken zorgenkindjes gingen zijn :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:29

Balen van de dieren ellende die je heb. :(:)

Zijn hier trouwens maar 2 kuikens gebleven. Vrijdag de andere 4 geopend en die waren rot. Vind het wel een mooi nestje zo voor de eerste keer. Iemand van de moestuin heeft gekeken en zou 1 haan en 1 hen zijn. Ik ga het afwachten. Ze groeien hard in ieder geval.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:51

Heb je een foto Marcella? Kuikens zijn altijd zo schattig.

Mijn runderbouillon is goed gelukt en het kastanjebrood ook. Voor herhaling vatbaar!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:03

Afbeelding
Gisteren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Inclusief de rest van de kippen. :+ Moeders met kuikens zitten voor nu in aangepasde bench zodat ze wat meekrijgen met de rest zonder dat ze opgevreten worden. :Y) Ook even mini ren gemaakt voor moeders met kuikens. De donkerste kuiken is woensdag 2 weken en de lichtere is een dag later.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:00

Kuikens <3

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:44

Schattige kuikens <3 Laat nog in het jaar trouwens!

Ik heb net even de kippenren aangeharkt, troep eruit gehaald en nieuwe laag prut in gelegd. Nu durven de kippen er niet meer op te lopen. _O- Ze zitten al een uur in het nachthok, zelfs met voer lokken kreeg ik ze niet zo ver. Ben benieuwd wanneer ze genoeg honger krijgen om er toch op te lopen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:41

Oeh die kuikentjes Marcella! Wat een mooie patronen ook al!

Ik heb vanmorgen bij iemand gekeken die het voer voor hun dieren zelf teelt, mengt en maalt. Nu lijkt dat mij (voor de boerderijdieren) ook een heel mooi initiatief en ik denk ook dat ik me daar in wil gaan verdiepen. Is er hier iemand die dat ook doet?
Verder is de kas sinds vandaag klaar voor de winter. Alleen de grote moestuin nog en ik ben er helemaal klaar voor! Ik heb de plannen voor 2021 al klaar liggen :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:19

Ja viel mij ook op hoe leuk gekleurd zijn. Druk bezig met ombouw compost bak en dan stukje ren afzetten voor uitloop.

Vrijdag gratis bramen en Japanse wijnbes halen/uitgraven. De druiven gaan uit de kas naar buiten. Meer ruimte en licht voor in de kas.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:32

Wij verbouwen uiteraard graan voor onze schapen maar dat is op iets grotere schaal dan een hobbyboer :Y)

Wij mengen het ook niet achteraf maar zaaien het gemengd, zo is het minder gevoelig voor ziekte etc

En voor schapen hoef je het niet te pletten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:07

Mijn hennen lopen iedere keer aan de poten van mijn haan te pikken. Smeer het nu iedere keer in met sudocreme. Nog meer tips wat ik ertegen kan doen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:34

Ik heb ook veel te veel ideeen voor het nieuwe jaar :D
Vandaag een mandarijnboompje opgehaald, die stiekem toch redelijk aan de maat was.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:41

Marcella schreef:
Mijn hennen lopen iedere keer aan de poten van mijn haan te pikken. Smeer het nu iedere keer in met sudocreme. Nog meer tips wat ik ertegen kan doen.

Aan de bevedering of aan de poten zelf? Het enige wat ik kan bedenken is dat ze meer ruimte nodig hebben omdat ze zich vervelen o.i.d. Het kan ook zijn dat de dames de bevedering op zijn poten zien als "indringer" maar dan zouden ze echt specifiek daarop moeten pikken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:04

HopeMyDay schreef:
Marcella schreef:

Aan de bevedering of aan de poten zelf? Het enige wat ik kan bedenken is dat ze meer ruimte nodig hebben omdat ze zich vervelen o.i.d. Het kan ook zijn dat de dames de bevedering op zijn poten zien als "indringer" maar dan zouden ze echt specifiek daarop moeten pikken.

Sowieso even apart zetten mocht er bloed op zitten anders blijven ze er aan pikken. Het zijn echte kannibalen wat dat betreft.

DMH heb je nog contact gehad met de veto over de uier met bulten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:29

AnnaXBoy schreef:
Schattige kuikens <3 Laat nog in het jaar trouwens!

Ik heb net even de kippenren aangeharkt, troep eruit gehaald en nieuwe laag prut in gelegd. Nu durven de kippen er niet meer op te lopen. _O- Ze zitten al een uur in het nachthok, zelfs met voer lokken kreeg ik ze niet zo ver. Ben benieuwd wanneer ze genoeg honger krijgen om er toch op te lopen.

En, durven ze al naar buiten ondertussen? :D

Leuke kuikentjes hoor Marcella!

Hmd: Klinkt zeer interessant! Ik volg jou avontuur graag mee :)

Lizy: Ja, ze denkt ook richting kanker ivm het algemene beeld van de laatste maanden. Morgen om 18.00 mag ik langsgaan en wordt ze bekeken. De dierenarts kon eerder maar de schapen lopen momenteel in een natuurgebied. Heb haar afgeraden om met de mobiele echo te komen aangezien het een fikse wandeling is + zoektocht :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:30

Is het die ooi die maar niet vol raakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:44

Nee dat is haar volle zus :) Zij was de eerste cyclus niet vol, de 2de wel. Maar nu is er dus twijfel of ze effectief dragend is of dat ze 2 keer een cyclus heeft gehad door het sponzen en haar cyclus nu stil ligt door hormonale problemen. Dus zij krijgt morgen eerst een echo om zeker te zijn of ze al dan niet dragend is en dan onderzoek van de uier. Een ontsteking is aller sinds wel al uitgesloten door de ontwikkeling van de voorbije dagen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:46

Ben benieuwd of ze nog vol is. Mocht het nog we zo zijn en ze lammert nog van het voorjaar kan je er in ieder geval wel vrij zeker van zijn dat dat een flessenlam word.

Wij hadden hier ook een aantal ooien met gezwellen maar die zijn inmiddels wel bijna allemaal naar het slachthuis gegaan. De meesten hebben allemaal nog lammeren gehad afgelopen jaar maar gaven ook allemaal problemen met geen of te weinig melk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:49

Als ze nog/wel dragend is gaan wij daar inderdaad van uit. Zij is dan uitgerekend in de 2de week van februari. Dus nog 3 maand. Het groeit wel schrikwekkend snel dus het is afwachten wat het gaat doen. Haar zus krijgt nog 1 cyclus de kans maar dan is het voor haar over. Wij hebben gegokt op 2 oudere ooien en helaas verloren :) Wij vonden 5 jaar nog niet zo gek oud maar blijkbaar is dat dus al oud genoeg :+