Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:36

Ook even bekijken hoeveel plek er is in de ziekenhuizen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:38

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Net op het nieuws, dat virologen nog niet zo positief zijn.
Het aantal besmettingen zakt niet genoeg en omdat de aantallen zo groot zijn, is men toch bang voor het aantal ziekenhuisopnamen t.z.t.

Ik denk, dat pas in de 2e week van januari echt zicht is wat de gevolgen zijn door Omikron.

“Zakt niet genoeg” wanneer is het wel genoeg?

https://nos.nl/artikel/2411134-rivm-omi ... -nederland

In dit artikel staan de cijfers van de daling.
Dit was op het 8-uur-journaal.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:44

Electra63 schreef:

Interessant hoor die cijfers. Maar nergens staat hoeveel de cijfers dan wél gedaald moeten zijn, om bijvoorbeeld uit de lockdown te kunnen en dat is wat ik vraag. Niet hoeveel besmettingen we nu hebben

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:56

Artikel: https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... nderd-hoog
Werkelijk verslag: https://www.rivm.nl/documenten/effectiv ... pname-in-3

De bescherming tegen ziekenhuisopname door de basisvaccinatie is nog altijd zeer hoog.
De ongevaccineerde groep 12-29 jaar heeft net zo veel kans op vanwege corona in het ziekenhuis te belanden als de gevaccineerde 50-69 jaar. Dit geldt ook voor de IC-opnames.

Ziekenhuisopnames:
Afbeelding

De ongevaccineerde 30-49 groep heeft iets minder kans om in het ziekenhuis te belanden dan de gevaccineerde 70+ groep, maar weinig. Maar ze hebben wel zo'n 2 keer zoveel kans om op de IC te belanden als de gevaccineerde 70+ groep.

Qua ziekenhuisopnames in december (dus 1-20):
12-69 jaar: 66% niet gevaccineerd, 32% volledig, 2% gedeeltelijk. (80% van deze groep is volledig gevaccineerd, 10.4 miljoen v.d. 13.1 miljoen)
70+: 33% niet gevaccineerd, 65% volledig, 2% gedeeltelijk. (92% van deze groep is volledig gevaccineerd)

Bij de jongere groep gaat het dus over 20% die voor 66% van de ziekenhuisopnames zorgt.
Bij de oudere groep gaat het dus over 8% die voor 33% van de ziekenhuisopnames zorgt.

Qua IC-opnames in december is dit verschil extremer:
12-69 jaar: 77% niet gevaccineerd, 22% volledig, 1% gedeeltelijk.
70+: 46% niet gevaccineerd, 54% volledig, 0% gedeeltelijk.

Bij de jongere groep gaat het dus over 20% die voor 77% van de IC-opnames zorgt.
Bij de oudere groep gaat het dus over 8% die voor 46% van de IC-pnames zorgt.

Ook qua leeftijd zie je het verschil in gevaccineerd en ongevaccineerd sterk terug.
Ziekenhuisopnames hebben een gemiddelde leeftijd van:
- ongevaccineerd 60 jaar (25% is jonger dan 46 en 25% is ouder dan 72)
- gevaccineerd 75 jaar (25% is jonger dan 66 en 25% is ouder dan 82).

IC-opnames:
- ongevaccineerd 59 jaar (25% is jonger dan 49 en 25% is ouder dan 66)
- gevaccineerd 69 jaar (25% is jonger dan 62 en 25% is ouder dan 74)

Kijk je naar de vaccin-effectiviteit dan lijkt er bij 25-29 weken bij de 12-49 jarige een dip te zitten in de bescherming voor de ziekenhuisopnames (niet de IC-opnames; 20-24 88%, 25-29 70%, 30+ 85%). Ga je echter kijken bij de vaccin-specifieke effectiviteit per leeftijdsgroep per 5 weken, dan blijkt dit specifiek bij de AZ vandaan te komen.

Nu kan dit komen omdat de AZ zoveel minder beschermd, maar bij de andere 2 leeftijdsgroepen zie je dit verschil veel minder (50-69 zakt rustig en gelijkmatig af naar de 88% op 30+ weken; de 70+ schommelt rond de 70%). Ik vraag me af of dit niet komt omdat AZ in de leeftijdsgroep voornamelijk bij zorgmedewerkers geprikt is en zij juist nu de afgelopen 2 maanden volop in de vuurlinie staan, en dus veel meer in contact met covid19 zijn gekomen en daardoor een verhoogde kans op besmetting en daardoor ziekenhuisopname hebben. Als hier niet voor gecorrigeerd wordt, vertekent dit het beeld. En ik heb geen indicatie gezien dat hiervoor gecorrigeerd wordt (maar daar kan ik overheen gekeken hebben).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:05

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Interessant hoor die cijfers. Maar nergens staat hoeveel de cijfers dan wél gedaald moeten zijn, om bijvoorbeeld uit de lockdown te kunnen en dat is wat ik vraag. Niet hoeveel besmettingen we nu hebben

Tjaa, daar ging het item in het journaal niet over ;).
Zoals ik het begreep, moet het aantal besmettingen veel meer dalen dan het nu doet.
Voorlopig is deze lockdown tot 14 januari en n.a.v. de nieuwe cijfers t.z.t zullen dan wel nieuwe maatregelen komen, denk ik.

Maar misschien kan je Jaap van Dissel of Gommers mailen met je vraag?

Ik weet het antwoord niet, ik ben geen OMT-lid :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:15

Electra63 schreef:
996981 schreef:

Zoals ik het begreep, moet het aantal besmettingen veel meer dalen dan het nu doet.
Voorlopig is deze lockdown tot 14 januari en n.a.v. de nieuwe cijfers t.z.t zullen dan wel nieuwe maatregelen komen, denk ik.

En je vindt dat niet op z’n minst een beetje gek, of misschien wel vervelend? Dat je de heren Gommers of Van Dissel persoonlijk zou moeten benaderen om antwoorden te krijgen over zaken van landsbelang?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:32

996981 schreef:
Electra63 schreef:

En je vindt dat niet op z’n minst een beetje gek, of misschien wel vervelend? Dat je de heren Gommers of Van Dissel persoonlijk zou moeten benaderen om antwoorden te krijgen over zaken van landsbelang?

Ik vind het gek, dat je het mij vraagt :D

Maar misschien moet je eens naar de technische briefings door van Dissel kijken.
Daar worden ook kritische vragen gesteld door bijvoorbeeld Van Haga en Agema.
Misschien wordt je daar wijzer van. ;)

En al ben ik pro-vaccinatie, ik vind ook een deel van de maatregelen vervelend, ik begrijp ook niet alle maatregelen of adviezen. Ik leef mee met de horeca en alle getroffen ondernemers of werknemers. Ik wil liever ook niet iedere keer een booster, al heb ik er geen last van.
Maar hoe was de situatie geweest, zonder maatregelen en/of vaccins?
Ik weet het niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:36

Electra63 schreef:

Maar misschien moet je eens naar de technische briefings door van Dissel kijken.

En al ben ik pro-vaccinatie, ik vind ook een deel van de maatregelen vervelend, ik begrijp ook niet alle maatregelen of adviezen. Ik leef mee met de horeca en alle getroffen ondernemers of werknemers. Ik wil liever ook niet iedere keer een booster, al heb ik er geen last van.
Ik weet het niet.

Ik vraag het jou, omdat jij deel uitmaakt van deze discussie en daarnaast mijn opmerking over het minder ziekmakende karakter van Omicron probeerde te weerleggen met het argument dat de cijfers niet (snel) genoeg dalen.

Tijd om alle technische briefings te kijken heb ik, noch het grootste deel van werkend Nederland niet. Als dat de (enige) manier is waarop wij burgers ons fatsoenlijk kunnen informeren mogen we wat mij betreft ook daar vraagtekens bij hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:04

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Ik weet het niet.

Ik vraag het jou, omdat jij deel uitmaakt van deze discussie en daarnaast mijn opmerking over het minder ziekmakende karakter van Omicron probeerde te weerleggen met het argument dat de cijfers niet (snel) genoeg dalen.

Tijd om alle technische briefings te kijken heb ik, noch het grootste deel van werkend Nederland niet. Als dat de (enige) manier is waarop wij burgers ons fatsoenlijk kunnen informeren mogen we wat mij betreft ook daar vraagtekens bij hebben.

Ik weerlegde helemaal jouw bericht niet, je moet niet alles zo persoonlijk opvatten.
Ik hoop dat Omikron positief zal uitpakken.
Ik keek het journaal om 8 uur en dacht, zal het even melden in dit topic en jouw bericht was net het laatst.

En ik werk ook gewoon, net als de rest van werkend Nederland. ;). Maar ik kan mijn eigen tijden indelen en werk veel thuis.
Ik heb de briefings op de achtergrond aan. Soms neem ik het op, of luister even goed mee en soms kijk ik het terug. Soms vergeet ik het of heb ik geen zin om te kijken.
Er wordt in ieder nieuwsprogramma of talkshow wel aandacht aan besteedt.
Maar ja, ik houd dan ook niet van GTST of de Meilandjes. :+
Dus bij ons staat vaak het nieuws op.
Daarbij geeft de website van het RIVM veel informatie.
Kijk alleen maar naar de berichten van Mizora.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:13

Pinacolada schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1383689 ... -coronapas

Bijzonder dat dit is achtergehouden..

Bijzonder dat men nog niet snapt hoe fout minister de Jonge bezig is.
Met het weigeren van WOB verzoeken ondanks een hele duidelijke beslissing van de rechter, met het nu voor de derde keer achterhouden van informatie voor de kamer.

Je vraagt je af wat hij moet doen voordat mensen wel denken:goh, dit kan echt niet..
En dat is precies het probleem van angst, je verliest een helder zicht.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:15

Ik vind dat altijd zo raar om met ‘angst’ te lopen zwaaien. Degenen die angst hebben zitten juist tussen de wappies. Ik ben in ieder geval niet bang om corona te krijgen. Ik wil uit de pandemie, zodat iedereen weer zijn eigen leven kan leiden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:21

Fitzroy schreef:
Ik vind dat altijd zo raar om met ‘angst’ te lopen zwaaien. Degenen die angst hebben zitten juist tussen de wappies. Ik ben in ieder geval niet bang om corona te krijgen. Ik wil uit de pandemie, zodat iedereen weer zijn eigen leven kan leiden.

Wat is dan voor jouw de reden om het niet erg fout te vinden om voor de derde keer de kamer niet te informeren (wat ondemocratisch is) en daarnaast gewoon rechterlijke uitspraken naast je neer te leggen?
Wat maakt voor jouw dat zo iemand dus een goed persoon is om tegen de bevolking te zeggen: waarom vetrouwen jullie de overheid eigenlijk niet?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:24

Ach, de politiek is niet ineens anders omdat er corona heerst :+ De toeslagenaffaire, de bonnetjes enz enz.
Politiek staat wat mij betreft gelijk aan fouten maken en die proberen te verdoezelen. ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:29

Fitzroy schreef:
Ach, de politiek is niet ineens anders omdat er corona heerst :+ De toeslagenaffaire, de bonnetjes enz enz.
Politiek staat wat mij betreft gelijk aan fouten maken en die proberen te verdoezelen. ;)

Is de kamer niet informeren en een rapport vijf weken achterhouden en niet voldoen aan rechterlijke uitspraken een fout?? (En de rest)

Maar als men dat fouten vind en daarom stug blijft geloven dat men in de politiek vooral het beste met je voorheeft, blijf dat dan maar vooral doen.
Het maakt mij alleen maar meer nieuwsgierig waarom men geprobeerd heeft in Belgie de onderzoeksresultaten van pfzier en moderna nog 60 jaar geheim te mogen houden. Gelukkig was de rechter het daar niet mee eens.
Kunnen ook nog weleens wat foutjes in zitten denk ik zo. Maar ja, foutjes wat je leven verwoest (toeslagenaffaire) je heel veel geld kosten (horeca) mensen straks misschien hun baan kost omdat ze niet willen vaccineren. Ach, foutjes moeten kunnen.

Zo vreemd dat mensen de overheid niet vetrouwen..echt heel raar. :+

(Edit: het moge duidelijk zijn dat ik van mening ben dat je een fout per ongeluk maakt. Niet bewust de boel besodemiert)
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 28-12-21 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:30

Electra63 schreef:
Ik weerlegde helemaal jouw bericht niet, je moet niet alles zo persoonlijk opvatten.
Ik keek het journaal om 8 uur en dacht, zal het even melden in dit topic en jouw bericht was net het laatst.

En ik werk ook gewoon, net als de rest van werkend Nederland. ;). Maar ik kan mijn eigen tijden indelen en werk veel thuis.
Ik heb de briefings op de achtergrond aan. Soms neem ik het op, of luister even goed mee en soms kijk ik het terug. Soms vergeet ik het of heb ik geen zin om te kijken.

Het feit dat jij niet een eenduidig antwoord kan geven op die simpele vraag, terwijl je overduidelijk je best doet geïnformeerd te worden via de juiste kanalen zegt voor mij genoeg..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:33

Mizora schreef:

De bescherming tegen ziekenhuisopname door de basisvaccinatie is nog altijd zeer hoog.
De ongevaccineerde groep 12-29 jaar heeft net zo veel kans op vanwege corona in het ziekenhuis te belanden als de gevaccineerde 50-69 jaar. Dit geldt ook voor de IC-opnames.

Ziekenhuisopnames:
[ [url=m/n1K5hw.png]Afbeelding[/url] ]

De ongevaccineerde 30-49 groep heeft iets minder kans om in het ziekenhuis te belanden dan de gevaccineerde 70+ groep, maar weinig. Maar ze hebben wel zo'n 2 keer zoveel kans om op de IC te belanden als de gevaccineerde 70+ groep.

Qua ziekenhuisopnames in december (dus 1-20):
12-69 jaar: 66% niet gevaccineerd, 32% volledig, 2% gedeeltelijk. (80% van deze groep is volledig gevaccineerd, 10.4 miljoen v.d. 13.1 miljoen)
70+: 33% niet gevaccineerd, 65% volledig, 2% gedeeltelijk. (92% van deze groep is volledig gevaccineerd)

Bij de jongere groep gaat het dus over 20% die voor 66% van de ziekenhuisopnames zorgt.
Bij de oudere groep gaat het dus over 8% die voor 33% van de ziekenhuisopnames zorgt.

Qua IC-opnames in december is dit verschil extremer:
12-69 jaar: 77% niet gevaccineerd, 22% volledig, 1% gedeeltelijk.
70+: 46% niet gevaccineerd, 54% volledig, 0% gedeeltelijk.

Bij de jongere groep gaat het dus over 20% die voor 77% van de IC-opnames zorgt.
Bij de oudere groep gaat het dus over 8% die voor 46% van de IC-pnames zorgt.

Ook qua leeftijd zie je het verschil in gevaccineerd en ongevaccineerd sterk terug.
Ziekenhuisopnames hebben een gemiddelde leeftijd van:
- ongevaccineerd 60 jaar (25% is jonger dan 46 en 25% is ouder dan 72)
- gevaccineerd 75 jaar (25% is jonger dan 66 en 25% is ouder dan 82).

IC-opnames:
- ongevaccineerd 59 jaar (25% is jonger dan 49 en 25% is ouder dan 66)
- gevaccineerd 69 jaar (25% is jonger dan 62 en 25% is ouder dan 74)

Kijk je naar de vaccin-effectiviteit dan lijkt er bij 25-29 weken bij de 12-49 jarige een dip te zitten in de bescherming voor de ziekenhuisopnames (niet de IC-opnames; 20-24 88%, 25-29 70%, 30+ 85%). Ga je echter kijken bij de vaccin-specifieke effectiviteit per leeftijdsgroep per 5 weken, dan blijkt dit specifiek bij de AZ vandaan te komen.

Nu kan dit komen omdat de AZ zoveel minder beschermd, maar bij de andere 2 leeftijdsgroepen zie je dit verschil veel minder (50-69 zakt rustig en gelijkmatig af naar de 88% op 30+ weken; de 70+ schommelt rond de 70%). Ik vraag me af of dit niet komt omdat AZ in de leeftijdsgroep voornamelijk bij zorgmedewerkers geprikt is en zij juist nu de afgelopen 2 maanden volop in de vuurlinie staan, en dus veel meer in contact met covid19 zijn gekomen en daardoor een verhoogde kans op besmetting en daardoor ziekenhuisopname hebben. Als hier niet voor gecorrigeerd wordt, vertekent dit het beeld. En ik heb geen indicatie gezien dat hiervoor gecorrigeerd wordt (maar daar kan ik overheen gekeken hebben).

Interessant.
Maar is er ergens ook terug te vinden hoeveel mensen onderliggend lijden hebben van die groepen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:43

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:49

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Het feit dat jij niet een eenduidig antwoord kan geven op die simpele vraag, terwijl je overduidelijk je best doet geïnformeerd te worden via de juiste kanalen zegt voor mij genoeg..

Jeetje moet dit nu echt zo tot het gaatje? Het lijkt de inquisitie wel ,ik word er gewoon wat naar van.

Kan dit nu stoppen ajb?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:54

Thnx.
Toch ben ik dus best benieuwd naar waar het wel gekoppeld is aan vaccinatie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 00:02

pien_2010 schreef:
Jeetje moet dit nu echt zo tot het gaatje? Het lijkt de inquisitie wel ,ik word er gewoon wat naar van.

Kan dit nu stoppen ajb?

Sorry dat ik het raar vindt dat niemand weet waar we eigenlijk naar streven. Ik zal er geen vragen meer over stellen in het algemene Corona topic. Het is natuurlijk ook helemaal niet relevant :+

Als je een discussie niet interessant of storend vindt kun je er simpelweg voor kiezen het te negeren en geen deel te nemen. Mensen gebieden te stoppen met discussiëren omdat de discussie je niet past, terwijl hij gewoon ontopic is lijkt me niet de bedoeling :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 00:25

Pien heeft groot gelijk, er zijn een aantal mensen die vragen stellen waarvan je van tevoren al weet dat daar geen antwoord op gegeven kan worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 00:27

bigone schreef:
Pien heeft groot gelijk, er zijn een aantal mensen die vragen stellen waarvan je van tevoren al weet dat daar geen antwoord op gegeven kan worden.

En daar moeten we ons maar bij neerleggen? Dat het beleid en de regering faalt? Als we er niet over praten, dan is het er niet? Dat idee?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 00:30

Mizora schreef:

Ziekenhuisopnames:
[ [url=m/n1K5hw.png]Afbeelding[/url] ]

Thanks, ik wil er nog een keer rustig naar kijken, maar wel al vraagje: trek je bovenstaande conclusie uit de cijfers van het plaatje? Die zijn toch absoluut en niet gecorrigeerd naar aantal besmettingen per leeftijdsgroep?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 00:31

996981 schreef:
bigone schreef:

En daar moeten we ons maar bij neerleggen? Dat het beleid en de regering faalt? Als we er niet over praten, dan is het er niet? Dat idee?

Dan ga je naar het politieke discussie topic. Ben je beter op je plek en krijg je misschien wel antwoord. Niemand zegt dat er niet over gepraat moet/kan worden maar er elke keer maar over doordrammen heeft ook weinig zin. Zal vast nog wel een politieke Corona enquête komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 00:35

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Ik begrijp, dat men nog niet weet hoe Omikron gaat verlopen bij ons.
Vorige week is al uitgelegd, dat er nog te weinig cijfers beschikbaar zijn, om een goede prognose te berekenen.
ZA heeft een andere populatie, ander klimaat en daar begint de zomer.
Dus de resultaten kan je niet één op één op elkaar leggen met hier.
Ze wachten op de cijfers uit Engeland en Denemarken, daar was Omikron wat eerder dan bij ons. Zij wisselen met elkaar gegevens en resultaten uit.
Marion Koopmans verwachtte vorige week, dat ze binnen 2 weken meer cijfers hebben.
Dan kunnen ze inschatten wat het kan doen qua ziekenhuisopnames en dan zouden er andere maatregelen kunnen volgen.
Ik vind dat heel aannemelijk klinken.
Het is tenslotte een nieuwe variant.

Ik kan me voorstellen dat het OMT en RIVM al meer weten, maar dit nog niet bekend maken.

Maar, wat wil jij dat er gedaan wordt?
Maar wel realistische oplossingen geven.
Immers iedereen zou wel uitbreiding van de zorg willen.
Maar dat is, op dit moment niet haalbaar.

Edit:
Jouw dwingende manier van vragen, nodigt niet echt uit, tot een leuke discussie.
Terwijl je eerder opriep om wat liever te zijn tegen elkaar.
Misschien moet je zelf daar eens mee beginnen?
Goed voorbeeld, doet goed volgen. ;)
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 29-12-21 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt