Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:25

Die quarantaine slaat ook nergens op, vrienden die nu op Rhodos zitten zeggen hetzelfde. Het is daar super rustig, de hotels houden zich perfect aan de maatregelen (bediening hele dag mondkapje op, bij buffet scheppen zij voor je op, looproutes, enz) Alles wordt heel goed schoon gehouden en toen ze een dagje met de auto on tour waren (voor code oranje) kwamen ze bijna nergens mensen tegen..

Een gezamenlijke vriendin heeft het grootste commentaar omdat ze niet a la minuut terugkomen, terwijl zij in een supermarkt werkt waar ze dagelijks met honderden mensen in contact komt en zelf heeft ze een mini roadtrip naar verschillende plaatsen gedaan waar het wel heel druk was en je geen mondkapjes op hoefde..

Tja, wat is dan het beste? Er is toch geen pijl op te trekken?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:48

De code oranje is toch ook niet zozeer gebaseerd op het aantal besmetting in Griekenland zelf maar het aantal besmettingen in Nederland nadat mensen in Griekenland zijn geweest? Dus op de een of andere manier raken mensen daar toch besmet, ondanks dat het op de eilanden zelf niet zo spannend is. Mogelijk toch op het vliegveld of in het oh zo veilige vliegtuig?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:50

Oohhhh ik mag vrijdagochtend op vakantie :D eerst 2 nachten stadscamping in Middelburg en dan door naar de camping Port Zélande :D lekker met de camper weg, was al geboekt en vanaf juni omgeboekt naar nu en krijgen fantastisch weer :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:51

Relaxed schreef:
Die quarantaine slaat ook nergens op, vrienden die nu op Rhodos zitten zeggen hetzelfde. Het is daar super rustig, de hotels houden zich perfect aan de maatregelen (bediening hele dag mondkapje op, bij buffet scheppen zij voor je op, looproutes, enz) Alles wordt heel goed schoon gehouden en toen ze een dagje met de auto on tour waren (voor code oranje) kwamen ze bijna nergens mensen tegen..

Een gezamenlijke vriendin heeft het grootste commentaar omdat ze niet a la minuut terugkomen, terwijl zij in een supermarkt werkt waar ze dagelijks met honderden mensen in contact komt en zelf heeft ze een mini roadtrip naar verschillende plaatsen gedaan waar het wel heel druk was en je geen mondkapjes op hoefde..

Tja, wat is dan het beste? Er is toch geen pijl op te trekken?

Nouja, dit roep ik dus ook al de hele zomer, en t gevoel dat westhof en Martine hebben met de reacties van de mensen om je heen evenzo. Wel oordelen maar niet naar je eigen omgeving kijken.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:06

Gelukkig trek ik me niks van dat soort reacties aan en voel ik me ook totaal niet schuldig :) Zoals al aangegeven voelt het hier super veilig en heb ik juist het idee dat ik straks weer terugga naar de brandhaard. Elke dag hier voelt als een cadeautje en we genieten nog tot de max zo lang het kan.

TUI hostess zei dat TUI ook niks snapt van de code oranje en ze benadrukte nogmaals dat de quarantaine een optie is, geen verplichting. Ze zag er de noodzaak niet zo van in. Dat staat overigens los van wat ik zelf beslis.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:24

Denk nou even zelf logisch na: als iedereen zo redeneert "ik zie het nut er niet van in/het is waardeloos" dan krijg je sowieso hordes mensen die op veel minder veilige plekken zaten, die zich veel minder aan de richtlijnen gehouden hebben, die dan allemaal ook die quarantaine aan hun laars lappen.

Is het nuttig? Nee klopt, er zullen inderdaad locaties zijn waar je nu veel veiliger zit dan in eigen land/dorp/gemeente/werkplek. Helaas moeten ze ergens een lijn trekken en is het niet mogelijk om voor zoiets maatwerk te gaan toepassen. Dus als code oranje gelijkstaat aan "quarantaine aangeraden", dan is het verstandig om het op te volgen. Er zijn absoluut ook mensen die hetzelfde redeneren terwijl ze uit een rode zone terugkomen. En ja, ook daar zullen er mensen zijn die geen levende ziel zijn tegengekomen en andere die over de koppen konden lopen. Maar nogmaals, er moet 1 lijn getrokken worden. Is dat altijd leuk? Nee. Is het altijd logisch? Ook niet. Maar soms zal je toch even gewoon netjes in de pas moeten lopen.

Ze hadden even goed kunnen zeggen "niemand gaat op reis buiten de eigen landsgrenzen". Dan had men geen zorgen moeten maken over quarantaine. Maar was dat dan beter geweest?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:45

Varekaj schreef:
Denk nou even zelf logisch na: als iedereen zo redeneert "ik zie het nut er niet van in/het is waardeloos" dan krijg je sowieso hordes mensen die op veel minder veilige plekken zaten, die zich veel minder aan de richtlijnen gehouden hebben, die dan allemaal ook die quarantaine aan hun laars lappen.

Is het nuttig? Nee klopt, er zullen inderdaad locaties zijn waar je nu veel veiliger zit dan in eigen land/dorp/gemeente/werkplek. Helaas moeten ze ergens een lijn trekken en is het niet mogelijk om voor zoiets maatwerk te gaan toepassen. Dus als code oranje gelijkstaat aan "quarantaine aangeraden", dan is het verstandig om het op te volgen. Er zijn absoluut ook mensen die hetzelfde redeneren terwijl ze uit een rode zone terugkomen. En ja, ook daar zullen er mensen zijn die geen levende ziel zijn tegengekomen en andere die over de koppen konden lopen. Maar nogmaals, er moet 1 lijn getrokken worden. Is dat altijd leuk? Nee. Is het altijd logisch? Ook niet. Maar soms zal je toch even gewoon netjes in de pas moeten lopen.

Ze hadden even goed kunnen zeggen "niemand gaat op reis buiten de eigen landsgrenzen". Dan had men geen zorgen moeten maken over quarantaine. Maar was dat dan beter geweest?

Het is niet waardeloos dat je in quarantaine moet na de vakantie in een oranje gebied.

Ik zeg dat het waardeloos en dom is dat Griekenland op oranje is gegaan, met zooooooveel minder besmettingen per dag dan in NL.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:47

Ik denk wel dat als gebieden met weinig tot geen besmettingen op oranje gaan, de draagkracht voor quarantaine echt doet dalen. En dat steeds meer mensen dat niet gaan doen dan.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:47

Berdien schreef:
De code oranje is toch ook niet zozeer gebaseerd op het aantal besmetting in Griekenland zelf maar het aantal besmettingen in Nederland nadat mensen in Griekenland zijn geweest? Dus op de een of andere manier raken mensen daar toch besmet, ondanks dat het op de eilanden zelf niet zo spannend is. Mogelijk toch op het vliegveld of in het oh zo veilige vliegtuig?

Wie zegt dat het virus hier is opgelopen? De kans is groter dat het virus in NL is opgelopen, die persoon eerst een hele groep mensen hier in Griekenland heeft aangestoken en vervolgens pas verschijnselen heeft gekregen. Volgens mij kan Griekenland beter worden beschermd tegen Nederlanders dan dat andersom nodig is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:05

Of er lopen een hele hoop niet-symptomatische mensen rond, dat gaat een tijd goed en dan heb je eentje die plots wel reageert en symptomen ontwikkeld.

We mogen op zich ook allang blij zijn dat Griekenland toeristen wil ontvangen. Er zijn ook landen die hoe dan ook alle toeristen weigeren, net omdat ze zelf corona-vrij zijn en geen nieuwe besmettingen willen binnenhalen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:15

Ga een dagje na rotterdam of amsterdam meer risico dan een eiland waarschijnlijk..

Gok dat het makkelijker is voor de griekse regering gewoon alle eilanden op oranje te zetten dan per eiland te gaan kijken?

Ik dacht dat ik hier in een toeristen dorp wel weer boodschappen kon doen nou echt niet. Ga weer naar de kleinere winkels. Daar zijn minder mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:19

Voor wie naar België wil komen: de mondmaskerplicht is alweer wat versoepelt op veel plaatsen. Zo wordt er gevraagd om enkel nog in openbare gebouwen en drukke plaatsen een mondmasker op te zetten (winkels, horeca, stadhuis etc...) en verder moet je enkel opzetten als het te druk is om social distancing toe te passen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:33

Den haag is een van de brandhaarden. Ben benieuwd wat er hier gaat komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:19

Vandaag sterk geweest en op vingers gaan zitten. := -O- Onze favoriete lapland bestemming in de periode dat er ook vakantie is werd aangeboden voor weinig. <3 Maar nee niet geboekt we durven het gewoonweg niet aan. :n Vooral omdat de annulerings voorwaarden nogal krom waren. Alleen gratis annuleren binnen drie dagen na boeken. Anders pech hebben. Ik dacht het niet :n maar wel frustrerend. Eenmaal daar is het aardig corona proof. Rustig, frisse lucht enz.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:24

Berdien schreef:

Ik zou het vliegen zelf ook als het meest risicovol beschouwen, want op die vlucht zitten wellicht ook mensen die wél de clubs zijn ingedoken. Dus niet meer dan logisch dat je bij terugkomst even bij mensen uit de buurt blijft.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:55

elnienjo schreef:
Berdien schreef:

Ik zou het vliegen zelf ook als het meest risicovol beschouwen, want op die vlucht zitten wellicht ook mensen die wél de clubs zijn ingedoken. Dus niet meer dan logisch dat je bij terugkomst even bij mensen uit de buurt blijft.

Dat is inderdaad het meest risicovolle.
Maar iedereen draagt mondkapjes.

En ja, degene die voor je staat in de rij bij de Jumbo kan ook wel net maandag zijn terug gekomen uit Cherso.

Ik zou het best een goede maatregel vinden als iedereen in NL net als hier, in de supermarkt een mondkapje op moet.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:17

Mondkapjes is zo schijnveiligheid. Die blauwe mondkapjes zijn 30 minuten berschermend, niet 10 uur lang zoals je overal ziet in een vliegtuig

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:21

Martine_R schreef:
Dat is inderdaad het meest risicovolle.
Maar iedereen draagt mondkapjes.

En ja, degene die voor je staat in de rij bij de Jumbo kan ook wel net maandag zijn terug gekomen uit Cherso.

Ik zou het best een goede maatregel vinden als iedereen in NL net als hier, in de supermarkt een mondkapje op moet.

Voor de supermarkt ben ik niet zo bang, in 'n vliegtuig zit je een paar uur lang boven op elkaar gepropt. En mensen doen die mondkapjes regelmatig af om te eten of drinken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:57

Op zo‘n korte vlucht waar ook nog eten geserveerd wordt zitten mensen haast langer zonder dan met mondkapje. Ik begrijp ook echt niet waarom daar zo aan vastgehouden wordt, alsof het een drama is om even niet te eten en te drinken.
Of je voert iets in omdat je er achter staat, of je laat het. Maar dat halve gedoe is zoiets als even lippenstift opdoen voor de foto.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 17:46

Nou ik zat 10 uur naar cura in vliegtuig, dan wil je echt wel eten en drinken. Sowieso drinken ook op korte stukjes, krijg altijd enorme dorst int vliegtuig

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:01

10 uur is dan ook niet kort :+
Ik bedoel uiteraard de binnen Europa vluchten waar ze net goed en al opgestegen zijn en 10 minuten later de landing weer inzetten.
Een slokje water is nog 1 ding, maar zo fantastisch is dat vliegtuigvoer nou ook weer niet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:22

Op de hele korte vluchten = -60 minuten snap ik ook niet zo goed waarom er hele maaltijden genuttigd moeten worden.

Maar vanaf zeg 90 minuten vlucht snap ik het wel. Zeker wat te drinken en te knabbelen is dan wel erg fijn.

Je weet trouwens nooit op een vlucht waarom iemand precies dán moet eten, misschien is het wel een aansluiting en is het in het land van oorsprong etenstijd?

Zo vlogen mijn ouders een aantal jaar geleden Amsterdam Hobart, waarbij het laatste stukje Melbourne Hobart dus ook zn kleine minivlucht was. Maar als je al zolang onderweg bent, is een hapje eten soms wel fijn...

En heel eerlijk? Als ik nu zou moeten vliegen, koop ik waarschijnlijk expres wat (extra) te knabbelen zodat het mondkapje even af kan.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:26

Idd... Op vluchten van pak 'm beet minder dan 2 uur lijkt het me, in deze tijden, volkomen normaal om niet meer standaard hapjes en drankjes uit te delen.

Ik vloog 3 weken geleden met KLM en ja hoor.. de helft van dat vliegtuig heeft de halve vlucht zonder mondkapje gezellig dat broodje in zn snavel geduwd, en daarna nog zn drankje etc... Ik denk dat ik in totaal, met taxi'en etc anderhalfuur in het vliegtuig heb gezeten... Het lijkt me dat dat KLM broodje ook best buiten dat vliegtuig opgegeten kan worden.

Ik heb 2x vriendelijk bedankt, op de heenweg wel wat water genomen want ik had al een aantal uur niks meer gedronken omdat ik mn kapje niet zo goed af durfde te zetten. En toen moest ik dat dus met mn suffe hoofd in dat vliegtuig doen :'). Maar dat was handen desinfecteren - kapje af - handen desinfecteren - water achteroverslaan - handen desinfecteren - kapje weer op - handen desinfecteren...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:37

Ik hoorde vandaag dat het Griekse oranje oa gebaseerd is op wat er in aug gebeurd is. In die week ( ik geloof die van 11-18 aug)waren er 4000 besmettingen in ned en 92 daarvan kwamen uit Griekenland.
Dat zijn ongetwijfeld veel jongeren uit Kreta. Maar dat zegt het verhaal niet.
Maar dus 6500 ned moeten terug om 92 besmettingen. En ook niet 92 lossen waarschijnlijk.
Tja ik zit op Zakynthos en ben blij dat ik
Gewoon mijn vakantie af kan maken en maandag terug ga. En kijken of het dan lukt om een test te doen op Schiphol.
Wat dat is ook nog niet zeker of dat kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:43

Maar als je test op Schiphol dat zegt toch niks? Als je net een uur daarvoor in het vliegtuig het virus hebt opgepikt?