Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:28

4! Als je wilt film ik het eens? Mijn vriend geeft ze een flinke slag achter de oren en snijd dan de keel over :) Ik heb ze ook al geslaan maar ik ben niet zeker genoeg. Niet dat ze nog leefde bij mij maar ik verbrijzel de schedel half uit onzekerheid :') Hij kalmeert ze ook eerst. Op de grond en rustig laten worden :) Ik ben een kwartiertje bezig per stuk

Mizora

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:32

Hier heb ik een grote slachtpin liggen voor de konijnen. Dat ligt me een stuk beter. Tot nu toe nog niet gebruikt (alleen de kleinere variant voor de cavia's), maar het ziet er naar uit dat ik met de kerst konijn eet.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:38

Wij hebben een schietpin voor de schapen maar dat lijkt me een beetje overkill voor een konijn :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:50

Meer dan een beetje overkill, al wordt een luchtbuks ook wel gebruikt.
Er zijn schietpinnen op veer voor het slachten van kippen/gevogelte en konijnen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 19:54

DeMolenhoek schreef:
4! Als je wilt film ik het eens? Mijn vriend geeft ze een flinke slag achter de oren en snijd dan de keel over :) Ik heb ze ook al geslaan maar ik ben niet zeker genoeg. Niet dat ze nog leefde bij mij maar ik verbrijzel de schedel half uit onzekerheid :') Hij kalmeert ze ook eerst. Op de grond en rustig laten worden :) Ik ben een kwartiertje bezig per stuk

Ja graag! :D

Ik zag laatst een hopper popper, dat zag er ook super handig uit!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:57

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 20:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 20:07

Moonfight schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ja graag! :D

Ik zag laatst een hopper popper, dat zag er ook super handig uit!

Hier hebben we ook naar gekeken. Velen waren enthousiast maar we hoorden ook dat je ze regelmatig ‘kapot’ trok. Iets gebroken of spierscheuren etc.

Hier nog een schietpen gebruikt. Maar af en toe piepte er toch 1 tussen die was geschoten en toch nog bij bewustzijn was. Mijn vriend is daarin tegen 100% efficiënt dus wij gaan daar nu gewoon mee verder.

Ik zal het binnen enkele weken filmen!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 23:38

Onze schiet pin werkt idd met patronen en is ook voor koeien etc dus denk dat je gewoon de pin door de kop van het konijn schiet }:0 dan zijn ze wel dood

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 00:07

julius_juut schreef:
Denk dat ik zelf voor de diepvries zou gaan, maar geen idee of dat wat met de structuur doet.

Niets; er zit zo weinig water in noten dat bevriezing geen structuurverandering teweeg brengt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 00:21

Ook als je er puree van hebt gemaakt? Dan voeg je best wat vocht toe :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 08:23

DMH super trouwens dat het dak dicht is ook al is het tijdelijk.
Ga zo even kijken naar de schieten misschien wel iets voor in de toekomst.

Nog steeds maar 2 kuikens en krijg een vermoeden dat het zo gaat blijven. Moeders zit nog wel op de eieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 12:05

Voor wie ook konijnen kweekt en het interessant vindt om te weten: We hebben even de berekening gedaan en ons rendement is 55% ten opzichte van het levend gewicht. Dit is inclusief lever en kop erbij.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:50

Helaas gister toch de oude haan dood gevonden. Ontzettend jammer want hij was de enige die de Twentse dames onder controle had. Nu hebben we alleen de jonge haan nog en heb ik vanmorgen 1 haan meegenomen van mijn werk.

Dit is Henk, de jonge Welsumer haan die het nu al door de tralies op durft te nemen tegen de Twenters.

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:55

Ik heb een kip die vreemd doet... Ik heb haar nu een paar keer redelijk snel achteruit zien lopen, kop al zwaaiend naar beneden. Ze is heel erg in de rui.

Iemand enig idee?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:57

Prairy schreef:
Ik heb een kip die vreemd doet... Ik heb haar nu een paar keer redelijk snel achteruit zien lopen, kop al zwaaiend naar beneden. Ze is heel erg in de rui.

Iemand enig idee?

Is het een oudere kip of is ze nog relatief jong? En welk ras is ze?
Ik dacht meteen aan marek om heel eerlijk te zijn.. Maar dat komt niet gauw voor bij oudere kippen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:17

Ik denk dat ze een klein jaar zijn nu? Het is een New hampshire. De andere hebben tot nu toe nergens last van.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:28

Dan zou het marek kunnen zijn, maar vogelgriep is momenteel ook een dingetje. Weet niet of er in de omgeving dode vogels gevonden zijn.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 14:31

Ik vind het niet klinken als Marek. Zit er niet is vast in haar keel/krop?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:36

Prairy schreef:
Ik denk dat ze een klein jaar zijn nu? Het is een New hampshire. De andere hebben tot nu toe nergens last van.

Dan zou het inderdaad zeker Marek kunnen zijn. Ik heb ook wel eens een haan met Marek gezien die achteruit liep en aan het trillen was. Ook at hij niet meer en maakte hij geen geluid meer. Ik weet niet of ze dat nog wel doet. Marek tast het zenuwstelsel aan dus kan zich op veel manieren uiten.

Ik zou haar sowieso even apart zetten van de rest van het toom voor het geval ze wel iets besmettelijks heeft..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:39

Ze loopt achteruit tot ze iets tegenkomt, dan komt ze eruit en doet weer normaal.

Zal eens kijken of ik haar te pakken krijg.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 11:58

Hoe is het nu met de kip Prairy?

Wij hebben vorige week 3 ton voederbieten laten komen om de voerkosten van de varkens te drukken in de winter. En wat een ideaal spul zeg! Al het pluimvee eet er ook graag van en de schapen knabbelen er ook vrolijk aan weg. Hadden we echt jaren eerder moeten doen! En dan voor €45 voor 1000 kilo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:27

Bieten zijn inderdaad heel fijn :) Wij worstelen nog wat met opslag. Ze durven snel slecht te komen bij ons wat ook zonde is.

Schapen zijn er inderdaad ook gek op!

Hier nog steeds 2 zieke schapen. Contact opgenomen met de kweker: Oh ja, ik heb resistentie tegen dat en dat, je moet dat gebruiken.
Heel fijn, zeg dat even bij de koop als je wilt :') Niet nu er al veel kosten zijn gedaan die achteraf niet nodig bleken en nu de mest uitgebreid wordt onderzocht.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 13:28

Wij hebben ze gewoon los liggen op een berg. Ze kwamen wel vers van het land. De bierenboer gaf aan de ze zo maanden kunnen blijven liggen mits je ze goed afdekt met vorst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:16

Pffff... Morgen dierenarts maar weer bellen. 2 keiharde, warme ballen in haar uier.

Afbeelding