Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memories

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:47

Je kunt ze in z'n geheel rauw eten maar die dingen zijn echt gruwelijk scherp dus weet niet of je jonge kids daar heel erg blij mee maakt := zonder schil is het wel iets minder is mijn ervaring, maar maakt niet al te veel uit.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:47

Afbeelding
Paddestoelen van snijden :D

Badeendje

Berichten: 3941
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:51

SavannahNx schreef:
_Cassidy schreef:
Dat zullen natuurlijke zuren zijn als citroenzuur en appelzuur :)


Kan dat zo zuur zijn dat je tong eraf brand? :brr:

Nee, citroenzuur en appelzuur zijn zwakke zuren. Sowieso is het zomaar eraf branden van je tong niet zomaar even gedaan, ook met sterke zuren heb je daar wel wat langer voor nodig. Je hoeft je dus echt geen zorgen te maken! Cola is bijvoorbeeld ook heel zuur en daar brand je ook je toch niet mee weg.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:55

Waarom scheert mijn paard altijd met strepen en vlekken terwijl andere paarden die ik ook scheer wel mooi worden?

Anoniem

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:56

Ander ras/ ander type vacht? Leeftijdsverschil? Ander apparaat/ messenset?

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:01

Ander ras ja (pre). Leeftijd moet niet uitmaken, het is al jaren zo. Dit jaar voor het eerst helemaal met een tondeuse gedaan (naja, ik ben halverwege. morgen de rest). Het is nu wel iets minder dan anders, maar nog steeds wel heel erg.

Dacht eerst dat het kwam omdat ze wit is en met roze en zwarte huid. Maar de haren komen er op de een of andere manier ook op elk stukje anders er af.

Lumi

Berichten: 4442
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:11

Memories schreef:
Je kunt ze in z'n geheel rauw eten maar die dingen zijn echt gruwelijk scherp dus weet niet of je jonge kids daar heel erg blij mee maakt := zonder schil is het wel iets minder is mijn ervaring, maar maakt niet al te veel uit.


Ojee, dat belooft wat dan voor morgen :=

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33895
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:18

Lienie_F schreef:
Memories schreef:
Je kunt ze in z'n geheel rauw eten maar die dingen zijn echt gruwelijk scherp dus weet niet of je jonge kids daar heel erg blij mee maakt := zonder schil is het wel iets minder is mijn ervaring, maar maakt niet al te veel uit.


Ojee, dat belooft wat dan voor morgen :=

Raad je aan het samen met komkommer te geven. En dan evt een beetje dressing erover.

Mizora

Berichten: 18153
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:58

Hoe scherp ze zijn hangt van het ras, het oogstmoment en de verzorging af. Ik vind het ook niet echt een logiche keuze, maar die in de winkel zijn vaak beter te doen dan uit eigen moestuin.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:01

Hmm nu wil ik wel graag proeven

Memories

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:04

Nou die uit de winkel vind ik dus echt geen doen :') 1 radijsje is al een drama, als ik er een paar weg heb gewerkt staat m'n smoelwerk in de fik hoor. Het is volgens mij zoals eerder gezegd echt zo'n typisch 'je vind het helemaal geweldig of je vindt het vreselijk smerig' type voedsel. Maar geloof ook best dat het per oogst etc. verschilt hoe pittig het te eten is.

Zou er idd iets milders bij meenemen voor de kids die het echt niet wegkrijgen :j

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:30

Oh is het erg pittig?

c_alsemgeest

Berichten: 20766
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:57

Ik vind radijsjes niet echt pittig... maar ik kan sowieso erg heet eten :Y) echte Thaise groene curry kan je me voor wakker maken :P
Maar het wisseld erg per seizoen en waar je ze koopt of ze peperig zijn of niet.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 00:05

Ik had even een discussie met een meisje. Zij werd gebeld vanavond want paardje stond trillend in zijn stal hij had het koud. Toen zei een ander dat sommige paarden gewoon niet zoveel vacht aanmaken en een deken op moeten, maar zij vind dat het best zonder kan want als een paard bibbert heeft ie het alleen wat fris, want als een paard bibbert probeerd ie zichzelf warm te houden maar mensen deden dat volgens haar niet alleen als mensen onderkoelt waren. Het is iemand die echt wel heel veel van paarden afweet en ik stond eigenlijk een beetje met mn mond vol tanden dat ze dit zei :+

Paard moet gewoon een deken op toch?

Anoniem

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 00:08

Nee hoor, een paard rilt inderdaad om een andere reden dan mensen. Als een paard echt koud is dan kan je ze beter uit de wind en regen halen/ op stal zetten. Met deken kunnen ze hun haren juist niet meer opzetten dus kunnen ze het eerder koud krijgen dan zonder deken zelfs!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 00:08

Shanna schreef:
Nee hoor, een paard rilt inderdaad om een andere reden dan mensen. Als een paard echt koud is dan kan je ze beter uit de wind en regen halen/ op stal zetten. Met deken kunnen ze hun haren juist niet meer opzetten dus kunnen ze het eerder koud krijgen dan zonder deken zelfs!


Paardje staat binnen.

Froukje
Forever young

Berichten: 10861
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 00:11

Lading ruwvoer erbij en die red zich wel. Geen verdere pijnklachten? Die van ons stond te rillen als een rietje toen ie koliek had.

Hier krijgen ze ook echt geen deken op hoor omdat ze het 'koud' hebben :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 00:12

Dan kan een paard het met deze temperaturen inprincipe niet door en door koud krijgen als ze ongeschoren zijn. Het is ook ‘s nachts nog relatief warm nu, dus binnen kunnen ze het prima hebben nu.

Mizora

Berichten: 18153
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 00:13

Ja, paard moet een deken op als het al onbeperkt ruwvoer krijgt. De definitie van koud hebben is het niet meer kunnen oplossen met interne ingrepen zoals harder stoken (onbeperkt ruwvoer geven helpt daarom dubbel, zowel de energie steken in het verbranden als het verteren van ruwvoer is een proces dat warmte oplevert), vasodilactatie (vernauwen van de bloedvaten), het rechtop zetten van de haren en het compact gaan staan.

Trillen is een zeer energie-ongunstige manier op jezelf te verwarmen omdat het bewegen ook veel energie kost (die geen warmteproductie is), het de luchtlaag tussen de haren en boven de vacht verstoort, waardoor de isolatie veel minder wordt, en de warmteproductie ook relatief dicht tegen het huidoppervlak ligt waardoor de warmte sowieso vrij snel afgevoerd wordt.

Niet ingrijpen terwijl je paard het dusdanig koud heeft dat hij staat te rillen is in mijn ogen verwaarlozing. Het kan een keer gebeuren dat je het verkeerd inschat en daarom je paard even kou heeft staan lijden, maar het kan niet zo zijn dat je het paard bewust kou laat lijden.

Ik schrik van het aantal mensen dat denkt dat het een anders soort rillen is. Daarnaast staat dit paard al op stal! En ja, een paard kan het prima door en door koud krijgen met deze temperaturen. In de natuur zouden dit soort paarden simpelweg de winter niet overleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 00:32

Als een paard altijd zonder deken staat, niet geschoren wordt, binnen staat en met deze temperaturen (11 graden ‘s nachts) staat te rillen dan zou ik de oorzaak ergens anders zoeken en niet bij de kou. Dat is bij een gezond paard dat altijd zonder dekens staat gewoon niet mogelijk/ logisch in dit geval.

Het wordt anders als het paard wel geschoren is/ ppid heeft/ altijd onder deken heeft gestaan/ buiten staat zonder schuilmogelijkheid/ geen goede vacht/ huidvetlaag heeft/ op de tocht staat. Maar rillen van de kou lijkt mij hier niet het meest voor de hand liggend, vooral met de combi van nooit een deken en buitentemperatuur van 11 graden waarbij het paard binnen staat. Zelfs geschoren paarden hebben nu binnen geen dikke dekens nodig.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 00:36

Shanna schreef:
Als een paard altijd zonder deken staat, niet geschoren wordt, binnen staat en met deze temperaturen (11 graden ‘s nachts) staat te rillen dan zou ik de oorzaak ergens anders zoeken en niet bij de kou. Dat is bij een gezond paard dat altijd zonder dekens staat gewoon niet mogelijk/ logisch in dit geval.

Het wordt anders als het paard wel geschoren is/ ppid heeft/ altijd onder deken heeft gestaan/ buiten staat zonder schuilmogelijkheid/ geen goede vacht/ huidvetlaag heeft/ op de tocht staat. Maar rillen van de kou lijkt mij hier niet het meest voor de hand liggend, vooral met de combi van nooit een deken en buitentemperatuur van 11 graden waarbij het paard binnen staat. Zelfs geschoren paarden hebben nu binnen geen dikke dekens nodig.


Ah thanks!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 00:41

Mizora schreef:
Ja, paard moet een deken op als het al onbeperkt ruwvoer krijgt. De definitie van koud hebben is het niet meer kunnen oplossen met interne ingrepen zoals harder stoken (onbeperkt ruwvoer geven helpt daarom dubbel, zowel de energie steken in het verbranden als het verteren van ruwvoer is een proces dat warmte oplevert), vasodilactatie (vernauwen van de bloedvaten), het rechtop zetten van de haren en het compact gaan staan.

Trillen is een zeer energie-ongunstige manier op jezelf te verwarmen omdat het bewegen ook veel energie kost (die geen warmteproductie is), het de luchtlaag tussen de haren en boven de vacht verstoort, waardoor de isolatie veel minder wordt, en de warmteproductie ook relatief dicht tegen het huidoppervlak ligt waardoor de warmte sowieso vrij snel afgevoerd wordt.

Niet ingrijpen terwijl je paard het dusdanig koud heeft dat hij staat te rillen is in mijn ogen verwaarlozing. Het kan een keer gebeuren dat je het verkeerd inschat en daarom je paard even kou heeft staan lijden, maar het kan niet zo zijn dat je het paard bewust kou laat lijden.

Ik schrik van het aantal mensen dat denkt dat het een anders soort rillen is. Daarnaast staat dit paard al op stal! En ja, een paard kan het prima door en door koud krijgen met deze temperaturen. In de natuur zouden dit soort paarden simpelweg de winter niet overleven.


Dit was ook wat ik dacht.

kraakte
Berichten: 3077
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 00:48

IsaCalixa schreef:
Ik heb een paar vragen bij the voice of holland..

- In de afleveringen zie je dat de juryleden elke keer dezelfde kleding & accessoires dragen. zouden ze dan echt al die audities op 1 dezelfde dag bekijken?
- worden de momenten waarop coaches draaien vooraf al beinvloed ? of de keuze van de kandidaat voor een coach? want het lijkt mij dat in de 2e ronde (met de battles) de coaches elk met een gelijk aantal mensen moeten eindigen, het kan niet zijn dat bijv. ali 20 heeft en anouk 40 (zeg maar wat). Dus zouden ze maar een beperkt aantal keren mogen draaien of zouden de deelnemers/zangers uiteindelijk gedwongen zijn om voor een bepaalde coach te kiezen?



Ze hebben meerdere opnamedagen maar wel telkens dezelfde kleding aan zodat ze naderhand dagen door elkaar kunnen monteren.

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 09:05

Mizora schreef:
Ja, paard moet een deken op als het al onbeperkt ruwvoer krijgt. De definitie van koud hebben is het niet meer kunnen oplossen met interne ingrepen zoals harder stoken (onbeperkt ruwvoer geven helpt daarom dubbel, zowel de energie steken in het verbranden als het verteren van ruwvoer is een proces dat warmte oplevert), vasodilactatie (vernauwen van de bloedvaten), het rechtop zetten van de haren en het compact gaan staan.

Trillen is een zeer energie-ongunstige manier op jezelf te verwarmen omdat het bewegen ook veel energie kost (die geen warmteproductie is), het de luchtlaag tussen de haren en boven de vacht verstoort, waardoor de isolatie veel minder wordt, en de warmteproductie ook relatief dicht tegen het huidoppervlak ligt waardoor de warmte sowieso vrij snel afgevoerd wordt.

Niet ingrijpen terwijl je paard het dusdanig koud heeft dat hij staat te rillen is in mijn ogen verwaarlozing. Het kan een keer gebeuren dat je het verkeerd inschat en daarom je paard even kou heeft staan lijden, maar het kan niet zo zijn dat je het paard bewust kou laat lijden.

Ik schrik van het aantal mensen dat denkt dat het een anders soort rillen is. Daarnaast staat dit paard al op stal! En ja, een paard kan het prima door en door koud krijgen met deze temperaturen. In de natuur zouden dit soort paarden simpelweg de winter niet overleven.

Vernauwen van de bloedvaten noemt men vasoconstrictie :) En het omgekeerde is vasodilatatie, laCtatie is iets anders :=

c_alsemgeest

Berichten: 20766
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 09:22

TrIjNiE__ schreef:
Mizora schreef:
Ja, paard moet een deken op als het al onbeperkt ruwvoer krijgt. De definitie van koud hebben is het niet meer kunnen oplossen met interne ingrepen zoals harder stoken (onbeperkt ruwvoer geven helpt daarom dubbel, zowel de energie steken in het verbranden als het verteren van ruwvoer is een proces dat warmte oplevert), vasodilactatie (vernauwen van de bloedvaten), het rechtop zetten van de haren en het compact gaan staan.

Trillen is een zeer energie-ongunstige manier op jezelf te verwarmen omdat het bewegen ook veel energie kost (die geen warmteproductie is), het de luchtlaag tussen de haren en boven de vacht verstoort, waardoor de isolatie veel minder wordt, en de warmteproductie ook relatief dicht tegen het huidoppervlak ligt waardoor de warmte sowieso vrij snel afgevoerd wordt.

Niet ingrijpen terwijl je paard het dusdanig koud heeft dat hij staat te rillen is in mijn ogen verwaarlozing. Het kan een keer gebeuren dat je het verkeerd inschat en daarom je paard even kou heeft staan lijden, maar het kan niet zo zijn dat je het paard bewust kou laat lijden.

Ik schrik van het aantal mensen dat denkt dat het een anders soort rillen is. Daarnaast staat dit paard al op stal! En ja, een paard kan het prima door en door koud krijgen met deze temperaturen. In de natuur zouden dit soort paarden simpelweg de winter niet overleven.

Vernauwen van de bloedvaten noemt men vasoconstrictie :) En het omgekeerde is vasodilatatie, laCtatie is iets anders :=


als het een merrie is zou het zomaar kunnen... maar dan mag ze nog niet rillen :+