Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:34

Toen (2016) waren we ook niet bang..

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:36

Ik herhaal bijna letterlijk wat een IC arts uit het UMCG heeft gezegd. Maar idd er zijn meer mensen die op de IC komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:39

Er liggen inderdaad ook veel te zware mannen. Dat is zeker een feit.
Maar soms heb ik het idee dat er daarom wel voorbij word gegaan aan al die andere.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:39

Echwel schreef:
Hebben mede thuiszitters het ook dat af en toe de muren op je af komen?
De drie rondjes per dag met de hondjes ok, maar verder dus steeds thuis, terwijl je eigenlijk zoveel meer zou willen.

Zou zo graag met camper willen weg gaan, lukt niet dus helaas, wel een moment om hem te verbouwen :D

Jup.

Ik heb de mazzel erg mooi te wonen, en nog veilig naar paard te kunnen.

Maar buiten dat mis ik vooral de sociale contacten heel erg. Ben normaal gesproken iemand die graag mensen om zich heen heeft.

Ffetjes nog, het eind van de grote coronastress zit er voor Nl aan te komen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:44

Er zijn natuurlijk wel gradaties in astma. Van af en toe een pufje tot maandelijks een stootkuur prednison. Waar je dan weer dik van wordt en je weerstand verslechterd.
Mijn prednisongebruik wordt nu gezien als reden dat ik voor de 2e keer besmet kon worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:48

Ik denk inderdaad dat het pufje in de maand niet de risicogroep is.
Maar dat het inderdaad zal gaan om de zwaardere gevallen.

En inderdaad van sommige medicijnen word je zwaarder, met ook weer kans op bijvoorbeeld diabetes.
Het is niet altijd alleen maar mensen die vreten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:49

Ben 44 heb astma, chronische ontsteking in de lage luchtwegen, geen overgewicht, mag geen AB meer en puf dagelijks. :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:49

Raket, doet dat ook iets met je immuunsysteem als je veel prednison gebruikt? Of is dat niet de reden?

Femke_Tweety blijf maar vaak herhalen dat het eind in zicht is. Helpt bij die laatste zware loodjes.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:51

SusanH schreef:
Niet alleen leeftijd Toch? IC schijnt juist vol te liggen met mannen van boven de 50 met overgewicht. Dus wat ik als leek zie: leeftijd is een risico omdat dan je afweer minder goed gaat werken. En overgewicht bij vooral mannen boven de 50 ook ivm de afweer reactie die in overdrive gaat.

Ik ken alleen maar maar mannen 55+ met gezond gewicht en idem dito levensstijl die op ic terecht zijn gekomen.
Gelukkig zijn zij ook weer thuis gekomen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:54

Ja klopt. Daarom moest ik de 1e keer, ik was echt 1 van de eersten direct stoppen.
Ik gebruik ook dagelijks antibiotica, altijd.

Maar op zich ging de besmetting wel. Alleen wat het vervolgens met mijn astma deed was vervelend.

Ik pak sowieso altijd snel virussen op. En dan krijg ik weer prednison en zo kom ik in een vicieuze cirkel. Wat dat betreft zijn alle maatregelen perfect voor mij. Nog geen andere virusjes opgepikt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:57

Popstra schreef:
Toen (2016) waren we ook niet bang..

[ [url=m/P2F5je.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eerlijk gezegd dacht ik dat het algemeen bekend is dat je van griep ook op de IC kan komen en dat de IC sowieso niet best is voor je lichaam.
Maar nee, we waren niet bang, tenminste ik niet. Maar dat ben ik nu ook niet :+
Het grote verschil met toen en nu is dat we nu continu een enorm groot risico lopen op code zwart en er steeds bijna tegenaan hikken. En toen niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:08

Griep is al een risico voor mij dus eigenlijk met corona is er niet veel verandert. Blijf hoe dan ook oppassen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:24

Ik denk dat met dagelijks prednison gebruik en antibiotica je erg vatbaar bent
Ben in augustus begonnen met 80gt prednison dagelijks en zit nu nog op 20
Kan niet minderen omdat de ontsteking waardes dan weer omhoog gaan en ik door andere.reuma medicijnen hele foute leverwaardes kreeg
Ben daardoor wel 5kg aangekomen
Daarbij 30%longinhoud en toch sta ik niet vooraan voor een enting terwijl ik.over 2 weken 60 word..

Klaagmodus maar weer uit en schop onder mijn hol

Kan.nog wel een schop.extra gebruiken hoor :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:25

Echwel schreef:
Hebben mede thuiszitters het ook dat af en toe de muren op je af komen?
De drie rondjes per dag met de hondjes ok, maar verder dus steeds thuis, terwijl je eigenlijk zoveel meer zou willen.

Zou zo graag met camper willen weg gaan, lukt niet dus helaas, wel een moment om hem te verbouwen :D

ja, ik. Al vanaf 1 maart 2020 thuis, geen bezoek, nergens op bezoek, mensen die onderhoud in huis moesten doen afgezegd. Bij goed weer een half uurtje fietsen buiten (met angst verstopt in een dikke sjaal). Geen boodschappen gedaan, worden bezorgd.

Volgens die Engelse tool zit ik dik aan de verkeerde kant, 69 van de 100....... dus ik blijf voorlopig nog maar thuis. Als ze niks raars gaan beslissen over AZ, krijg ik volgende week de eerste prik.
Ik zit sinds een week aan de prednison omdat ik sinds september de longen uit m'n lijf hoest en de puffer tegen ontstekingen z'n werk niet meer deed. Alles via de mail want de huisarts wil me niet op de praktijk ontvangen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:27

Oh, ik laat me er verder niet door hinderen hoor. Mijn leven is gewoon leuk.

Ik ben bij infectiepreventie gaan werken.

Maar het maakt wel wat kwetsbaarder. Ik ben lekker veel buiten en doe gewoon leuke dingen. Blij zijn is goed voor de weerstand haha

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:28

raket schreef:
Ja klopt. Daarom moest ik de 1e keer, ik was echt 1 van de eersten direct stoppen.
Ik gebruik ook dagelijks antibiotica, altijd.

Maar op zich ging de besmetting wel. Alleen wat het vervolgens met mijn astma deed was vervelend.

Ik pak sowieso altijd snel virussen op. En dan krijg ik weer prednison en zo kom ik in een vicieuze cirkel. Wat dat betreft zijn alle maatregelen perfect voor mij. Nog geen andere virusjes opgepikt.

Maar hier zit gewoon wel een groot verschil in.
Ik word nog steeds een beetje moe van de mensen die zo boos zijn dat ze nog geen inenting hebben gehad want ze hebben astma waar ze totaal geen medicatie voor gebruiken.
Ik snap dat ze ook een inenting willen hoor maar er zijn zoveel mensen die de prik dan nog wel beter kunnen gebruiken.

@morrie ook niet met een negatieve test? Dat vind ik wel vreemd hoor. Je verzaakt als huisarts dan wel een beetje je taak.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:28

Dat fietsen doe ik bewust ook, om maar wat zon te krijgen, daarbij probeer ik met de honden ook te wandelen...

Tja denk effe doorbijten, ik wil een prik maakt niet uit welke

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:31

lenaa_tje schreef:
@morrie ook niet met een negatieve test? Dat vind ik wel vreemd hoor. Je verzaakt als huisarts dan wel een beetje je taak.

daar heeft ze het niet over gehad en dat zou ik ook niet doen. Zo'n test levert mij zoveel stress op (het wachten op de uitslag) dan heb ik weer maanden nodig om daar overheen te komen. Ik blijf wel thuis.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:31

Ik wil geen enting, maar neem hem wel. Weet nu ook al dat ik er ziek van gaat worden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:32

Marcella schreef:
Ik wil geen enting, maar neem hem wel. Weet nu ook al dat ik er ziek van gaat worden.

Dat weet je niet, de een wel de ander niet...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:34

Weet het zo goed als zeker van dat ik ziek word. Van griepprik word ik ook ziek weerstand is slecht en ook bekend bij huisarts.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:40

Ik wil nog geen enting. Over een maand is het meer dan een half jaar geleden. Dan krijg ik het volledige pakket weer.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:56

Popstra schreef:
Pandora2 schreef:
En ik hoop niet dat mensen door dit tooltje zich nog meer gaan voelen en gedragen als risico terwijl ze dat eigenlijk niet zijn omdat ze het verschil tussen statistische kans en realiteit niet begrijpen ... :+

Ik heb poosje terug aan mijn longarts gevraagd hoe dat nu zit met risico als je een longaandoening hebt. Je loopt geen risico op eerdere besmettig dan een ,gezond, persoon maar de eventuele schade kan wel funest zijn als je al slechte longen hebt. ( emfyseem e.d door eerdere infecties)

Het risico op het besmet raken is dus net als bij iedereen hetzelfde. Geen rede om je daar over druk te maken.
Komt bij longpatienten vaak al ontstekingsremmende medicijnen e.d gebruiken en in mijn geval dan altijd al drukte liever vermijde en handjes altijd goed wasten plus ik ook al liever niet zoende tijdens begroeting.

Maar goed, je zit er niet op te wachten de l*l te zijn natuurlijk. Dat zit niemand.

Nee precies. Als gezonde mens kan je ook het slechte lot trekken en op de IC terecht komen. Of tussen 6 planken.

Met een zware longaandoening is de kans uiteraard groter dat je er ernstige schade aan overhoudt. Maar ik veronderstel dat je dan op de lijst van risicogroepen staat en eerder een vaccin krijgt ?

Die zaken zijn toch mee in overweging genomen toen ze de lijst met risico's opstelden met wat ze nu weten mag ik hopen.
Gewoon een vraagje uit interesse hoor.
Ik zie hier in België de lijst met risicogroepen af en toe voorbijkomen en heb ook een paar mails van de HA gehad hieromtrent.
Al lijkt me wel dat het toch allemaal weer een beetje verschilt per land.

Dus behoor je tot een risicogroep, ben je eerder aan de beurt. Zoniet, dan sluit je gewoon aan per leeftijd. Zoiets dus ? :P

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:57

Ik heb gisteravond heerlijk de sleur doorbroken
Kreeg een whats app oplichter op mobiel, dus ben effe heerlijk los gegaan met antwoorden....
Nu aangifte naar politie :D :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:58

Echwel schreef:
Ik heb gisteravond heerlijk de sleur doorbroken
Kreeg een whats app oplichter op mobiel, dus ben effe heerlijk los gegaan met antwoorden....
Nu aangifte naar politie :D :D

Aaah, please, screenshots???
:D

Ken je Joe Lycet?
Die is geweldig in het terugpakken van scammers en spammers en Nigeriaanse Prinsen enzo.

Edit

Ho, heel ander topic dan ik dacht.
Zo is t wel erg of topic.

Excuses