Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:19

Citaat:
Ik zeg het nog maar een keer. We doen het niet voor deze groep, we doen het omdat de zorg overbelast dreigde te raken en daar hebben we allemaal last van. De duizenden griepdoden onder ouderen en kwetsbaren de afgelopen jaren worden gewoon geaccepteerd door de samenleving, daar hoorde je niemand over.

Dus hou op met te zeggen dat we het voor hen doen, want dat is gewoon niet waar.
Ik vind dat je oma groot gelijk heeft, ze moet doen waar ze zich goed bij voelt. Ik zou mezelf ook niet opsluiten, (...) ik vind de kwaliteit van leven ook belangrijker.

...waarbij geldt dat 'de zorg die niet overbelast moet raken'
(... een uitstekend streven en iedereen in de zorg loopt op het tandvlees, inclusief het personeel van de verpleeghuizen...)
toch vooral ook ging over de IC.

En de IC is een uitstekend iets, maar voor de bewoners van het verpleegtehuis geldt doorgaans dat men te kwetsbaar is en de IC geen medisch zinvol handelen oplevert.
|(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:21

sureido schreef:
Dit topic is toch altijd zo grappig he. Eerst was het al dat iedereen aan het klagen was over dat iedereen naar buiten ging, en toen was binnen zitten weer slecht. En er wordt ook constant op bokkers gehamerd dat ze niet voor onzin naar buiten mogen zoals de bouwmarkt, maar als oma dan terug naar de appie voor een bloemetje wil (in mijn ogen echt niet in het kader van niet verplaatsen wanneer nodig, kan ook wel als ze weer boodschappen doet), is dat wel weer prima! Ik snap het ECHT niet meer hier. Het lijkt wel een wedstrijd om alles wat gezegd word hier maar meteen onderuit te halen.

Dat is niet alleen hier hoor. Is op meer plekken op bokt zo. En zie het ook op fadebook gebeuren.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:22

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik zeg het nog maar een keer. We doen het niet voor deze groep, we doen het omdat de zorg overbelast dreigde te raken en daar hebben we allemaal last van. De duizenden griepdoden onder ouderen en kwetsbaren de afgelopen jaren worden gewoon geaccepteerd door de samenleving, daar hoorde je niemand over.

Dus hou op met te zeggen dat we het voor hen doen, want dat is gewoon niet waar.
Ik vind dat je oma groot gelijk heeft, ze moet doen waar ze zich goed bij voelt. Ik zou mezelf ook niet opsluiten, (...) ik vind de kwaliteit van leven ook belangrijker.

...waarbij geldt dat 'de zorg die niet overbelast moet raken'
(... een uitstekend streven en iedereen in de zorg loopt op het tandvlees, inclusief het personeel van de verpleeghuizen...)
toch vooral ook ging over de IC.

En de IC is een uitstekend iets, maar voor de bewoners van het verpleegtehuis geldt doorgaans dat men te kwetsbaar is en de IC geen medisch zinvol handelen oplevert.
|(

Maar de bezoekers aan de verpleeghuizen en het zorgpersoneel in de verpleeghuizen is niet te kwetsbaar om naar de IC te gaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:22

moonfish13 schreef:
Egopost!
Ik ben al 1.5 dag zéker klachtenvrij!
Geen vocht per infuus meer nodig en mijn temperatuur is al enkele dagen wat voor mij normaal is als ik gezond ben. *\o/*
Saturatie net 100%, enige wat ik nog af moet bouwen is de vitamines.
Maar ik voel me echt kiplekker, dus ik denk echt ruk dat infuus eruit en klaar maar ik ga toch braaf afbouwen. :+
Maargoed het houdt dus in dat ik met een week max mezelf weer klachtenvrij voelde.
De ellende begon 8 dagen terug dus dat heb ik denk ik best vlotjes gedaan.
Nu nog even afbouwen met de vitamientjes maar beter dan dit wordt ik niet.
Sterker nog waar mag ik tekenen om me elke dag zo te voelen? :Y)

Raketbrandstof is het denk ik, vitamine C zo. :')

Oh, had ik ff overheengelezen. Yes! Goed gedaan!!! Fijn om te horen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:23

sureido schreef:
Dit topic is toch altijd zo grappig he. Eerst was het al dat iedereen aan het klagen was over dat iedereen naar buiten ging, en toen was binnen zitten weer slecht. En er wordt ook constant op bokkers gehamerd dat ze niet voor onzin naar buiten mogen zoals de bouwmarkt, maar als oma dan terug naar de appie voor een bloemetje wil (in mijn ogen echt niet in het kader van niet verplaatsen wanneer nodig, kan ook wel als ze weer boodschappen doet), is dat wel weer prima! Ik snap het ECHT niet meer hier. Het lijkt wel een wedstrijd om alles wat gezegd word hier maar meteen onderuit te halen.

Wat een rare post.

Er bestaat ook nog zoiets als persoonlijke keuze vrijheid in een democratie.
Dat mijn man en ik gewoon doorgaan met de "intelligente lockdown", omdat we denken dat dit beter is voor onze gezondheid dan mag oma toch andere keuzes maken. Ze houdt zich ad wet.

Laten we duidelijk zijn, ik maak me zeer veel zorgen over de versoepeling ook al begrijp ik heus wel dat de volledige economie opblazen door alles dicht te laten ook enorme gezondheidsrisico's met zich meebrengt.
Het is een keuze tussen 2 kwaaien zoals wij hier zeggen.

Moonfish *\o/*

Morris

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:24

Moonfish wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:25

sureido schreef:

Je zou er ook inhoudelijk op in kunnen gaan natuurlijk...

Ik heb dit al eerder gezegd en ik zal het nog wel vaker zeggen, zolang mensen blijven volhouden :"we doen dit voor jullie oudjes, blijf thuis". Ik vind het hypocriet, want het is gewoon niet waar. Dan zouden we al een paar winters maatregelen hebben getroffen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:26

Moonfish, *\o/* heerlijk...!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:27

Ik werk altijd al thuis, dus dat verandert niet, was ook niet veranderd.
Ik ga naar de supermarkt en naar onze pony. Verder niet. En dat houd ik nog zo lang mogelijk vol. Ik ga niet ineens andere dingen wel doen "omdat het mag". Mijn man en kinderen staan er ook zo in. Dus bij ons gaat er vanaf maandag niet ineens een andere koers gevaren worden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:29

O ja vergeten toe te voegen, ze loopt ook makkelijk langs iedereen af zonder 1,5 meter. Ik ben op en duur gewoon buiten gaan staan van ergernis. Met andere woorden ze heeft er gewoon dikke lak aan. En ja, prima dat zij andere keuzes maakt, maar ze woont wel bij ons dus dan worden wij daarmee ook meteen ziek als ze het oploopt. Ze kan toch wel een beetje rekening er mee houden? ...

Maar Marie_Anne, het was toch niet hetzelfde als de griep en daar mag het toch niet mee vergeleken worden? Het zijn wel oa de oudjes waarvoor we oppassen vind ik, want die leggen het loodje. Ik mocht bijvoorbeeld in het begin mijn vriendinnen niet zien omdat ik bang ben dat ik oma aansteek. Als ik ziek word is er namelijk zeer weinig aan de hand waarschijnlijk, maar dat is bij oma anders. Maar als zij zoveel ** er aan heeft, waarom zou ik dan nog op willen letten?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:30

rien10 schreef:
Ik werk altijd al thuis, dus dat verandert niet, was ook niet veranderd.
Ik ga naar de supermarkt en naar onze pony. Verder niet. En dat houd ik nog zo lang mogelijk vol. Ik ga niet ineens andere dingen wel doen "omdat het mag". Mijn man en kinderen staan er ook zo in. Dus bij ons gaat er vanaf maandag niet ineens een andere koers gevaren worden.

Zelfde hier hoor. Ik ben normaal altijd zeer progressief maar nu zijn we juist heel conservatief.
Gisteren de tondeuse over het hoofd van mijn man gehaald, Weer eens wat anders dan een paard :D
Was nog goed gelukt ook.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:33

moonfish13 schreef:
Toch levert het op de campings leuke dingen op hoor nu, covid.
Zelfvoorzienend moet je zijn dus afwasbak en washandjeswerk bij de meesten.
Krijg ik net een filmpje van mijn ouders dat mijn vader een douche gemaakt heeft bij een boom.
Hij heeft de doucheslang en douchekop van de caravan genomen, het altijd aanwezige reservepompje van de kraan genomen en deze op de accu van de mover aangesloten. :')
Hoe bedenkt hij het. :+
Straks komt de camping een speciekuip met warm water brengen en gaan de kids douchen.
Dikke pret nu al! :D

Je vader kan ook een watertankje of waterzak zwart schilderen en aansluiten op de douchekop. Met een beetje zon heeft hij binnen het uur warm water met mooi weer!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:33

sureido schreef:
O ja vergeten toe te voegen, ze loopt ook makkelijk langs iedereen af zonder 1,5 meter. Ik ben op en duur gewoon buiten gaan staan van ergernis. Met andere woorden ze heeft er gewoon dikke lak aan. En ja, prima dat zij andere keuzes maakt, maar ze woont wel bij ons dus dan worden wij daarmee ook meteen ziek als ze het oploopt. Ze kan toch wel een beetje rekening er mee houden? ...

Maar Marie_Anne, het was toch niet hetzelfde als de griep en daar mag het toch niet mee vergeleken worden? Het zijn wel oa de oudjes waarvoor we oppassen vind ik, want die leggen het loodje. Ik mocht bijvoorbeeld in het begin mijn vriendinnen niet zien omdat ik bang ben dat ik oma aansteek. Als ik ziek word is er namelijk zeer weinig aan de hand waarschijnlijk, maar dat is bij oma anders. Maar als zij zoveel ** er aan heeft, waarom zou ik dan nog op willen letten?

Het is zeker niet hetzelfde als griep. De griep platen we zijn gang gaan en dan zijn er gemiddeld zo'n 2500 doden per jaar. Zonder veel IC gebruik. En ja er is een zwaar griepjaar geweest met bijna 10.00 oversterfte.
Nu hebben we 10.000 oversterfte met een lockdown. Alleen daar zit al een mega verschil.

Zonder lockdown, hadden niet alleen veel meer corona doden, maar ook aan hartinfarcten, verkeersongelukken
etc etc , want geen plek in de zorg, of gelijk Corona over je andere probleem heen.

Ik dacht dat dat nu wel algemeen bekend was toch

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:36

Ja ik weet wel dat het niet hetzelfde is als griep hoor :+ die uitleg heb ik echt niet meer nodig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:37

Ik ben zoooo blij!
Het ging al heel goed maar wegens het grillige durf je pas te juichen als het 24 uur of langer zo blijft.
En elk normaal mens had sneller vocht afgebouwd maar dat is bij mij niet verstandig.
Van 1 liter naar niks is dom, want dan ga je namelijk ook 9 gram zout ineens omlaag.
En ik ben juist daar gevoelig op omdat ik voor mijn zouthuishouding medicijnen heb, om dat meer vast te houden.
Dus dat kun je gewoon beter niet doen in één keer, zonde van al het geduld als ik terugval.
Maar nu durf ik wel te uiten dat het echt goed gaat en het eind in zicht is.
Enige wat ik nog niet weet is de vitamine C, maar ik vloog gisteravond zo het dak door nu dat ik aan de oxazepam zat om mezelf te temperen. :=
Toen dacht ik echt: ehm volgens mij waren dat teveel vitamientjes. :+

Dus ik heb wel wat te vieren ja!
Het lijkt mij echt heel sterk dat ik nu terugval als ik af ga bouwen.
Stapelgek word ik van die zooi inmiddels. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:42

Eleeke schreef:
sureido schreef:

Het is zeker niet hetzelfde als griep. De griep platen we zijn gang gaan en dan zijn er gemiddeld zo'n 2500 doden per jaar. Zonder veel IC gebruik. En ja er is een zwaar griepjaar geweest met bijna 10.00 oversterfte.

Nu hebben we 10.000 oversterfte met een lockdown. Alleen daar zit al een mega verschil.

Zonder lockdown, hadden niet alleen veel meer corona doden, maar ook aan hartinfarcten, verkeersongelukken
etc etc , want geen plek in de zorg, of gelijk Corona over je andere probleem heen.

Ik dacht dat dat nu wel algemeen bekend was toch

Wat bedoel je met 10.000 oversterfte met een lockdown? Tot nu toe hebben we 5500 doden.
En ik vraag me af hoeveel ouderen er in een verzorg- of verpleeghuis sterven aan eenzaamheid.
We hebben de economie wel nodig... Dus het is wel goed dat er zo langzamerhand bedrijven open gaan. We kunnen ons niet eeuwig blijven verstoppen voor het virus en we zullen op een gegeven moment ons leven weer voor zover dat kan op moeten gaan pakken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:47

We hebben 5500 geregistreerde covid doden. Grootste gedeelte word niet meegerekend, namelijk de extra sterfte. Dat zijn er ook nog eens zo’n 4500 a 5500. Niet allemaal Corona slachtoffers maar een zeer groot gedeelte wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:48

De oversterfte is een kil cijfer van het CBS:
"normaal gesproken gaan er in deze week van het jaar x mensen dood,
dit jaar is dat x plus 'zoveel'",
het getal 'zoveel' is de oversterfte.

De 5500 doden zijn getest op corona, de doden uit de oversterfte kunnen de mensen zijn die zonder testen in verpleeghuizen stierven.

En wellicht moesten we het Zweedse model invoeren: afstand houden, mondkapjes en de economie weer laten draaien.
Relatief veel mensen in Zweden maken de ziekte covid-19 door met milde verschijnselen.

(Ik ben oa bezorgd voor het scenario dat we in de zomer weinig last hebben en dat in november 'de man met de zeis' opduikt. Hebben veel mensen in milde vorm de ziekte gehad, beschermt dit wellicht. )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:07

Rytir schreef:
moonfish13 schreef:
Toch levert het op de campings leuke dingen op hoor nu, covid.
Zelfvoorzienend moet je zijn dus afwasbak en washandjeswerk bij de meesten.
Krijg ik net een filmpje van mijn ouders dat mijn vader een douche gemaakt heeft bij een boom.
Hij heeft de doucheslang en douchekop van de caravan genomen, het altijd aanwezige reservepompje van de kraan genomen en deze op de accu van de mover aangesloten. :')
Hoe bedenkt hij het. :+
Straks komt de camping een speciekuip met warm water brengen en gaan de kids douchen.
Dikke pret nu al! :D

Je vader kan ook een watertankje of waterzak zwart schilderen en aansluiten op de douchekop. Met een beetje zon heeft hij binnen het uur warm water met mooi weer!

Punt is ik denk dat ze zoveel water nodig hebben dat dat nooit gaat werken haha.
Maar het sanitairgebouw is 20 meter verderop, dus de camping kan daar water vullen.
En dat doen ze echt met alle plezier hoor, mijn ouders staan daar ook al 15 jaar.
Waarschijnlijk hebben ze zelf nog staan kijken hoe die kinders lol hadden met douchen onder die boom. :j
Het is echt ons kent ons, de douche brengt vast een hoop saamhorigheid nu.
Nog even en elk veld krijgt een eigen douche onder een boom, want het is met zanderige kids wel dé oplossing.
En qua kosten hoeven ze het niet te laten denk ik zo.
Ik denk ook dat het idee allang ingepikt is en er meer boomdouches gemaakt zijn door gasten.
Het is ook heel rustig, dus dat is geen probleem.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 10-05-20 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:10

sureido schreef:

Nee, inderdaad kan het niet vergeleken worden, dat doe ik ook niet. Het is nieuw en onbekend en de ic's lopen heel snel vol. De zorg kan dat niet aan zonder maatregelen. Op de ic komt jouw oma waarschijnlijk helemaal niet terecht als ze ziek wordt, daar liggen vooral mannen van boven de 55 met overgewicht.

Mijn punt is: wees gewoon eerlijk, als er alleen ouderen en kwetsbaren zouden overlijden zouden we al deze maatregelen niet nemen. Dat gebeurt namelijk regelmatig in de winter en dan nemen we geen maatregelen. Griep is voor jouw oma ook heel gevaarlijk, zie je dan ook je vriendinnen niet, in het griepseizoen? Ik vind dat men op moet houden met dat schijnheilige: "we doen het voor jullie". Het is gewoon niet waar.
Eleeke schreef:
De griep platen we zijn gang gaan en dan zijn er gemiddeld zo'n 2500 doden per jaar. Zonder veel IC gebruik. En ja er is een zwaar griepjaar geweest met bijna 10.00 oversterfte.

Er is niet maar 1 jaar geweest met veel griepdoden.
In 2017/2018 waren het er inderdaad 10.000, maar in 2016/2017 waren er 7500 doden. In 2014/2015: 8600 doden. Niemand had het erover... Het gaat puur om de ic en de zorg nu.
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:19

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:24

Ann schreef:
In Duitsland is het reproductiegetal weer gestegen naar boven de 1.
Dit vind ik best wel zorgwekkend met de versoepelingen die gepland staan en het beu zijn (in zijn algemeenheid bedoeld) van de maatregelen hier in Nederland.

Bron: NOS

Ik vind het ook zeer zorgelijk, zeker gezien de duizenden mensen die gisteren aan het protesteren waren. Ik vond het donderdag ook bizar druk op de weg bij ons, bijna net zo druk als voor de pandemie.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:28

Super moonfish!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:30

Die verzorgingshuizen met hekken er om heen, lijkt wel een vesting. Wat zullen die mensen het zwaar hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:32