Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee_RS

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:22

Zijn er ook dieren die geen gewoontedier zijn? Je leest hier op bokt altijd "Een paard is een gewoontedier", "mensen zijn gewoontedieren", honden, katten etc. Maar zijn er überhaupt dieren die geen gewoontedieren zijn? En zo ja, hoe ziet hun gemiddelde week er dan uit? :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:32

Een gewoonte betekent minder energie uitgeven om de gewoonte uit te voeren, omdat het 'paadjes' uitslijt in je hersenen die makkelijker af te lopen zijn. Voor elk wezen is energiebesparing erg belangrijk. Dus ik zou zeggen dat elk wezen die op deze manier werkt, een gewoontedier is. Mogelijk dat dieren zonder hersenen anders werken.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:29

ReadTheRulez schreef:
Omdat zout uitdroogt

Het was een vraag met een knipoog... ;) ik weet wel waarom het zo is, ga er vanuit iedereen wel :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:56

Ja, als je een atoombommetje op de drempel legt komen er ook minder mensen in je huis :j

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:35

Sheran schreef:
Ja, als je een atoombommetje op de drempel legt komen er ook minder mensen in je huis :j

Ja maar daar lijdt je zelf en je huis ook onder, dus zou ik niet aanraden ;) dan zijn er beter oplossingen...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:01

Kennissen zijn afgelopen weekend van achteren aangereden door iemand die waarschijnlijk aan het telefoneren was.

Geen letsel, gelukkig, maar wel 2 auto's total loss.

Mijn kennissen zullen als slachtoffer hun schade vergoed krijgen.
Maar hoe gaat de verzekering om met de schade die de, waarschijnlijk telefonerende, veroorzaker zelf heeft?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:02

Als die persoon omnium verzekerd is wordt de schade vergoed. Anders niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:40

In het kader van slapen is even belangrijk als eten en drinken.
Waarom zijn er juist in de hulpverlenende sectoren dan zoveel shiften van 24h ?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:38

Pandora2 schreef:

Als ik denk aan zorg en brandweer, lijkt het me dat je tijdens een hoge prio niet zo even een ploegwissel kan doen...

Zal lijkt mij ook wel slaapdienst bij zitten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:10

Roodvos schreef:
Kennissen zijn afgelopen weekend van achteren aangereden door iemand die waarschijnlijk aan het telefoneren was.

Geen letsel, gelukkig, maar wel 2 auto's total loss.

Mijn kennissen zullen als slachtoffer hun schade vergoed krijgen.
Maar hoe gaat de verzekering om met de schade die de, waarschijnlijk telefonerende, veroorzaker zelf heeft?

Als er in procesverbaal vermeldt wordt dat er waarschijnlijk getelefoneerd was dan heb je kans dat je gekort wordt op de uitkering.
Ik was ooit slachtoffer van een aanrijding en had mijn gordel niet om volgens de politie. Werd mooi gekort op de uitkering omdat deels eigen schuld.
Ik wist het niet meer en mijn gordel hing wel uitgerekt in de auto.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:13

Janine1990 schreef:
Pandora2 schreef:

Als ik denk aan zorg en brandweer, lijkt het me dat je tijdens een hoge prio niet zo even een ploegwissel kan doen...

Zal lijkt mij ook wel slaapdienst bij zitten.

Maar een hoge prio kan net zo goed na 23u werken komen, dan kan je ook geen wissel doen.
Bij de urgentieteams zijn het in elk geval geen slaapdiensten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:47

Pandora2 schreef:
Maar een hoge prio kan net zo goed na 23u werken komen, dan kan je ook geen wissel doen.

Van beroeps brandweer weet ik dat de dan wel heen gaan. Of ze de klus afmaken weet ik niet. Maar daarna zijn ze wel 24 uur vrij. Die slapen wel gewoon op kazerne.

Vind het wel een leuke vraag... Vanuit mijn werk bij een fabriek weet ik dat er best strenge regels zijn voor ploegendiensten. Maar dat is maar productiewerk natuurlijk. Niet onbelangrijk, maar ze zijn bij ons echt streng.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:12

Janine1990 schreef:
Pandora2 schreef:

Van beroeps brandweer weet ik dat de dan wel heen gaan. Of ze de klus afmaken weet ik niet. Maar daarna zijn ze wel 24 uur vrij. Die slapen wel gewoon op kazerne.

Vind het wel een leuke vraag... Vanuit mijn werk bij een fabriek weet ik dat er best strenge regels zijn voor ploegendiensten. Maar dat is maar productiewerk natuurlijk. Niet onbelangrijk, maar ze zijn bij ons echt streng.

Ik heb een dag stage meegelopen bij de brandweer. Ze hebben 24u dienst. Gaan dan ook gewoon naar bed rond 23.00u savonds. Bij een melding gaan ze gewoon hun bed uit. Als je dienst er eigenlijk op zit, maar je bent nog bezig, maken ze dat af. De nieuwe ploeg zit wel gewoon op dat tijdstip klaar op de kazerne. Na de 24u dienst, heb je 48u vrij.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:21

Hahaha ja, leuk is de vraag wel. Vind ik ook :D En ik vraag het mij echt al heel lang af.

Ik heb in de bewakingssector ook diensten van 12h gedraaid en dan ben je echt gaar op het einde.
Maar dat kan aan mij liggen ook natuurlijk :')
Daar deden ze het om personeel te besparen :x

Brandweer heeft idd slaapdiensten.
Maar urgentie-artsen bijv dus niet echt. Kan mij voorstellen dat je na 20u wakker niet zo helder meer bent. Het zijn toch ook maar mensen :+
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 25-02-20 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:47

Waarom maken sommige virussen je zo ziek dat je eraan dood gaat? Dat is, vanuit het virus gezien, toch helemaal niet handig? Het lijkt me dat als de gastheer sterft, het virus ook sterft. En als iemand dood is, komt hij niet veel in aanraking meer met andere mensen, wat (lijkt mij) ook nadelig is vanuit het virus gezien, omdat het virus zich dan minder kan verspreiden.

Is een virus zoals het herpesvirus dan "slimmer" dan iets waaraan je overlijdt? Omdat je herpes de rest van je leven bij je draagt, en je dus de rest van je leven mensen kan besmetten.

Of is dit een verkeerde denkwijze? Vind dit wel interessant :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:58

Dat is ook een interessante idd ! :P
Misschien kunnen de biologen en wetenschappers onder ons hier antwoord op geven ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:18

Ik ken twee spoedartsen en beide zijn er zeer eerlijk over: je kunt beter iets voorhebben in het eerste deel van hun shift. Richting het eind speelt vermoeidheid zeker mee en komen er meer fouten en mindere drive.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:34

Balenciaga schreef:
Waarom maken sommige virussen je zo ziek dat je eraan dood gaat? Dat is, vanuit het virus gezien, toch helemaal niet handig? Het lijkt me dat als de gastheer sterft, het virus ook sterft. En als iemand dood is, komt hij niet veel in aanraking meer met andere mensen, wat (lijkt mij) ook nadelig is vanuit het virus gezien, omdat het virus zich dan minder kan verspreiden.

Is een virus zoals het herpesvirus dan "slimmer" dan iets waaraan je overlijdt? Omdat je herpes de rest van je leven bij je draagt, en je dus de rest van je leven mensen kan besmetten.

Virussen zijn de natuurlijke oplossing van overbevolking, alleen doordat we steeds beter medisch onderzoek hebben gaan er minder mensen aan dood, bijna alle soa's hebben ook de potentie om dodelijk te zijn maar er zijn medicijnen tegen ontwikkeld

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:36

Balenciaga schreef:

Verspreiden die "doodgaan-virussen" zich niet op een gemakkelijkere en dus snellere manier waardoor het niet uitmaakt dat je initiële gastheer doodgaat. Als je door de lucht verspreid wordt en een kuchje is voldoende om besmet te raken, dan is dat gemakkelijker dan als je echt door fysiek contact verspreid wordt, dan kan het al wat langer duren en moet je gastheer ook langer leven.

Maar ik weet niet of virussen zo denken. :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:27

Virussen denken niet. Het is geen organisme zoals een bacterie.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:37

Maar een virus heeft toch wel genen/DNA? En alles in het leven draait toch om het doorgeven van die genen?

Wat voor mij nogal tegenstrijdig klinkt, aangezien een virus niet leeft. Maar ook wel weer logisch. Vanuit dat oogpunt komt ook mijn vraag: virus moet genen doorgeven --> dan waarom gastheer vermoorden die ervoor zorgt dàt die genen kunnen worden doorgegeven?

Mijn biologische basis is niet heel erg onderlegd nee :Y)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:12

Een virus is een stukje RNA. Dus geen genen :). Het kan dus ook niet redeneren, alleen zichzelf kopiëren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:22

poes schreef:
Ik ken twee spoedartsen en beide zijn er zeer eerlijk over: je kunt beter iets voorhebben in het eerste deel van hun shift. Richting het eind speelt vermoeidheid zeker mee en komen er meer fouten en mindere drive.

Dat vermoeden had ik al :D Het zijn tenslotte ook maar mensen.
Alleen degenen die zulke zware shiften in het leven geroepen hebben, hadden beter eerst nagedacht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:03

Pandora2 schreef:
poes schreef:

Dat vermoeden had ik al :D Het zijn tenslotte ook maar mensen.
Alleen degenen die zulke zware shiften in het leven geroepen hebben, hadden beter eerst nagedacht.

Maar je hebt toch ook operaties van 48+ uur?
Of kijk ik te veel tv? :')

Daar kan je toch niet altijd vooraf op voorbereiden...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:48

Balenciaga schreef:

Als virus hoef je toch niet steeds dezelfde gastheer te hebben? Zolang je maar zorgt dat je een nieuwe gastheer vindt voordat de oude op is (of net daarna - ebolapatiënten zijn op hun besmettelijkst net na overlijden), dan kun je het prima volhouden, ook als je behoorlijk dodelijk bent.
Je kunt als virus zelfs het gedrag van je gastheer zo aanpassen dat je extra kans hebt om je te laten verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan wat het rabiësvirus met zijn patiënten doet net voordat ze overlijden.

Wat je ook nog kunt doen, is jarenlang sluimerend aanwezig zijn en pas na lange tijd überhaupt symptomen veroorzaken. Op die manier kun je nog steeds heel dodelijk zijn (denk aan onbehandelde HIV), maar heb je alle tijd om verspreid te worden voordat het zover komt.
Laatst bijgewerkt door oomens op 25-02-20 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt