Ja gisteren eerste kuiken uit ei gekomen. Ben benieuwd wat er straks eruit is gekomen.
Moonfight
Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-20 10:05
Hee ik zie daar een kuikentje Marcella! Is het er maar eentje? Oh ik zie nu je reactie! Hoop dat er nog wat uitkomt!
DMH, dat is een nette prijs hoor. Ik looi de huiden zelf en er komt best wat arbeid bij kijken . Jammer dat die ene ooi niet drachtig lijkt te worden...
Wij hebben afgelopen weekend 4 kalkoenhanen geslacht. We hadden 15 kuikens gekocht waarvan 10 hanen en 5 hennen. De heren waren ondertussen flink aan het knokken. We hebben ze gevild ipv geplukt en daarna helemaal uitgesneden. Van alle botten hebben we heel wat liters bouillon getrokken en gewecked. Van het vlees draaien we gehakt en maken we kalkoenburgers. Ik stond er van versteld hoeveel er vanaf kwamen! Gisteravond 48 stuks gemaakt en vanavond komen daar minimaal nog 24 bij.
Oh dat zijn al beste beesten Moonfight! Heb je ook een idee van welk ras het is? Die van mij hebben eigenlijk gewoon anderhalf a twee jaar nodig om echt vlees aan te gaan zetten, dus iets inkruisen dat wat harder groeit is wel welkom.
En bedankt voor het aanbod, Prairy, ik wil ergens wel graag maar omdat ze ook zo groot worden - en het best even duurt voor er iets aan komt - twijfel ik of ik het nog een poging ga geven.
Anoniem
Geplaatst: 23-10-20 16:15
Wat zijn jullie opeens snel gegaan!
Marcella: Wat leuk, kuikentje! Hoeveel zijn het er ondertussen? De schalen mag je gewoon laten liggen
Indien: Gulzig wild konijn? Wel zonde, is nochtans zeer lekker.
Juval: Wil je met de fazanten kweken?
Moonfight: Ja ik vind het ook een nette prijs maar mijn vriend vindt het veel te duur. Nog even nadenken dus. Wel knap dat je het zelf doet! Hele mooie opbrengst van 5 kalkoenen zeg! Mooie wintervoorraad.
Hier staan er 4 konijnen op de planning om te slachten. Ennnn... Het dak is eindelijk waterdicht! Tijdelijk maar, tot eind april. Maar goed, het is al iets. Adviesbureau heeft ons de stempel spoed gegeven maar het duurt alsnog weken voor wij iets geregeld krijgen
DMH, wat zonde van de ooi maar wel interessant om haar te laten looien. Fijn ook dat het dak dicht is en de konijnen klaar zijn
Marcella, wat een mooie haan zeg! En wat leuk dat er kuikentjes uitgekomen zijn. Hoeveel zijn het er nu?
Mijn eenzame Marans heeft vandaag voor het eerst een ei gelegd en de Schijndelaar is ook aan de leg geraakt van de week. Dat maakt het eierdoosje een heel stuk levendiger.
De oude haan was van de week gegrepen door een hond maar gelukkig heeft een oplettende buurtbewoner het hek open gezet zodat hij in de tuin kon vluchten (waar de hond niet in kon). Hij is nu staartloos maar leeft, gelukkig, nog.
Altijd leuk die blauwige eieren! Ik heb nu ook drie Maransen en ik vind het er erg leuk uitzien, die donkerbruine eieren. Fijn dat je haan het gered heeft.
HMD, gelukkig een oplettende buurtbewoner! Kwam haan er nog goed vanaf. Mooie kleur eitjes!
Wij hebben een zielige kip.. ze eet wel goed, maar is erg rustig. Normaal is ze erg fel en mag er maar 1 kip in de buurt komen. Kam hangt wat slap, staart omlaag. Buik was vrij hard vanmiddag. Morgen zien of ze beetje is opgeknapt. Ze is de oudste, maar geen idee hoe oud, hebben haar geadopteerd van iemand. Zorgenkipjes soms..
Tot nu toe 2 kuikens inclusief die van gisteren. Had vandaag gehoopt op nummer 3, maar die had blijkbaar nog geen zin erin. Val mij op dat het wel dikke schalen zijn.
Compost bak die naast de ren staat gaat verbouwd worden tot kuiken hok. Moet alleen even kijken wanneer, want heb nu nog 6 dagen van de 7 om te werken.
Century
Geplaatst: 23-10-20 22:27
Heb je drie eieren in totaal, Marcella?
Beterschap voor je kip, idinn!
Weet iemand of je kastanjepuree (hartig en zoet) lang kan bewaren? Ik heb nog geen weck-ketel, maar kan wel luchtdicht verpakken. Ik wil mijn kilo's graag verwerken zodat ik ze langer kan bewaren, en wil met name hartige en zoete puree/crème maken. Maar dan moet het niet na drie weken bedorven zijn. Ik denk dat recepten met slagroom sowieso afvallen.
@Century : Vriezer is vermoed ik je beste optie, afhankelijk van het recept al klaargemaakt of enkel als puree.
Of misschien dat ze gedroogd (dus rauw) het ook een stukje langer uithouden, al zal je ze dan een tijdje in water moeten weken voordat je ze verwerkt en dat zal in de koelkast moeten, omdat als er iets opzit dat anders heel rap je kastanjes laat rotten/schimmelen.
Ik weet van vorig jaar dat ze heel snel bedorven waren toen ik ze rauw had laten liggen. Dacht dat je ze net als walnoten en hazelnoten kon laten liggen, maar dat is niet zo haha. Ik denk dat ik dan een enkele pot gewoon in de voorraadkast zet en de rest ga invriezen... dat is misschien wel het beste. Moet die grotere vriezer er toch van komen.
Veel noten, etc. worden ook wel in zout bewaard, ook om het vochtgehalte omlaag te krijgen. Dan zitten ze wel gewoon in hun schil, anders nemen ze zout op en smaken ze enkel daar naar. Zak van 25kg veezout kost ook niet zoveel en heb je zat aan. Zo in een afgesloten pot kan het juist misgaan als er nog teveel vocht in zit.
julius_juut
Geplaatst: 24-10-20 09:57
Denk dat ik zelf voor de diepvries zou gaan, maar geen idee of dat wat met de structuur doet.
Ik had gisteren een 'getver' momentje. Een kippenhok dat begin zomer even bewoond was en al een paar maand niet in gebruik is even naar de oprit gehaald zodat de parelhoenkuikens daar veilig met warmteplaat in kunnen. Even schoonmaken: het 'zand' dat ik weg wilde vegen was geen zand, maar een enorme massa mijt/bloedluis. Eerste en laatste keer dat ik een hok van marktplaats haal in plaats van zelf maken, dit ding bestaat zo'n beetje voor 80% uit naden en kieren. Gisteren schoongespoten met water en alles ingespoten met veerust, straks maar eens kijken of dat afdoende was of dat ik hem echt uit elkaar moet halen om de boel schoon genoeg te krijgen. Bah bah bah!
Marcella
Geplaatst: 24-10-20 10:39
Veerust werkt ook super tegen ongedierte in het hout.
Iemand tips wat een lekkere braam zoals die met doorns. Wil alleen nu toch maar zonder. Huidige is namelijk niet te eten die gaat weg (doornloze).
Ervaringen met kruisingen framboos mag ook.
Anoniem
Geplaatst: 24-10-20 16:52
HMD: Dat was schrikken voor de haan! Mooi kleurenpallet
Idinn: Is de kip al wat beter?
Century: Geen ervaring mee, maar klinkt wel heel lekker
Julius: Respect dat je het nog hebt proberen schoonmaken, ik had het direct opgebrand denk ik
Sorry Marcella, geen tips.
Zo, konijnen liggen te versterven. Laatste keer dat ik kweek met Californiers. Goede groeiers maar abcessen, onvoorstelbaar. Dan heb ik er liever die wat trager groeien. Ook telkens gigantisch veel sterfte. Ik verlies met gemak 50% wat ik bij mijn Lotharingers en kruisingen dus niet heb. Duidelijk overkweekt.