Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:06

MarlindeRooz schreef:
Het valt mij ook mee!

Dood: 0.0004%
Ziekenhuis: 0.028%

En dan heb ik officieel nog wel “overgewicht”. Wel volgens BMI die niet kijkt waar het vet zit. :+

Hier precies dit en

The absolute risk of a COVID-19 associated death is 1 in 250000.

This is in rank 11 out of 100, where 100 is most at risk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:15

@lenaatje, de sneltest was bij mij heel snel tweede paasdag.
Online gemaakt, binnen 70 minuten had ik alles rond. Inclusief de rit er naar toe en weer thuis.
Plannen en testen dus er bij gerekend.

Nu nog steeds geen uitslag van ggd test. Inmiddels 44 uur geleden dat ik getest ben.
Bijna 60 uur na het maken van de afspraak.

Popstra

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:20

Hoor net op tv er 100 teststraten door Nederland beloofd waren maar dat er nu nog maar 30 zijn... in Drenthe is er helemaal niks maar daar komt er wel 1 in Assen nu...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:40

Afbeelding

Hoopvol, -O- hoezo risico groep. :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:42

Popstra schreef:
Hoor net op tv er 100 teststraten door Nederland beloofd waren maar dat er nu nog maar 30 zijn... in Drenthe is er helemaal niks maar daar komt er wel 1 in Assen nu...

Ik ben het bericht aan het zoeken want ik begrijp hem niet helemaal.. Bedoelen ze hier de GGD-teststraten mee of wat?

Want de GGD-teststraat zit er al ruime tijd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:43

Ik zit ook een stuk meer in die risicogroep.
Maar dat wist ik zelf ook al.

Dit soort tooltjes vind ik nog wel enig risico met zich meebrengen. Vooral voor mensen die het verschil tussen statistisch kans en realiteit niet snappen.

Zelfs als een kans heel laag is, kun je nog altijd dat pechgeval zijn dat dus wel overlijdt zeg maar.

Ik hoop niet dat mensen door dit tooltje gaan denken dat ze nauwelijks risico lopen, en dus nog beroerder omgaan met de huidige maatregelen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:50

En ik hoop niet dat mensen door dit tooltje zich nog meer gaan voelen en gedragen als risico terwijl ze dat eigenlijk niet zijn omdat ze het verschil tussen statistische kans en realiteit niet begrijpen ... :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:51

Het is niet te hopen nee. Staat ook een dikke disclaimer in. Stel 1 op de 100000 wordt aangereden op een zebrapad. De kans is dus klein maar je zult maar net die ene zijn

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:53

Pandora2 schreef:
En ik hoop niet dat mensen door dit tooltje zich nog meer gaan voelen en gedragen als risico terwijl ze dat eigenlijk niet zijn omdat ze het verschil tussen statistische kans en realiteit niet begrijpen ... :+

Mocht je een weekje in mijn schoenen willen lopen: je ben welkom... :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:53

Nou zolang de mensen uit de risicogroep zich nog slechter aan de regels houden dan ik doe maak ik me nog weinig zorgen. En zie ik vandaag gewoon 2 mensen (apart van elkaar) in plaats van 1.

En dat terwijl mijn risicogroep familieleden gewoon lekker met 5+ mensen bij elkaar zitten. :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:55

Mijn moeder roept dat ze in een risico groep zit met astma. Maar dat valt als ik de tool moet geloven nog best mee. Ik denk dat het goed is om het een beetje in perspectief te zien. Veel mensen denken dat ze in een risico groep vallen, maar in de praktijk kan dat risico best laag zijn als je naar de procenten gaat kijken. De tool houdt wel geen rekening met restklachten. Dat zou mooi zijn als we straks ook meer inzicht krijgen in waarom sommigen lang restklachten houden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:56

MarlindeRooz schreef:
Nou zolang de mensen uit de risicogroep zich nog slechter aan de regels houden dan ik doe maak ik me nog weinig zorgen. En zie ik vandaag gewoon 2 mensen (apart van elkaar) in plaats van 1.

En dat terwijl mijn risicogroep familieleden gewoon lekker met 5+ mensen bij elkaar zitten. :+

Dat valt mij ook alsmaar vaker op inderdaad. :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:57

Femke_Tweety schreef:
Pandora2 schreef:

Mocht je een weekje in mijn schoenen willen lopen: je ben welkom... :')

Ik denk dat jij echt niet in mijn schoenen wil lopen. Nog geen dag. Dus die ruil gaat niet door... :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:58

SusanH schreef:
Mijn moeder roept dat ze in een risico groep zit met astma. Maar dat valt als ik de tool moet geloven nog best mee. Ik denk dat het goed is om het een beetje in perspectief te zien. Veel mensen denken dat ze in een risico groep vallen, maar in de praktijk kan dat risico best laag zijn als je naar de procenten gaat kijken. De tool houdt wel geen rekening met restklachten. Dat zou mooi zijn als we straks ook meer inzicht krijgen in waarom sommigen lang restklachten houden.

Dat is ook al eerder bekend gemaakt. Leeftijd is veel risicovoller dan de aandoening.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:00

Iedere gek zijn gebrek toch. :D

Laat het wel duidelijk zijn dat mensen met weinig risico minder intrinsieke motivatie hebben om thuis te blijven. Dat is natuurlijk een stuk makkelijker als je zelf geen grote kans hebt op directe gevolgen bij een besmetting. :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:02

Dat dus.

Ik kijk wel link uit momenteel.

(Afgelopen jaar 2x visite in huis, ná doorvragen over klachten. Ga momenteel niet naar fysio, wel hard nodig. Spreek alleen 1op1 af buiten. Boodschappen eens per week op veilig uurtje Etcetera)

Paar maanden nog. Dan zit bij mij de enting er in ieder geval in en gaat het sowieso heel erg teruglopen met corona.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:07

MarlindeRooz schreef:
Iedere gek zijn gebrek toch. :D

Laat het wel duidelijk zijn dat mensen met weinig risico minder intrinsieke motivatie hebben om thuis te blijven. Dat is natuurlijk een stuk makkelijker als je zelf geen grote kans hebt op directe gevolgen bij een besmetting. :)

Is al de 3e keer dat ik die uitdrukking vandaag hoor / lees :')
Er hangt wat in de lucht volgens mij :P

Weinig risico hier, maar mijn leven is nu eigenlijk niet zo anders dan de voorbije 10 jaar dus die maatregelen zijn geen probleem voor mij.

MarlindeRooz

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:10

Ja dat is fijn!

Ik ben zo blij dat de avondklok naar 22:00 is en zometeen weggaat. Met een langeafstandrelatie is het soms echt lastig combineren. :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:21

Winged schreef:
Popstra schreef:

Ik ben het bericht aan het zoeken want ik begrijp hem niet helemaal.. Bedoelen ze hier de GGD-teststraten mee of wat?

Want de GGD-teststraat zit er al ruime tijd.

Dat werd niet gezegd. Ik denk dat ze sneltest straten bedoelen!? Het werd namelijk genoemd tijdens een item over de versoepelingen en het testen voor keukenhof, dierentuin..dat soort dingen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:24

Niet alleen leeftijd Toch? IC schijnt juist vol te liggen met mannen van boven de 50 met overgewicht. Dus wat ik als leek zie: leeftijd is een risico omdat dan je afweer minder goed gaat werken. En overgewicht bij vooral mannen boven de 50 ook ivm de afweer reactie die in overdrive gaat.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:25

Popstra schreef:
Dat werd niet gezegd. Ik denk dat ze sneltest straten bedoelen!? Het werd namelijk genoemd tijdens een item over de versoepelingen en het testen voor keukenhof, dierentuin..dat soort dingen

Dat zou inderdaad nog best kunnen. Volgens mij zit er 1 in Groningen... Ik zal mijn oren even ophouden :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:28

Hebben mede thuiszitters het ook dat af en toe de muren op je af komen?
De drie rondjes per dag met de hondjes ok, maar verder dus steeds thuis, terwijl je eigenlijk zoveel meer zou willen.

Zou zo graag met camper willen weg gaan, lukt niet dus helaas, wel een moment om hem te verbouwen :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:30

SusanH schreef:
Niet alleen leeftijd Toch? IC schijnt juist vol te liggen met mannen van boven de 50 met overgewicht. Dus wat ik als leek zie: leeftijd is een risico omdat dan je afweer minder goed gaat werken. En overgewicht bij vooral mannen boven de 50 ook ivm de afweer reactie die in overdrive gaat.

Ik had het over de aandoening astma

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:31

Pandora2 schreef:

Ik heb poosje terug aan mijn longarts gevraagd hoe dat nu zit met risico als je een longaandoening hebt. Je loopt geen risico op eerdere besmettig dan een ,gezond, persoon maar de eventuele schade kan wel funest zijn als je al slechte longen hebt. ( emfyseem e.d door eerdere infecties)

Het risico op het besmet raken is dus net als bij iedereen hetzelfde. Geen rede om je daar over druk te maken.
Komt bij longpatienten vaak al ontstekingsremmende medicijnen e.d gebruiken en in mijn geval dan altijd al drukte liever vermijde en handjes altijd goed wasten plus ik ook al liever niet zoende tijdens begroeting.

Maar goed, je zit er niet op te wachten de l*l te zijn natuurlijk. Dat zit niemand.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:32

SusanH schreef:

Iets nuance mag ook wel hoor. Het klopt dat die er meer liggen, maar niet alleen maar zeg maar.
Er liggen ook mensen zonder overgewicht maar COPD en astma is ook geen fijne bij een longziekte.
Ook voorgeschiedenis blanco is niet zeldzaam.