Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:15

secricible schreef:
sassefras schreef:
kritisch is t nu vooral met de beschikbare IC bedden (was t zaterdag ? dat ik met deze voorspelling compleet belachelijk gemaakt werd hier |( )

Ehm, niemand heeft je belachelijk gemaakt dat het kritisch ging worden deze week. Dat waren namelijk ook gewoon de voorspellingen. Het enige waar mensen kritiek op hadden was dat je het over veel minder bedden had dan er zijn (je sprak over 600 bedden op de hele Nl bevolking)

Precies....

En ook nu is er zover ik weet helemaal nog geen sprake van een tekort. Vooral in het noorden is nog plek zat (hoor ik van medewerkers uit de ziekenhuizen hier) en ze zijn op dit moment aan het opschalen naar 1500, en dan volgende week naar 2300.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:16

Vanmiddag heeft mijn Fysiotherapeut de behandeling van morgen afgezegd. Ik baal als een stekker (heb echt veel pijn momenteel en last van uitval in beide armen), maar alle begrip er voor. Toch had ik verwacht dat zaken als fysiotherapie we door zouden blijven gaan, hoewel afstand houden niet mogelijk is bij mijn behandeling.

Meteen maar voor 8 april weer een afspraak gemaakt, ik blijf braaf mijn oefeningen doen en nu maar duimen dat ik de komende twee weken niet helemaal vast ga zitten. Mijn HA heeft vast betere dingen te doen dan mij nog meer pijnmedicatie voorschrijven.

Gelukkig werk ik in de procesindustrie en produceert ons bedrijf voor de pharma, werk genoeg dus.
Ik kom er dagelijks uit en blijf voldoende beweging krijgen, ik moet er niet aan denken om nu ook nog thuis te zitten, volgens mij gaat mijn lijf dan echt op slot, maar ach ook dat is niet onoverkomelijk.

Nog meer mensen die nu de fysio missen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:17

bigone schreef:
Rivm heeft ook elke keer aangegeven dat het kritische punt eind deze week is en aangezien gisteren pas weer aanvullende maatregelen zijn genomen zal het nog wel langer kritisch blijven. Heftig voor al die medewerkers in de gezondheidszorg en diep respect en ik hoop met heel mijn hart dat ze niet voor hetzelfde drama als in Italië en Spanje komen te staan .

Dit is toch de piek die moet gaan afzwakken door de eerste maatregelen? Het is soms lastig graven naar verleden, maar volgens mij gaan we eind deze week de effecten zien van de eerste forse maatregelen (scholen dicht e.d.) toch? En dan kunnen de maatregelen van deze week over 2 weken weer veranderingen laten zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:17

Ja ik mis de fysio ook! Maar ze werken bij mij wel met video bellen dat ze kunnen helpen met oefeningen doen enzo.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:18

Daphara schreef:
Nog meer mensen die nu de fysio missen?

* steekt vinger op *

Ik mis mijn lymfoedeemtherapeute sinds vandaag. Ga even aankijken hoe het loopt.

elnienjo

bigone schreef:
Ja dat hebben ze wel gezegd . Maar met je eens dat logopedie niet in alle gevallen een eerste levensbehoefte is, echter, mensen die net een beroerte hebben gehad daarvan is bewezen dat er het eerste half jaar nog veel kan verbeteren dus voor hun verdere leven misschien wel.

Klopt hoor! Mijn moeder heeft ook veel baat gehad bij logopedie na haar hersenbloeding.
Maar dat zouden we in deze coronacrisis wel via beeldbellen opzetten ipv face to face.

sassefras

secricible schreef:
sassefras schreef:
kritisch is t nu vooral met de beschikbare IC bedden (was t zaterdag ? dat ik met deze voorspelling compleet belachelijk gemaakt werd hier |( )

Ehm, niemand heeft je belachelijk gemaakt dat het kritisch ging worden deze week. Dat waren namelijk ook gewoon de voorspellingen. Het enige waar mensen kritiek op hadden was dat je het over veel minder bedden had dan er zijn (je sprak over 600 bedden op de hele Nl bevolking)

1200, waarvan er zaterdag nog 600 beschikbaar waren |( , voor nu dus 5, al wordt er druk gewerkt aan meer
Laatst bijgewerkt door sassefras op 24-03-20 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:19

LadyMadonna schreef:
Waarom is het toch altijd als Werkendam in het nieuws komt het negatief en religieus is?
https://www.telegraaf.nl/c/1936505274/

Wauw dit vind ik echt schokkend wat zo'n man zegt/beweerd. Echt arme kinderen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:21

elnienjo schreef:
bigone schreef:
Ja dat hebben ze wel gezegd . Maar met je eens dat logopedie niet in alle gevallen een eerste levensbehoefte is, echter, mensen die net een beroerte hebben gehad daarvan is bewezen dat er het eerste half jaar nog veel kan verbeteren dus voor hun verdere leven misschien wel.

Klopt hoor! Mijn moeder heeft ook veel baat gehad bij logopedie na haar hersenbloeding.
Maar dat zouden we in deze coronacrisis wel via beeldbellen opzetten ipv face to face.

Elnienjo, je weet dat de logopedist niet alleen voor spraak is, maar in de ouderenzorg ook een onmisbare rol speelt voor veilig kauwen en slikken? Dat gaat je met videobellen niet lukken... en veel mensen met een besmetting krijgen problemen met eten en drinken, doordat ze te benauwd of te verzwakt zijn om normaal te kunnen kauwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:23

sassefras schreef:
secricible schreef:

1200, waarvan er zaterdag nog 600 beschikbaar waren |( , voor nu dus 54

Waarom roep je dingen die niet waar zijn als ik vragen mag?
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/n ... ~a91a8c88/

546 bedden bezet en de capaciteit is al verhoogd. Einde week naar 1500 en daarna naar 2300.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:23

Yvank_ schreef:
secricible schreef:
[quote="sasse

Precies....

En ook nu is er zover ik weet helemaal nog geen sprake van een tekort. Vooral in het noorden is nog plek zat (hoor ik van medewerkers uit de ziekenhuizen hier) en ze zijn op dit moment aan het opschalen naar 1500, en dan volgende week naar 2300.[/quote] Ik heb nog niet gelezen dat we zoveel IC bedden beschikbaar hebben (2300)

mariekeoo

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:25

ik lees net over de 2300, maar daar zijn de materialen nog niet voor beschikbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:25

Dat was wel op het nieuws net :j dat ze eind deze week 1500 hebben en daarna door zullen gaan richting 2300 maar daarvan afhnakelijke wel zijn natuurlijk van apparatuur. In ieder geval zijn ze nu volgensmij zeker niet bang voor een tekort dat er maar 50 plekkies meer zouden zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-03-20 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:26

Heeft iemand hier de Netflix docu Pandemic gekeken ?? Ik weet niet of ik verder durf te kijken dan aflevering 1 eigenlijk :+
misschien moeten ze die verplicht alleen uitzenden wereldwijd de komende weken, dat er niets anders te kijken valt.

Misschien dat mensen het dan snappen...

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:32

corine1981 schreef:
Heeft iemand hier de Netflix docu Pandemic gekeken ?? Ik weet niet of ik verder durf te kijken dan aflevering 1 eigenlijk :+
misschien moeten ze die verplicht alleen uitzenden wereldwijd de komende weken, dat er niets anders te kijken valt.

Die wil ik zien maar heb geen Netflix _O-

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:32

secricible schreef:
bigone schreef:
Rivm heeft ook elke keer aangegeven dat het kritische punt eind deze week is en aangezien gisteren pas weer aanvullende maatregelen zijn genomen zal het nog wel langer kritisch blijven. Heftig voor al die medewerkers in de gezondheidszorg en diep respect en ik hoop met heel mijn hart dat ze niet voor hetzelfde drama als in Italië en Spanje komen te staan .

Dit is toch de piek die moet gaan afzwakken door de eerste maatregelen? Het is soms lastig graven naar verleden, maar volgens mij gaan we eind deze week de effecten zien van de eerste forse maatregelen (scholen dicht e.d.) toch? En dan kunnen de maatregelen van deze week over 2 weken weer veranderingen laten zien?

Scholen dicht gaan we (als het RIVM gelijk heeft na hun onderzoek) weinig van merken.
Wel van het afstand houden, samenscholen etc.
Hopelijk dit weekend en anders dr week erop.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:33

corine1981 schreef:

Ik zag het voorbij komen, maar aangezien ik van de weeral het Corona protocol moest schrijven voor ons bedrijf, voelde ik er niets voor om dergelijke dingen te bekijken.

Heb wel gedacht dat films als Outbreak en Contagion nu mensen misschien wat verstandiger zou maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:34

Yvank_ schreef:
sassefras schreef:

1200, waarvan er zaterdag nog 600 beschikbaar waren |( , voor nu dus 54

Waarom roep je dingen die niet waar zijn als ik vragen mag?
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/n ... ~a91a8c88/

546 bedden bezet en de capaciteit is al verhoogd. Einde week naar 1500 en daarna naar 2300.

Maar die 546 zijn de coronapatiënten. Hoeveel andere patiënten liggen er nog op de IC dan?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:35

corine1981 schreef:

Die heb ik gekeken! Bijzonder interessant en niet beangstigend.
Het heeft de wereld niet vernietigd en ze zijn er al vaker overheen gekomen. Dat is ook wel bemoedigend toch?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:41

Precieze aantal is niet bekend. Dat fluctueert ook teveel.
Maar normaal is ongeveer 50% bezet, dus zo'n 600 bedden. Dat zijn er nu fors minder want alle geplande IC opnames zijn geannuleerd (na OK). Die bedden zijn dus vrij.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:43

Van de 1150 IC bedden tot vorige week waren er 575 bedden gereserveerd voor Corona, de rest voor andere IC patienten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:45

Miepmiept schreef:
Van de 1150 IC bedden tot vorige week waren er 575 bedden gereserveerd voor Corona, de rest voor andere IC patienten.

Ben benieuwd waar die cijfers van komen? Ik begreep namelijk dat dat aan het begin zo was maar dat er nu al een groter percentage beschikbaar is doordat OKs niet door gaan.

Edit: ik vond hem zelf al. Ik zat mis met normaal 50% gevuld, sorry!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:47

Sinds gisteren 350 bedden ofzo erbij gelukkig.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:48

Miepmiept schreef:
Sinds gisteren 350 bedden ofzo erbij gelukkig.

Das maar goed ook, anders hadden we nu al met krapte gezeten haha

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:51

Nou idd, nu hopen dat de rest van de bestelde apparatuur en mondkappen ook gauw komt. De IC voorzitter vanavond bij Jinek gaf ook aan dat het spannend gaat worden komende tijd.