Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:51

Shadow0 schreef:
Purny: ik heb werkelijk geen flauw idee wat de bedoeling is van wat dan ook. En ik weet ook niet of het afhandelscript van de testlijn al is aangepast.

Volgens mij zijn ze verplicht om je te testen wanneer je aangeeft positief op de sneltest te zijn.

Shadow0

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:54

Sneltest wel, maar geldt dat nu ook al voor de zelftests?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:57

Positieve zelftest
Is de uitslag van de zelftest positief? Dan heeft u waarschijnlijk corona. U moet dan maatregelen treffen, zoals thuisblijven. Ook uw huisgenoten blijven thuis. Én u moet de uitslag laten bevestigen door een test door de GGD. Een zelftest is namelijk minder betrouwbaar dan de test op de GGD testlocatie. Hierdoor is er kans dat uw positieve uitslag vals alarm is. Als de hertest bij de GGD negatief is, mogen u en uw huisgenoten weer naar buiten.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/zelftesten-en-het-coronavirus

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:57

Maar wat zou de meerwaarde zijn om bij een positieve test alsnog bij de GGD te gaan testen? Kun je vals positief testen dan? Als je hem ook echt interpreteert als positief en je gaat in isolatie is het toch oké lijkt me?

Ik kan nergens terugvinden of je ze bijv mag gebruiken voor op dag 5 voor je kind als deze in quarantaine zit wegens een positief klasgenootje waarbij ze niet 15 min of langer binnen 1,5 m van dat besmette kind is geweest.

Laatst las ik ergens dat ze best betrouwbaar waren. Het lijkt mij ook dat dat moet, want als je wel zelf mag testen maar je mag er vervolgens niet vanuit gaan dat de uitslag op dat moment klopt, heb je er ook niks aan. Natuurlijk test een enkeling vals-negatief, maar dat heb je bij een gewone PCR ook.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 08-04-21 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:04

Ga je in isolatie en heb je verder geen contacten gehad kan ik me dat voorstellen. Maar test je omdat je bvb twee dagen later een sollicitatiegesprek hebt of iets anders dan zou ik wel de ggd test doen want dan is het wel handig om te weten of je echt Corona hebt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:06

Vayo schreef:
Maar wat zou de meerwaarde zijn om bij een positieve test alsnog bij de GGD te gaan testen? Kun je vals positief testen dan? Als je hem ook echt interpreteert als positief en je gaat in isolatie is het toch oké lijkt me?

Ik kan nergens terugvinden of je ze bijv mag gebruiken voor op dag 5 voor je kind als deze in quarantaine zit wegens een positief klasgenootje waarbij ze niet 15 min of langer binnen 1,5 m van dat besmette kind is geweest.

Laatst las ik ergens dat ze best betrouwbaar waren. Het lijkt mij ook dat dat moet, want als je wel zelf mag testen maar je mag er vervolgens niet vanuit gaan dat de uitslag op dat moment klopt, heb je er ook niks aan. Natuurlijk test een enkeling vals-negatief, maar dat heb je bij een gewone PCR ook.

Ik weet het niet, hoop er zo min mogelijk gebruik van moeten te maken
Laatst bijgewerkt door purny op 08-04-21 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:06

bigone schreef:
Ga je in isolatie en heb je verder geen contacten gehad kan ik me dat voorstellen. Maar test je omdat je bvb twee dagen later een sollicitatiegesprek hebt of iets anders dan zou ik wel de ggd test doen want dan is het wel handig om te weten of je echt Corona hebt.

Ja dan inderdaad wel. Ik vraag me alleen af of je echt vals positief kunt testen of dat de GGD gewoon graag je gegevens wilt? En stel dat dan de uitslag negatief is ... durf je daar dan wel op te vertrouwen vraag ik me af?

Purny, maar waarom zouden ze deze dan toegelaten hebben? Dit kan dan toch juist een enorm valse zekerheid gaan geven?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:13

https://nos.nl/artikel/2375210-zelftest ... ieren.html

Hoe betrouwbaar zijn de tests?
Een pilot met zelftesten in een teststraat toonde aan dat een positieve uitslag van de zelftest zeer betrouwbaar is. Maar een negatieve uitslag is iets minder betrouwbaar: van honderd besmettelijke mensen testten 20 tot 25 onterecht negatief.

Volgens immunoloog Huub Savelkoul is dit te wijten aan het feit dat de tests minder gevoelig zijn dan de PCR-tests. "Als je net besmet bent, dan draag je nog niet meteen zoveel virus bij je dat de zelftest positief is."

Maar ook de PCR-test 'vangt' hele recente besmettingen niet, zegt arts-microbioloog Jan Kluytmans. "De periode dat een besmet persoon wel positief test met een PCR-test, en niet met een zelftest is betrekkelijk kort, eerder enkele uren dan dagen."

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:16

Vayo schreef:

Je mag van veel werkgevers en ook van veel scholen niet zomaar in isolatie gaan als het nodig is. Plus dat je misschien als overheid een beetje wilt blijven weten hoeveel mensen er nu echt geinfecteerd raken met corona. (Maar goed, dat is misschien geen afweging.)

Citaat:

Ze geven vaker vals-negatief dan PCR. Jammer, want eigenlijk wil je een test die weinig valsnegatief geeft en meer valspositief, die je dan met de PCR corrigeert. Wat dat betreft is de invulling van de zelftests inderdaad een beetje lastig zonder daar een beter verhaal omheen te krijgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:23

Vayo schreef:
bigone schreef:

Ja dan inderdaad wel. Ik vraag me alleen af of je echt vals positief kunt testen of dat de GGD gewoon graag je gegevens wilt? En stel dat dan de uitslag negatief is ... durf je daar dan wel op te vertrouwen vraag ik me af?

Purny, maar waarom zouden ze deze dan toegelaten hebben? Dit kan dan toch juist een enorm valse zekerheid gaan geven?

Ik weet het niet, het enige wat ik wel weet is dat ik bij klachten naar een teststraat ga. Weet ik zeker dat het goed gaat

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:41

@shadow ik vind dat nogal een beschuldiging dat je van scholen en werkgevers niet in quarantaine mag. Waar baseer je dat op?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:42

De test is naar mijn weten ook niet voor als je klachten hebt maar juist als extra check. Ook omdat hij dus vaker negatief uitvalt.
Zonder klachten is de kans ook kleiner dat je andere mensen besmet als je toch klachten hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:44

lenaa_tje schreef:
@shadow ik vind dat nogal een beschuldiging dat je van scholen en werkgevers niet in quarantaine mag. Waar baseer je dat op?

Op een heleboel mensen die me hebben verteld dat ze van hun werkgever niet in quarantaine mochten, en ouders die boze scholen aan de lijn kregen dat ze hun kinderen niet zonder advies van de GGD thuis mochten houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:48

Vayo, wanneer je het vergelijkt , 100 mensen testen niet en gaan positief de straat op en 100 mensen testen en 25 gaan er positief de straat op. Elke positieve eruit vissen is winst.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:17

Shadow0 schreef:
lenaa_tje schreef:

Op een heleboel mensen die me hebben verteld dat ze van hun werkgever niet in quarantaine mochten, en ouders die boze scholen aan de lijn kregen dat ze hun kinderen niet zonder advies van de GGD thuis mochten houden.

Dat advies is er in veel gevallen niet voor niets.
En hoewel ik het er niet altijd mee eens ben en kritisch zijn mag. De ggd volgt ook alleen het advies van de overheid met de geldende regels. Ook scholen krijgen op hun kop van de inspectie als zij zich daar niet aan houden. Daarnaast is thuis houden bij bij wijze van 1 besmetting natuurlijk ook wat overdreven.
Leerplicht handhaaft momenteel niet maar registreert (wat ook terecht is) verzuim kan meer signalen weer geven namelijk.

Bedrijven vind ik lastig, blijkbaar was het advies van thuiswerken daar ook al niet van toepassing. Daar veranderen die snel testen ook niks aan
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 08-04-21 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:22

bigone schreef:
Vayo, wanneer je het vergelijkt , 100 mensen testen niet en gaan positief de straat op en 100 mensen testen en 25 gaan er positief de straat op. Elke positieve eruit vissen is winst.

Snap ik, maar vandaag niet besmet kan morgen zomaar anders zijn. Dat werkt denk ik goed als je net als in Engeland 2 testen per week gratis krijgt thuisgestuurd.
Als ik én geen klachten heb én geen vermoedens dat ik corona zou kunnen hebben, dan kan ik me niet voorstellen dat ik zou testen voor 5,- of meer.
Ik denk dat ik dan enkel zou testen als ik bijv. nog een oma/opa zou hebben en die eens een keertje zou gaan bezoeken. Maar mijn ouders zie ik (samen met mijn kinderen) bijv. wekelijks.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 23:48

*\%/*

De eerste drie Britse residenten met príve ziektenkosten-verzekering hebben we voor vaccinatie ingeschreven in het publieke systeem van Andalucía. Net zowel inschrijvingsbewiijs als bevestings-email ontvangen. Phew.

Heeft 10 keer zoveel tijd gekost als rendabel. Nu vingers gekruisd dat dit leertijd was en de volgenden sneller gaan.

In ieder geval 3 mensen heel blij.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:40

Ik moet zeggen, ik had nu heel graag een Corona snel test gehad.
Heb waarschijnlijk last van m’n astma maar kan al hoestend niet aan het werk. Nu moet ik het eerst afwachten tot 10 uur, is het dan over wordt er een online les ingekort zodat ik toch voor m’n examenklas kan gaan staan. Geeft gewoon veel stress dit. Wat ook weer niet echt een lekker effect heeft op m’n astma

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:56

Wellicht ook interessant voor anderen, in de UK is een risico calculator gemaakt waarmee je uit kunt rekenen hoe groot het risico is op ernstige complicaties wanneer je corona krijgt. Je kan je leeftijd, gewicht etc invullen: https://www.qcovid.org/Home/AcademicLic ... alculation. University of Oxford heeft er aan meegewerkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:08

Cool, altijd leuk zulke speeltjes :D

Ik (40+) zit op dood: 0.0012%, ziekenhuis: 0.0292%

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:27

Ik was ook benieuwd :D
dood: 0.0026% hospitaal 0.0402%

Valt helemaal mee dit !

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:31

Het valt mij ook mee!

Dood: 0.0004%
Ziekenhuis: 0.028%

En dan heb ik officieel nog wel “overgewicht”. Wel volgens BMI die niet kijkt waar het vet zit. :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:37

Risico op dood is 0,0007% en ziekenhuis 0,0246%. En dat gerekend zonder vaccinatie.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:46

We wonen natuurlijk niet in de UK, dus ik tel er voor mijzelf nog een paar 0.0..% bij voor luchtvervuiling e.d., maar een mens kan het slechter treffen op mijn leeftijd :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:02

Dood: 0,0042
Ziekenhuis: 0,041

COVID risk 53 out of 100. Ik zit dus wel aan de verkeerde kant.