Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:27

Ons dorp met 500 inwoners is binnen een week van 1 naar 20 besmettingen. En die 20 zaten niet allemaal op hetzelfde feestje, maar het is een olievlek.

Van het ene naar het andere huis hoppen met taart lijkt me dan ook zeer onverstandig, sowieso: blijf gewoon thuis als het kan.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:37

Via skype kan je ook makkelijk verjaardag feestjes vieren.
Of download house party, dan kan je via een video verbinding spelletjes spelen.
Of ligt aan je vrienden groep maar jackbox party pack is ook leuk en dan quiplash.
Genoeg opties voor toch iets leuks zonder elkaar te zien.

Langs meerdere huizen met taart lijkt me ook on handig. Als op adres 1 iemand besmet is besmet jij iedereen anders ook en dat lijkt me niet het idee van een verjaardagfeestje.

Even iets anders als ik maandag boodschappen ga doen doe ik een mondkapje op. Wat was nou de juiste manier van het dragen van een mondkapje. Handen wassen voordat je hem op doet, dan op doen en weer handen wassen en dan met afzetten hetzelfde toch. Ik wil het graag goed doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:39

Mijn zus gevideo belt en gefeliciteerd. Mijn vader was daar. De rest heeft ze uiteindelijk gister afgebeld ze vindt het risico toch te groot.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:42

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:48

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:50

Sunnda schreef:
Want de houding 'jij moet een mondkapje want ik doe het ook, terwijl het niet verplicht is, is lekker? :+

Die houding?? Zij kijken en dan mag ik toch vriendelijk terugkijken , overdrijven is ook een vak, zweep en sporen en hooivork staan gewoon thuis hoor. Maar misschien voel je je aangesproken }>

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:52

imaudy schreef:
Ninette schreef:
Waar was dat voetbalfeest ook alweer vorige week? :+
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/327 ... oronavirus

Ga het liefste nu als Morrie leven!

Dat is redelijk veilig momenteel maar wel erg saai. Als ik wakker word, heb ik geen idee wat voor dag het is. Alle dagen zijn hetzelfde.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:53

Sunnda schreef:
Want de houding 'jij moet een mondkapje want ik doe het ook, terwijl het niet verplicht is, is lekker? :+

Om eerlijk te ijn snap ik niet waarom de overheid het niet gewoon verplicht stelt zoals in andere landen. Zou heel wat discussies schelen vooral voor winkeliers die het wel verplicht stellen in hun zaak.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:59

Voor mensen die denken zal ik daar heen of zal ik dat vieren. Als het aantal besmettingen per dag blijft toenemen dan kan het echt heel een worst case scenario worden.

Heb nog een pony die gelukkig nog 24/7 op de wei staat. Als je niet heel perse ergens heen hoeft niet doen! Je hoeft geen einstein te zijn om te zien dat dit volledig mis kan gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:01

Sunnda schreef:

Hier ben ik het wel mee eens.

Kijk in Frankrijk is het gewoon verplicht, dus doet het totaal niet ter zake wat Sunnda of ik hiervan vinden. Je draagt het gewoon.

In Nederland is het op zijn minst een zwalkend beleid te noemen en het RIVM houdt tot op de dag vol, dat mondkapjes niets toevoegen. Dan ben ik het ook met Sunnda eens, en begrijp het ook nog eens, als ze zegt :Y) bekijk het maar.

Zolang het niet verplicht is, en die keuze vrijheid er is, vind ik het onzin (zeker met het zwalkend beleid van Nederland) om daar mensen op aan te kijken (letterlijk in dit geval := ).

Ik vind het bv ook heel naar dat mensen , zo lijkt het wel, steeds minder anders mogen denken over zaken. Ik hou daar totaal niet van.
Allemaal onder het mom van moraal ridders zijn van "zo heurt het want is beter voor de gezondheid."

Voordat mensen over mij heen gaan vallen→ ik denk wel degelijk dat achteraf zal blijken dat mondkapjes iets toe voegt. Ik draag ze veel en heel gemotiveerd. Maar wij zijn niet van Nederlands nieuws verstoken, en daar zie ik hoe er met dat onderwerp wordt omgegaan en dan denk ik ook→ hoe geloofwaardig ben je nog als overheid, als RIVM. Dan moet je ook niet raar staan te kijken dat mensen denken ik doe niet mee.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:03

Bigone zei letterlijk; "Als je ze recht aankijkt". Niet "als je ze vies of neerbuigend of mensonterend aankijkt".

Ik denk dat het meer gaat om je bekeken voelen...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:06

pien_2010 schreef:
Sunnda schreef:

Hier ben ik het wel mee eens.

Kijk in Frankrijk is het gewoon verplicht, dus doet het totaal niet ter zake wat Sunnda of ik hiervan vinden. Je draagt het gewoon.

In Nederland is het op zijn minst een zwalkend beleid te noemen en het RIVM houdt tot op de dag vol, dat mondkapjes niets toevoegen. Dan ben ik het ook met Sunnda eens, en begrijp het ook nog eens, als ze zegt :Y) bekijk het maar.

Zolang het niet verplicht is, en die keuze vrijheid er is, vind ik het onzin (zeker met het zwalkend beleid van Nederland) om daar mensen op aan te kijken (letterlijk in dit geval := ).

Ik vind het bv ook heel naar dat mensen , zo lijkt het wel, steeds minder anders mogen denken over zaken. Ik hou daar totaal niet van.
Allemaal onder het mom van moraal ridders zijn van "zo heurt het want is beter voor de gezondheid."

Voordat mensen over mij heen gaan vallen→ ik denk wel degelijk dat achteraf zal blijken dat mondkapjes iets toe voegt. Ik draag ze veel en heel gemotiveerd. Maar wij zijn niet van Nederlands nieuws verstoken, en daar zie ik hoe er met dat onderwerp wordt omgegaan en dan denk ik ook→ hoe geloofwaardig ben je nog als overheid, als RIVM. Dan moet je ook niet raar staan te kijken dat mensen denken ik doe niet mee.

Maar ik heb soms de indruk dat mensen het belangrijker vinden aan te tonen dat de overheid het niet goed doet dan zichzelf en de anderen te beschermen voor het virus. Nog liever het risico nemen ziek te worden dan te doen wat gevraagd wordt B-)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:18

SinneJ schreef:
Bigone zei letterlijk; "Als je ze recht aankijkt". Niet "als je ze vies of neerbuigend of mensonterend aankijkt".

Ik denk dat het meer gaat om je bekeken voelen...

Dank , ik kijk mensen altijd recht aan . Ook zonder kappie op .

besita

Ik ben het met je eens Pien :j

pien_2010

Daar kijk ik anders naar. OP de Franse TV is de boodschap duidelijk al maanden lang :"portez les masques"! Draag maskers!

In Nederland zeggen de hoogste organen en mensen met verstand van zaken zoals RIVM, "het voegt totaal niets toe integendeel".

Na maandenlang die boodschap uit te dragen vind ik het logisch dat mensen niet meer meedoen. Zal nog wel een dingetje worden.

Ik Ben enorm verguisd op Bokt, belachelijk gemaakt, omdat ik pro masker was en ben. Dat snap ik vanuit jullie nieuws over dat onderwerp.
Maar dan moet je nu niet de boel gaan omdraaien. Dat is zot Sclimpre.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:21

Ik lees sclimpre’s opmerkingen anders , meer dat mensen de kont tegen de krib gooien door het zwalkende beleid en niet doordenken wat ze zelf kunnen doen .

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:31

Idd dat bedoel ik. De overheid (nu in Nl, een paar maand geleden in B) is van koers veranderd. Ok ze hebben dat iets mooier uitgelegd, maar het komt wel neer op een koersverandering.
Dan kan je wel gaan dwarsliggen, maar uiteindelijk is gezond blijven toch een stuk belangrijker dan de overheid in zijn (haar?) hemd te zetten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:42

Sclimpre, de meningen zijn nog steeds verdeeld in Nederland vanuit instanties. De overheid is onder druk van de bevolking overgegaan tot een ander beleid nu→ dat is puur politiek.
Dat is totaal anders als bv de Franse regering die van meet af aan het dragen van mondkapjes promoot. Dat mensen dit ook aan hun laars lappen is een ander verhaal, maar veel mensen doen dit al heel lang heel gezagsgetrouw.
Dus ik zie het niet zo als dwarsliggen. Veel mensen zijn er niet van overtuigd→ ok er zijn altijd dwarsliggers, en dat komt door diezelfde overheid die te lang één geluid heeft laten horen over de aanpak en de do's en de don'ts.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:48

Zelfs als je er niet van overtuigd bent of het helpt of niet kan je het toch vrijwillig doen? Het aantal besmettingen is overal zo slecht dat alles wat kàn helpen een kans is om het virus de pas af te snijden. Liever een maatregel te veel dan achteraf spijt te hebben dat je te nonchalant geweest bent.
Natuurlijk is het beter als de overheid zijn nek durft uit te steken en het verplicht, maar ze verwachten ms probleen met die 'ikdoenietmee' groep.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:56

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:00

_Penotti schreef:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/327 ... EPxELVdWqE

Hou het maar eens bij wat je nog mag en hoe.

Dat is dus het geneuzel met 25 veiligheidsregios . Gewoon gelijke maatregelen in het hele land, waar veel besmettingen zijn zal het dalen, waar weinig besmettingen zijn blijft het laag.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:01

Ik kreeg vanuit de vakbond voor verpleegkundigen een enquête. 1 van de vragen was wat ik van de uitzonderingen voor zorgpersoneel op de regels vond.
Ik heb gezegd dat het de draagkracht voor maatregelen vermindert, o.dat wij met kwetsbare mensen werken en wij mogen andere dingen dan andere mensen. Dan straal je toch uut dat het allemaal niet zo erg is?
Dat sluit inderdaad op de mondkapjes aan.

Ik doe mee als me dat gevraagd wordt, maar ik weet niet of 50% van de leken er verstandig mee omgaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:17

Loretta schreef:
Om eerlijk te ijn snap ik niet waarom de overheid het niet gewoon verplicht stelt zoals in andere landen.

Mijn punt in mei, maar héh, ik ben een oude gek op een berg werd opgemerkt.

Hier een zomer aardig wat heter dan in NL, met iedereen een masker op, de meesten een zonnebril en er is niemand gestikt.

Heb inmiddels een dozijn verschillende mondkapjes; van bosozoku* in zwart tot motiefjes van racefietsen, zeeschildpadjes, Frenchies et al. Allemaal van dubbel speciaal 25 x wasbaar stof. Ook een kek opbergmapje. Bijna allemaal cadeautjes van vriendinnen.

* had ik al vóór Covid19 als beleefdheid bij verhoudheid/griep en als dikke vinger tegen alom aanwezige cameras.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:23

MoniqueT schreef:
Ons dorp met 500 inwoners is binnen een week van 1 naar 20 besmettingen.

Het dorp hier is twee keer 14 dagen ´vrijwillig´ op slot gegaan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:27

bigone schreef:
Ik was vanmiddag boodschappen doen , personeel bij ah en Hema en bakker had kapje op. Meer klanten dan dinsdag ook en wat ik al had gehoopt , de klanten die er niet eentje droegen keken toch wel wat gegeneerd wanneer je ze recht aankeek. Volgende week weer meer met kapje !!!!

Bigone: je schrijft toch echt dat je mensen recht aankijkt en dat ze dan blijkbaar gegeneerd wegkijken. Ik denk dat ik ook wegkijk als mensen mij in de supermarkt recht aan gaan zitten kijken, dan denk ik: niets beters te doen dan de hele winkel diep in de ogen aan te kijken?

Het is iets wat je denkt of hoopt, maar je intentie is dus wel duidelijk uit dit stuk.
Flauw om dan achteraf te doen alsof ik het verzin.