Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:54

tylando schreef:
[ [url=m/YaTgW6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Herkent iemand dit?

Dit klopt en schijnt sowieso een bekend verschijnsel van sars-achtigen te zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:56

LadyMadonna schreef:
Viral load :?

Hoeveelheid virus

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:10

IMJ schreef:
tylando schreef:
[ [url=m/YaTgW6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Herkent iemand dit?

Dit klopt en schijnt sowieso een bekend verschijnsel van sars-achtigen te zijn.

Ok een collega van mij had hier 2 weken geleden last van, maar geur en smaak waren vanzelf weer terug gekomen beetje bij beetje en nu las ze pas dit stukje.
Heeft ze overigens 1,5 week last van gehad

IMJ

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:28

Kan heel goed dat ze het dus al heeft gehad! Zou mooi zijn als iedereen slechts deze klachten had..

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:30

Het is in de Stichting waar ik werk nu echt alle hens aan dek.
Ik zit na zware burn-out in de opbouwfase en zou per april 10 uur per week gaan werken. Werk als logopedist bij een grote zorginstelling.
Omdat ik nog in de ziektewet zit en mijn dochter en moeder symptomen hebben had ik gemeld ik open de mail vanuit huis en werk een beleidsstuk verder uit.
Maar nee, heb geen koorts dus moet gaan bijspringen op de afdelingen.
Er is mankracht tekort, zieken bij bewoners en personeel.
Dus schouders eronder.
Samen 1 team.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:32

Bij mij ligt m'n tv eruit. Eigenlijk wel lekker eventjes geen corona.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:34

Er is toch ook zat op tv zonder Corona? Kijk al de hele tijd maar geen Corona te bekennen :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:34

esje01 schreef:
Ik zit na zware burn-out in de opbouwfase en zou per april 10 uur per week gaan werken. Werk als logopedist bij een grote zorginstelling.
Omdat ik nog in de ziektewet zit en mijn dochter en moeder symptomen hebben had ik gemeld ik open de mail vanuit huis en werk een beleidsstuk verder uit.
Dus schouders eronder.
Samen 1 team.

Je bent sinds gisteren verplicht thuis te blijven als één van je gezinsleden ziek is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:35

elnienjo schreef:
esje01 schreef:
Dus schouders eronder.
Samen 1 team.

Je bent sinds gisteren verplicht thuis te blijven als één van je gezinsleden ziek is.

Niet in de zorgsector.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:35

Dat geldt (nog steeds) niet voor zorgmedewerkers. Zoals esje zegt, daar is het alle hens aan dek en gelden andere voorwaarden om voldoende handen op de vloer te houden.

Bij ons zien we juist dat de paramedici het rustiger krijgen. Wij zijn als dietisten nog druk en uiteraard de artsen, maar verder droogt het op. Waarschijnlijk als onze klanten personeelstekort krijgen dat we op de vloer kunnen gaan helpen maar voor nu is het rustig en wordt iedereen gevraagd om overuren op te nemen. Gekke gewaarwording.
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-03-20 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:36

verootjoo schreef:
Niet in de zorgsector.

Dat hebben ze er gisteren toch niet bijgezegd.
Bovendien is logopedie nu niet bepaald een eerste levensbehoefte tijdens deze crisis lijkt me.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:38

elnienjo schreef:
verootjoo schreef:
Niet in de zorgsector.

Bovendien is logopedie nu niet bepaald een eerste levensbehoefte tijdens deze crisis lijkt me.

Ja dat hebben ze wel gezegd . Maar met je eens dat logopedie niet in alle gevallen een eerste levensbehoefte is, echter, mensen die net een beroerte hebben gehad daarvan is bewezen dat er het eerste half jaar nog veel kan verbeteren dus voor hun verdere leven misschien wel.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 24-03-20 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:39

elnienjo schreef:
verootjoo schreef:
Niet in de zorgsector.

Hier worden gepensioneerde artsen, verplegers etc terug opgeroepen, studenten geneeskunde/verpleegkunde worden opgeroepen, ALLE hens aan dek. Zou me niet verbazen moest iedereen met medische achtergrond nu gewoon ingedeeld worden op andere locaties waar ze nodig zijn.
Hier worden kinderdagverblijven nu naaiateliers, kinderverzorgers gaan naar de bejaardenzorg.

Je doet wat nodig is

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:39

elnienjo schreef:
verootjoo schreef:
Niet in de zorgsector.

Ook logopedisten kunnen in deze tijd zorgtaken overnemen in de ouderenzorg. We gaan gewoon de vloer op, voor alles wat we kunnen doen zodat de zorg meer zorggerichte taken kan doen.
Daarnaast krijgen veel ouderen met besmetting problemen in het slikken en worden er (iig bij ons) consistentie-aanpassingen geadviseerd om benauwdheid te verlichten en energie te besparen.

Als je niet weet waar je over praat, houd je oordeel dan bij.

De adviezen voor de zorg worden niet op de persconferentie genoemd, die komen intern binnen en zijn terug te lezen via rijksoverheid.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:41

elnienjo schreef:
verootjoo schreef:
Niet in de zorgsector.

Hebben ze er wel bijgezegd.

En een logopedist is onmisbaar in de zorgsector en zeker een eerste levensbehoefte daar voor bv verslikkingsproblemen, eten bij erge benauwdheid etc.

En niet alleen in eigen functie maar ook ondersteunend. In de zorgsector is het momenteel rennen voor vorst en vaderland.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:44

Zelf geen koorts, dus komen werken.
En idd niet alleen als logopedist maar meehelpen op de afdeling.
Werk in de PG sector.
Er is veel onrust bij de mensen.
Wat meer 1 op 1 aandacht kan veel betekenen.
Spelletje spelen, tijdens het eten aanschuiven aan tafel, mensen met slikprobleem helpen (wel.logopedisch) , maaltijden maken, gladde pap bereiden, maar ook krant lezen met iemand.
Er zijn nu ook geen vrijwilligers die komen en geen familie.
Dus het is niet vreemd dat nu de paramedici bijspringen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:56

Mijn geur en smaak zijn ook veranderd maar dat heb ik ook bij een flinke verkoudheid of griep.
Verder heb ik vooral klachten van mijn luchtwegen(keelpijn en droge/kriebrelhoest)verhoging of lichte koorts. Spierpijn in mijn benen en moe (maar dat heb ik normaal ook door hersenletsel) bij lichte inspanning. Ging zowat van mijn stokje tijdens het koken.

Omdat het allemaal nog vaag is en vooral geen hoge koorts heb ik nog geen contact met de huisarts opgenomen. Zolang het zo blijft ziek ik thuis wel uit.

Ik moet wel zeggen dat ik ondanks weinig/geen koorts me niet instaat zou voelen om te werken, laat staan onder hoge druk in de zorg.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:57

ik houd al een paar dagen de IC cijfers in de gaten in Nederland en vandaag is de eerste keer dat de NVIC aangeeft dat er een gering aantal IC bedden is. Daarnaast als ik de cijfers van Stichting nice in de gaten houd, ben ik bang dat we morgen weer een flinke stijging in de cijfers gaan zien. Zowel in het totaal aantal doden, en het totaal aantal besmetten. Ik denk dat we de piek nog niet hebben gehad en dat de zorg het de komende week zwaar gaat krijgen. Ik weet dat in ons ziekenhuis met 2 dagen het crisisplan in werking gaat. 12 uurs diensten werken en iedereen full time. Ik ben benieuwd en er ook wel een beetje bang voor. Tuurlijk is het eerst nog zien en dan geloven, en is het gebaseerd op een hoop aannames. Maar toch maak ik mij er zorgen over.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:58

verootjoo schreef:
Er is toch ook zat op tv zonder Corona? Kijk al de hele tijd maar geen Corona te bekennen :)

Ik ben nu lekker muziek aan het luisteren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:01

Rivm heeft ook elke keer aangegeven dat het kritische punt eind deze week is en aangezien gisteren pas weer aanvullende maatregelen zijn genomen zal het nog wel langer kritisch blijven. Heftig voor al die medewerkers in de gezondheidszorg en diep respect en ik hoop met heel mijn hart dat ze niet voor hetzelfde drama als in Italië en Spanje komen te staan .

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:03

bigone schreef:
Rivm heeft ook elke keer aangegeven dat het kritische punt eind deze week is en aangezien gisteren pas weer aanvullende maatregelen zijn genomen zal het nog wel langer kritisch blijven. Heftig voor al die medewerkers in de gezondheidszorg en diep respect en ik hoop met heel mijn hart dat ze niet voor hetzelfde drama als in Italië en Spanje komen te staan .

ik hoop het ook zeker niet -O- spannende tijden. Nou hebben we een goed medisch systeem in Nederland (Spanje en Italië ook hoor), en hebben we gelukkig een heel noodplannen pakket. Het enige wat zorgen baad is het tekort aan beschermingsmiddelen en het tekort aan beademingsmachines .

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:05

kritisch is t nu vooral met de beschikbare IC bedden (was t zaterdag ? dat ik met deze voorspelling compleet belachelijk gemaakt werd hier |( )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:06

purny schreef:
verootjoo schreef:

Ik ben nu lekker muziek aan het luisteren.

Heerlijk. Doe ik ook veel. Even rust aan mn kop.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:11

sassefras schreef:
kritisch is t nu vooral met de beschikbare IC bedden (was t zaterdag ? dat ik met deze voorspelling compleet belachelijk gemaakt werd hier |( )

Ehm, niemand heeft je belachelijk gemaakt dat het kritisch ging worden deze week. Dat waren namelijk ook gewoon de voorspellingen. Het enige waar mensen kritiek op hadden was dat je het over veel minder bedden had dan er zijn (je sprak over 600 bedden op de hele Nl bevolking)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:14

Het hoofd IC van Erasmus was bij Jinek. Ik heb het niet helemaal kunnen volgen, maar hij zei o.a. dat sterftecijfers moeilijk zijn te vergelijken met andere landen.
Als iemand corona heeft, maar sterft aan een hartaanval, dan kan je bij doodsoorzaak allebei vermelden. De vraag is, hoe dit in andere landen geregistreerd wordt.
Daar gaat later ook naar gekeken worden, als de crisis en de beslissingen worden geanalyseerd.