Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:22

Vjestagirl schreef:
Gini schreef:
Wat is gierig zijn? Krenterig zijn, zuinig zijn, voortdurend geld willen uitsparen, belust zijn op geld, liefst zoveel mogelijk daarvan houden.

1.Couponing is gewoon geld besparen met bonnetjes.
2. Voortdurend of extreme couponing en geen boodschappen kunnen doen zonder tig kortingsbonnetjes is dan extreem geld besparen met bonnetjes en valt dus bij mij onder het kopje 'gierig'.

Iemand mag het als hobby doen en ik zal de persoon in zijn geheel daarvoor niet als een Karen wegzetten, maar die ene welbepaalde actie om met ik weet niet hoe veel bonnen en actiecodes naar de kassa te stappen, ja, ik vind het wel een gierige actie.

Voor mij is iemand die gierig is, iemand die op niet ethische of onvriendelijke manieren geld bespaard. Bijvoorbeeld dus door je vrienden altijd de rekening te laten betalen omdat jij altijd nèt je portemonnee vergeten bent. Of door te doen alsof je eten in het restaurant niet goed was en daarom niet te willen betalen. Of door iemand een halve fles doucheschuim voor de verjaardag te geven.

Maar die bonnetjes en actiecodes zijn gemaakt om geld mee te besparen, dat is het hele idee erachter. Het slim combineren van bonnetjes zodat je meer kunt besparen vind ik niet gierig.

Dat kan. Er zijn al meerdere dingen in dit topic gedeeld die niet door iedereen hetzelfde gepercipieerd werden. Gierig hoeft bij mij niet altijd gelijk te staan aan onbeleefd of onethisch.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:54

Ceffyl schreef:
corinep schreef:
Ik zie hier veel reacties over cadeautjes, als jij ervoor kiest om iemand een duur cadeau te geven is dat toch helemaal prima en doe je omdat je dat graag wil. Maar om dan vervolgens hetzelfde bedrag terug te verwachten vind ik dan weer appart. Iedereen kan en mag voor zichzelf bepalen wat ie geeft.

In principe mee eens hoor, je moet alleen iets geven als je dat die persoon gunt en niet om er wat voor terug te krijgen. Maar als echt iedereen uit de familie altijd een cadeau van 50.- krijgt en jij als enigste altijd iets van een tientje dan snap ik wel dat je gaat twijfelen hoe aardig ze jou eigenlijk vinden :P

In dat geval zou ik gewoon verhaal gaan halen...

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:32

Relaxed schreef:
Dat denk ik ook IHN, ze staan er gewoon niet altijd bij stil.. Ook als je zelf geen auto hebt of auto rijdt, ze hebben gewoon geen idee wat het kost en denken er dan niet aan om een bijdrage te doen.

Dat is een kwestie van je boerenverstand gebruiken. Ik heb zelf ook geen auto maar als ik met iemand meerij betaal ik naast de parkeerkosten ook benzinegeld en een consumptie als we bv naar een park gaan.
Want iemand heeft niet alleen benzinekosten aan een auto denk ik dan...

Zonnetje81

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:46

Ik ken iemand die altijd met 5 euro verjaardagsgeld kwam aanzetten. Kom op als je volwassen vriendinnen bent. Geef dan niks. Maar ik vier geen verjaardagen. Net zo simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:50

saskia23 schreef:
Relaxed schreef:
Dat denk ik ook IHN, ze staan er gewoon niet altijd bij stil.. Ook als je zelf geen auto hebt of auto rijdt, ze hebben gewoon geen idee wat het kost en denken er dan niet aan om een bijdrage te doen.

Dat is een kwestie van je boerenverstand gebruiken. Ik heb zelf ook geen auto maar als ik met iemand meerij betaal ik naast de parkeerkosten ook benzinegeld en een consumptie als we bv naar een park gaan.
Want iemand heeft niet alleen benzinekosten aan een auto denk ik dan...

Ja dat snap ik, maar in dit topic blijkt dat boerenverstand wel vaak te ontbreken ;)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:55

Zonnetje81 schreef:
Ik ken iemand die altijd met 5 euro verjaardagsgeld kwam aanzetten. Kom op als je volwassen vriendinnen bent. Geef dan niks. Maar ik vier geen verjaardagen. Net zo simpel.

Maar als iemand nou niet meer kan missen dan dat? Ik snap dat je 5 euro goedkoop vind, maar er zijn mensen genoeg voor wie 5 euro wel een big deal is. Je moet eens zien wat ik in de Aldi met 5 euro kan doen, ik kan je 3 dagen voeden met dag geld :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:05

LWDaisy schreef:
Zonnetje81 schreef:

Maar als iemand nou niet meer kan missen dan dat? Ik snap dat je 5 euro goedkoop vind, maar er zijn mensen genoeg voor wie 5 euro wel een big deal is. Je moet eens zien wat ik in de Aldi met 5 euro kan doen, ik kan je 3 dagen voeden met dag geld :D

Dan zou ik in ieder geval een cadeau kopen van die 5 euro. Dan hangt er ook niet zo'n waarde van vast.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:07

Ik vind dat ook heel gek, vriendin van mij zit in de bijstand door omstandigheden. Ga ik echt geen cadeau van vragen wat duur is. Ze schildert prachtig en is heel creatief. Dus ze maakt ook regelmatig mooie dingen. Nou ben ik morgen jarig en ze heeft blijkbaar wel wat dingen gekocht. Maar daar hecht ik geen waarde aan qua bedrag hoor. Terwijl ik voor haar verjaardag 25 euro heb gegeven (cadeaubon). Vriendschappen die draaien om geld schuiven op verjaardagen ben ik snel klaar mee.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:16

Selina schreef:
LWDaisy schreef:

Dan zou ik in ieder geval een cadeau kopen van die 5 euro. Dan hangt er ook niet zo'n waarde van vast.

Tsja dat is puur persoonlijk, als ik dan zou mogen kiezen tussen 5 euro die ik in mn spaarpot kan stoppen of een willekeurig prul van 5 euro dan heb ik toch liever het geld, tenzij het iets is wat ik echt graag wil of goed bij mij past.
Een cadeau kopen alleen maar omdat je per se een cadeau wil geven vind ik altijd een beetje jammer. Misschien ligt het aan mij, maar meestal zijn het van die nietszeggende dingen die vervolgens ergens in een kast komen te liggen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:07

Ik vind dan weer geld zo makkelijk :o Je opent je portemonnee en klaar. In een cadeau zit veel meer moeite. En iets goedkoops hoeft geen prul te zijn toch? In principe weet je ongeveer wel waar die persoon van houdt.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:29

Selina schreef:
Ik vind dan weer geld zo makkelijk :o Je opent je portemonnee en klaar. In een cadeau zit veel meer moeite. En iets goedkoops hoeft geen prul te zijn toch? In principe weet je ongeveer wel waar die persoon van houdt.

Nouja dat bedoel ik dus juist, een cadeau waar gèèn moeite in zit. Een cadeau alleen maar omdat je per se een cadeau wil geven.
Komen mensen aan met een fles drank terwijl je niet drinkt, of kaarsenhouders terwijl je nooit kaarsen brand, of make up terwijl je geen make up draagt, of sierraden terwijl je die helemaal niet draagt.
(misschien ligt dat aan mijn omgeving hoor, en aan het feit dat ik gemiddeld niet hou van de dingen waar de meeste mensen van houden)
Nee, een cadeau waar moeite in zit, wat speciaal voor mìj is uitgezocht vind ik geweldig, en dan maakt het me ook echt niet uit wat het kost.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:08

Ik heb een periode erg weinig geld gehad. Een vriendin was jarig en ik had voor haar een geinige kookwekker gekocht. Ze had toen pas geleden laten weten dat ze iets had laten aanbranden in de oven... :P

Ze vond het goed gevonden en heeft niks meer laten aanbranden :D

Is dat dan gierig? Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die eerlijk durven te zijn wanneer ze niet veel geld hebben... Best jammer hoor want het zou veel stress schelen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:13

Selina schreef:
LWDaisy schreef:

Ikzelf zou ook liever een leuk cadeautje twv 5 euro krijgen dan de 5 euro zelf hoor :j Niet iedereen is even creatief op dat vlak merk ik - er zijn heel wat mensen die niet verder dan een aansteker komen met 5 euro, gewoon omdat ze niks anders kunnen bedenken :D Wat Ineke2 zegt is een goed voorbeeld - zij had toch een cadeautje om af te geven, en haar vriendin kon het nog gebruiken ook!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:19

Laurora schreef:
Selina schreef:

Nouja dat bedoel ik dus juist, een cadeau waar gèèn moeite in zit. Een cadeau alleen maar omdat je per se een cadeau wil geven.
Komen mensen aan met een fles drank terwijl je niet drinkt, of kaarsenhouders terwijl je nooit kaarsen brand, of make up terwijl je geen make up draagt, of sierraden terwijl je die helemaal niet draagt.
(misschien ligt dat aan mijn omgeving hoor, en aan het feit dat ik gemiddeld niet hou van de dingen waar de meeste mensen van houden)
Nee, een cadeau waar moeite in zit, wat speciaal voor mìj is uitgezocht vind ik geweldig, en dan maakt het me ook echt niet uit wat het kost.

Dat heb ik als mensen mij zo'n zeep-setje geven. Stink ik? :+
Er zullen héél veel mensen zijn die zoiets graag als cadeau krijgen, maar ik geef echt niks om zeep :+ Als het aan mij lag had ik enkel spul uit de Aldi staan haha, ruikt even goed vind ik.
Afgelopen jaar wel een gepersonaliseerde shampoo en conditioner van Rituals gekregen, daar was ik wel super blij mee. Dat voelde ook veel persoonlijker aan (mijn naam stond zelfs op de flesjes en doosjes gedrukt) dan zo'n mandje dat al samengesteld is, dat vind ik vrij onpersoonlijk. Liever een cadeautje dat 5x goedkoper is maar meer bij mij past dan zo'n standaard mandje. Ik ben 2 weken voor Valentijn jarig, misschien ligt het daar aan haha, de winkels liggen dan vol met zulke mandjes :j
Vraag me wel af hoe ze mijn haar beschreven hebben - ik gok op grijs, vettig en doods :+ De shampoo werkt wel in ieder geval haha.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:27

Ik heb dat echt met bloemen. Ik snap daar het nut totaal niet van! En dan mensen: oh wat een mooie bloemen. En ik denk alleen maar: oh zonde van het geld.
Planten vind ik anders. Die leven (zover het algemeen :D ) langer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:31

Ik heb ook niks met bloemen en 1 vriendin blijft ze meenemen, heb wel eens aangegeven dat het niet hoeft omdat ik er niks meer heb, maar ze blijft het doen. Nou ja, prima dan :+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:42

LWDaisy schreef:
Zonnetje81 schreef:

Nou van die persoon weet ik dat dat het probleem niet is.

Een vriendin die wel geldproblemen had kocht dan toch een goedkoop iets maar dan gaat het om het gebaar.

Maar volwassenen 5 euro in een envelop geven....sorry we zijn geen 6 jaar oud. Koop dan van die 5 euro een hartjes doosje van milka die kleintjes.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:45

Maar er zijn toch sowieso maar weinig mensen die echt zo dicht bij je staan dat ze er met een cadeau echt pats op zitten? Eigenlijk alleen mijn ouders en beste vriendin. De rest weet ongeveer wel wat mijn interesses zijn, maar om dan echt iets cadeau te geven wat ik echt wilde of nodig had, dat is een uitdaging die ik die mensen niet aan wil doen. :D
Zo heb ik ook een paardenvriendin met een dure smaak, ik kan het financieel niet aan om die dure smaak in cadeaus te vertalen, dus ik heb haar ooit ook eens gewoon een bedrag cadeau gedaan. Was ze heel blij mee, want samen met het bedrag dat ze van iemand anders had gekregen kon ze een Kingsland-zweetdeken kopen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:47

Ik denk altijd goed na en vraag het anders. Een vriendin is altijd blij met een ej bon en ik zelf ook.

Ik vind zelf een etos bon kan altijd dan kan ik iets nuttigs halen. Iedereen heeft zeep en deo enzo nodig.

Ik hoef geen bloemen maar sommige mensen zijn er blij mee.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:56

Sanet schreef:
Ik heb dat echt met bloemen. Ik snap daar het nut totaal niet van! En dan mensen: oh wat een mooie bloemen. En ik denk alleen maar: oh zonde van het geld.
Planten vind ik anders. Die leven (zover het algemeen :D ) langer..

Soms :') .

Ik vraag het soms ook, wat ze willen hebben. En als ze het niet weten ga ik zelf op onderzoek uit.
Ik vind het geven van een 'nuttig' cadeau ook veel leuker dan een prulletje.

Mijn zus en ik zijn gestopt met cadeautjes. Zijn 2 weken na elkaar jarig. Daarvan gaan wij liever een leuk dagje weg of samen ergens eten ofzo.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:21

Toen wij helemaal krom lagen om te sparen voor ons huis heb ik een foto-album gemaakt met allerlei herinneringen. Het kostte geloof ik iets van €6 totaal en een paar dagen knutselen. Ik voelde me nogal banketstaaf want ik kreeg van haar wel altijd heel mooie cadeaus, ook zomaar.
Maar ze was er superblij mee.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:15

Dat had ik met een huwelijk.

Sorry, maar er lijkt in mijn omgeving niemand verder te komen dan een envelopje op de kaart te zetten.

Had voor een stel dat ik heel aardig vond een bookfold gemaakt. (Boek 1000+ pagina’s, 3 regels allemaal ingesneden en gevouwen) boek daarna bekleed en cadeau gedaan.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:22

Het hoeft niet altijd duur te zijn.
Vriendin was teleurgesteld toen ik zei dat ze dit jaar geen ali express cadeau kreeg :') .

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:23

Ik haal voor mn surprises ook vaak een groot deel bij Ali, dan kan je voor het kleine bedrag toch veel leuke dingetjes halen!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:05

Lisitano schreef:
Toen wij helemaal krom lagen om te sparen voor ons huis heb ik een foto-album gemaakt met allerlei herinneringen. Het kostte geloof ik iets van €6 totaal en een paar dagen knutselen. Ik voelde me nogal banketstaaf want ik kreeg van haar wel altijd heel mooie cadeaus, ook zomaar.
Maar ze was er superblij mee.

Dit zou ik dus super leuk vinden om te krijgen! Terwijl ik bij 20 euro in een envelopje dan zou denken 'ok.. heb ik al'.