Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:04

Wat zijn kuiskalfjes?
Hoe gaat het met het lam, DMH?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:07

koekalfjes, vrouwtjes dus

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 19:42

Ik krijg mijn man nog niet aan de koeien denk ik :+

Vandaag 22 eenden en 4 hanen naar de vriezer verhuisd met behulp van vrieden. Klusje mooi geklaard!

Afbeelding

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 23:17

juval schreef:
afgelopen week is hier een tweeling kuiskalfjes te vroeg geboren. Ze zijn echt ienieminie, maar ze doen het goed. Drinken super en zijn heel fit en vrolijk. In het reguliere circuit ga ik ze niet kwijt kunnen want ze zijn te licht. Aanhouden is helaas ook geen optie. Ik moet dus op zoek naar een alternatief adres voor deze kalveren. Heeft iemand hier misschien interesse? UBN nummer is verplicht.

Ik heb er net twee gekocht, anders had ik ze zo willen hebben!

Holstein?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 23:49

Helaas geen ruimte voor koeien en denk niet dat ze op de moestuin blij ervan worden.

Heb een broedse kip en ze jat zelfs andere eieren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 07:42

Elise_0o schreef:
juval schreef:
afgelopen week is hier een tweeling kuiskalfjes te vroeg geboren. Ze zijn echt ienieminie, maar ze doen het goed. Drinken super en zijn heel fit en vrolijk. In het reguliere circuit ga ik ze niet kwijt kunnen want ze zijn te licht. Aanhouden is helaas ook geen optie. Ik moet dus op zoek naar een alternatief adres voor deze kalveren. Heeft iemand hier misschien interesse? UBN nummer is verplicht.

Ik heb er net twee gekocht, anders had ik ze zo willen hebben!

Holstein?

ah jammer, zul je net zien.
het zijn kruising Holstein/fleckvieh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:17

Helaas geen plaats voor kalfjes, anders graag!

Hier goede vooruitgang :) Ondertussen is er ook al weer een kilo of 2/3 bij :) Hij had wel heel flink ingeleverd met een tijdje niet te eten...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:26

Ziet er nog heftig uit, maar wat goed dat het beter gaat!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 14:38

Ziet er alweer een stuk beter uit! Zeker nu hij zelf weer rondloopt :D

Hoe gaat het met iedereen? Nog wat te oogsten de laatste tijd? Bij ons voelt het echt als herfst! De ram is van het weekend bij de ooien gegaan, de vleesvarkens en lammeren hebben een afspraak bij de slager en de kelder ligt al goed vol met pompoenen <3
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:46

Heerlijk al die pompoenen <3

Wij oogsten nog steeds tomaten en boerenkool, rode kool,... de pompoenen zijn helaas mislukt, kapot gegaan van de droogte toen we op vakantie waren. Volgend jaar beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 15:09

Ik ben echt verliefd op die kleine, oranje pompoenen <3

Hier zijn alle ooien dragend. 8 stuks in totaal. De 2 suffolk zussen hebben toch enkele cyclussen nodig gehad maar ze zijn nu toch ook dragend. Nog 3 maand en er lopen hier weer lammetjes <3 Ons ultra slanke ooi lijkt zelfs al een buikje te krijgen!

Hier oogst ik af en toe nog courgette en paprika. De rest is al geoogst of kapot :) 1 lam zijn wij nu aan het afmesten, die wordt binnenkort ook geslacht!

Gisteren ook nog 4 konijnen in de vriezer gestoken.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 15:11

Waren dat konijnen van jullie nesten DMH? Wat heb je nu nog zitten aan konijnen?

Ochja jullie zijn al klaar met het dekseizoen, moet daar even aan wennen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 15:17

Jep! Eigen kweek :) 1 ram had ik een half jaar terug gekocht als dekram maar na 3 heel teleurstellende nesten in groei toch maar geslacht. Droog aan de haak was hij net 2.200 aan vlees. Hij had ruim voor anderhalve kilo aan vacht met vet aan de buik :') Hij leek dus gigantisch maar niet qua bevlezing. Dat zag ik ook terug bij de jongen. Een hele trage groei.

Ik heb nog mijn kleine zwarte voedster zitten, 2 vlinder voedsters en een wit van dendermonde voedster (met nest) Dan ook nog een vlinder ram.
Nog 2 nesten die ik nu afmest. Ik heb dan nog 3 vlinders, 1 eigen gekweekte kruising en eigen gekweekte wit van dendermone zitten, allemaal voedsters, die binnen enkele maanden het stokje mogen over nemen.

Momenteel kweek ik niet door het missende dak. Ik heb toch 3 voedsters verkocht waarmee ik kweekte door het dak. Ook een voedster verloren na een hele zware bevalling. Zij heeft 38 dagen gedragen en had 2 reuzejongen zitten. Helaas is zij het niet te boven gekomen.

Haha ja, hier zit het er al op :D De ram is momenteel op vakantie. Die heeft nog 5 dames ter beschikking gekregen van een kennis. 4 zwartblessen en een swiftertje.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 15:21

Wat voor ras was die ram die je geslacht hebt?
Je hebt er nog best wat zitten dan, ondanks het dak. Bij konijnen kan je beter kweken in de winter toch? Of is dat dan weer te koud?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 15:26

Kruising Wit van Dendermonde en Californier. Normaal een hele goede kruising maar viel tegen. Nu goed, je weet nooit 100% wat het is als je ze ergens gaat kopen :)

Ik vind het juist zo stil bij de konijnen _O- Maar bijna alles zit nu buiten. 4 van de 5 voedsters groeien bv al samen op in een tractor en zijn dikke vriendinnetjes. Ik heb er nog maar 3 binnen zitten en die zitten in de 3 hokken die droog blijven. Al de rest moest weg want een konijn dat bijna kan zwemmen in zijn hok is het niet qua welzijn.

Voorjaar en najaar is het beste voor konijnen :) Als je goede moeders hebt maakt de temperatuur niet echt uit. Mijn eerste nest kwam bij flinke vorst, -7/-8 en die moeder heeft dat super gedaan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 00:33

Had al aan geboorte beperking gedaan, maar zoals het nu is zijn alle 6 de eieren bevrucht en zit er wat in. Heb vandaag de eieren geschouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:02

Wat leuk Marcella! Zijn ze welkom? :)

Ik ben in blijde afwachting van de politie :+ Dat mens van de gemeente is net weer zeer traag voorbij gereden. Eenmaal ik buiten was om haar aan te spreken was ze uiteraard weer snel weg :+ Momenteel zijn ze hier het dak aan het toeleggen, zal haar wel weer niet aanstaan...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:56

Maar je mocht het toch, tijdelijk in ieder geval, dicht leggen?

Sneu dat soort mensen, niks beter te doen :(

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:58

Heeft ze niks anders te doen dan als mensen lastig te vallen? Hebben jullie proof dat zij het altijd is? Dan zou ik kijken of jullie stappentegen haar kunnen ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:48

Prairy schreef:
Maar je mocht het toch, tijdelijk in ieder geval, dicht leggen?

Sneu dat soort mensen, niks beter te doen :(

Ja, dat mogen wij. Maar ondertussen heeft de politie al aan de deur gestaan om de konijnen te bekijken, om te klagen over de snelbouwers die hier nog staan (logisch, we mogen niet verder doen :') ) Over de asbest waarom de container zo laat komt (kon niet eerder) en noem maar op :+ Tijd te veel blijkbaar.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:51

_-:( alsof ze anders niks te doen hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:06

<3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:11

OMG schaapje aan de riem met dekentje...het is een zielige reden natuurlijk, maar hij ziet er zoo schattig uit :+ <3

Wond ziet er nog steeds mega groot uit! :oo

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:58

Hij ziet er goed uit!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:04

Geen idee of je er aan kan komen maar wij hebben hele goede ervaringen met sceptiject op open wonden. Werkt beter dan de blauwe spray hebben wij gemerkt.