Vraagje aan Jehovagetuigen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Vraagje aan Jehovagetuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:41

gereformeerd Lachen Lachen

ik moet eerlijk zeggen dat alle geloven op de wereld voor mij een pot nat is hoor Lachen Lachen ik geloof zelf zeker wel, ben denk ik wel gelovig......... maar ik ga in geen een stroming mee

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:15

xKatleentjex schreef:
http://users.skynet.be/sky50779/jehova3.htm
edit: over geld en macht binnen Jehova

Alleen al het feit dat de schrijver van die tekst 'Jehovah's Getuigen' verkeerd gespelt heeft betekend vast ook dat ie er verder héél veel over weet. Clown Ahem. ROFL In ieder geval, ik las een klein stukje en zag dat er al heel veel niet van klopte. Tong uitsteken

Oja, JG is trouwens 1 geloof, dus het is niet zo dat in andere delen van Nederland/ de wereld op een andere manier wordt gelooft. De boekjes zijn áltijd gratis voor iedereen, maar een vrijwillige bijdrage wordt zeer gewaardeert. Het geld wat ze met deze boekjes ophalen gaat niet in hun eigen zak, maar wordt in de vriwjillige bijdragen bus gedaan, voor nieuwe lectuur. Hoewel er altijd wel rotte appeltjes tussen zitten die zeggen dat het niet gratis is en/ of geld toch in eigen zak steken. Ik heb ze nooit gekend, natuurlijk heb je zoiets ook niet snel door, maar dit is wel erg onacceptabel gedrag binnen de JG.

[edit] Dit is trouwens de officiele website van Jehovah's Getuigen. Haha!
http://www.watchtower.org/o/index.html

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:21

Wat klopt er dan niet?

Als ik zijn bronnenlijst bekijk, dan denk ik dat hij wel degelijk zijn onderzoek heeft gedaan Knipoog . Hij haalt gewoon geschreven feiten uit boeken (let wel, ze dateren van een jaren terug, dat is wel een minpunt van de objectiviteit!). Om zo'n tekst dan af te schilderen als onwaar omdat er een typfoutje instaat, is een beetje irrelevant.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:32

Citaat:
In ieder geval, ik las een klein stukje en zag dat er al heel veel niet van klopte. Tong uitsteken

Lezen blijft moeilijk. Tong uitsteken

Het ging dus niet alleen om dat typfoutje. Als ik het stuk zo lees kom ik veel dingen tegen die niet kloppen, en dingen die idd al láng niet meer van toepassing zijn. Wat dat allemaal is, mja ik kan natuurlijk die hele tekst gaan overschrijven en verbeteren maar daar heb ik niet zo veel zin aan eigenlijk. Tong uitsteken Plus, zo veel weet ik er ook weer niet van. Clown Ik zag iig al verscheidene dingen langskomen waarvan ik zag dat er niets (meer) van klopte.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:37

Marloez schreef:
xKatleentjex schreef:
http://users.skynet.be/sky50779/jehova3.htm
edit: over geld en macht binnen Jehova

Alleen al het feit dat de schrijver van die tekst 'Jehovah's Getuigen' verkeerd gespelt heeft betekend vast ook dat ie er verder héél veel over weet. Clown Ahem. ROFL In ieder geval, ik las een klein stukje en zag dat er al heel veel niet van klopte. Tong uitsteken

Oja, JG is trouwens 1 geloof, dus het is niet zo dat in andere delen van Nederland/ de wereld op een andere manier wordt gelooft. De boekjes zijn áltijd gratis voor iedereen, maar een vrijwillige bijdrage wordt zeer gewaardeert. Het geld wat ze met deze boekjes ophalen gaat niet in hun eigen zak, maar wordt in de vriwjillige bijdragen bus gedaan, voor nieuwe lectuur. Hoewel er altijd wel rotte appeltjes tussen zitten die zeggen dat het niet gratis is en/ of geld toch in eigen zak steken. Ik heb ze nooit gekend, natuurlijk heb je zoiets ook niet snel door, maar dit is wel erg onacceptabel gedrag binnen de JG.

[edit] Dit is trouwens de officiele website van Jehovah's Getuigen. Haha!
http://www.watchtower.org/o/index.html

Nee inderdaad, bij andere gaf ze gewoon spontaan 50 cent vond ik een gewoon juist bedragje

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:43

Niet meer nee, de meesten dingen dateren van jaren geleden, maar zo heeft de organisatie er toch uitgezien Knipoog . Dat er nu een deel veranderd is kan zijn, maar wat er staat zijn toch wel grotendeels gewone feiten, of toch dingen die door tientallen uitgegeven boeken beaamd worden.
Overigens is de officiële site van de Getuigen zéker geen objectieve bron.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:57

Nou, ik betwijfel de betrouwbaarheid van dat artikel nogal. Ja
Ik heb de officiële site zelf nooit echt bekeken, staat daar niet eens een samenvatting ofzo van wat het geloof precies inhoudt? Verward

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:54

poes schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik moet even denken wie er dan in de gemiddelde protestantse kerk rijk van zou worden... volgens mij niemand! De hele gereformeerde kerk draait zo'n beetje op vrijwilligers en vrijwillige bijdragen die meestal maar net genoeg zijn om het hoofd boven water te houden. Dominees worden betaald, ja, die mensen zijn 60 uur per week (minstens) in touw voor hun gemeente en krijgen daar misschien anderhalf keer modaal voor betaald - afhankelijk van in welke gemeente ze staan. Goed, die hebben ook een universitaire studie achter de rug.
Het hele kerkbestuur en zelfs de synode (de overkoepelende organisatie) draait op vrijwilligers die er heel veel tijd in steken en hoogstens een onkostenvergoeding terug krijgen, reiskosten enzo. Dus wie zie jij daar rijk van worden dan?

De kwibussen bovenaan de goedgeoliede machine... want dat zijn het... imo hebben JG en de Mormonen bitter weinig met "geloof" te maken... Het zijn prima draaiende handeltjes...

Ik heb het hier over de protestantse kerk. Die hebben geen kwibussen bovenaan de machine. Ja, een synode. Van vrijwilligers. Die iedere 4 jaar wisselt van samenstelling.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:19

@marloez

Waar ik heel benieuwd naar ben, is hoe JC tegen christenen aankijken. Zien zij zichzelf als christenen? Als de enige christenen? of als misschien 'betere' christenen?
Want echt hele schokkende basale afwijkingen van het christelijk geloof heb ik eigenlijk nog niet kunnen ontdekken.

OK zij gebruiken de naam 'God' niet, maar JHWH (JHVH) maar dan aangevuld tot Jahweh kom je ook binnen de christelijke kerk steeds meer tegen.

maar ook als ik eens een wachttoren ofzo lees, zie ik niet dingen die wezenlijk anders zijn. Want het niet vieren van verjaardagen enzo is toch niet zo wezenlijk? Dat lijkt me meer een zaak van invulling.

Misschien kan jij me beantwoorden wat de Getuigen aan de deur mij nooit hebben kunnen uitleggen: wat is er nou anders aan JC-geloof dan aan christelijk geloof?

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:37

Het idee, denk ik. Als JG heb ik mezelf nooit gezien dan een christen en ik vind het ook heel anders dan het christelijke geloof. Zij vieren wel de feestdagen en volgens de JG kloppen die feestdagen niet en daarom vieren ze het niet (correct me if I'm wrong, het is al lang geleden). De naam God wordt wel degelijk gebruikt, maar klinkt in mijn oren heel onpersoonlijk, misschien dat daarom Jehovah wordt gebruikt. Ook is een christelijk geloof met veel extra's en beeldjes en grote kerken, altijd laten zien hoe rijk het is, terwijl het enige mooie dat in de JG bijeenkomstzaal in onze gemeente was de planten waren. En die waren geloof ik nep.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:40

dus het grote verschil is, de feestdagen die al dan niet gevierd worden, de naam van god die verschilt en het uiten van de rijkdom?

mja... dan snap ik niet waarom de katholieken/ christenen wel van ons belastingsgeld krijgen en jullie niet? ofwel alles, ofwel niets he Knipoog

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:42

Misschien omdat dat een meer 'ingeburgerd' geloof is? Zoals je nu al hebt gemerkt in dit topic wordt er veel (ten onrechte) kwaad gesproken over de JG en dat heb je over de christenen eigenlijk niet..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:44

Euh... mag ik even wat rechtzetten? Het christelijke geloof bestaat niet alleen uit de katholieken Knipoog Zoals ik al zei: ons gebouw is een hoop stenen en beton met een orgel en wat wandkleden. Okee, en stoelen Knipoog Belastinggeld? Wij krijgen volgens mij geen subsidie. Onze zustergemeente, waar we veel mee samendoen, krijgt alleen geld om het gebouw te onderhouden, want die zetelen in een bescheiden rijksmonument.
Buiten dat wordt er met name de laatste tijd ook ontzettend veel kwaadgesproken over christenen...
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 17-08-08 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:45

Over iedereen word wel kwaad gesproken, het is maar wat je belevenis is, of je overtuiging.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:48

Blue_Eyes, ik had het over katholieken. deze krijgen wel degelijk subsidies van ons belastingsgeld.
sorry ik wist niet dat je zoveel 'onderverdelingen' hebt Bloos

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:50

Okee, de RK kerk in Belgie krijgt subsidie. Wist ik niet. Ik weet eigenlijk ook niet of dat in Nederland ook zo is. De protestantse kerk krijgt geen subsidie, waarom denk je dat ze die vrijwillige bijdragen vragen? Knipoog
Er zijn indd heel veel stromingen, helaas.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:51

Blue_Eyes schreef:
Euh... mag ik even wat rechtzetten? Het christelijke geloof bestaat niet alleen uit de katholieken Knipoog

Excuses. Wat betreft andere geloven heb ik daar absoluut geen verstand van, me nooit echt ergens in verdiept.

Of het in Nederland zo is weet ik niet, maar ik geloof wel dat er iets met subsidie wordt geregeld voor de grote geloven.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 05:27

http://www.openvld.be/file?fle=11304
hierin staat het allemaal Blue_Eyes Knipoog er staat zelfs letterlijk in dat de staat opdraait voor de kosten en onderhoud aan de kerken van de 6 erkende geloofsvormen, en voor het loon en de woning van de pastoors.
dan vraag ik mij toch serieus af waarvoor al dat geld dan nodig is? alles wordt betaald door de staat.... en naar wie gaat al dat geld dan? naar goede doelen? nee moet je echt niet geloven hoor dat het daar allemaal naartoe gaat Knipoog ik vraag me nu ff af of kerken ook verplicht zijn om een open boekhouding te hebben

de 6 vormen zijn trouwens de rooms-katholieke, de protestantse, de anglicaanse, de
Israëlitische, de islamitische en de orthodoxe eredienst

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:26

Okee, dus zo werkt dat in Belgie. Ik zal later ook eens googelen hoe dat in Nederland zit. Wij krijgen ieder jaar gewoon een overzicht van de boekhouding van onze gemeente, en een vergadering om vragen over de boekhouding te bespreken. Ik weet dus wel zeker dat wij geen subsidie krijgen. Maar goed - moet nou weer aan het werk, googelen komt mss vanavond. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:58

Ukkiee schreef:
Waar slaat DÁT nou weer op? Mormonen ken ik niet maar Jehovah's Getuigen is toch wel zeker echt een geloof een geen handel, alles is inderdaad vrijwillig en niemand wordt ergens rijk mee. Behalve dan met de goed betaalde baan die ze ernaast hebben. Uit dit soort uitspraken blijkt alleen maar dat er bij mensen gewoon zoveel kennis ontbreekt van dit soort dingen. Als je er niets vanaf weet, doe er dan ook niet dit soort zwart makende uitspraken over.

Alle leden die 10% van hun netto-wedde afgeven... daar doe je meer mee dan een vrijwillige organisatie draaiende houden... Als ik zie wat een 'standaard-vrijwillige-org' zoals pakweg een volleybal realiseert met de minieme bijdragen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:50

Ik zou moeten kijken of ik nog ergens een overzicht heb van de uitgaven van onze kerk. Ik gooi ze meestal weg als ik ze bekeken heb Bloos

Zeker is, dat er niemand rijk van wordt... 'overtollige' bedragen (als ie er al zijn) gaan inderdaad naar goede doelen. Dat hoeft dan niet per se een grote organisatie te zijn, maar ook mensen uit eigen kring die het niet redden kunnen om ondersteuning vragen. Bijvoorbeeld: we hebben nu een gezin waarvan de vader plotseling is overleden en de moeder niet aan een baan kan komen. Vader was kostwinner, ze hebben een hypotheek en nu dus een probleem. Dan kan de kerk bijspringen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:49

De Mormonen springen dan idd ook bij Ja Maar dat vind ik luttele bedragen ivm wat er binnenkwam... Elk lid (of bijna toch) gaf daar een tiende af, op het eind van de maand zijn dat heule flinke bedragen.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:10

voila... my point exactly...
neem een 100 leden, van elk van hun 10 % van hun inkomsten en bezittingen...
ja das ne mooie portemonee vol hoor.
en alles naar goede doelen? neee écht niet hoor Knipoog
er zijn in elk geloof mensen die er hun zakken mee vullen. of je het wilt geloven of niet, het is gewoon een feit. kijk maar naar de paus. voor dat leventje dat die heeft, wil ik ook wel elke dag met een pots op mijne kop rondlopen ze! alleen zou ik al dat geld en al die rijkdommen juist wel nuttig besteden, ipv alleen aan mezelf Lips are sealed

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:55

Nonnen geven trouwens ook al hun bezittingen af aan het klooster, zelfs erfenissen en zo... Vond ik ook altijd oneerlijk ook al hoort dat bij die levenstijl dan. Das wel een extreem voorbeeld maar elke maand 10% van je inkomen afgeven is op jaarbasis toch echt een investering die je niet zomaar doet... Daarvan onderhoud je meer dan die paar gebouwen en tempels en mensen in moeilijkheden volgens mij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:54

poes schreef:
Ukkiee schreef:
Waar slaat DÁT nou weer op? Mormonen ken ik niet maar Jehovah's Getuigen is toch wel zeker echt een geloof een geen handel, alles is inderdaad vrijwillig en niemand wordt ergens rijk mee. Behalve dan met de goed betaalde baan die ze ernaast hebben. Uit dit soort uitspraken blijkt alleen maar dat er bij mensen gewoon zoveel kennis ontbreekt van dit soort dingen. Als je er niets vanaf weet, doe er dan ook niet dit soort zwart makende uitspraken over.

Alle leden die 10% van hun netto-wedde afgeven... daar doe je meer mee dan een vrijwillige organisatie draaiende houden... Als ik zie wat een 'standaard-vrijwillige-org' zoals pakweg een volleybal realiseert met de minieme bijdragen?

In de strengere kerken, waar ze dus 10% van hun inkomen afgeven, zijn de mensen ook niet verzekerd zoals wij. Bv voor brand, inboedel, WA, ziektekosten. Als er dan wat gebeurt, en je kan het niet betalen betaald de kerk dat. Ook bv een huis krijg je van de kerk, als je dat niet zelf kunt betalen. En ook bv eten, en je huishouden. Want een gezin van 16 personen kan natuurlijk nooit rondkomen van een werkende man alleen Knipoog Dus krijgen ze geld van de kerk.

Het is misschien voor sommigen moeilijk te bevatten, maar kerkmensen zijn echt niet rijk hoor... Scheve mond