Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:01

Ik heb vlakbij een verzorgingscentrum gewoond waar mensen met een zeer zware geestelijke handicap woonden.
Mensen waarvan je je soms afvroeg of ze door hadden dat ze leefden.
Je zou kunnen zeggen dat deze mensen nooit iets (terug) hebben gedaan voor de maatschappij of voor het geld dat 'zij' ontvangen.
Maar is dat wat een mens waarde geeft? Hoeveel geld iemand verdient? Hoeveel iemand bijdraagt aan de maatschappij?
Zijn we niet als mens al waardevol gewoon omdat we bestaan? Ongeacht huidskleur, afkomst, moedertaal, niveau van bijdragen...
Onze waarde hangt toch niet af van hoe nuttig we voor een ander kunnen zijn, of wel...?

Niet op jou gericht hoor, Purny. Ik sta er grotendeels hetzelfde in als jij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:03

Polar schreef:
Wat bedoel je precies met iets voor de maatschappij betekenen? Is dat dan werken? Eventueel vrijwilligerswerk?

Iemand die een uitkering ontvangt mag zeker van mij een aantal uur per week vrijwilligerswerk doen als het mogelijk is ipv de hele maand op hun krent te zitten thuis.

Polar

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:04

Als het mogelijk is, zeker. :j

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:37

Benzz schreef:
_Mar3 schreef:
Wat maakt dat je dat wilt weten? Ik ga dat soort zaken niet online zetten.

Omdat ik het werkelijk onzin vind, dat iemand leunt op de maatschappij, maar prima zichzelf kan onderhouden.

Iedereen heeft zijn huishouden, kun je ook op je vrije dagen doen. Daar zijn toeslagen niet voor.

Dat zeg ik toch, dat ik huishouden op mijn vrije dagen doe. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:42

Wat opvalt is, dat sommigen die zelf gebruik maken van allerlei subsidies , regelingen of toeslagen, soms een ander zo weinig gunnen.

Veel mensen werken parttime om in aanmerking te komen voor toeslagen.

On Topic:
Ik ben vanmiddag terug gekomen uit Dusseldorf.
Ik vond de prijzen in de horeca zeer verschillend.
Ik heb een Latte Macchiatto met topping op voor € 8,50, maar ook 1 voor € 4,50.
In een Griekse bar een verse jus d'orange voor € 4,50 en in een hippe lunchroom € 6,50 voor een nep jus d'orange. Prijzen verschillen erg per zaak.
Wij gingen niet om te shoppen, we gingen voor een concert, maar ik heb nog wel voor chocolade voor Pasen gekeken, maar was duur, niet goedkoper dan bij ons.

Op de terugweg wilde ik nog tanken, ik kwam maar 1 benzinepomp tegen langs de weg, Shell.
Ik begon te tanken en toen zag ik de prijs: € 2,24 per liter Super 95 :D.
Toen ben ik maar gestopt.
Ik had hier vrijdag nog voor € 1,89 E95 (geen Super) getankt en had nog een halve tank, genoeg om thuis te komen.

Ik had een heerlijk weekeind, maar heeft alleen geld gekost, ik heb nergens op kunnen besparen. :D
Maar dat had ik ook niet verwacht, ik ben slecht in koopjes, afdingen, uitverkoop enz.
Weekeindjes weg, kosten altijd (veel) geld.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:43

Soms is het ook fijn om dat gewoon te kunnen. :j En er van te genieten.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:56

Mensen die parttime werken, krijgen soms toeslagen. Maar zij betalen ook belasting over hun salaris. Ze krijgen dus (deels) terug wat ze erin stoppen, maar dan in de vorm van toeslag. Tja. Zelf ben ik meer een voorstander van zo laag mogelijke belastingen, zoveel mogelijk zelf dokken. Dan krijg je dus geen toeslag of minder, maar houd je onderaan de streep vaak meer over én kan jezelf helemaal beslissen wat je waaraan uitgeeft.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:00

Electra63 schreef:
Wat opvalt is, dat sommigen die zelf gebruik maken van allerlei subsidies , regelingen of toeslagen, soms een ander zo weinig gunnen.

On Topic:
In een Griekse bar een verse jus d'orange voor € 4,50 en in een hippe lunchroom € 6,50 voor een nep jus d'orange. Prijzen verschillen erg per zaak.
Wij gingen niet om te shoppen, we gingen voor een concert, maar ik heb nog wel voor chocolade voor Pasen gekeken, maar was duur, niet goedkoper dan bij ons.

Op de terugweg wilde ik nog tanken, ik kwam maar 1 benzinepomp tegen langs de weg, Shell.
Ik had hier vrijdag nog voor € 1,89 E95 (geen Super) getankt en had nog een halve tank, genoeg om thuis te komen.

Ik had een heerlijk weekeind, maar heeft alleen geld gekost, ik heb nergens op kunnen besparen. :D
Maar dat had ik ook niet verwacht, ik ben slecht in koopjes, afdingen, uitverkoop enz.

Binnenstad Düsseldorf is inderdaad niet goedkoop qua eten en drinken. Denk dat ook hier de meeste grote steden over het algemeen duurder zijn dan de plaatsen eromheen. Als je echt wil besparen dan kun je het beste voor frisdrank, alcohol, tabak, wasmiddel etc gaan.
Qua tanken: Dat moet dan op de snelweg zijn geweest? Hier was de E95 vanavond 1.649 namelijk.
Zondagavond was dat nog 1.589, maar zondagavond is standaard goedkoper tanken. :j

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:03

Kaitlyn schreef:
Electra63 schreef:

On Topic:

Binnenstad Düsseldorf is inderdaad niet goedkoop qua eten en drinken. Denk dat ook hier de meeste grote steden over het algemeen duurder zijn dan de plaatsen eromheen. Als je echt wil besparen dan kun je het beste voor frisdrank, alcohol, tabak, wasmiddel etc gaan.
Qua tanken: Dat moet dan op de snelweg zijn geweest? Hier was de E95 vanavond 1.649 namelijk.
Zondagavond was dat nog 1.589, maar zondagavond is standaard goedkoper tanken. :j

Wauwie dat zijn benzineprijzen waar ik blij van word! Hier was het laatst 1,819, veel lager wordt het hier niet, was niet langs de snelweg.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:18

Hier is 1,819 op dit moment laag :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:20

Even mijn mening met betrekking tot werk. Ik denk dat sommige ook parttime werken omdat ze fulltime misschien niet aankunnen. Iedereen is anders en heeft een andere belastbaarheid.
Ik ken mensen die fulltime werken en het weekend en de avonden vol plannen, maar ook mensen die parttime werken en daarnaast nog heel weinig energie overhebben. Neemt trouwens niet weg dat er ongetwijfeld ook mensen zijn die er bewust vanwege toeslagen voor kiezen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:25

moonsparkle schreef:
Even mijn mening met betrekking tot werk. Ik denk dat sommige ook parttime werken omdat ze fulltime misschien niet aankunnen. Iedereen is anders en heeft een andere belastbaarheid.
Ik ken mensen die fulltime werken en het weekend en de avonden vol plannen, maar ook mensen die parttime werken en daarnaast nog heel weinig energie overhebben. Neemt trouwens niet weg dat er ongetwijfeld ook mensen zijn die er bewust vanwege toeslagen voor kiezen.

I.v.m. mijn gezondheid en o.a. mantelzorg, werk ik ook maar 27 uur, maar nog nooit een toeslag ontvangen en gelukkig niet nodig.

Maar er zijn mensen die expres een paar uur minder werken, zodat ze allerlei toeslagen ontvangen.
Dat vind ik jammer; toeslagen moeten er zijn voor de mensen die het echt nodig hebben.
En dan mogen zij het zeker een ander niet misgunnen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:29

Hier 1,84.9
Maar maaseik 1,53.1
Dat is 25 kilometer vanuit hier.

En diesel 12 km verderop 1,52. 9

Nu rijden we weinig kilometers maar proberen dit wel logisch in te plannen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:34

In Maldegem was het vorige week onder de 1,50.
Ga graag een stukje omrijden als ik aan die kant ben.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:34

moonsparkle schreef:

Mijn opmerking over dat mannen vroegahh 40 uur werkten maar dus een vrouw hadden die het huishouden etc. deed, ging daar ook over inderdaad. Als in: toen was 40 uur werken heel normaal. Maar die persoon hoefde niet alle dagen te koken, de was te doen, de kids naar school te brengen en te halen, te stofzuigen, te dweilen etc. Een opmerking over dat mensen tegenwoordig dus minder willen werken en dus lui zouden zijn, vind ik niet helemaal terecht. Mensen zijn hun tijd anders gaan indelen, mannen en vrouwen meer 50/50 qua werk en huishouden/kids. Dus ja, dan heb je minder 40 uurs werknemers. Maar niet per se luiere mensen.
Sterker nog, als ik om mij heen kijk denk ik dat de maatschappij gejaagder en drukker is dan vroeger. En dat de lastendruk ook hoger is t.o.v. het salaris dan eerder.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:39

Maar jij hebt geen Kids.

En in mijn jeugd werkte (mits gezond) beide 40 uur. Totdat er kinderen kwamen. Of vrijgezellen uiteraard alleen.
En na die 40 uur werd het huishouden, boodschappen (geen breng service) en hobby uitgevoerd.

De lastendruk is zeker hoger bij minder werken.

Kijk iedereen moet het zelf weten. Eigen keuze.
Maar is het om toeslagen te krijgen is het imo niet correct

Drukker nu. Zeker.
FOMO. Dat was vroeger zonder Social media niet zo'n ding.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:49

Volledig eens met Dp

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 23:15

DuoPenotti schreef:
Maar jij hebt geen Kids.

En in mijn jeugd werkte (mits gezond) beide 40 uur. Totdat er kinderen kwamen. Of vrijgezellen uiteraard alleen.
En na die 40 uur werd het huishouden, boodschappen (geen breng service) en hobby uitgevoerd.

De lastendruk is zeker hoger bij minder werken.

Kijk iedereen moet het zelf weten. Eigen keuze.
Maar is het om toeslagen te krijgen is het imo niet correct

Drukker nu. Zeker.
FOMO. Dat was vroeger zonder Social media niet zo'n ding.

Ook voor mensen die fulltime werken is de lastendruk een stuk hoger geworden. Vroeger kon men een heel gezin voeden van 1 inkomen. Dat lukt bijna niet meer. En dus snap ik niet waarom er soms zo negatief wordt gekeken naar parttimers. Als er niet meer gewerkt hoeft te worden, waarom moet het dan per se.

Wat betreft de toeslagen kan ik je gedachte wel volgen. Maar anderzijds: je betaalt belasting als je werkt. En dus in feite je eigen toeslag. Al zou ik zoals ik al zei pleiten voor een ander stelsel: minder belasting betalen en minder toeslagen. Mensen beslissen veel zuiniger en slimmer over hun eigen geld dan over dat van een ander (wat de overheid in feite doet). Dus ik vermoed dat geld dan veel efficiënter gebruikt gaat worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 07:21

Ik ben vorig jaar 3 uur per week meer gaan werken. Resultaat dat ik even 1000 euro belasting mag ophoesten.
Tot zover mijn motivatie om meer te gaan werken.

Dus dat mensen zeggen dat ze niet meer gaan werken snap ik wel. Je loopt hierdoor een heleboel toeslagen mis. En een hele hoop belastingvoordelen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 07:29

Ik zou ook wel een paar uur per week minder willen werken (ik werk 40 uur) maar met de stijgingen van de prijzen durf ik niet. Of zou het onder aan de streep weinig uitmaken? (één middag vrij)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 07:43

Dat is inderdaad echt demotiverend, purny.

Bij mij hetzelfde; ik heb een eigen bedrijf waarmee ik in de KOR zit, de klein ondernemers regeling. Draai je minder dan 20.000 omzet, dan draag je geen BTW af, maar kom je daar boven, dan draag je in een klap het volle pond af. Dus zodra je tussen de 20.000 tot 25.000 zit dan verdien je niks extra of zelfs minder. Ik ben dus aan het eind van het jaar elke keer weer aan het rekenen en met facturen aan het schuiven om nét binnen die 20.000 te komen, terwijl ik eigenlijk best een paar opdrachten meer zou willen en kunnen aannemen 8)7

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:49

Bij de KOR is het toch wel zo dat wanneer je er boven komt, je met terugwerkende kracht van je eigen kosten de BTW terug mag vragen?

Dan zou je eerder dan bij 25.000 pas weer meer overhouden.
En anders aan het begin van het jaar al "besluiten" dat je doel is, zoveel omzet maken dat je uit de KOR komt en daar met je tarieven al rekening mee houden, dan kun je ook evt zakelijke klanten aantrekken dir dan de BTW kunnen terugvragen, wat bij zaken doen met een bedrijf in de KOR voor zakelijke klanten anders niet kan.

Dat je dat niet na 1 jaar schipperen doet, begrijp ik ook, maar als je nu al een paar jaar aan het einde op hetzelfde punt uitkomt, is dat wellicht het overwegen waard?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:17

Hier is dat circa 120.000 sek, ongeveer 11.000 euro. :x
Gelukkig(?) zitten we daar tot nu toe ruim onder en is er nog een fulltime baan naast.

Ik ben trouwens wel voorstander van 4 dagen in de week werken en 3 dagen vrij. :)
Je weet nooit of je je pensioenleeftijd haalt en ik vind dat er ruimte moet zijn om je leven te leven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:20

Ik ook. Wij werken beide parttime (en krijgen geen toeslagen).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:23

Marije_jiplover schreef:
Bij de KOR is het toch wel zo dat wanneer je er boven komt, je met terugwerkende kracht van je eigen kosten de BTW terug mag vragen?

Dat mag niet met terugwerkende kracht voor zover ik weet, en je gaat ook pas BTW afdragen op het moment dat je de 20.000 passeert.
Maar ik heb de meeste jaren nauwelijks uitgaven, dus bespaar eigenlijk bijna niks op BTW terugvragen/verleggen.
Ik zou bij een omzet van 25.000 dus eigenlijk 25% meer moeten werken voor nagenoeg geen extra inkomsten :=
En zakelijke klanten heb ik niet, ik film alleen bruiloften :Y)

Polar, €11.000 is wel heel weinig ja, dan is het echt meer voor de hobby en echt kleine bedrijfjes. Maar als je er dan echt van rond moet komen dan zit je in ieder geval niet steeds rond die grens te hikken.
Hier inderdaad hetzelfde qua parttime werken. Ik wil ook echt niet meer fulltime werken, en houd liever iets minder over met meer vrije tijd.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 01-04-25 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt