Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
secricible schreef:Dat er fouten zijn gemaakt (een verkeerde diagnose) is niet verwijtbaar. Het gaat er om of het handelen op zichzelf verwijtbaar was.
Het kan prima zijn dat een huisarts een heel terecht en aannemelijk spoor heeft gevolgd, wat achteraf onjuist blijkt te zijn geweest.
Dus heeft de huisarts, met de kennis die hij op dat moment had of redelijkerwijs had moeten hebben, de juiste beslissingen genomen?
karijn schreef:Wat is de fout van de huisartsen? Dat zij de klachten niet bij het eerste bezoek geassocieerd hebben met een aorta dissectie? Of dat ze dit niet bij het tweede bezoek gediagnosticeerd hebben? Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik wil het niet opnemen voor de huisartsen, maar om te voorkomen dat ze alles fout hebben gedaan.
Ik hoop dat deze casus, hoe verschrikkelijk de afloop ervan ook is geweest, wel een learning voor huisartsen heeft opgeleverd. Dat ze bij een volgende patiënt met dezelfde klachten wat sneller gaan doorpakken om uit te sluiten dat er een dissectie zou kunnen zijn.
Het niet melden terwijl de meldplicht er wel was, vind ik een hele grove fout.
TS, ik vind jouw verhaal zo krachtig, hoe je hiermee bent omgegaan, hoe je het hebt aangepakt en hoe je zelfs met deze uitspraak een open mind houdt om het van alle kanten te bekijken en tot je te nemen. Dat toont in mijn optiek alleen maar wat een ongelooflijk krachtige vrouw je bent. Chapeau!
Petpa schreef:De huisartsen van de HAP zijn die gewaarschuwd of berispt?
sterregoud schreef:En wanneer is het handelen dan wel verwijtbaar ? Hoe toets je dat ?
superpony schreef:Ik vind het echt super knap hoe je hiermee omgaat. Heel eerlijk, zou ik niet zo netjes reageren. Maar daar heb je vaak ook niks aan natuurlijk.
Gaat de journalist nog contact met je opnemen over de uitspraak?
secricible schreef:Met liefde.
Alle info online is vanuit de hulpverlener-kant geschreven. Logisch natuurlijk, maar ik vond dat persoonlijk wel heel lastig. Het zou fijn zijn als er meer ervaringen vanuit de "klager" kant bekend zouden zijn.
secricible schreef:Met liefde.
Alle info online is vanuit de hulpverlener-kant geschreven. Logisch natuurlijk, maar ik vond dat persoonlijk wel heel lastig. Het zou fijn zijn als er meer ervaringen vanuit de "klager" kant bekend zouden zijn.
Renee1991 schreef:Lees ik nou verkeerd? In beide bestanden zie ik 'ongegrond' staan. Ik ga er later nog eens voor zitten om het rustig door te lezen. Inderdaad dank dat je hier open in bent en de linkjes deelt.
Petpa schreef:Ik was ooit een klager, dat weet je.
Mijn erkenning kwam pas bij het centraal tuchtcollege.
Zojuist heb ik de 2 uitspraken gelezen en dat resulteerde in een déjà vu.
Ik kan mij 100% voorstellen indien je het bij deze uitspraken wilt laten.
Desondanks geef ik je mee hetgeen iemand mij vertelde na de uitspraken door het RTC.
Ik was op dat moment zoooo moe.
Maar ik ging door.
Omdat iemand mij vertelde: "Kijk hoe je over 10 jaar hierop terug wilt kijken!"
En bij het RTC kreeg ik de gerechtigheid die ik verdiende...
Rizette schreef:Wat fijn voor TS als er iemand naar kan kijken zoals jij kunt Arnyek. Ik heb geen idee of de uitspraak redelijk is en of ik TS er mee kan feliciteren. Bij mij blijft als meelezer toch een gevoel van onrecht hangen maar ik ben op geen enkele manier deskundig. Recht is soms ook zo krom, voor een leek, al te vaak meegemaakt.
karijn schreef:Poe. Dat de klacht gegrond is dat de huisarts verzuimd heeft door te verwijzen, begrijp ik op basis van het beloop van de klachten van de dagen voorafgaand.
Vanuit emotie vind ik een waarschuwing nogal magertjes maar wat zou anders een passende straf zijn? En dus is, denk ik, een waarschuwing het meest maximaal haalbare.