No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:26

Ik probeer nu ook op de kleine bedragen te letten. Gisteren bewust géén gebakje meegenomen van de bakker na het boodschappen doen, vandaag niet gestopt voor een lekker broodje. Ik gok dat ik gemiddeld zo'n €5,- per dag aan 'boodschappen impulsen' laat liggen, tikt ook wel lekker aan

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:49

Doen wij hier ook. Vandaag naar frituur maar geen extraatjes genomen zoals drankjes (er is genoeg thuis om te drinken) of toppings. Hier staat gewoon een pot met gebakken uitjes, mayo en ketchup en zoetzure saus, dus kaal loempia en frikadel gehaald en zelf opgeleukt met saus. Scheelt ook weer qua kosten en afwal (wat je ook weer betaalt).

Want verkijk je er niet op, ook afval ophalen tikt aan, hier wegen ze je restafval, 30 cent per kg! GFT 12 cent per kg -O- (maar daarvoor hebben wij ook een compostvat gezet, wormenbak is ook een alternatief).

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:08

opisop_shop schreef:
Hoe kun je nou een shirtje van 12 euro een jaar later 2ehands voor hetzelfde bedrag verkopen?

Dat gaat echt heel makkelijk…

Natuurlijk geen zeeman shirt maar fijne merken wel :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 08:15

foxy80 schreef:
Want verkijk je er niet op, ook afval ophalen tikt aan, hier wegen ze je restafval, 30 cent per kg! GFT 12 cent per kg -O- (maar daarvoor hebben wij ook een compostvat gezet, wormenbak is ook een alternatief).

In onze gemeente €0,50 per kg. We hebben gelukkig ook een milieuboer die gratis glas/PMD/blik/oud papier/textiel meeneemt en zoveel restafval hebben we daardoor gelukkig niet.

Durf het bijna niet te zeggen maar ik heb gefaald :7 al wat zomerkleding voor de oudste gekocht, had ik prima een maand of wat kunnen uitstellen := als ik moe en verveeld ben, heb ik kennelijk weinig ruggengraat.

Ik hou trouwens ook een lijst bij met dingen die ik dan ineens in mijn hoofd heb met “ooooh ja diewillik”, en een paar dagen later vind ik ze al niet meer zo boeiend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 09:35

cobiie schreef:
opisop_shop schreef:
Hoe kun je nou een shirtje van 12 euro een jaar later 2ehands voor hetzelfde bedrag verkopen?

Bij tweedehands zelf inkopen en daarna in nette staat weer verkopen is dat niet raar.

Als je tweedehands buiten het seizoen inkoopt en in het seizoen verkoopt kan je geregeld zelfs meer krijgen dan je aanschafwaarde.

Precies :j

Als het iets is met een nieuwprijs van 40 euro, dan heb je met 12 euro al een nette prijs te pakken.
En vaak blijft het gewoon netjes in nette, gedragen staat. Dat de nieuwheid er af is, maar het wel gewoon nog netjes is.

En dan is diezelfde 12 euro een jaar later nog steeds een nette prijs waar de volgende gewoon weer net zo blij mee is als dat wij het waren :)

En inderdaad kan ik dingen vaak ook voor meer verkopen dan waar ik het voor kocht.
Als je een koopje treft van iemand die gewoon wil ruimen of niet goed beseft wat die er voor kan vragen. Dan kan het zijn dat je iets koopt voor 6 euro dat eigenlijk makkelijk 15 euro op kan brengen.

En op een gegeven moment dan krijg je ook zo je terugkerende klantjes met dezelfde smaak.
Het is ook veel barefoot schoeisel, veel wolletjes, veel biologisch katoen. Dat verkoopt gewoon goed omdat het aanbod beperkt is.
Zeker voor jongens helaas -O-

Zo heb ik zelf ook mijn verkopers waar ik regelmatig wat van koop :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 09:50

Hier betalen we gelukkig niet per kg voor het legen van de containers. Dat wekt ook illegaal dumpen in de hand.

Ik heb gisteren even voor het eerst op Vinted gekeken, want ik zag iemand op bokt die bijna nieuwe hardloopschoenen gekocht had daar. Nou, ik ben geschrokken wat men nog durft aan te bieden. Echt versleten schoenen en daar nog geld voor durven vragen ook. Ben absoluut niet overtuigd van Vinted, bij de hardloopschoenen was het allemaal bagger (en werkelijk 0 in mijn maat). Kleding koop ik eigenlijk nooit gebruikt, dus heb daar niet naar gekeken. Kan dat nog wel eens doen misschien, maar zou echt een drempel over moeten om wat te kopen dan, terwijl als iemand zegt van heb je nog belang bij deze trui en ik vind hem mooi dat ik dan zo een gedragen kledingstuk aanneem.

Hier gaat mijn gedagen maar nog goede kleding of naar de weggeefwinkel, of ik verloot het op de verlotingsgroep bij ons in het dorp op facebook. Ik geef het niet aan een kringloopwinkel, want met de huidige prijzen die ze daar vragen vind ik het niet netjes dat ze zo veel winst willen maken op 'afval' van een ander. De weggeefwinkel in ons dorp heeft gewoon een leuk concept, alles is gratis, van puzzels tot kerstartikelen tot kleding. Dus letterlijk een weggeefwinkel en iedereen mag er brengen en halen, ongeacht of je wel of geen goede baan hebt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:06

Ik ben geen heel fanatieke bezoeker van Vinted, al heb ik er wel wat nagenoeg nieuw of nieuwe Barefootschoenen voor mezelf weg en ondertussen mijn eigen reguliere schoenen die ik nog verkoopbaar vond, verkocht.
O.a. een paar nagenoeg nieuwe hardloopschoenen en een paar wel gebruikte maar zeker nog nette binnensport schoenen.
En een aantal mooie pumps die maar zeer weinig gedragen waren en een aantal paren sneakers.

Alles wat er imo te gedragen uit ziet kwa schoenen, gooi ik zelf in de kledingbak op de parkeerplaats van de supermarkt.

En kwa kopen: ik heb er alleen gekocht wat ik op de foto's echt kon beoordelen als goede staat. Dat mensen denken voor afgedragen schoenen nog 45 euro te kunnen vragen, moeten ze zelf weten, ik koop ze dan iig niet.

Ik ben zelf ook niet heel erg van het tweedehands kopen van kleding, maar wat ik koop, draag ik doorgaans tot het versleten is. Dus daar zit voor mij weinig verkoopbaars bij.
En ik koop vaak kleding via uitverkoop platformen, dus in de zomer een lekker warme trui voor de winter en in de winter een paar zomerse topjes, zodat ik er niet de hoofdprijs voor betaal.

Deze maand alle mails van uitverkoop en gewone reclame-sh*t ongelezen verwijderd uit mijn inbox en voor heel veel van die reclamemails uitgeschreven.
Daar was ik vorig jaar overigens al mee begonnen.
Dat ik eenmalig eens iets ergens gekocht heb dat ik toen zocht en nodig had, maakt niet dat je me hoeft te spammen met alles wat ik niet zoek en niet nodig heb in de weken/maanden erna. En als je ziet hoeveel van die zooi er op dagelijkse basis binnenkomt!

Het scheelt echt een berg zooi in je inbox en het scheelt veel verleidingsmomenten.

Dus misschien is dat nog een tip voor mensen hier die na elke reclamemail moeite te hebben met de verleiding: meld je af voor deze mails, al dat soort mails hebben helemaal onderaan ergens een linkje om je uit te schrijven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:19

foxy80 schreef:
Doen wij hier ook. Vandaag naar frituur maar geen extraatjes genomen zoals drankjes (er is genoeg thuis om te drinken) of toppings. Hier staat gewoon een pot met gebakken uitjes, mayo en ketchup en zoetzure saus, dus kaal loempia en frikadel gehaald en zelf opgeleukt met saus. Scheelt ook weer qua kosten en afwal (wat je ook weer betaalt).

Ik weet niet wat het per kilo zou zijn, maar onze grijze bak wordt 1x per 8 weken (!) geleegd en dat kost dan maar liefst 24€. Groene bak zetten we nooit buiten want compost maken.

Wij scheiden dus heel goed afval. En ja, betalen ook nog gewoon afval heffing...

Vinted doe ik eigenlijk niks mee, teveel moeite voor een paar euro (ik moet minimaal 10 minuten fietsen naar het dorp + inpakken + discussie met mensen). Maar zal eens kijken of mijn vrij nieuwe barefoot schoenen wat zouden opleveren. Ik krijg er pijn in mijn voeten van.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 11:51

Ik gebruik Vinted vooral om te verkopen. Heb nu ook weer 4 pakketjes klaarliggen, dus zometeen even op de fiets naar Barneveld om ze weg te brengen :)
Ik heb er toch vorig jaar ruim €1500 verdiend (waar dat geld is gebleven moet je me niet vragen).

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 12:00

Op vinted staat ook zat nieuw met prijskaartje voor soms echt een spotprijs.
Zelf koop ik ook geen kleding waar reeds de vlekken inzitten of gaten/pillig. Het moet er voor mij nog echt netjes uitzien.
Dan kan ik voor minder dan H&m/zara nieuwprijs mijn kinderen in duurdere kwaliteitsmerken hebben lopen wat dan vaak ook nog (ondanks tweedehands gekocht) nog meerdere kinderen meegaat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 12:25

Wanneer ik kinderen zou hebben, zou ik denk ik wel vaker op Vinted kijken ja.
Maar die krijgen ook meestal niet de kans om kleding zelf echt af te dragen, omdat ze zo hard groeien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 14:23

Ik ben even trots op mezelf; met het combineren van een aanbieding, en een paar producten met een sticker erop (en dus fikse afprijzing) heb ik voor in totaal misschien €12,50 m'n avondeten voor 7 dagen gemaakt!

Overigens wil ik wel héél graag bij de kringloopwinkel gaan winkelen. Voor mijn gevoel ben ik al een eeuwigheid bezig met dat 'geen geld uitgeven', terwijl het in realiteit nog geen drie weken is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 15:10

Ik moest weer naar Barneveld om Vinted pakketjes weg te brengen. Ik kan het nooit laten om even langs de boekwinkel te gaan en had bijna 2 Legami pennen gekocht... met de nadruk op bijna want toen ik mezelf afvroeg of ik het echt nodig had was het antwoord "nee" dus ik heb ze terug gelegd.

Toen moest ik naar de Action, ik heb een nieuwe krabber nodig en zakjes voor het gft.
Ik werd verleid door dit té schattige kussentje <3

Afbeelding

Maar nee, ook niet nodig :')
En alles wat ik wel nodig had, hadden ze niet -O-

Dus ik ben zonder iets te kopen weer huiswaarts gegaan.
Op de fiets, dus ook geen benzine of parkeerkosten gehad *\o/*

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 15:34

Wauw goed hoor!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 17:01

Goed bezig!
Hier voor het eerst geld uitgegeven aan iets anders dan boodschappen, benzine of het vervangen van de kapotte pan vorige week.
De kinderen wilden schaatsen dus zijn we naar de ijsbaan geweest. Daar heb ik de schaatsen ook gelijk laten slijpen want ze glibberden alle kanten op.
Gelukkig zijn ze verstelbaar dus dit jaar en volgend jaar nog te gebruiken en daarna weer verkopen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 17:45

Iedereen het weekend goed doorgekomen? Ik heb vanmorgen gejureerd op een manege, dat scheelde weer tijd om de fout in te gaan. ;)
plus het leverde juist iets op.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 18:35

Zo goed als ik ging :D Ik kwam in een webshop een paar laarzen tegen waar ik echt al maanden verliefd op ben, maar ze waren 400 euro.. en nu 150.. dus besteld, niet eens getwijfeld! Ik mag gratis retourneren want ze schijnen kleine te vallen, dus ik kan even rustig passen en hooooopen dat ze passen natuurlijk! En anders kan ik ze eindelijk uit mijn hoofd zetten.

En ach, liever 150 euro aan een paar kwaliteitslaarzen waar ik jaren mee vooruit kan, als 150 euro aan rommel.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:39

Klinkt wel als een doordachte koop, en geen impuls aankoop! Ik reken m goed.

Ik ga nog goed. Maar, m’n zoon kwam gisteren met z’n dekbedovertrek met een enorme scheur erin. Is helemaal dun geworden van het vele wassen, dus heb m zo weggegooid. Hadden nog 1 extra, dus die kon op zn bed. Maar nu wil ik wel een nieuwe kopen voor hem. En die van m’n dochter is ook al half vergaan. Zag bij wehkamp 1+1 gratis, dus ga er wel 2 bestellen.
Was niet de bedoeling maar vind dit wel nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:46

cobiie schreef:
Iedereen het weekend goed doorgekomen? Ik heb vanmorgen gejureerd op een manege, dat scheelde weer tijd om de fout in te gaan. ;)
plus het leverde juist iets op.

Ja! Ik heb alleen de LED-kaarsen die kapot zijn gegaan (binnen de garantietermijn) vervangen. Maar goed, dat heeft niks extra gekost, technisch gezien.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:49

Helaas, vrij duur uit eten gegaan, maar stond al gepland. Maar het was onwijs lekker en gezellig. Dus ik doe maar alsof het de bedoeling was :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:55

Zoiets als dekbedden vind ik idd dan ook wel echt nodige aankopen. En een product wat je sowieso al had willen kopen, maar echt met heel erg goede korting nu tegenkomt zou ik ook zeker kopen- je berooft jezelf anders gewoon echt van geld als je het op een later tijdstip voor normale prijs zou moeten kopen. Etentjes/sociale gelegenheden heb ik bij m'n persoonlijke challenge dan wel onder het lijstje 'toegestaan' staan. Dat doe ik al niet perse vaak, en het is voor m'n mentaal welzijn wel fijn om eens met een vriendin zoiets te kunnen doen dus dat ga ik me niet ontzeggen. Ik wil vooral focussen op minder impulsieve aankopen en ook om meer creatief te zijn met aankopen; dus eerst kijken of een kringloop een bepaald iets heeft, beter naar aanbiedingen kijken en zeker langer nadenken voor ik overga tot een koop van een niet Echt nodig product dus, etc.

Hier gaat het qua onnodige aankopen nog steeds goed, maar alsnog is het wel een dure maand door 'moetjes-uitgaven' zoals oa voor de verjaardag van m'n beste vriendin waar ik naast cadeautjes dan nog andere aankopen ga/moet doen; zij organiseert een moord diner waarbij je verkleed 'moet' komen als een personage. Maar ipv naar een dure carnavals kleding winkel voor een nieuwe outfit, ga ik dus even de kringlopen langs om te kijken of ik daar wat vind wat bij de gelegenheid past met wat creatief zijn/samenstellen en anders houd ik het alleen bij accessoires bv.

Enige andere aankoop wat we hebben gedaan buiten boodschappen, dieren voer, tanken om enz, zijn nieuwe batterijen voor in de Hue afstandsbedieningen van de plafond lampen - want nu kunnen we niks dimmen e.d. en dat is wel echt vervelend, telkens die felste lamp stand. Dus dat was an zich wel gewoon een nodige aankoop.

Maar ik ben bv bijna door m'n postzegels heen voor m'n Postcrossing hobby en heb me voorgenomen om daar nu ook nog even geen nieuwe zegels voor te kopen bv zodat ik me aan een maandelijks budget kan gaan houden vanaf nu. Dus daar koop ik in februari dan pas weer nieuwe zegels voor, voor een X bedrag en op=op en zo ben ik sinds vorig jaar ook wel al redelijk bezig geweest met een budget voor boeken etc en heb ik daar deze maand bv ook nog in gehakt door pre-orders te cancellen (ik heb er 1tje laten komen en 2 gecanceld. En de andere 2 boeken welke ik kocht deze maand heb ik gekocht met geld van 2 boeken welke ik ervoor in de plaats retour heb laten gaan, wat ik in december gekregen had dus die hebben niks extra's gekost nu en dat zijn ook 2 boeken waar ik in m'n persoonlijke leven hopelijk Echt iets aan ga hebben, informatieve boeken omtrent covid)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:46

Gisteren sauna geboekt voor volgende maand, maar moest wel gelijk al even aftikken. Dus ja geld uitgegeven...

Maar verder nog steeds niks :)

Al was ik vandaag mijn kasboekje even aan het invullen en in januari is er toch ongeveer 10.000 euro van de rekening gegaan :$

Zorgverzekeringen in 1x betaald, zakelijke investering privé voorgeschoten en spaargeld omgezet naar een crowdfunding. Allemaal dingen waar wel al voor gespaard is door het jaar heen, maar als dat dan in 1x van je rekening gaat is het wel even hard slikken :=

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:58

Ik liep net in m’n pauze een rondje buiten, en in plaats van het bos ben ik richting winkelcentrum gelopen. Meteen de Action in, mandje gepakt.
Toen ik daar liep kon ik niks bedenken wat ik nodig had, dus zonder iets te kopen naar buiten!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:46

ik ben positief verbaasd over mezelf. Waar ik het eerst best lastig vond, lijkt het een soort van sport te worden..
Ik doe minder boodschappen, eet meer uit de voorraad. Eindelijk is er wat orde in mijn diepvries aan het ontstaan.
Ik vind normaal nogal snel dat ik vanalles heel erg nodig heb, en merk nu dat ik overal nog 3 x over na denk, en ik dan toch beslis dat de nood niet zo hoog is.
Ik schrik er een beetje van hoeveel ik niet heb uitgegeven deze maand, ik hoop dat ik dit kan doortrekken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:04

Super goed!

Hier ook nog steeds best lekker bezig :D nog steeds geen echte onnodige aankopen gedaan. Had ik ze kunnen verschuiven naar februari? Ja. Maar aangezien ik een no/low buy 2025 van plan ben wel realistisch.