Inheems tuinieren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 13:00

Bedankt! Ik ga ze bekijken :)

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:00

Goedemiddag,

Ik val hier even binnen. Wij moeten binnenkort een flinke hoeveelheid inheemse bomen en struiken gaan aanplanten vanwege een rood voor groen regeling. Omdat verbouwen al duur genoeg is, ben ik al aan het inventariseren welke initiatieven er landelijk (of provinciaal in Gelderland) zijn. Ik ben bekend met heg en landschap, maar misschien dat jullie nog ideeën of ervaringen hebben.
De plantenlijst is al samengesteld en het gaat uiteindelijk om ongeveer 5000 inheemse bomen/struiken/bollen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:32

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:11

Ik heb inmiddels alle opties bekeken en overwogen. Waar ik tegenaan loop zijn een paar dingen. Het gebrek aan zonlicht, waardoor de meeste afvallen. Het moet niet een bodembedekker zijn want links van het paadje staat een grote beukenhaag(ongeveer 2m, scheiding met de buren) welke gesnoeid moet kunnen worden. De gewone liguster spreekt me wel aan maar ik wil echt een heel laag haagje (30cm). Is deze dan wel geschikt?
Of toch de Japanse kardinaalsmuts ondanks dat ie niet inheems is, maar voldoet wel aan de eisen. Enige waar ik dan tegenaan loop is dat ik persé onbespoten wil. Iemand nog tips?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 19:45

30 cm is ambitieus voor de liguster. Zelfs met die lage variant wordt dat veel snoeiwerk.
Waarom is een bodembedekker een probleem bij de haag? Want juist de vinca kan je ongestraft bovenop gaan staan om je haag te snoeien als het maar niet twee keer per week of met hele natte grond is.

Je kan natuurlijk kiezen voor de kardinaalsmuts. Het is ook geen ramp om wat uitheemse dingen in de tuin te zetten. Onbespoten zal lastig zijn als je dat nog niet hebt gevonden.

Je kan nog voor kruipwilg gaan met mooi zilvergroen blad. Die heeft een voorkeur voor zon of halfschaduw maar verdraagt de schaduw wel. En wilgen zijn altijd waardevol voor de bijen en hommels. 30 cm vraagt wel om snoei.

Oh en de rode bosbes Vaccinium vitis-idaea kan heel leuk uitpakken als je hem eenmaal aan het groeien hebt. Dat is wel een echte dwergstruik. Die hebben wij ook langs het tuinpad aan de schaduwkant van het huis staan. Luchtige grond en een schep turfvervanger is wel goed om ze op gang te helpen.

Kruipende rozemarijn doet het bij ons ook verrassend goed in de halfschaduw.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:55

Zo we zijn begonnen! Iedereen bedankt voor alle tips, ik ben er echt heel blij mee, ik ben namelijk best een beginner maar ik vind het heel leuk om mijn bijdrage te leveren aan de biodiversiteit met mijn kleine stukje tuin.
Hier even een foto van mijn tuin zoals het was. De vlinderstruik is er inmiddels uit.
De soorten die ik heb bedacht als basis zijn: sporkehout, Gelderse roos, gele kornoelje, wilde kardinaalsmuts, eenstijlige meidoorn en hulst. Als jullie nog leuke toevoegingen hebben hoor ik het graag. De bodembedekkers en andere planten komen later.
Alle tegels gaan eruit en daarvoor in de plek komt een paadje van stepstones met daaromheen bodembedekkers en schors. De struikjes naast het paadje laat ik waarschijnlijk vervallen en zal iets van een bodembedekker worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:59

Ik zou kijken of je nog iets van water toe kunt voegen, al is het maar een speciekuip met een laddertje (zodat beestjes niet verzuipen) en een klein pompje om wat zuurstof toe te voegen. Dat lokt van alles extra aan.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:07

Prairy schreef:
Ik zou kijken of je nog iets van water toe kunt voegen, al is het maar een speciekuip met een laddertje (zodat beestjes niet verzuipen) en een klein pompje om wat zuurstof toe te voegen. Dat lokt van alles extra aan.

Een vijvertje is ook leuk inderdaad, ik ga eens nadenken hoe ik daar stroom krijg.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 12:57

Er zijn ook solar pompjes. Ben je waarschijnlijk goedkoper en zeker makkelijker klaar :P

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:23

Prairy schreef:
Er zijn ook solar pompjes. Ben je waarschijnlijk goedkoper en zeker makkelijker klaar :P

Zou dat voldoende werken op het noorden?

Ik heb vandaag een biologisch appelboompje gekocht. Ik weet dat die eigenlijk meer zon nodig hebben maar ik wil het toch proberen. Voor in de tuin komt in de zomer wel wat zon. Als ie niks doet verplaats ik em naar achteren.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:04

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:38

Interessante artikelen! Wij hebben nokpannen van ons rieten dak op een 'fundering' van bakstenen gezet als zijnde egelhuis. Deze staan op verschillende plekken in onze bomensingel. Zouden dat dan wel goede egelhuizen zijn?

Bijvoeren met kattenvoer vind ik lastig, want ik wil niet de plaatselijke katten bijvoeren en die ruiken dat natuurlijk ook van grote afstand.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 17:48

:wave:

Tot mijn hele grote plezier hebben wij eindelijk een tuin! Daar moet nog een hele boel aan gebeuren voordat ik het echt kan inrichten zoals ik wil, maar het is een tuin! :D Mijn 'droom' is een soort Engelse cottage garden. Er komt een muurkas voor was tomaten etc, gras (maar geen gazon) voor de hond, ik wil een hoog- of middenstam appelboom, een klein visvrij vijvertje en met de huidige bestrating wil ik stapelmuurtjes maken. Er groeit een prachtige, oude wisteria (niet inheems, i know) en een tot boom uitgegroeide meidoorn <3

Momenteel voeren we de vogels (en de muizen :') ) bij, maar het moet echt een veilige haven worden voor insecten, egels, vogels en wie weet zelfs marters! Maar voordat we echt aan de slag kunnen, moeten we eerst enkele vierkante meters met woekerende bamboe af laten graven -O-

Voor in de tussentijd, hebben jullie goede adresjes voor specifiek bloembollen? Het liefst natuurlijk bio. Hoewel de meeste stinzen niet helemaal inheems zijn, zijn ze vooral in het vroege voorjaar wel mooi (voor mij) en voedsel voor hommels e.d. En ik ga even het topic doorspitten voor andere tips!

Dingen die ik iig op mijn wensenlijstje heb zijn o.a.:
- sporkehout
- kardinaalsmuts
- rode kornoelje
- clematis

Miriam, de egelstichting heeft ook instructies op de website staan voor hoe te voeren. Ik geloof dat je katten (en andere dieren) kunt weren door met buizen te werken. Dus een voederhuisje met 2 toegangspijpen, liefst nog pijpen waar een hoek in zit. Maar afmetingen etc weet ik zo niet.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 19:41

Eelmoo, dat klinkt zeker als een droomtuin. Heerlijk!

Bloembollen vind ik lastig. De goedkopere bollen uit uitverkoop bakken hebben me tot nu toe het beste resultaat opgeleverd. Mooie grote biologische bollen zijn er hier zo goed als allemaal aan gegaan. Wel leuk, zeker in een cottage tuin, zijn olifantenlook en oerprei het zal nu lastig zijn er nog aan te komen aangezien planten ik oktober en november het advies is. Maar anders is het een tip voor volgend jaar. Ik vind ze minstens zo mooi bloeien als de meeste sieruien en ze zijn ook nog lekker.

In diezelfde richting: er zijn ook een aantal inheemse lookjes waaronder daslook, bieslook en slangen look.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 21:34

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 22:49

Via Velt zijn bio bloembollen met korting te krijgen, ik weet alleen niet tot wanneer de samenkoop duurt. Je zult waarschijnlijk wel lid moeten worden of via iemand anders inkopen. Ze hebben wel vaak leuke activiteiten.