Tussen de mazen van het net..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 18:55

Wescha schreef:
https://www.facebook.com/share/v/3bBPsNeRjcZCpQkb/?

Hier hetzelfde verhaal zo’n beetje. Ook iemand die geen postadres kan aanvragen en daardoor tegen van alles aanloopt

Daarom gaf ik al aan, als er maar 1 persoon is waarbij je je kan inschrijven in Nederland ben je al eigenlijk gered. Vandaaruit kun je alles aanvragen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 18:59

Brainless schreef:
Wescha schreef:

Hier hetzelfde verhaal zo’n beetje. Ook iemand die geen postadres kan aanvragen en daardoor tegen van alles aanloopt

Daarom gaf ik al aan, als er maar 1 persoon is waarbij je je kan inschrijven in Nederland ben je al eigenlijk gered. Vandaaruit kun je alles aanvragen.

Joltsje schreef:
Je bent al 20 jaar in België. Maar je Nederlandse paspoort is nog geldig. Heb je die 9 jaar geleden wel in Nederland kunnen aanvragen?

Het probleem in NL is dus dat je je niet kan identificeren. Waar zou dat eventueel wel mee kunnen? Verblijfadres begrijp ik? (Je mag je gerust op mijn adres inschrijven als dat helpt. Is alleen wel volledig uit de buurt en hier wonen wordt m niet)

Er moet toch ergens een oplossing zijn

Het aanbod is er!
Maar is dan alles opgelost?

Suzanne F.

Re: Tussen de mazen van het net..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 19:00

Het lijkt me het proberen waard toch?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 19:02

Ik zou het ook proberen. Je hebt weinig te verliezen momenteel.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 19:03

TS heeft al eerder aangegeven dat ze deze optie heeft onderzocht en dat het geen soelaas biedt.
Èn haar zoontje 'verliezen' aan de jeugdzorg is wel het laatste wat ze wil.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 19:29

Maar ts is nu dakloos, dat werkt ook niet mee.
Je zal wat moeten, als je dakloos bent en haar zoon kan niet bij die vriendin blijven dan wordt hij sowieso door jeugdzorg opgevangen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 19:37

Brainless schreef:
Wescha schreef:

TS kan zich toch helemaal nergens inschrijven in Nederland omdat je je dan toch zult moeten identificeren bij de inschrijving op het gemeentehuis?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 19:40

GDG schreef:
Brainless schreef:

TS kan zich toch helemaal nergens inschrijven in Nederland omdat je je dan toch zult moeten identificeren bij de inschrijving op het gemeentehuis?

Ik heb dat nog nooit hoeven doen?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:27

Ik heb toch echt mijn paspoort en uitschrijving van de Belgische gemeente waar we eerst woonden moeten laten zien hoor, bij de inschrijving (terug) in Nederland.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:04

_San87_ schreef:
GDG schreef:

Ik heb dat nog nooit hoeven doen?

Al die keren dat je uitgeschreven was uit het BRP en je je weer in wilde schrijven bedoel je :Y) ?

Ik denk dat TS nog de meeste kans maakt via deze weg:

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... briefadres

Moet ik me inschrijven bij de gemeente als ik in Nederland kom wonen?
Ja. Komt u voor 4 maanden of langer naar Nederland? Dan moet u zich inschrijven bij de gemeente. Neem hiervoor contact op met uw gemeente. De gemeente zet uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP).

U moet zich inschrijven bij uw gemeente:

- op uw vaste woonadres, of

- op een briefadres als u geen vast woonadres heeft. Bijvoorbeeld omdat u schipper bent of in een instelling woont.

Binnen 5 dagen inschrijven

U moet zich inschrijven binnen 5 dagen nadat u in Nederland bent. Doet u dit niet op tijd? Dan kunt u een boete van maximaal € 325 krijgen.
Soms heeft u langer de tijd

U kunt zich niet meteen inschrijven in de BRP als:

u een verblijfsvergunning nodig heeft. U kunt zich pas inschrijven als u de verblijfsvergunning heeft gekregen.

u niet kunt bewijzen wie u bent. Bijvoorbeeld omdat u geen paspoort heeft. De gemeente vraagt u dan om extra informatie en doet onderzoek naar uw identiteit.

Maar dan zal ze in principe wel (minimaal 4 maanden) in NL moeten verblijven, dat is met zoon natuurlijk ook niet wenselijk.

Misschien dat het ook via deze weg kan (RNI), maar daar staat niets over onderzoek kunnen doen naar identiteit als je je niet geldig kunt legitimeren.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/rni/inschrijven

Hoe kan ik mij inschrijven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)?

Woont u in het buitenland? U kunt zich inschrijven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) door persoonlijk langs te gaan bij een van de 19 gemeenten met een RNI-loket in Nederland. Afhankelijk van uw situatie kan een overheidsorganisatie u ook inschrijven.

TS, wat ik me ineens afvraag: sta je niet al ingeschreven in het RNI? Ik lees namelijk dit:

Verhuist u vanuit Nederland naar het buitenland? Dan schrijft u zich uit bij uw gemeente en komen uw gegevens automatisch in de RNI.

In principe zou dit dan voor jou moeten gelden, maar wellicht deden ze dit 20 jaar geleden nog niet. Ik weet ook niet of je er echt wat aan hebt, maar wellicht zou je via het RNI toch verder kunnen komen. Heb je wel een DigiD trouwens?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:23

Heeft TS zich uitgeschreven uit NL? Ze heeft een nog geldig NL paspoort (althans, enkel een kopie), dus ook een BSN, dan zou toch iets mogelijk moeten zijn?

Ik heb zelf ook in België gewoond, met officieel adres e.d., maar was nooit uitgeschreven uit NL.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:31

Alsnog een enorm gedoe, zeg... Hierboven klinkt wel als een kans, TS heeft nog een kopie van haar paspoort, dus ze kunnen haar BSN natrekken lijkt me?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 00:19

Er staat dat als je minimaal 4 maanden komt je moet inschrijven, bij korter mag het ook

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 00:42

Hé TS, ik wil je even laten weten dat ik aan jullie denk. Veel sterkte. :knuffel:

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 12:06

Pfff, het wordt echt alleen maar erger nu.

Zoon zit gelukkig goed. Start na de kerstvakantie op zijn nieuwe school met internaat en gaat dan in de weekends en de vakanties naar mijn vriendin. Dat is allemaal in orde tot nu toe.

Ik had het advies gekregen naar de daklozen opvang te gaan speciaal voor mensen die niet wettig in België verblijven, maar ben hier geweigerd omdat ik niet illegaal ben. De gewone daklozen opvang heb ik dan weer geen recht op.

Ik sta wel op de wachtlijst bij de opvang van het leger des heils in Terneuzen. Dit voor zowel het traject van 4 maanden, als dat van een jaar. Echter wordt er pas gekeken of ik hier daadwerkelijk terecht kan als het mijn beurt is. Tot die tijd ben ik dus afhankelijk van mijn vriendin en zal ik noodgedwongen kerst en oud en nieuw op straat door moeten brengen. Dit omdat haar oudste dochter een grondige hekel heeft aan mij en haar moeder het liefst verbied überhaupt contact te hebben met mij.

Ik weet het echt niet meer wat ik nog kan doen. Ik ben kapot, doodmoe van het vechten en op van de stress en pijn. Ik zie het niet meer...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:11

:knuffel: wat een ellende. Soms kan ik zo boos worden van al die regels. Als je niet voldoet aan alle juiste vinkjes val je overal langsheen en is er domweg geen fatsoenlijke hulp.

Sneu voor je zoon dat hij naar een internaat moet en niet kan blijven waar hij nu is.

Even een korte vraag, het probleem zit hem dus in het niet kunnen laten vervangen van je nl paspoort omdat je daarvoor een aantal eisen mist? En je gezondheid prut is daarnaast ook nog eens. Je zou bijna naar luxemburg of duitsland gaan en daar officieel asiel aanvragen daar de procedure uitzitten en dan weer terug naar belgie of nederland.

Wat betreft wonen, heb je de mogelijkheid desnoods via bokt een caravan oid op een camping neer te zetten of op iemands terrein zodat je in ieder geval een dak boven je hoofd verwarming en een bed hebt. En eventueel inschrijven op dat adres. En vandaar uit verder kijken?

En dan vinden overheden het raar dat er steeds meer mensen in bossen in tentjes wonen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 12:27

Een deel van het probleem zit inderdaad in mijn Nederlandse paspoort. Echter is er ook nog het probleem dat ik een eigen woonst en werk moet hebben in beide landen om weer in orde te raken. Ook voor een inschrijving in Nederland moet ik zelfvoorzienend zijn.

Ik heb ook al overwogen om het in een ander land te proberen, maar heel eerlijk, ik leef liever op straat en in de anonimiteit dan dat ik mijn zoon dump bij mijn vriendin en hem een hele lange tijd niet kan zien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:55

poetser schreef:
Ook voor een inschrijving in Nederland moet ik zelfvoorzienend zijn.

Dat is niet waar, je kunt je (mits je een adres hebt) gewoon inschrijven.
Mijn vriendin heeft bij ons gewoond en ingeschreven gestaan omdat ze werk- en dakloos was.
Iemand anders die al jaren geen vaste woon/verblijfplaats had en geen (geldige) id meer had bij ons in huis zodat hij alles weer op de rit kon krijgen.
Paspoort aanvragen, weer verzekerd voor ziektekosten enz.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:57

Wat rot. Ik weet ook niet of je überhaupt wel asiel kan aanvragen in bv. Luxemburg of Duitsland. Het is niet dat België en Nederland in oorlog zitten, je als burger in dit land geen zorg kunt krijgen (en dan bedoel ik dat in het algemeen, ik heb gelezen dat jij er geen gebruik van kunt maken) of iets dergelijks.
Ik kan je helaas niet helpen.
Wat ik persoonlijk niet begrijp is dat je hier niet geregulariseerd kunt worden terwijl je zoon wel Belg is en hier zijn leven heeft. Zijn er geen mogelijkheden voor "gezinshereniging"? (ik veronderstel van niet, want anders zouden ze bij het OCMW of zou de advocaat wel ingezet hebben hierop...). Eigenlijk toch heel vreemd dat buitenlanders naar hier kunnen komen voor gezinshereniging of bijvoorbeeld een (schijn)huwelijk, maar dat zoiets niet mogelijk is in jouw geval.
Je hebt geen papieren, nergens recht op, maar je bent niet illegaal? Ook dat vind ik wel vreemd.
Van zo'n regels word ik echt slecht gezind. Zulke regels lijken subjectief en telkens zo gedraaid / uitgelegd dat je steeds tegen een muur oploopt, het in jouw nadeel is en je geen stap vooruit raakt (enkel stappen achteruit). Echt heel triest dat de maatschappij het zo normaal lijkt te vinden dat je dan maar gewoon op straat belandt en je eigenlijk enkel dieper de put in geduwd wordt.
Ik heb natuurlijk niet in de situatie waar je nu inzit gezeten, maar ik begrijp wel dat je hier ontzettend moedeloos van wordt en je hierdoor uitgeput bent. Tegen zulke dingen vechten kost ontzettend veel energie, wellicht nog veel meer door je beperking, de stress die het oplevert maakt dat nog erger en zorgt ervoor dat je mentaal en fysiek alleen maar meer afdaalt. Heel normaal dus dat je je zo voelt.
Heb je nog andere vrienden of kennissen waar je misschien tijdelijk bij terecht kan tijdens de eindejaarsperiode?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:58

Brainless schreef:
poetser schreef:

Mijn vriendin heeft bij ons gewoond en ingeschreven gestaan omdat ze werk- en dakloos was.
Iemand anders die al jaren geen vaste woon/verblijfplaats had en geen (geldige) id meer had bij ons in huis zodat hij alles weer op de rit kon krijgen.

Ja ik kan het bevestigen, ook voor het eerst in Nederland ingeschreven toen ik geen werk en inkomen had. Zonder vast adres (groepshuisvesting arbeidsmigranten).

Je kunt je inschrijven met een adres of zonder adres indien je kunt aantonen dat je in Nederland verblijft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:01

pateeke schreef:
Zijn er geen mogelijkheden voor "gezinshereniging"? (ik veronderstel van niet, want anders zouden ze bij het OCMW of zou de advocaat wel ingezet hebben hierop...). Eigenlijk toch heel vreemd dat buitenlanders naar hier kunnen komen voor gezinshereniging of bijvoorbeeld een (schijn)huwelijk, maar dat zoiets niet mogelijk is in jouw geval.

Binnen de EU is het vrij reizen, werken en wonen.
TS heeft haar Nederlandse paspoort nodig (die ze kwijt is) en de makkelijkste weg is een (tijdelijk) adres in Nederland en vandaaruit een nieuwe aanvragen.
Dat kan met en zonder kind.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:06

Poetser ik bedoel ook de oplossing die brainless aankaart, kijk of je je bij iemand kunt inschrijven op dat adres, dan heb je een "officieel" adres in nederland en vandaar uit zou je dan je paspoort moeten kunnen aanvragen. Daarvoor is geen werk voor nodig. Voor daklozen is bijvoorbeeld het leger des heils een instantie die dergelijke "woonadressen" kan regelen voor de daklozen die bij hun bekend zijn, en met dat zo hard nodige adres kun je dingen gaan aanvragen.

Helemaal mooi zou zijn als je op dat inschrijf adres een caravan oid kwijt kan zodat je ook een dak boven je hoofd hebt en een bed zonder dat je in iemands huis zit,

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:09

Brainless schreef:
poetser schreef:

Hoe lang is dat geleden? Zulke regels kunnen aangescherpt worden bij een nieuwe regering...
En ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in Vlaanderen gebeurt het echt wel dat er grote verschillen zijn tussen de gemeenten. Gemeenten mogen zelf beslissen wie bijvoorbeeld een leefloon krijgt of wie recht heeft op voedselhulp. Ik ken mensen die op zeker moment meer hadden (financieel) dan ik (ik leefde beneden bijstandsniveau) en die hebben wel recht op voedselhulp, ik kreeg dat niet.
Ik woon in een gemeente waar er alles aan gedaan wordt om bv. geen leeflonen te moeten geven. Bijvoorbeeld definities van netto inkomen aanpassen naargelang hoe het hen uitkomt. Ze sturen mensen die hier een leefloon aanvragen gewoon weg met de boodschap dat ze maar in een andere gemeente moeten gaan wonen waar ze "meer sociale voordelen" kunnen krijgen. En nog los daarvan wordt je als allochtoon, persoon met een beperking, persoon die in armoede leeft,... echt slecht bekeken door o.a. lokale politici wanneer ze je tegenkomen op straat (ik heb zelf een zichtbare beperking en heb dit echt al meegemaakt, terwijl men mij niet kent). Ga je naar een gemeente een km verder dan waar ik woon, dan heb je een veel menselijker en socialer beleid.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:10

Voor inschrijving mag ook bij mij op het adres. Met als je echt geen slaapplek heb ga ik even kijken voor je. En moet mijn broertje om praten. Zou dan wel alleen tijdelijk zijn korter dan een maand.

Maar appartement van mijn oom staat leeg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:12

@Pateeke
Je hebt het over geld krijgen, daar heb ik het niet over.
Mensen mogen binnen de EU wonen waar ze willen maar dat zegt niet dat iedereen recht heeft op een uitkering.
Dat is in Nederland net zo, maar de regels van inschrijven en aanvragen ID is landelijk geregeld.