paasei

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:06

Marcella schreef:
Morgen word het ook heel erg uitkijken betreffende zonsterkte.

Oh ik kom niet eens buiten met die temperaturen. Ja in de ochtend misschien heel even.

nevica

Re: paasei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:27

Ik zit morgen ook binnen. In mijn vriezer denk ik.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:35

Ik kom alleen buiten om de plantjes op de galerij water te geven en verder niet. Het lijkt wel weer een lockdown. De lift is hier ook nog defect en wordt op korte termijn niet gerepareerd dus 3/4 van de bewoners zit vast in z’n appartement.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:25

Selina schreef:
Nou mensen. Nog 1 warme dag en daarna gaan we terug naar de lente.

Ik kan niet wachten *\o/*

Zo klaar met die hitte.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:38

Ik weet oprecht niet hoe ik vandaag ga overleven. Samen met een vriendin deel ik de bovenverdieping van een huis met een plat dak, de zon staat vanaf +- 9.00u tm 12.00 en vanaf 14.00 tm ondergang op ons huis. Alle warmte stijgt naar boven en blijft hangen en echt doortochten lukt ook niet ivm weinig ramen.
Ik denk vandaag dan maar alles dichthouden? Alhoewel dat heel benauwd gaat worden, denk ik.

Wel fijn dat de vooruitzichten van aankomende week wat minder warm zijn! Vind het dan wel weer jammer dat het bewolkt wordt, dan heb je er alsnog niets aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:10

Deksel met een ventilator aan?
Het is dan niet echt koeler maar het voelt wel fijner.

Zo gemest en gestofzuigd en gedweild. Dat was het wel voor vandaag....

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:49

Ik moet werken want sommige mensen vinden dit nog steeds terrasjesweer :Y)

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:16

Deksel, alles dicht is denk ik sowieso beter dan open hoor. Hier is het in ieder geval al flink benauwd buiten dus ik heb ook gordijnen en ramen dicht. Dan word het nog steeds super warm binnen (nu alweer 26) maar minder dan met alles open. Zon is hier vanaf een uur of 2 wel weg op de ramen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:24

Wat ik nou niet snap he, enkele van mijn buren die hebben nu op de kant waar de zon vol op staat alle ramen en deuren open, en ook geen gordijnen of wat ook.
Zou dat dan onwetendheid zijn of zouden er mensen zijn die die warmte in huis oprecht tof vinden?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:26

Hier in Spanje vandaag 35 graden, warm, maar niet raar voor de tijd van het jaar. We proberen het altijd zolang mogelijk uit te houden zonder de airco en omdat het hier lang niet zo vochtig is, is dat vaak prima te doen. We slapen nu al wel drie nachten met de airco aan trouwens.

Gisteren waaide het heerlijk, nu is het windstil. Voorlopig hou ik het zo nog wel even uit, beetje tekenen op de iPad, boekje lezen ...

Maar ook ik loop soms echt tegen de muur op aan het eind van de dag, dus ik heb het echt met jullie te doen. Ik weet hoeveel erger het in Nederland kan zijn.

Misschien toch een tip die ik hier zelden voorbij zie komen en die we wel in ons Nederlandse huis gebruiken. Grote plafondventilators brengen echt veel meer verkoeling dan de staande dingen. We hebben ze boven alle bedden, zowel in Nederland als in Spanje en we hebben ze ook voor alle kinderen al mee moeten nemen (tja, stukken goedkoper hier). We hebben ze met een lamp erin, zodat ze gewoon de normale slaapkamer lampen vervangen.

Die moderne ronde doen hun werk nog beter dan die grote molenwieken. Ik zie wel dat ventilators gewoon minimaal twee keer zo duur zijn in Nederland. Schrik echt van die prijzen. Bij Amazon valt het mee.

https://www.amazon.nl/Plafondventilator ... b1cf99-dce

Afbeelding

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:33

Telpeva schreef:
Wat ik nou niet snap he, enkele van mijn buren die hebben nu op de kant waar de zon vol op staat alle ramen en deuren open, en ook geen gordijnen of wat ook.
Zou dat dan onwetendheid zijn of zouden er mensen zijn die die warmte in huis oprecht tof vinden?

Ik denk onwetendheid, ik probeer mn ouders ook al een paar jaar aan het verstand te brengen dat het echt beter is om alles dicht te houden met deze warmte. Antwoord 'ja maar dan wordt het zo benauwd en nu heb je nog een windje als het raam open staat'. Dat dat windje warmer is dan de binnentemperatuur, gaat er bij hun echt niet in helaas -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:43

Hier ook alles dicht inclusief de roosters.
Ik moet straks naar de mondhygiënist dus maar weer de warmte in...
Ben blij dat het morgen weer christelijk weer wordt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:48

Heb jij dezelfde, Monique en werkt dat echt goed? Want dan is het hier ook een optie. Ik heb wel airco maar niet op de slaapkamer. Hij hangt in de hal dus ik moet de slaapkamerdeur open doen. En met een kat die het geweldig vindt om op je te springen en te willen spelen is dat niet heel handig.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:52

Ik heb ook alles dicht nu. Slaap al een week met de airco aan. Heerlijk. Geen verstopte neus. Zodra ik de airco uitzet ‘s morgens meteen weer een verstopte neus.
Ik denk dat de airco in de huiskamer ook aan gaat vandaag. Ik zit nu al te lekken van het zweet. Mijn huishatelijk werk lijdt erg onder de hitte. Volgende week kan ik hopelijk weer wst meer schoonmaken

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:57

Telpeva schreef:

Mijn huis is +- 28/30 graden nu. Dus ik hou overdag alles dicht, maar het is bij mij vaak binnen warmer dan buiten :') .
Ik kan ook niet wachten tot het wat koeler wordt. Huis koelt voor geen meter af, slaap al 3 weken in een huis wat +-28 graden is. Ik ben moe :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:24

Ik kan ook beter tegen de koude dan tegen de warmte. Mijn lichaam past zich dan precies ook beter aan. Zelfs als ik in een ruimte kom waar ik het te koud heb, dan is dat maar voor even, een minuut in die ruimte en het voelt normaal. Met warmte gebeurt dat jammer genoeg niet. Als ik het te warm heb, dan is het blijvend afzien totdat er verkoeling komt. :D
Terwijl ik zon wel fijn vind, maar dan liever bij een 18 - 20 graden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:32

Fitzroy schreef:
Heb jij dezelfde, Monique en werkt dat echt goed? Want dan is het hier ook een optie. Ik heb wel airco maar niet op de slaapkamer. Hij hangt in de hal dus ik moet de slaapkamerdeur open doen. En met een kat die het geweldig vindt om op je te springen en te willen spelen is dat niet heel handig.

Ik heb niet precies dezelfde, want die van ons is hier gekocht, maar wel vergelijkbaar. We hebben een wat duurdere en luxere in de woonkamer en in de slaapkamer een simpeler model. De grote stofvanger met wieken is naar de logeerkamer verhuisd. Ze voldoen hier allebei prima, maar als de nachten boven de 20 graden blijven, is de airco toch prettiger. We wisselen echt vaak af. Onze airco koelt het hele huis dus is een behoorlijke stroomvreter van inmiddels 12 jaar oud.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:35

deksel schreef:
Ik weet oprecht niet hoe ik vandaag ga overleven. Samen met een vriendin deel ik de bovenverdieping van een huis met een plat dak, de zon staat vanaf +- 9.00u tm 12.00 en vanaf 14.00 tm ondergang op ons huis. Alle warmte stijgt naar boven en blijft hangen en echt doortochten lukt ook niet ivm weinig ramen.
Ik denk vandaag dan maar alles dichthouden? Alhoewel dat heel benauwd gaat worden, denk ik.

Wel fijn dat de vooruitzichten van aankomende week wat minder warm zijn! Vind het dan wel weer jammer dat het bewolkt wordt, dan heb je er alsnog niets aan.

Arme jij, ik zou zeggen alles dichthouden en s"middags vluchten naar een plek waar het koeler is.

Monique, is 30 graden in Nederland erger dan 35 in Spanje? In Spanje zijn de huizen ook wat meer gebouwd om de warmte buiten te houden of niet?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:40

Ik heb ook twee plafondventilatoren (woonkamer en slaapkamer) en dat is zó fijn. Woon drie hoog, onder een plat dak. Met dit weer wordt het huis hoe dan ook warm, ook als je alles op tijd dicht houdt én rolgordijnen én dikke stoffen gordijnen hebt. Met de twee plafondventilatoren blijft het zoveel aangenamer.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:07

Elisa2 schreef:
Monique, is 30 graden in Nederland erger dan 35 in Spanje? In Spanje zijn de huizen ook wat meer gebouwd om de warmte buiten te houden of niet?

Ja, zeker weten! Tenminste, in dit deel van Spanje waar de luchtvochtigheid heel laag is. Wat verder richting de kust (Middellandse Zee) wordt het niet zo warm, maar is het al snel wat kleffer. En twee weken geleden waren we aan de andere kant van Spanje waar het echt Nederlands klam aanvoelde. Maar daar regent het dan ook nog meer dan in Nederland. Spanje kent echt een aantal verschillende klimaten, van zeeklimaat in het noordwesten tot semi-woestijn hier in het binnenland van het zuidoosten.

Ons huis heeft weinig isolatie (duur in de winter), maar standaard rolluiken in alle ramen, we hebben maar één raam in de woonkamer en dat valt ook nog ander de enorme veranda. En boven onze plafonds lopen buizen door het hele huis voor de airco.

Ons Nederlandse appartement heeft grote ramen op het zuiden in de woonkamer en gelukkig wel een vrij koele slaapkamer op het zuiden. Ik ben nu veel liever hier dan in Nederland. En siesta is hier algemeen aanvaard :-)

We zitten nog lekker buiten nu, inmiddels een aangenaam briesje. De veranda is echt onze tweede woonkamer. Het kamerraam zit om de hoek op de foto en ligt de hele dag in de schaduw.

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:09

Hier alles dicht. Om 8 uur was het al te warm om het nog open te hebben.

Plat dak is de hel nu. Bij mij op zolder (schuin dak) is het al niet uit te houden. Blij dat ik beneden zit, hier is het prima uit te houden. Ik heb medelijden met de mensen die vandaag in een warm huis zitten en geen keuze hebben tussen warm binnen of warm buiten.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:11

Ben snel nog een rondje met de honden gegaan en nu allemaal voor de airco....
Ik hou van warmte, maar dit gaat toch echt wel een grens over. -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:14

Grappig die wisselende klimaten in 1 land. Ik kan me wel voorstellen dat het meer benauwd en klam wordt als de luchtvochtigheid hoger is.

Het huis klinkt toch meer gebouwd op de warmte met maar 1 raam onder de veranda. Hier in Nederland hebben de meeste huizen heel veel en vrij grote ramen. Het ziet er in ieder geval prachtig en relaxt uit.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:15

Elisa2 schreef:
Grappig die wisselende klimaten in 1 land. Ik kan me wel voorstellen dat het meer benauwd en klam wordt als de luchtvochtigheid hoger is.

Het huis klinkt toch meer gebouwd op de warmte met maar 1 raam onder de veranda. Hier in Nederland hebben de meeste huizen heel veel en vrij grote ramen. Het ziet er in ieder geval prachtig en relaxt uit.

Klopt, al die doorzonwoningen hier gaan we nog spijt van krijgen met die klimaatverandering...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:17

Afbeelding

Als je beste vriendin een bouwmarkt heeft en je man houdt alles in de gaten ... tip van de week dus!