Dresscodes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:40

Ayasha schreef:
Maar even een vraag. Stel de dresscode is cocktail of "vrouwen in jurk" (hoe je dat ook omschrijft in een dresscode).

Over het algemeen is het erg moeilijk om in een (kortere) jurk elegant uit te zien tenzij je hakken aan hebt. Is het dan acceptabel om een goede kwaliteit ballerina er onder aan te doen bv? (dus niet zo eentje van 5 euro die voor slof kan door gaan)
Ik weet dat het een schoen is die niet heel populair is maar het is zo ongeveer het enige dat ik zou kunnen dragen onder een jurk. := Een platte sandaal is zelden echt elegant en als je al een elegante wil zijn de riempjes zo dun dat mijn enkels er niet mee om kunnen en ik dus letterlijk regelmatig langs mijn schoenen trap. :x

Ik heb daar dus Toms voor. Draag wel hakken maar als ik werk gerelateerde zaken heb waarbij ik de hele dag moet staan, heb ik Toms aan onder een (korte) jurk, gekleed en netjes.
https://www.toms.com/nl/zwarte-suede-ju ... 16804.html

Nu is werk geen verplichte dresscode, maar al alternatief zou ik daar naar kijken. Of idd een goede kwaliteit ballerina.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:42

Ayasha schreef:
Maar even een vraag. Stel de dresscode is cocktail of "vrouwen in jurk" (hoe je dat ook omschrijft in een dresscode).

Over het algemeen is het erg moeilijk om in een (kortere) jurk elegant uit te zien tenzij je hakken aan hebt. Is het dan acceptabel om een goede kwaliteit ballerina er onder aan te doen bv? (dus niet zo eentje van 5 euro die voor slof kan door gaan)
Ik weet dat het een schoen is die niet heel populair is maar het is zo ongeveer het enige dat ik zou kunnen dragen onder een jurk. := Een platte sandaal is zelden echt elegant en als je al een elegante wil zijn de riempjes zo dun dat mijn enkels er niet mee om kunnen en ik dus letterlijk regelmatig langs mijn schoenen trap. :x

Ja, natuurlijk is dat acceptabel! Elegante 'ballerinas' zijn prima. Dat gepraat over 'je mag niet op een gala komen als je door gezondheidsredenen geen hakken aan kan' is echt verzonnen haha, natúúrlijk zijn er uitzonderingen. Zat mensen die niet (meer) op hoge hakken kunnen lopen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:44

Ayasha, juist de laatste jaren zie ik heel veel enkellaarsjes, vaak met hooguit 2-3 cm (blok- of slee-)hak onder korte jurkjes. Ik vond het in eerste instantie niet heel mooi, maar dat wende eigenlijk best snel, en ik ben het zelf ook gaan doen in situaties waar nette kleding verwacht werd.
Net als dat ik trouwens ook veel (spierwitte, knalrode, etc) sneakers onder nette jurkjes zag, mijn laatste 'kantoorjaren'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 16:11

Die Tom's zijn leuk <3 maar zoiets kan voor mij perfect als alternatief. En anders heb je ook nog sleehakken.
Ik heb ergens leren sandaaltjes, in zwart en bruin, waarbij je hiel alsnog omsloten is. Dit idee ongeveer: https://www.zalando.be/tamaris-sandalen-black-ta111a3a0-q11.html?size=39&allophones=0&wmc=SEM320_NB_GO._2131274322_709878898_45511208348.&opc=2211&mpp=google|v1||pla-297612067635||9047662||g|m||163687977083||pla|TA111A3A0-Q110039000|297612067635|1|&gclsrc=aw.ds&gclid=CjwKCAiAoL6eBhA3EiwAXDom5vx4gXK4Fg3yMWCY1_6_n3SVntkfPqru1rezh71MD3mKo6anHDqurhoC4wgQAvD_BwE

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:06

Ik vind het wel geniaal dat als je jurken irritante onhandige kleding vind je blijkbaar niet erg blij bent met jezelf en daar dringend bij „geholpen“ moet worden :+

Bij black-tie mag je eigenlijk ook geen horloge dragen toch?
Iets met niet op de tijd letten of zoiets?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:08

Sizzle schreef:
Ik vind het wel geniaal dat als je jurken irritante onhandige kleding vind je blijkbaar niet erg blij bent met jezelf en daar dringend bij „geholpen“ moet worden :+

Klopt.

Ibbel

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:09

Tegenwoordig geen probleem meer, daar heb je je telefoon voor :)) :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:14

Earth schreef:
Misschien heb ik zelf wat weinig begrip voor mensen die niet uit hun comfortzone willen komen. Ik daag mensen juist altijd uit om eens verder te kijken dan wat ze kennen, om een stapje buiten de bubbel te doen, want dat kan zo leuk zijn! En dat hoeft niet van 0 naar 100, het kan ook klein beginnen. Want meestal (soms kan het echt niet, maar... kan het echt niet?) is die comfortzone een bubbel van onzekerheid, of een bubbel van niet de moeite willen doen voor jezelf. En dat vind ik zonde, want een keer moeite doen voor jezelf, jezelf leuk kleden, wat make-up op, een 2.0 versie van jezelf, dat kan zo fijn zijn voor je zelfvertrouwen en voor je eigen gevoel. Dat moedig ik alleen maar aan! Dus ja misschien ben ik dan wat wrang en schop ik tegen mensen aan die dat niet doen, maar eigenlijk alleen maar omdat ik het zo zonde vind dat je niet eens uit je comfortzone stapt omdat het zoveel met je kan doen in positieve zin.
Ik zit de laatste tijd poedersuiker in mn vel, maar ik kan me echt even top voelen als ik naar de musicalgroep mezelf wat optut, leuke kleren aan trek. En dan ga ik echt niet all out, maar het feit dat ik al aandacht aan mezelf besteed om me mooier te maken dan ik al ben, geeft me meestal echt een boost.
Ook zie ik dat met vrienden qua kleding. Ik ben de laatste tijd diegene die ze vragen om mee te gaan shoppen om uit die comfortzone te komen. Niet enkel om zich blits aan te kleden, maar juist om zich beter te voelen over zichzelf. En dat zijn kleine stapjes richting zelfliefde, zelfcompassie.

Echt, waarom moet je uit een zgn. comfortzone stappen qua kleding? Ik stap geregeld met andere dingen uit m'n comfortzone omdat ik van uitdagingen hou. Maar nee, ik hoef geen make up (kan mijn huid niet tegen) en nee, ik wens echt geen hakken te dragen (gaat echt niet), en wens ook geen jurk of rok te dragen (past niet bij mij, ga je ook over plassen of struikelen en dat soort dingen :+ )

Zelfliefde gaat bij mij echt niet over kleding hoor. Absoluut niet. Ik zal dan eerder juist wat minder moois aantrekken en mooie dingen gaan doen. Daar voel ik me dan beter van. De kleding is echt niet belangrijk voor zelfliefde. Sowieso ben je alleen al mooi van jezelf, ongeacht wat je draagt.

Maar om uitgebreid te gaan shoppen ben ik ook niet het type. Ik winkel als een man. *\o/* Efficient en snel.

Maar de uitdaging om uit je bubbel te komen zit bij mij in iets nieuws ondernemen, dus reizen naar onbekende bestemmingen, of gewoon dichterbij eens ergens te gaan wandelen waar je nooit geweest bent. Of probeer een nieuwe sport ofzo. Ik stond zondag op een beurs ineens op een balance board, kijkt die verkoper mij aan dat ik dat met rugzak en wandelschoenen aan doe en zegt: dat lukt je niet zo. Bleek dat het totaal niet moeilijk was en ik het zo deed, maar de rest van de veel jongere garde niet. Dat was wel leuk en ik overweeg een balance board aan te schaffen voor mezelf. Dus dat is ook uit de comfortzone komen. Dat is wat bij sommigen past. Kleding en comfortzone, nee, daar is niet echt een comfortzone bij mij. Het past bij je of niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:15

Ibbel schreef:

Ja maar dat is dus ruk zonder broekzakken >;)
Dan mag je enkel zo‘n rete irritant clutch ding meenemen die je natuurlijk ergens vergeet op de wc of op de bar (ik in iedergeval). Echt kansloos onhandig dat soort outfits. _O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:16

Sizzle schreef:
Ibbel schreef:

Dan mag je enkel zo‘n rete irritant clutch ding meenemen die je natuurlijk ergens vergeet op de wc of op de bar (ik in iedergeval). Echt kansloos onhandig dat soort outfits. _O-

Daarvoor heb je dus de pantalon. Dan past het wel. :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:19

Ja dat klopt, maar dat is geen black/white tie outfit, al beweer je hoog en laag dat het wel zo is.

Ik ben ook niet van de jurken, maar ik snap wel wat een dress code is. Gelukkig ken ik niemand die daar waarde aan hecht.

Overigens ben ik heeel vroegah wel voor mijn goud-ster afgedanst in zo‘n enorme jurk. Dat was dan wel weer leuk :j
Maar die moest ik meteen erna weer uit na ontvangst van het diploma want dan moest de volgende groep jurken passen :D (die waren van de dansschool)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:26

Wandelbroek is alleen geen pantalon :') en ook die "nette wandelpantalon" in kerstkleding topic zag eruit als je doorsnee wandelbroek

We kunnen het over non-gendered/unisex kleding hebben, ook voor een gala, maar dan is de verwachting nog steeds dat je outfit gewoon heel erg netjes is. Net wat een man naar zo'n feestje zou dragen (dus definitief geen spijkerbroek of wandelbroek).

Wandelbroeken met wandelschoenen daaronder zijn niet eens netjes genoeg voor dresscode smart casual en een dagje kantoor, de enige kantoren waar je met zoiets niet meteen weggestuurd wordt zijn van die hippe kantoren zonder dresscode. Bij een bank ofzo is een wandelbroek echt not done.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:28

Dan sta je daar met uitpuilende zakken, wat helemaal op niks lijkt.

De dames kunnen hun geld en telefoon nog in hun bh stoppen, als daar genoeg opbergruimte is uiteraard. Ik ben helaas alsnog te plat daarvoor om alles goed bij elkaar geknepen te houden. Het enige voordeel aan een clutch met polsriempje is dat het makkelijk mept indien nodig.

Ik shop ook als een man. Loop doorheen de winkel, scan globaal wat er te zien is, waar nodig bekijk ik het wat dichterbij en ga passen. Is vriend erbij is dat nog handiger. Ik ga zitten en hij gaat uitzoeken :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:30

Ben ik de enige die "shoppen als een man" vooral seksistische onzin vindt? :+

Ik krijg er heel erg "I'm not like the other girls cause I'm smart" vibes van :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:31

Ik ben godsallemachtig blij dat wij een dress-code vrij kantoor hebben :P
Bij klantenbezoek pas je je dan uiteraard wel aan maar gelukkig zelden „pakken cultuur“.

BH, die dingen die ik eigenlijk niet nodig heb met mijn formaat bedoel je? Mijn telefoon is groter dan mijn cupmaat ben ik bang :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:31

In mijn werkpantalon, ja dus een echte, zat geen zakje waar een telefoon in paste. Hopeloos geval..
Maar in de colbert en gilet zaten na de stiksel te verwijderen wel redelijke zakken dus ging het daar maar in.
En voor fijne afwerking een mooie koppelriem voor sleutels en zaklamp :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:41

Sizzle schreef:
Ibbel schreef:

Ik begrijp nu wel opeens waar die mode van jaren geleden (40-50 jaar) vandaan kwam om horloges in de vorm van een sieraad aan een ketting om je nek te hangen :D

Nog langer geleden riep je gewoon een bediende om te vragen hoe laat het was :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:42

De meeste mannen die ik ken shoppen best efficiënt. Gerust tijd om te snuisteren, maar geen half uur gedraal bij een shirt of broek alvorens ze beslissen om te passen en dan weer een welles-nietes uurtje te houden. Dit wel, dit niet, hier denk ik over na. Naar de pashokjes, ja of nee, en afrekenen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:46

Ik winkel nauwelijks, koop bij voorkeur online. Al was het maar omdat ik dan tenminste (meestal) makkelijk kan selecteren op materiaal, katoen, zijde, wol etc - ik heb een bloedhekel aan synthetisch materiaal. In winkels ben ik dus continu aan het zoeken naar de labeltjes, en die zijn zelden makkelijk te vinden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:48

Fly_high schreef:

Ik krijg er heel erg "I'm not like the other girls cause I'm smart" vibes van :')

But same!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:03

Fly_high schreef:

Jup :j

En grappig trouwens, als mijn man gaat shoppen (godzijdank doet hij dit niet zo vaak) dan duurt dat zoooooooo fiets lang, en vet banketstaaf, bij de paskamers van vrouwen staan altijd bankjes voor de mannen, bij de mannen nooit, ik moet altijd een krukje uit de paskamer van mijn man jatten zodat ik kan zitten...
Ik heb al meerdere keren koffie/thee aangeboden gekregen door de werknemers van de winkels waar wij waren :j
Sowieso, omdat het fiets lang duurde :roll: en omdat mijn man dan al zoveel geld uit gaf dat het personeel graag een stapje extra deed :j

Als ik ga shoppen... dan zijn wij heel snel klaar :j
Ik heb van te voren al online gekeken wat ik wil, of ik heb al een bepaald beeld in hoofd van wat ik wil en dat wordt het ook, ik shop gericht en efficiënt en ik hoef alleen nog maar te passen wat ik wel en ik ben klaar :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:16

MDH dat bedoel ik dus. Ik ga enkel shoppen als ik iets nodig heb. Zo heb ik nu sollicitaties lopen. Ik weet dat ik met de kledij waar ik voorheen prima mee kon opdagen nu weleens wat minder gepast kan zijn. Dus voor de zekerheid enkele spulletjes online besteld. Sowieso zijn ze altijd perfect draagbaar en te combineren met een gewone spijkerbroek, een rokje of een gekledere broek of pak.

Maar anders zal je me niet zo snel in de winkelstraten zien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:17

Ibbel schreef:
Ayasha, juist de laatste jaren zie ik heel veel enkellaarsjes, vaak met hooguit 2-3 cm (blok- of slee-)hak onder korte jurkjes. Ik vond het in eerste instantie niet heel mooi, maar dat wende eigenlijk best snel, en ik ben het zelf ook gaan doen in situaties waar nette kleding verwacht werd.
Net als dat ik trouwens ook veel (spierwitte, knalrode, etc) sneakers onder nette jurkjes zag, mijn laatste 'kantoorjaren'.

Ik ben klein, dus enkellaarsjes onder een jurk kan ik echt niet mee weg komen. := Dat oogt gewoon lomp. Vandaar dat ik meestal voor een ballerina kies. Maar ik weet dat heel veel mensen ook issues hebben met ballerina's dus vroeg me af hoe daarop gereageerd zou worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:49

Als hakken niet lukken dan is een ballerina wel het meest nette denk ik?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:05

Sizzle schreef:

'Gezelligheid kent geen tijd'