Ruzie tussen vriend en mijn familie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:34

Poekkie schreef:
germie schreef:
Misschien ben ik te naief, maar je kunt in mijn ogen beter eerst nu na dat gesprek kijken of het echt is opgelost. Ik krijg steeds meer het idee dat de vriend het gewoon een saai etentje vond en dat het dus vaker saai was. Maar dat niemand hem er op aangesproken heeft. Dat hij nu excuses moet gaan aanbieden, terwijl die uitval van dat broertje normaal gevonden wordt en hij mogelijk nooit geweten heeft dat iemand zich stoorde aan die telefoon. En als die vriend gewoon al sorry gezegd heeft, dan zou het daarmee afgedaan moeten zijn. En dan is het aan de rest om het minder saai te laten worden een volgende keer.

Dat is geen optie want ouders laten hem (begrijpelijk) niet meer binnen totdat er excuses zijn aangeboden.

Ooit zoiets gehad omdat ik op zondag was gaan paardrijden en dat vonden de ouders van mijn toenmalige vriend niet goed. Als ik wel zou blijven paardrijden op zondag was ik niet meer welkom. Ik ben op die zondag zo het huis uitgelopen en heb er nooit meer een stap binnen gezet. Dus dat is ook een optie. Ik was totaal niet fout met rijden op zondag. Ok, is wel anders dan een telefoon, maar die telefoon is niet het enige volgens mij als ik alles zo lees.

Als die vriend excuses moet aanbieden, dan in mijn ogen zeker ook dat broertje. Hoeft die dat niet te doen, dan zou ik dat als vriend ook absoluut niet doen. Dan maar niet meer binnen komen. Het zijn dan sowieso al geen gemeende excuses volgens mij. Ik krijg meer en meer het idee dat die vriend echt niet direct de asociale hork is met de telefoon. Maar dat het al eerder begonnen is en van kwaad tot erger gegaan.

Urbanus

Re: Ruzie tussen vriend en mijn familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:39

Ja, dat ook een optie. Ts heeft gezegd dat ze dan de kant van haar familie kiest, dat is dan de consequentie die hij moet accepteren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:45

Willen ze de lucht klaren zullen beide moeten gaan zeggen dat er dingen gebeurt zijn die niet oké waren, anders zal het er tussen in blijven staan. Daarna zal iedereen dan ook normaal moeten doen en niet er op terug blijven vallen, lering trekken hieruit. Als het een kleine familie is dan is het wel zo fijn als de contacten leuk blijven.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:54

@germie: als die gsm voor jou zodanig veel waard zou zijn dat je je vriendin tussen jou en je familie laat kiezen is dat een optie. Dat zegt dan meteen genoeg over het respect dat je voor je vriendin hebt, je gooit haar namelijk emotioneel in het vuur. Ik hoop in zulk geval dat de TS verstandig genoeg is om in te zien wat ze voor de vriend betekent in die relatie (as is = zo goed als niks).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:57

Ik denk dat in zulke gevallen de kans groot is dat het niet om de GSM gaat maar meer om het niet in de waarde laten van die vriend en het zeer dwingend voor hem gaan bepalen wat hij wel of niet mag doen, in zijn beleving.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:01

meggiemeg schreef:
Willen ze de lucht klaren zullen beide moeten gaan zeggen dat er dingen gebeurt zijn die niet oké waren, anders zal het er tussen in blijven staan. Daarna zal iedereen dan ook normaal moeten doen en niet er op terug blijven vallen, lering trekken hieruit. Als het een kleine familie is dan is het wel zo fijn als de contacten leuk blijven.

Dat denk ik dus ook.

Eerst was mijn mening dat de vriend een hork was, maar nu lijkt het er meer en meer op dat de ergernis al langer speelde en dat dit een soort druppel was en niet een eenmalig incident. En dan kan de familie wel wat eisen, maar die vriend heeft ook wel wat te zeggen vind ik. De TS zit in een lastig parket, want moet kiezen. Dat is ook niet gemakkelijk. Echter, mijn gevoel zegt dat met een sorry van de kant van de vriend het niet opgelost is.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:53

pmarena schreef:
Ik denk dat in zulke gevallen de kans groot is dat het niet om de GSM gaat maar meer om het niet in de waarde laten van die vriend en het zeer dwingend voor hem gaan bepalen wat hij wel of niet mag doen, in zijn beleving.

En op school zal hij ongetwijfeld ook hebben moeten aanpassen aan de juffen / meesters
Evenals op voortgezet onderwijs, aanpassen aan de leraren.
Op het werk kun je ook niet altijd doen waar je zin in hebt (of ik moet de verkeerde werkgever hebben...).
In het verkeer mag je ook niet zomaar doen wat je wilt. En als je dat wel doet en je wordt betrapt, krijg je ook een bekeuring of waarschuwing.

Kortom, soms zul je je moeten aanpassen aan je omgeving.

Make the choice and accept the consequences. Als vriend zich zo ongehoord, onbegrepen en zielig voelt als ie bij de familie van TS is, had ie dat met TS moeten overleggen, bespreekbaar maken. Dan hadden ze kunnen beslissen wat ze kunnen doen. Niet gaan, deels gaan, pauzes ingelasten, whatever.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:29

En zelfs als die vriend allerlei issues heeft, waardoor sociaal gedrag moeilijker voor hem is, dan is het toch aan hemzelf om dat aan te kaarten lijkt me. Een mens heeft daar ook een stuk eigen verantwoordelijkheid in, maar het eerste wat dan wijs is, is het gesprek aan te gaan en samen kijken hoe dan dit soort gelegenheden vorm te geven op een manier dat het voor iedereen leuk is en blijft.

En het kan zijn dat TS eerder dingen heeft opgemerkt, anderzijds is ze nu 28 en dus 5 jaar geleden 23, en dat is rijkelijk jong natuurlijk. Het is volkomen aannemelijk dat haar dat toen niet opgevallen is als apart.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:46

Urbanus schreef:
Urielle schreef:
Ik denk dat ik een heel ander verhaal lees dan de rest, want ik lees heel erg de toon dat de hele familie, inclusief TO, vriend ter verantwoording heeft zitten roepen en vanuit de schoonouders nog op een belerende manier ook. Nog sterker : TO geeft aan dat bij een conflict haar familie aan het langste eind trekt, terwijl je na bijna 5 jaar relatie wel mag verwachten dat je je vent als je toekomst ziet.
Als veertiger hoeft ook echt niemand tegen me te zeggen dat ik zonder excuses niet meer welkom ben. Helemaal prima hoor. :evaw:

Ga jij als veertiger ook met je ogen dicht zitten in een restaurant?

Ik ben veertiger en ik zit bij mijn Italiaanse schoonfamilie - die ik niet versta en zij mij ook niet - ook regelmatig op mijn telefoon. Je krijgt na zoveel tijd wel genoeg van rondkijken en vriendelijk glimlachen. Doen ze trouwens zelf ook, met name de jongere generatie, en maakt ook niemand drukte over gelukkig.

Maar goed, ik kan me goed voorstellen hoe ontiegelijk saai een Nederlands familiediner is dat gaat over 'Marleen van Koos van Diny, je weet wel die nicht van de buurvrouw', of over verhalen van een gedeeld verleden waar jij niet bij was, inside jokes of gewoon onderwerpen waar je helemaal niks mee kan. Heel gezellig als je deel van de groep bent maar dodelijk saai als aanhang. Dan ben je af en toe mee om je gezicht even te laten zien en hoef je daarna weer een tijd niet. Probeer je er het beste van te maken en tegelijkertijd jezelf niet te vervelen, krijg je ineens een grote bek van je zwager...
Kun je opstappen, terugbekken tegen zwager, of hem proberen te negeren en je ergernis onderdrukken door je te distantiëren zonder weg te lopen.

Ik zat afgelopen weekend in een restaurant en het tafeltje naast ons heeft het 3 uur gehad over energiebesparende maatregelen... Ik wilde echt ergens anders gaan zitten, maar die mensen hadden het blijkbaar gezellig en dat gezemel ging maar door en door.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:50

Urielle schreef:
Ik ben veertiger en ik zit bij mijn Italiaanse schoonfamilie - die ik niet versta en zij mij ook niet - ook regelmatig op mijn telefoon. Je krijgt na zoveel tijd wel genoeg van rondkijken en vriendelijk glimlachen. Doen ze trouwens zelf ook, met name de jongere generatie, en maakt ook niemand drukte over gelukkig.

Maar goed, ik kan me goed voorstellen hoe ontiegelijk saai een Nederlands familiediner is dat gaat over 'Marleen van Koos van Diny, je weet wel die nicht van de buurvrouw', of over verhalen van een gedeeld verleden waar jij niet bij was, inside jokes of gewoon onderwerpen waar je helemaal niks mee kan. Heel gezellig als je deel van de groep bent maar dodelijk saai als aanhang. Dan ben je af en toe mee om je gezicht even te laten zien en hoef je daarna weer een tijd niet. Probeer je er het beste van te maken en tegelijkertijd jezelf niet te vervelen, krijg je ineens een grote bek van je zwager...
Kun je opstappen, terugbekken tegen zwager, of hem proberen te negeren en je ergernis onderdrukken door je te distantiëren zonder weg te lopen.

Ze hebben al 5 jaar een relatie, Koos en Diny zullen dan ongetwijfeld al een keer de revue gepasseerd zijn ;)

En als mijn schoonfamilie een andere taal sprak zou ik moeite doen om wat dingen in die taal te leren (en vise versa)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:52

Als het zo saai is, moet je lekker niet meegaan. Klaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:23

Urbanus schreef:

Krijg je gegarandeerd ook gezeur over.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:05

Urielle schreef:
Urbanus schreef:

Tja. Als je je niet kunt gedragen blijf je lekker thuis, zo moeilijk is het niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:20

Urbanus schreef:
Urielle schreef:

Tja. Als je je niet kunt gedragen blijf je lekker thuis, zo moeilijk is het niet.

Ja dit. Kun je thuis lekker Pokémon spelen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 07:52

Ik verbaas me stiekem dat er bokkers zijn die het normaal vinden om met de telefoon langdurig aan tafel te zitten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 08:02

Maartje1990 de tijden veranderen, over een paar jaar is het normaal.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 08:06

Ik ook Maartje en hoe er allerlei excuses worden verzonnen voor aso gedrag. ‘Het is saai’ tja dan breng je zelf een onderwerp in?
Ik kan er nog steeds niet bij dat je op je 42ste zulk kinderachtig gedrag vertoont bij een gelegenheid die niet om jou draaide maar om Verjaardag van schoonmoeder. En dan naderhand met je ogen dicht gaan zitten, really?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 08:07

marleen_usar schreef:

Onzin, omdat jij het toevallig normaal vindt betekend het niet dat dit over 2 jaar (of meerdere jaren) normaal zal zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 08:13

Ik kan mij het op de telefoon voorstellen als je een vervelende schoonfamilie hebt. Het kan heel erg intens zijn om ergens te zijn waar er constante manipulatie of verwijten of steken onder water zijn. Soms kan op je telefoon zitten dan de perfecte manier zijn om je 'af te sluiten' van de situatie, terwijl je wel mee doet aan de verplichting( soms ook vanuit de schoonfamilie) om ergens te zijn :o

Niet alle families zijn leuk :D

Het met de ogen dicht zitten vind ik wel 7 bruggen te ver. Daarnaast verwacht ik, in een gezonde relatie, dat wanneer het onprettig is om bij een familie te zijn, dit besproken word.

Ik kan niet inschatten of de TS daar voor open zou staan, ik zie ook vrij duidelijk dat TS ( in deze situatie meer dan terecht) partij kiest voor haar familie. Als jij als 'aangetrouwde' wel last hebt van bepaalde patronen in een familie en je partner ervaart dat niet, dan is dat ook erg lastig.

Maar, dit is allemaal natuurlijk gissen, geen idee of dit aan de hand is. Van mij alleen uit een verklaring waarom ik op de telefoon zitten wel kan begrijpen als je ergens 6 uur moet zitten en dit alleen probeert te 'overleven' zeg maar :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:05

Urielle schreef:

Waarom? Zolang jij en je partner het er over eens zijn en er is een keer uitleg over gegeven is dat een gepasseerd station lijkt mij. Ik ga ook niet mee met mijn man naar zijn familie. Wij vinden dat onderling helemaal prima, als zij daar problemen mee hebben dan kunnen ze met alle liefde tekst en uitleg (nog een keer) krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:15

marleen_usar schreef:

Nee natuurlijk wordt asociaal gedrag niet de norm over een paar jaar. Hoop ik :=

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:05

Als op je telefoon zitten in gezelschap uit eten normaal zou worden, dan was het dat al wel geweest. Die dingen zijn er al effe.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:09

Snadrem schreef:
Als op je telefoon zitten in gezelschap uit eten normaal zou worden, dan was het dat al wel geweest. Die dingen zijn er al effe.

Maar spijtig genoeg veranderen de generaties en hun gebruiken wel.
Ik werk met pubers en die staan echt anders in telefoongebruik. Sterker nog; velen van hen geven aan dat zowel zij als ouders hele dagen op hun telefoon zitten, ook tijdens het avondeten. Telefoongebruik in een restaurant vinden ze gelukkig nog niet normaal. Toevallig heb ik dit gesprek recent gevoerd met mijm leerlingen n.a.v. een situatie die ik mee maakte in een restaurant.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:17

Goof schreef:
Snadrem schreef:

Maar spijtig genoeg veranderen de generaties en hun gebruiken wel.
Ik werk met pubers en die staan echt anders in telefoongebruik. Sterker nog; velen van hen geven aan dat zowel zij als ouders hele dagen op hun telefoon zitten, ook tijdens het avondeten. Telefoongebruik in een restaurant vinden ze gelukkig nog niet normaal. Toevallig heb ik dit gesprek recent gevoerd met mijm leerlingen n.a.v. een situatie die ik mee maakte in een restaurant.

Ik zou dat echt gek vinden. Voor het telefoontijdperk zaten we toch ook niet met een boek ofzo aan tafel of in een restaurant :?
Hoogstens bij een langdurig etentje dat de kinderen gingen kleuren ofzo of boekjes kijken.
Maar volwassenen heb ik dat nooit zien doen en zou ook niet geaccepteerd worden.

Ik denk dat het dan misschien meer familiegebruiken zijn ofzo om met je telefoon bij het avondeten te zitten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:20

Ik ben het helemaal met je eens.
Toch hoor ik het echt veel en dan echt niet alleen de jongeren uit 'bepaalde' gezinnen. Ik ben er iedere keer weer verbaasd over.